Tjörn Runt 2014 | Trash Talk

Här finns den officiella startlistan. Jag har gjort det enkelt för mig nedan och bara tippat vinnare. Har ni andra förslag?

1. Flerskrovsbåtar
Starttid: 09:00 Bana: Lilla Banan Startnummer: 101 – 112

Marstrom M-32 RAHM Racing Team Mattias Rahm 2.320
Marstrom M-32 Wallén Racing Hans Wallén 2.320
Nacra F20 Carbon Katla Marcus Svensson 1.940
Tornado Tornado Urban Dahlberg 1.730
Hobie 20 fox U137 Oskar Olsbo 1.720
Formula 18 Nacra F18 Infusion Andreas Matiasson 1.640
Formula 18 Frii/Örtendahl Jonas Frii 1.640
Formula 18 Dart Hawk Henrik Lönnborg 1.640
Dragonfly 920 E Tuna Gunnar Byröd 1.570
Catri 24 Johan Sandegren 1.360
Hobie Cat 16 Katten Jansson Robert Jansson 1.340
Hobie Cat 16 Malebe Tomas Johansson 1.340

Wallén vill mest och tar hem det igen. Det blev ingen flerskrovsbana? Då kan man väl tippa på att M32 är i mål i god tid till förmiddagsfikat.

2. Kölbåtar
Starttid: 09:05 Bana: Stora Banan Startnummer: 201 – 225

Super Maxi 100 Hyundai Bertil Söderberg 2.006
One-Off Stenungsbaden Edin Progressiva Johnie Berntsson 1.733
Farr 65 r Celeste of Solent Bengt Tarre 1.581
GP42 Al Capone Christian von Trepka 1.538
Luffe 45 Olga Harald Holstein Holsteinsborg 1.431
Dominat 150 Donna Hans-Olof Ohldin 1.429
X-482 Cuttinge Edge 1 Pontus Theander 1.415
Sinergia 40 Jenna Jonas Heuman 1.411
First 40 Karukera Ola Sandell 1.386
J/111 Blur Peter Gustafsson 1.386
Centerline 40 Blåeld Thord Lyrstrand 1.383
First 40 La Veuve Noire Pär Larsson 1.381
IMX 40 Gertrud Magnus Hansson 1.375
X-43 Oxygen Anders Bylock 1.333
Arcona 410 D.A.D Sportswear Anders Nordström 1.378
Arcona 410 Storm-Stina Anders Eriksson 1.372
Prima 38 Sailplane Gunnar Höglind 1.367
XP-38 BlueS Hans Johansson 1.351
Finnflyer 36 maniX2 Hans Granhed 1.349
Finn Flyer 36 Zlatan Lars Wikander 1.344
Mumm 36 Aero Roger Ahlqvist 1.339
First 40.7 std. kol Flyer Hans Arthurson 1.328
First 40.7 std. köl Olle Langenius 1.317
X-40 medium kol Elixir Carl Robert Hansson 1.305
Sunfast 3600 La Primera Peter Lundgren 1.336

First 40 Karukera (med flytvästarna på) tar hem det strax förre Teknova och Arcona 410 D.A.D Sportswear. VM-uppvärmning och vattenlinje är en farlig kombo.

3. Kölbåtar
Starttid: 09:10 Bana: Stora Banan Startnummer: 301 – 325

Farr 30 Estelle Christofer Olsson 1.350
Arcona 400 Krösamaja Jonas Wackfelt 1.306
Cheetah 30 Cheetah 30 Mikael Vesala 1.331
X-35 chili Jesper Brøndum 1.331
X-35 X-Ray Björn Rosengren 1.331
Dehler 39 SQ Sjöglans Sture Smith 1.325
Salona 37 Vencom Sailing Team Martin Nilsson 1.323
11-Metre Lars-Göran Olsson 1.318
11-Metre MATCHLESS Hans Christian Holst 1.318
Banner 41 Banne Mej Cecilia Uhlhorn 1.317
HP 1030 HALVÄLVA Ulf Leeman 1.294
Bavaria 38 Match Draklunne Mattias Wilson 1.312
Dufour 36 P swetre Tord Björkquist 1.312
Elan 37 djup kol Elli Martin Svantesson 1.300
First 40.7 grund kol Alchemy Per Peterson 1.287
X-382 Xenia Ann Rydholm 1.300
X-382 Xstase Jacob Natvig 1.300
Arcona 370 Amarone af Näset Peter Sterner 1.297
Luffe 40 MH Olisabeth Svein Are Løtveit 1.297
X-37 medium kol 2B Niclas Ohlsson 1.296
X-37 medium köl Xanadu Tommy Björkqvist 1.285
X-37 medium köl XBOX Jörgen Knutsson 1.284
Swedestar 370 STELLA Stefan Möller 1.271
Celeste 36 Linnea Peter Hjörne 1.291
Dehler 36 JV De Lendte Tommy Stenborg 1.283

Salona 37 Vencom helt ohotade. Bavaria 38 Match Draklunne bäst bland vanliga dödliga.

4. Kölbåtar
Starttid: 09:15 Bana: Stora Banan Startnummer: 401 – 428

First 35 djup köl (Farr design 622) Jolie Markus Svensson 1.286
First 35 djup köl (Farr design 622) Blade II Mats Berntsson 1.286
First 35 djup köl (Farr design 622) Elusive Krister Gustafson 1.284
First 35 djup köl (Farr design 622) Rebellion Carl Fjällman 1.284
First 35 djup köl (Farr design 622) Kwanza Sten Haeger 1.283
First 35 djup köl (Farr design 622) Nausicaa Carl Turén 1.282
First 36.7 Sundance Jan Persson 1.282
First 36.7 RACCOON Lars Niklasson 1.271
First 36.7 Miss Blue Anders Johansson 1.270
First 36.7 Surfer Girl Tomas Wängberg 1.267
First 36.7 CAJO Lars-Gunnar Gydemo 1.266
First 36.7 Rebel Yell Patric Wollmersson 1.265
First 36.7 Zigge First Claes Hellström 1.232
Bavaria 35 Match Kaxi Göran Ek 1.270
Melges 24 Keep Smiling Jan-Erik Engholm 1.276
Melges 24 Team Bottenupp Suzanne Demant 1.233
XP-33 Norix Stephan Berntsson 1.275
Dynamic 35 Aladdin  Magnus Lundberg 1.244
Gambler 38 Cheetah  Evan Thorsson 1.257
Gambler 37 Höstsol Peter Lindqvist 1.242
Linjett 37 Joanje Stephen Ormsby 1.264
Dehler 36SQ ESQUIRE Krister Ahlqvist 1.260
X-34 Daytime Drama Hans Petersson 1.258
First 34.7 Salta Malin Filip Stål 1.250
Faurby 363 Flicka III Thomas Pedersen 1.252
Tarac 33 A day in the Sun Michael Luft 1.251
Dehler 33 Cr. MAGUP Vildvittra Ola Sandahl 1.238
Dehler 33 Cr. Inflagranti Kenneth Edvardsson 1.207

Tuffaste klassen. First 35 Kwanza vinner knappt före en 36.7a (inte dåligt att samla 7 båtar).

5. Kölbåtar
Starttid: 09:20 Bana: Stora Banan Startnummer: 501 – 530

Dehler 35 Aurora Mats Andersson 1.259
X-99 Mejt 5 Leif Dehlén 1.263
X-99 Stino Patrik Persson 1.250
X-99 Xenie Håkan Larsson 1.250
X-99 Obelix Jörgen Rangenstedt 1.250
X-99 Piano Hugo Norel 1.250
X-99 Xstream Anders Kellström 1.250
X-99 exilia.se Carl-Johan Pihlgren 1.246
X-99 MAXX Marcus Davidsson 1.245
J-92 S Ninja Peter Amundin 1.235
Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö 1.242
X-332 Xide Lennart Gustafsson 1.241
X-332 X3M Bertil Rohlén 1.227
X-332 Xanda Dan Turesson 1.226
Dehler 35  Adehlina Peter Olsson 1.238
Seascape 27 Båtagent Anders Hultman 1.235
J/97 Jesus For Life Ulf Jacobsson 1.227
Two Star 36 Gemini Niclas Caspersson 1.211
Ylva Io Arne Allardt 1.227
Omega 36 Njuta Robert Melander 1.222
Salona 33 Spiff Ulf Palm 1.222
X-372 MH Xenia Anders Sörensson 1.219
Mani 32 Almali Albert Linder 1.218
First 33.7 djup kol BLANCHE Peter Schmidt 1.216
Hanse 350 Marshmallow Staffan Davidsson 1.216
Elan 333 Kajsa-Tyra Axel Sevedag 1.213
Hanse 342 Elsanta Petter Almhagen 1.198
Wasa 30 LR Rödnäbba Stafan Hoffsten 1.211
Swede 38 Swede Lady Pelle Hultman 1.172
Mamba 35 Run Claes Elfström 1.202

Här är ju alla X-99:orna. Har saknat er i år… Dominant 105 Lady Godiva vinner före J/97 Jesus for Life.

5D. Doublehanded
Starttid: 09:25 Bana: Stora Banan Startnummer: 550 – 553

Arcona 370 Våga II Per Croner 1.301
Dehler 34 SV Trindy Jonas Kjellberg 1.263
XP-33 Coquette IV Anders Kuikka 1.263
Ravage 36 Zanata Peter Källström 1.226

Bara 4 båtar som seglar doublehanded på långa banan. Dehler 34 SV Trindy spikar,

6. Kölbåtar
Starttid: 09:30 Bana: Lilla Banan Startnummer: 601 – 642

B&R 23 Grace Torkel Stillefors 1.315
Swan 46 Blåklint Mats Millbourn 1.211
Compis 36 Ingatrix Mats Bogestrand 1.160
Dehler 35 cws Quintic Tomas Bengtson 1.197
First 31.7 HR Linnea Erling Arvidsson 1.197
Beason 36 Team Fulatrix Oscar Bergstrand 1.162
First 31.7 LR Silver Shadow Fredrik Nielsen 1.191
First 31.7 LR OURSY Hans Helgesson 1.186
Platu 25 Pluntan Brage Jansson 1.190
Smaragd Malvina John Hansson 1.188
Smaragd Stephan Wilck 1.188
Smaragd Ella Niclas Fagerberg 1.188
Smaragd Tilda Lars W Gustavsson 1.165
Smaragd Laremi Emil Sandberg 1.164
Smaragd Älvan Johan Davidsson 1.155
Smaragd Nöjesmaskinen Tove Nyqvist 1.134
HR 34 Resolute Hans Alm Persson 1.103
X-102 Xantippa Dan Nilsson 1.186
X-102 Conny Andersson 1.174
Dufour 36 Classic Mon Amie Hans Sjöström 1.181
Aphrodite 101 Alice Lars Larsson 1.179
First 300 Spirit Okidoki Mats Årman 1.171
Contrast 33 Anna Gert Kristensson 1.168
Dehler 34 Johan Holmqvist 1.165
Omega 34 Perlan Hans Lannes 1.163
Omega 34 Miss X Carl-Inge Jansson 1.152
Omega 34 Mango Folke Ohlsson 1.145
6 Metre Cr. Swea Lars Ove Swedenfeldt 1.159
Maxi 999 Lovisa Inge Johnson 1.158
1006 Lova Olle Hulling 1.154
Banner 30 Fru Olsen Claus Larsen 1.154
Banner 30 Peter Karlsson 1.154
Banner 30 Delice Anders Hansen 1.154
Banner 30 Angelique Olle Ling 1.154
Albin Nova Klara Fredrik Wiman 1.147
Norlin 34 Mk I DORINA Magnus Aronsson 1.146
Arcona 32 Oceana II Per Sundström 1.142
Omega 30 lova Hans Caspersson 1.119
Omega 30 Marion Rikard Bensryd 1.114
Bavaria 38 Cr. 2002- Polly Bengt Wernersson 1.138
1/2 Ton Tomahåk Petter Taraldsen 1.134
Bavaria 36 CR 01-05 Mazunte Björn Malmgård 1.178

Smaragd Älvan och Omega 30 Lova tävlar i vem som har lägst SRS. Målfoto.

7. Kölbåtar
Starttid: 09:35 Bana: Lilla Banan Startnummer: 701 – 745

J-80 Breaking the wave Jonas Westerdahl 1.198
J-80 12.5mWs Jan Grolig 1.198
J-70 anitalotta Christian Lundwall 1.197
J-70 Dynamant Anders Rosenberg 1.197
J-70 Schwarzwaldmädel Nils Ahrberg 1.197
J-70 Julia Fredric Nilsson 1.197
CB 66 Racer Regatta.nu Göran Johnsson 1.178
CB 66 Racer Stenungsbadens Yacht Club Stefan Blom 1.178
CB 66 Racer Bad boys Lars Forssell 1.178
CB 66 Racer BlåIs Anders Hellekant 1.178
CB 66 Racer Magnus Rene 1.178
CB 66 Racer Colorama Anders Wictorin 1.178
CB 66 Racer pure orange Johan Svedberg 1.178
RS Elite Malaika Lars Reuterswärd 1.175
Dominant Race Aryn Andreas Nilsson 1.138
Dominant Race Cheese David Lawenius 1.138
Elvstrom 717 Wild Kiwi Alexander Falkendal 1.136
Starbat KlaraLisa Per Wester 1.134
Starbat Staffan Cederlöf 1.134
Starbat Katarina Lars Wester 1.134
Soling Leif Lorentzon 1.132
X-79 XZIBIT Henrik Johansson 1.132
X-79 Xcite Michael Jungsén 1.132
X-79 Margaux Per Algotsson 1.132
Maxi Racer 207 Jan Hellström 1.127
Maxi Racer Inte en Pelle Anders Nilsson 1.127
Maxi Racer Vicki David Mikkelsen 1.127
IOD Huttetu Lars Malmkvist 1.126
IOD Woodlouse Björn Johansson 1.126
IOD Langeline Ulf Hjalmarson 1.126
IOD Imagine Yellow Björn Wahlström 1.126
IOD Grace Reine Larsson 1.126
IOD blackout Urban Ristorp 1.126
Express Albatross Florence Bisschop 1.114
Express Marine Holger Johansson 1.114
Express Zelda ll Lisa Alfredson 1.114
Express Red Rocket Felix Mossberg 1.114
Express Joakim Kling 1.114
Express Two Elements Sebastian Knaack 1.114
Express Carl Erenstedt 1.114
Express Haddox Olle Heimersson 1.114
Express WillyX Mats Borg 1.114
Express Tobias Johnsson 1.114
Express svetsbolaget Michael Collberg 1.114
Express XO Johan Löfgren 1.081

Behöver vi fundera? Collis hela havet före och får åka till Kroatien (det är väl More Sailing som sponsrar klassen). Det är ju priset man vill åka hem med. Slår fribiljetter till Båtmässan i alla fall…

8. Kölbåtar
Starttid: 09:40 Bana: Lilla Banan Startnummer: 801 – 842

Mamba 33 Swing Peter Simonsen 1.134
Mamba 33 Mambalaya Nicolas Johansson 1.111
Comfort 32 Paloma Blanca Magnus Nilsson 1.116
Comfort 32 Madamme Per Axelsson 1.116
Comfort 32 Johanna Lars Åkerblom 1.082
Comfort 32 Amie Bosse Broberg 1.082
Ohlsson 38 Mon Amie 2 Johan Bystedt 1.114
Bianca Riviera Gripen av havet Kurt Larsson 1.112
Albin Delta Josefin Håkan Lundmark 1.086
Aphrodite 29 Agnes Jonas Rolfsman 1.098
Aphrodite 29 Felicia Bengt Strömberg 1.075
Tejst Torsten Sörvik 1.067
Maxi 909 Goodwin Bengt Andrèn 1.109
Albin Alpha Bliss Mattias Carlsson 1.104
Albin Alpha Sälta Ulf Danielsson 1.092
Cumulus Van Per Jacobsson 1.103
Cumulus Af Nypan Thomas Rask 1.103
Cumulus Makoti Per-Magnus Bäckman 1.103
Cumulus  Patagonia Olof Zachrisson 1.092
Cumulus Per Alexandersson 1.087
NF Anna Peter Dahllöf 1.103
NF Sea Breeze Peter Bäcklund 1.103
NF Nefi Calle Christenson 1.103
NF Matilda Mats Andersson 1.103
Pogo 650 Pipistrello Pontus Göransson 1.091
Scampi Fanny Tommy Strandberg 1.079
Beason 31 Zebra Joakim Eriksson 1.063
Kompromiss Minandra Ola Magnusson 1.091
Sonar Snövit Lisbeth Forsberg 1.090
Sonar Whatever Patrik Norström 1.090
806 Solveig Sanna Mattsson 1.073
806 Oh Mother Caroline Nilsson 1.056
Ballad Blåklint Stefan Robertson 1.087
Maxi Magic Jonas Oscarsson 1.084
Maxi Magic Ornella Svend Bergholtz 1.045
Maxi 95 Rödluvan Eddie Blom 1.081
Baccant Helen Per Holmström 1.078
First 25.7 Sitara William Ressel 1.078
Player 31-1977 Babbayaga Anders Brålander 1.077
S 30 Joker Roxanne Mattias Jacobsson 1.077
Fenix Bluebird Lasse Engman 1.064
Fenix Ellis Peter Salsjö 1.064

Har vunnit allt i år. Scampi Fanny.

9. Doublehanded
Starttid: 09:45 Bana: Lilla Banan Startnummer: 901 – 912

Bavaria 38 Cr. 2005- SigBritt Ove Siggelin 1.178
Contrast 33 GRÅ Asko Malila 1.155
Dehler 34 DESTINY Lennart Cedenkvist 1.135
Dehler 34 Kaida Johan Wetterlundh 1.131
Scanmar 33 Vindhav Sven Wessling 1.119
Bavaria 32 Cr. 2001- Sofia Per-Erik Eriksson 1.113
Campus 650 Joy Zandra Cedén 1.068
Spackhuggare Preben Peter Lund 1.053
Arietta MH Marie Johan Wickander 1.037
Accent HeJa Henry Leuchovius 1.036
Birdie 24 Thomas Andersson 1.023
Maxi 68 Molly Rebecca Gedda 0.966

Fler doublehandedbåtar. den här gången på korta banan. Svårt. Contrast 33 GRÅ kanske?

10. Kölbåtar
Starttid: 09:50 Bana: Lilla Banan Startnummer: 1001 – 1049

707 Gniztan Magnus Holmquist 1.081
707 Nano David Christofferson 1.076
H-båt Lilla Mys Linn Torén 1.076
H-båt Alley Cat Carsten Toudal 1.076
H-båt Sigrid Johan Länje 1.076
H-båt Curt Jonas Parkman 1.076
H-båt BlåH-båt Dennis Olsson 1.076
H-båt Lilla Blå Wilhelm Eriksson 1.076
H-båt Hilma Ludvig Bengtsson 1.076
H-båt Momo Mauritz de Vries 1.076
H-båt håbåd Kalle Wallin 1.076
H-båt Denise Karin Malmcrona 1.076
H-båt H-Anna Sven Dahlberg 1.076
H-båt – Fredrik Kullenberg 1.076
H-båt Johanna Stefan Jaenson 1.076
H-båt Salt Emil Olsson 1.076
H-båt Hodja Jonas Börjesson 1.076
H-båt Saybolt Martin Almslätt 1.076
H-båt AmandaH Claes Broman 1.076
H-båt Emma Gunnar Sedén 1.076
Drake Mathilda Jerry Burman 1.072
Drake Signe Urban Lang 1.072
Drake Teknovatvå Håkan Olsson 1.072
Campus 650 Kristinette Mats Svanström 1.068
Chess – Martin Ekhed 1.067
1/4 Ton Manzanita IBoat Carl Stark 1.064
Campus 6.3 LA Mikael Malmgren 1.064
Dominant 78 KEPAHERO Rolf Sonnergård 1.036
Skippi 650 Cr 2007- Blåmes Eide Hansson 1.061
Compis Lutha Lithe Joakim Bark 1.057
Compis Ronja3 Gustav Gabinus 1.057
Compis St.arrne am Arlberg Dan Almehed 1.028
Aphrodite 25 jarn Squeeze Alexander Ball 1.030
Spackhuggare Smuk David Olivegren 1.053
Spackhuggare LUFFE Claes Edström 1.053
Spackhuggare Blarr Jürgen Wahlström 1.014
C55 Sjöstjärnan Per-Erik Johansson 1.045
C55 Dragon King Anders Tönder 1.045
C55 KUL Lars Ericson 1.045
C55 Cowi Adam Bergin 1.045
C55 Akzo Nobel Liselott Kantling 1.045
Maxi 77 Blåsan Anders Karlsson 1.045
Maxi 77 Lurn Johan Svensson 1.045
Maxi 77 HarmoNy Roger Wallhult 1.045
Maxi 77 Snickerskan Per-Olof Strandberg 1.045
Maxi 77 Anna-Lina Kjell Andersson 1.028
Maxi 77 Aurora Emil Nelson 1.015
Mini-Compis MINION Joakim Axelsson 1.044
Mini-Compis Minimum Kjell Stensson 1.042

Jonas Börjesson eller nån annan H-båt som värmt upp på VM i Varberg? Eller C55 Sjöstjärnan som är snabbast i Sverige. Om de inte sjunker förstås.

11. Kölbåtar
Starttid: 09:55 Bana: Lilla Banan Startnummer: 1101 – 1149

RJ 85 Fuga Peter Wikström 1.057
Johnson 26 Martin Lagerstedt 1.048
Johnson 26 Spättan Monica Hakefjord 1.021
Maxi 87 Zelda Anders Olsson 1.047
Maxi 84 Aquajoy Björn Jörgensen 1.045
Albin 78 Cirrus Aquila Roy Green 1.042
Albin 78 Cirrus bettan rouge Björn Danielsen 1.042
Trio 80 Auto Shiro Jimmy Kuparinen 1.010
Accent Oskar Hans Oskarsson 1.036
Accent Akvileja Johan Lindstedt 1.036
606 Linnéa Kristofer Ortbäck 1.033
Aphrodite 22 Bengt Larsson 1.013
Avance 24 Prinsen Per Mattsson 1.031
Ohlson 8:8  Anna Åke Lilljegren 1.031
Beason 24 Biscvit Kjell Jonsson 0.998
L 28 Lilla My Pelle Åkerblom 1.000
Tur 84 Kalejan Mats Törmark 1.018
Tur 84 Miss L. Niklas Lewander 1.018
IF Stjärna Fredrik Hansson 1.017
IF Mirabella Per-Arne Ytterman 1.017
IF Agda Vårregn Bengt Cederblad 1.017
IF bIFfen Joakim Eriksson 1.017
IF Gorm Thomas Englund 1.017
IF Peter Berg 1.017
IF Ifke Joop Somhorst 1.017
IF Pella 2 Gerard Törneman 1.017
IF Svea Göran Ejdeling 1.017
IF Martell Tore Larsson 1.017
IF Maria Tommy Torstensson 0.993
IF Flickorina Barbro Borg 0.993
Fingal Galatea Uwe Müller 0.986
Accantus 78 Röde Orm Christer Olsson 0.982
Scanper 22 Marielle Gustav Hagström 0.999
Monark 700 Stech Emil Erlandsson 0.994
Maxi 68 Martina Hans-Åke Karlsson 0.993
Vigg Karlskrona Twigge Malin Gremyr 0.956
Misil II Fredrik Kylén 0.980
Misil II Misse Markus Blackenfelt 0.980
Vigg Albin sea bear Mats Mogefalk 0.976
Nordisk Folkbat ÄNGELN III Curt Andersson 0.973
Nordisk Folkbat Amicitia Rolf Uppström 0.973
Nordisk Folkbat Emilie Lennart Magnusson 0.973
Magnifik Midget Monice Leif Carlsson 0.945
K22 PEEL Lars Sestervik 0.946
Triss Norlin NoName Fredrik Thomra 0.931
Sunwind 20 Sunda Kristian Löwhagen 0.910
K 6 Västan Johan Falk 0.904
Marieholm MS 20 Kaj Dahlberg 0.864
Långedragsjulle 14 kvm Flu Carl-Axel Hellman 0.821

AccentOskar om man skall tro statistiken. Långedragsjullen om man bettar på ökande vind fram på dagen.

12. Öppna Starten
Starttid: 10:00 Bana: Lilla Banan Startnummer: 1620 – 1636

Dragonfly 28 sport Matthias Schilke 1.430
First 40 Flash V Erik Krister 1.390
Solaris One 370 Avvenenza Øystein Haslum 1.350
DS37 Matchracer Newsec for sail Erik Larsson 1.335
Harmony 47 Acolon Terje Skaarnes 1.260
Hallberg-Rassy 372 Rassker 372 Jesper Bank 1.250
seascape27 frida Ole Kristensen 1.235
Dufour 365 Liljha Johan Andersson 1.180
Hanse 355 Love Lovart Lennart Rosell 1.160
5.5 mR bat phénix Max Müller 1.140
Maxi1000 Bee Kjell Erneman 1.120
Bavaria 32 2001 Alma Martin Frantsi 1.100
Sailhorse Pink Lady Charlotte van Dijk 1.060
Sailhorse W.A. van Buren Henk van Dijk 1.060
Sailfish 18 Lottie II Peter Johansson 1.020
Sailhorse Atalanta Wilhelm Kolk 1.020

Utan startgrupp
Maxi 77 La Nena Berry Björlin 1.015
H-båt Tjörns Däck Tommy Nielsen 1.076
HP 1030 HorsePower Andreas Samuelsson 1.295
Accent Johanna Daniel Larsson 1.006
Beason 31 aurora jan Anderssom 1.063
Albin Nova DIVINE Åke Martinsson 1.147
Luffe 37 Pink Lady Martin Tommysson 1.232
Marstrom M-32 Audi Ultra Sailing Team Klabbe Nylöf 2.320
FIRST 40 TEKNOVA/ALBATROSS RACING Bengt Falkenberg 1.388
Comfort 30 Sterna Torbjörn Sterner 1.093
Dehler 34 SV Flow Peter Nohlin 1.270
Beneteau Figaro Pocoena Erik Nordborg
Melges 24 Sitting Duck Lars Carlsson 1.276
Express Finns inget namn Anna Grandinsson 1.114
Grand Soleil 37 Thea Mikael Leinsköld
J-111 Dacapo Heje Jørgen 1.402
Maxi 77 Aurora Emil Nelson 1.015
Sun Shine 38 Symphony Patrik Linder 1.155
RJ 85 Mareld Henrik Åkerblom 1.057
Formula 18 NED757 Björn Mårdberg 1.640
First 300 Spirit Ocean Spririt Lotta Sjösten
Marstrom M-32 Göran Marström 2.320
Dominant Race Special  Rarus Niklas Öberg 1.156
Marstrom M-32 Lööf Racing Team Fredrik Lööf 2.320
Cumulus Teamster Magnus Fredriksson 1.103
A-Cat Harald Wigerstedt 1.750
Bavaria 42 Match Joss Fredrik Ljungars

Skall in i respektive klass. Teknova finns med i tipsen ovan. Lööf kan få feeling och stressa Wallén i M32. Dominant Race Special har väl varit med och ställt till det på andra race?

Nåväl. Vad tror ni?

114 Comments

  1. Skrota Mätbreven? Aug 12, 2014 Reply

    Vad menar du Peter? “Smaragd Älvan och Omega 30 Lova tävlar i vem som har lägst SRS”
    Avgörs tävlingen i princip redan med mätbrevet?

  2. Per A Aug 12, 2014 Reply

    Startgrupp 4 blir spännande att få vara med i :)
    Hur är det med kraftledningarna vid Björholmen för Hyndai? Flyter den under dom?
    Kan vi hoppas på lite skrällar i år? Annars tror jag ganska mkt på Peters tippningen

  3. Pelle Fälth Aug 12, 2014 Reply

    Har följande korrigeringar:
    kl 5D, Ravage 36 med Peter Källström vinner.
    kl 10, Späkhuggare med David Olivegren vinner
    kl 11, K22 med Lars Sestervik vinner och hamnar bland topp 10 i totalen

  4. Mattias Carlsson Aug 12, 2014 Reply

    Som jag olovandes skrev i annan tråd :-), så tror jag inte på målfoto i grupp 6. Skillnaden är ju att Davidsson har sänkt sig sedan förra året med (om resultatlistan visar rätt från 2013) med över tre tiondelar. Omegan har samma. Det här går säkert att se i mätbrevet, men jag skulle inte tro att Smarren är nedtyngd jämfört med förra året utan att det handlar om segelyta. Samt givetvis att han har inombordare, vilket iofs aldrig hindrat dem förut från att segla lite fortare än alla andra på SM, och även det var samma förra året. Ser inte ut på mätbrevet som att det ryms en genua i det SRS:et, så med reservation för lättvind så både hoppas och tror jag på Älvan på totalen.

  5. Nils KP Aug 12, 2014 Reply

    2013: 505 anmälda – fantastiska väderförhållanden
    2014: 406 anmälda

    25% fler anmälda förra året alltså, eller om ni så vill, ytterligare 100 båtar valde att stanna hemma.

    Någon som fortfarande tycker att det är lyckat att slå sönder Tjörn Runt i två tävlingar: utan totalvinnare, utan passage av stora båtar i Kyrkesund, med stor chans för fullständigt kaos i Kyrkesund för Lilla klassen, med start helt utan publik. Och så vidare.

    Dock har man fått till en klart bättre startlista i år, utan gräddfil för Expresser och med jämnare fördelning av båtarna. Man får glädjas åt det lilla, även om det är rena självklarheter.

  6. Jonny Petersson Aug 12, 2014 Reply

    Jag ställer inte upp i år pga flera små ofrånkomliga sammanstötningar med andra båtar i Kyrkesund.

    • Ulf Aug 13, 2014 Reply

      Jag förstår dej. Det är nästan omöjligt att ta sej igenom Kyrkesund utan missöden. Skall det fungera utan kollision måste alla hålla undan även styrbordsbåtar. Denna passage liknar ett stockrace mer än en kappsegling. Det blir ännu värre för dom som väljer den kortare vägen vid flatholmen.

  7. PS Aug 13, 2014 Reply

    Mätbrevshysteri! i vår klass har över hälften av båtarna mätbrev!
    Och det är väl inte för att få ett högre SRS-tal som så många mäter in sina båtar…
    Det kanske är så att SRS-tabellen har spelat ut sin roll och alla skall mäta in sina båtar för att få till en rättvis segling.
    Men det gynnar knappast breddseglingen och om man vill ha fler deltagare till TR.

    • SWE256 Aug 13, 2014 Reply

      Det finns så fantastiskt mycket positivt med Tjörn Runt – Årets tävling gång på gång!
      Så för oss är det årets självklaraste tävling!

  8. RAFFA Aug 13, 2014 Reply

    Du har helt rätt !!PS mätbreven har tyvärr tagit bort dom som inte vill lägga ett 3-4000kr och en massa timmar på att ta ut ett mätbrev .& sedan betala 4-500kr till svenska seglingsförbundet för att få ut ett ( nytt) brev.
    Har själv brev på min båt, bara för att någon började i distriktet ……..

    • kalle Aug 13, 2014 Reply

      Vad är det som kostar 3-4000kr? Har själv skaffat mätbrev utan andra kostnader än de 400kr som SSF skulle ha. Tycker det var ganska rimligt…

      • Peter Aug 13, 2014 Reply

        de 3-4000 SEK avser säkerligen mätning för SRSv. Mätning är inte prisreglerad, mao. är det upp till mätman vilka avgifter hen tar ur. till det kommer ju även kostnader för hyra av våg samt lyftkostnader.

        Det kan vara värt att tänka på att alla har olika förutsättningar och kunskaper vad gäller mäta in en båt – även för SRS.

  9. Pelle Pedersen Aug 13, 2014 Reply

    Varning för XP38 Blues i grupp 2!

  10. Peter K Aug 13, 2014 Reply

    Då vill jag också ha tillgång till den krönta vågen som inte kostade något Kalle. Och kranen som inte tog något för lyftet. Och du kan väl skicka telefonnumret till mätmannen som jobbade gratis….

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 13, 2014 Reply

      När vi vägde senast så kostade det inte mer än en runda pilsner till besättningen eller ett typiskt besök i båttillbehörsbutiken. Eller 100:- per år som jag tänker kappsegla med min båt

      Fast det byggde å andra sidan på att någon tog tag i saken…

      Visst är det besvärligt. Men det är det mycket som är: tvätta botten, bära prylar, skala fall, smörja förstagsprofil, tagla ändar, tömma vattentanken, jaga besättning, kalibrera loggen, fylla diesel, hitta hamnplats, kolla vädret, mata in rundningsmärken, uppdatera sjökort, torka spinnakers, justera kompassen, laga focken, tvätta kullager, serva winschar, spänna styrningen, sanera kylen, byta packningar på toan och ungefär 100 aktiviteter till som tar tid och kostar pengar :-)

      • Stefan K Aug 13, 2014 Reply

        Minns när jag var med o seglade Smaragd SM i Sandhamn för rätt många år sedan.. Några båtar var så urplockade att dom inte klarade minivikten vid kontrollvägningen. En Västerviksbåt hade tom plockat ur Yanmardieseln o pluggat axelhålet. Om entypsklassernas mått o vikter aldrig går att åstadkomma i verkligheten som 99 hävdar betr. X-99 så är det väl snarare Entypsklassregeln som det är fel på och inte SRS-regeln? Om båtmått/vikt stämmer enligt entypsregeln och då exakt som tabellbåten så ligger man rimligen på rätt SRS redan från början. Att man då inte får sänkt SRS som en del andra båtar som inte är maxade innebär ju inte samma sak som att man missgynnats. Det är lite feltänkt i så fall.

  11. Jojje Aug 13, 2014 Reply

    Tyvärr missar jag årets höjdpunkt och det svider i hjärtat. Jag bryr mig inte om vilket håll vi seglar eller olika banor. Det skapar förhoppningsvis en extra krydda. Lite strul i Kyrkesund står man ut med när resten av varvet är propagandasegling. Vill man inte knö och stångas i rännan får man väl ta utsidan.

    SRS-systemet är däremot ett bedrövlig anrättning för TR. Bästa SRS-optimering vinner. Davidsson fick torsk med sin Standard SRS Smaragd förra året. Nu kommer han tillbaka med 0,03 lägre SRS. Kanske har han kopierat Wretlinds vinnande koncept med pytteliten spinnare från förra året (jag har inte orkat kolla). Davidsson är med för att vinna (vilket han oftast gör)och utnyttjar det han kan självklart. Märkligt när Smaragdflottan som dagen efter seglar entyp kan ha över 3 pinnar skillnad på sina mätbrev. De som bara tar sitt standard SRS och går ut och seglar är helt chanslösa. Rätt väg att gå för att få med den breda massan ? Självklart inte.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 13, 2014 Reply

      Tittar man på resultaten från SM så är andra Smaragder torsk i alla fall när Davidsson är med :-)

      Jag tycker inte det är så konstigt om båtarna i topp har bra segel, nytvättad botten och antingen är maxade inom entyopsregeln eller har ett korrekt mätbrev. De har gjort vad som krävs för att prestera så bra det går. Att den “breda massan” har lite äldre segel (3%), struntar i att lyfta (5%), kör med lite lättare besättning (5%) på sitt standard-SRS (1-2.5%) är väl inte heller konstigt.

      För 10 år sedan var inget svårt att hitta 3% extra fart i valfri LYS-tabellbåt. Skillnaden var väl att man aldrig riktigt fattade varför båtarna i topp gick så mycket fortare fastän man hade samma LYS-tal. Att de sytt upp maximerade segel, slipat bort massa plast inne i båten och monterat ur inredning var ju ingenting som var officiellt. “Optimerade” båtar har vunnit i alla tider, och kommer att göra det oavsett regel.

      Ta det för vad det är; Davidsson, Collis, Teknova & Vencom har gjort sin hemläxa och seglar på samma villkor för att vinna totalt. De flesta andra seglar racet för att göra så bra ifrån sig som det går utefter förutsättningar och ambitionsnivå.

      • Peter Aug 13, 2014 Reply

        “slipat bort massa plast inne i båten och monterat ur inredning” har väl inte varit någon optimering utan rent av fusk om båtarna seglade som standardbåt. I annat fall fick de oftast påslag som kompenserade för det.
        maximera segel är en rätt överdriven faktor. Det krävs/krävdes rätt mycket skillnad för att få 0,01 upp eller ner både i dagens SRS och även i det forna LYS.

        Hur som helst avgör vem som kommer till en kappsegling hur både arrangemang och reglerna upplevs.

    • Mattias Carlsson Aug 13, 2014 Reply

      Håller helt med dig i ditt andra stycke. Båda de tidigare nämnda smarrarna 11 och 64 ser ut att dyka upp med en spinnaker på runt 49 m2. Har för mig att den i entypskonfig har ca 75 (stämmer det, Mats V?) Ingen vild gissning att, som du skriver, det är en direkt anpassning till Wretlinds koncept från ifjol. Båda ägarna har ju en lång historia av att driva utveckling och optimera inom klassregeln, så en sådan här inrättning i Darwinism-ledet är en helt naturlig följd i rådande system. Och jag tycker som du att det nånstans känns lite konstigt i magen att man plötsligt inte längre kan bli “bästa Smaragd” eller motsvarande på ett race som TR när man veckan innan seglat SM på lika villkor. Undrar om alla entypsklasser kommer att gå samma väg. När ska första Express skaffa fathead eller några tusendelars sänkning på att upptäcka att vikten ligger lite över entypsminimum, osv? Kanske redan är gjort, jag har dålig koll.

  12. Kenneth Edvardsson Aug 13, 2014 Reply

    Hur tänkte STSS när man la Dehler 33 i startgrupp 4 ?

    • Carl Fjällman Aug 13, 2014 Reply

      Eller D 35:an i startgrupp 5. Annars tycker jag att det var riktigt bra startgrupper i år, man har inte bara gått på lys-tal utan vattenlinje m.m.

      Snyggt jobbat!

    • Anders Dahlsjö Aug 13, 2014 Reply

      Det är ju bara att tacka och ta imot. Men det ser ju lite fel ut. Färre båtar att segla om. Det är ju besvärligt att komma om båtar man seglar ikapp från tidigare startgrupper. Även om det är ett angenämnt problem så kostar det tid och blir svårare att hävda sig på totalen. Troligen en anledning till att de som startar tidigt oftare ligger i topp. Speciellt förut när man länsade ikapp i t.ex. djävulshålet.
      Kul att vara tippad i gruppen iallafall.
      Att entypsbåtarna ändrar konfiguration för att gå bättre i SRS är ju tråkigt för dem som inte ändrar och måste vara före, men mindre spinnaker och fock kan ju inte vara snabbare? Är det klass med många båtar så får man ju se till att ha klasspris, där entyp gäller. Då har man ju chans att vinna. Att optimera för att vinna Tjörn runt totalen blir ju otroligt svårt.

  13. Bjørn V Aug 13, 2014 Reply

    x99’or med olika SRS tal?? Har man tagit bort reglen om at det er klassreglen som gjäller för klassbåtar, og att båtarna skall segla med samma SRS?

    • Pelle Lindell Aug 13, 2014 Reply

      Någon sådan regel har aldrig funnits. I det gamla LYS-systemet var det en naturlig effekt av “tröskeln” för att få sänkt tal med mätbrev. Tabellvärdet är däremot baserat på klassregeln.

    • Calle P Aug 13, 2014 Reply

      Alla X99 som uppfyller klassregeln och mäter in får lägre SRS.
      Det finns inga X99or som har maxstorlek på seglen och mäter in med minimumvikten enligt vad som står i SRS-tabellen
      Mätbrev är bra för individen men dåligt för klassen och för breddseglingen.

      • Anders Dahlsjö Aug 13, 2014 Reply

        Kan det verkligen vara i de 4/1000 det sitter. Om du seglar mot en std x99 i 5timmar så har du en minuts handikapp eller 70s. I 6knops fart blir det ca 215m! Skulle det döda breddseglingen. Med reservation för felräkning.
        Det blir jobbigt för Stino och de andra som måste vara så långt före, eller lätt för dig :-)

        • Calle P Aug 13, 2014 Reply

          Jag tror du tänker lite för teoretiskt nu Anders.

          Det är lätt att segla i kapp en båt men det är svårare att passera. Men har jag lägre SRS behöver jag inte passera för att vara före… Vi hade precis det scenariot i sista racet på MBBR mot SWE 547. Vi kom ikapp men inte om och hamnade ändå före i resultatlistan.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 13, 2014

            Då borde jag få ett Pihlgren-avdrag som måste passera 61 båtar på Hermanö Runt medans en MS20 inte behöver segla om en enda :-)

          • Bjørn V Aug 15, 2014

            Jösses. Det var också ett argument……
            I rest my case

      • Jan Dejmo Aug 14, 2014 Reply

        Calle P: “Det finns inga X99or som har maxstorlek på seglen och mäter in med minimumvikten enligt vad som står i SRS-tabellen

        SRS-tabelltalet är baserat på data från X99:s klassregler. Är det därmed inte X99:s klassregler som är problemet?

        • seglaren Aug 14, 2014 Reply

          Varför är klassregeln problemet? Klassregler för entyp är väl inte avsedda för respitsegling eller har jag missat något?

          • Pelle Lindell Aug 14, 2014

            Det väl knappast lämpligt ur ett entypsperspektiv att man kan ha en båt som är bättre/lättare/med större segel än normalbåten i klassen. Historiskt har det inte gett långlivade klasser.

          • Jan Dejmo Aug 14, 2014

            seglaren: “Varför är klassregeln problemet?”

            Om inga X99:or, som Calle P skriver, når upp till klassreglernas data så kan det vara ett problem för X99-seglarna att segla upp till SRS-talet.

            Få klassregler är skrivna med tanke på respitsegling, men många klasser verkar angelägna om att ha ett SRS-tabelltal.

          • seglaren Aug 14, 2014

            Är syfte med klassreglerna att begränsa eller att alla ska ligga på max?
            Det är väl inte så konstigt att många klasser är angelägna att ha ett SRS-tabelltal. Många klasser vill mäta sig på SRS-seglingar även sinsemellan inom klassen. Det fungerade i ca. 40 år.

          • Jan Dejmo Aug 15, 2014

            seglaren: Är syfte med klassreglerna att begränsa eller att alla ska ligga på max?

            Syftet med klassregler bör vara att ge den klass som seglarna vill ha. Det finns ingen mall för detta.

        • Calle P Aug 14, 2014 Reply

          Eftersom alla X99or kommer ur samma form så är alla skrovmått ointressanta ur ett klassperspektiv men inte för respitsegling. Vikten i klassregeln har inte samma utrustning med som “SRS” vikten. I SRS tabellen är den justerad men inte motsvarande vad utrustningen verkligen väger.
          Syr du en fock med maxmåtten går den inte att kryssa med då den är för stor och går inte att skota in. osv…

          • Bjørn V Aug 17, 2014

            X-99 är en One design! Udda, eller konstiga effekter av klassreglen är lika för alla.
            Båtar som First 35, 40, 36.7 31.7 etc söker om å få segla med samma respitt tal. Alltså klasssegling. X99 i Sverige går åt motsatt håll. Underlig

          • Patrik Svensson Aug 18, 2014

            X-99 är en One-Design när man enligt de internationella klass reglerna!
            Om du däremot vill köra i SRS och räkna in resultatet mot andra båtar finns det lite alternativ, Man kan göra som jag ta VM inmätta segel och båt med lite dynor och bord och väga den och vips så har man ett annat mätetal. Vikten 2980 är ju enligt int klass regler utan segel,bord,dynor,diesel vatten mm som man skall ha enl SRS.
            Så jag skulle hävda att de flesta X-99 som tävlar nog skulle hamna på ung samma tal fast antagligen lite lägre än tabell pga vikten om de vägdes.
            Själv försöker jag undvika ev diskussioner genom att placera mig före andra X-99or.

          • Bjørn V Aug 18, 2014

            Hm… Beter man sig på det viset er det början på slutet for klassen. Men det är klassens val….

          • Peter Aug 18, 2014

            Hm… är det klassens val eller är det något som pådrivs av SRS-klassreglerna? Det går säkerligen att hitta den ena eller andra lösningen om man ha en dialog med klassförbunden också.

          • Patrik Svensson Aug 18, 2014

            Egentligen är det nog inte så svårt med vikten, lägg på vikten för original dynor, bord 30L diesel vatten och full segeluppsättning.
            Blir mer än 0kg.
            Kanske gör det att några inte tar ut separat mätbrev då detta är mer teoretiskt rätt vikt.
            I övrigt vad gäller klassregler X99 i SRS får man väl utgå ifrån de internationella och komplettera med att man måste ha viss utrustning ombord för SRS som inte behövs i int klassregler.
            Det här är tyvärr en tämligen akademisk diskussion här på ostkusten men till vissa race på västkusten kanske man får tänka till,
            Vad säger X99 klubben?

          • Bjørn V Aug 18, 2014

            Enligt SRS klassregel appendix 2 gäller klassbåtens klassregel beträffande vad som skal finnas ombord vid vägning.

          • seglaren Aug 18, 2014

            en båt kan vara standardbåt, klassbåt eller mätbrevsbåt. Det finns inget i SRS-regeln som heter klassbåt med mätbrev.

            Om man tar ut ett mätbrev för sin båt som annars skulle kunna vara en klassbåt så gäller ju olika regler om vad som skall finnas ombord vid vägning. För mätbrevsbåt gäller utrustning enligt appendix 2 och för klassbåt utrustning enligt klassregler. Finns det skillnad där blir det även skillnad i SRS-tal.

          • Patrik Svensson Aug 19, 2014

            Det jag tog upp är enligt båtdata bladet.
            Hittar inte X-99 under SSF klassbåtar, kan ha fel.
            Men håller med om att det verkar tokigt om inbördes placering i X-99 startgrupp skulle förändras pga en massa olika SRS tal.
            Tror det borde finnas goda förutsättningar för att göra en SRS entyps klass.

          • Marcus Aug 19, 2014

            Hur många av er som diskuterar detta seglar X99? Vad jag vet är det bara 2-3 aktiva båtar på västkusten, vi seglar alltid srs seglingar mot andra båttyper förutom på Goldcup där det seglas entyp. Är det inte mer än rätt att vi också kan ta ut mätbrev för att få sänkt srs tal när vi seglar srs segling mot andra båttyper? Dessutom är det väldigt enkelt att ta ut srsv brev för en entypsbåt…

            Sedan kan jag håller jag med att på tex Tjörn runt där vi var 8st X99 så kan man räkna scratch i X99 klassen.

            Änsålänge har det dock inte varit något problem på västkusten vad jag vet att någon 99a med lägre srs vunnit över någon med högre pga av srs talet.

            /Marcus SWE560 Maxx

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 13, 2014 Reply

      Jag tycker man ser ganska tydligt att aktiva klasser väljer att segla på entypsbrev (ex Express, H-båt, Drake C-55) medans “entypsbåtar” som aldrig seglar entyp eller ett SM på sin höjd väljer att prioritera SRS-segling.

      Vad som är bra för breddseglingen kan vi hålla på att debattera.

      Precis som i valrörelsen tycks det massa hela tiden (ofta från folk med särintresse) – men ingen orkar läsa statistiken. Fler kappseglar SRS/LYS än för 5 år sedan vilket borde vara värt något?

      Vi samlar 65 båtar på MBBR medan Marstrandsregattan lagts ner. I stort sett alla SRS-race utom Tjörn Runt slår deltagarrekord samtidigt som det vare sig finns Express- eller X-99 cup längre. Jag vet inte… men skall man kraftsamla så är det nog inte i SRS-regelns utformning.

      • seglaren Aug 13, 2014 Reply

        lätt att hävda att idag kappseglas mer. För att hävda det räcker det ju inte att titta endast på de största kappseglingar. Visst lyckas några få kappseglingar att attrahera medans andra helt försvinner.
        Det är inte bara bland X-99:orna som det diskuteras att dagens SRS missgynnar entyp.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 13, 2014 Reply

          Jag inser att några av er har saknat SRS-diskussionen ganska mycket. Välkomna tillbaka…

          Så klart att er “gut feeling” på bryggan väger tyngre än att gå igenom alla resultatlistor från alla kappseglingar med 30 båtar eller fler under 7 år (14 år för de större racen). Mitt Excelark innehåller lite drygt 50.000 startande båtar så det är ett ok underlag.

          Slutsatsen som jag dragit är att det inte hänger på SRS. En klubb i Västerås eller Uddevalla kan hitta på ett race som folk gillar och locka 60 eller 200 båtar av alla de sorter. En annan klubb kan ha en kappsegling som tappat deltagare kontinuerligt under 20 år utan att någon funderat på varför.

          När jag pratar med de arrangörer som lyckas så är inte SRS en issue. Inte för Höstkroken, Bohusracet eller MBBR. Inte heller är SRS problemet när Færdern tappar 30% av deltagarna på fyra år. Eller när Marstrandsregattan får lägga ner. Även om ni säkert skulle kunna hävda det :-)

          Om man har en båt som seglades entyp förr men som inte seglas entyp längre så kanske man skall sluta vara så religiös kring det? First 35 kappseglar 10 gånger så mycket (och verkar ha 10 gånger så roligt) som X-99. Man tjafsar inte om regler och att SRS missgynnar just deras lilla klass. Man skapar något där andra seglare vill vara med.

          Kanske kan man lära sig nåt av dem? Eller någon annan klass där det seglas mer än det tjafsas.

          • seglaren Aug 14, 2014

            kan vara intressant om du delar ditt excelark.
            jag vet att en hel del kappseglingar har decimeras eller försvunnit. Nej, det beror säkerligen inte bara på SRS.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 14, 2014

            http://www.blur.se/tag/deltagare/

            Som motprestation så kan du få ge mig tre exempel på vettiga race som tappat, där SRS troligtvis har varit den huvudsakliga orsaken?

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 15, 2014

            Inga bra exempel?

            Då tycker jag vi kan lägga ner argumentationen kring att breddkappseglingen tappar och att SRS skulle vara en viktig anledning.

            Roligare arr, smart marknadsföring och bättre förståelse för vad seglarna vill ha. Det funkar oavsett om man kör ORCi (VM i Kiel), scratch på båtlängd (Silverrudder) eller SRS (Bohusracet, Höstkroken, MBBR eller Hyundai Cup). Ganska enkelt.

          • seglaren Aug 15, 2014

            väntar fortfarande på excelarket med årets deltagarantalet..

            roligare arr, smart marknadsföring håller jag med om. SRS som breddseglingsregel passar väl in under “vad seglare vill ha” och tydligen finns olika uppfattningar.

      • Micke Aug 14, 2014 Reply

        Det kan ju vara så att Expresserna väljer entyp i Oslo detta år.. 111 betalande anmälda expresser på NoM är sjukt bra.

      • Daniel Jobs Aug 18, 2014 Reply

        Vi var inte med och seglade Tjörn runt i år men vårat mätbrev var med och tävla. Vi en systerbåt till oss (Hanse 350) var med och tävla. Det är alltid roligt och se hur det går för systerbåtar. Vi såg även att den hade precis samma SRS-tal som vi har och tyckte det skulle vara intressant och se vilken segelgarderob dom hade på sin båt. Vi hittade dock inget mätbrev på den båten och efter att ha kollat i startlistan såg vi att de har de använt sig av vårat mätbrev, E5296.

        Om man inte behöver ett eget mätbrev för en så stor tävling som Tjörn runt så känns SRS mycket tveksamt. Det blir även missvisande för båttypen om man seglar på en annans båt SRS.

        Jag tycker att det är bra med SRS och om det används på rätt sätt kan man tävla mot andra båtar som inte har samma resurser.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 18, 2014 Reply

          Det är inte SRS det är fel på utan det är skepparens ansvar att uppge rätt uppgifter i anmälan. Har han inget mätbrev hade han säkert kunnat få hjälp med det. Eftersom StSS med stor sannolikhet kollar att mätbrev och uppgivna stämmer, så borde de ha uppmärksammat detta.

          Det är ju inte svårt att skilja på “SWE 113, Hanse 350, Marshmallow, E5296, 1.216, Staffan Davidsson” och mätbrevet “E5296, SWE 241, Hanse 350, Aurore, Ulf Johansson” :-)

          • Daniel Jobs Aug 18, 2014

            Nej precis, det är inte så svårt att skilja på dom uppgifterna och det är inte SRS det är fel på.

            Det borde vara som du skriver, StSS uppgift att kontrollera mätbreven men frågan är ändå intressant om det är flera som gör på detta sätt?

          • Bosse Bergqvist Aug 18, 2014

            Den båten seglade vi ikapp på utsidan Härön och pga dess existens fick vi slå i lä om dem och då gick genuan sönder. Tog 2-3 min innan vi fick reparerat och hissat den igen. Synd att båtar som inte borde startat förstör för andra.

    • Bjørn V Aug 14, 2014 Reply

      Det är ju rena katastrofen för one design, om man beter sig på detta sätt. Alla vet ju at one designs aldrig är produserad helt 100% lika. Och seglens storlek varierar med några centimeter, beroende på deisgn hos de olika segelmakare. Att ägarna inte får sytt sina segel på maxmått är ovsentlig. I ORC som används i Norge används klassreglens maxmått i beräkningen, och alla har samma Rating. X-99 är väl fortfarande en One-Design class, och inte konverterat till en kontruksjonsregel ala 5.5mR o dylikt?
      Men det är ju bedrövligt om första X-99 i mål inte blir bästa X-99.

      Pelle Lindell: LYStalen blev i sin tid satta utifrån at båtens klassregel uppfylldes. Var man utanför måtten fikk man påplussning.

      • Pelle Lindell Aug 14, 2014 Reply

        Att använda entypsklassregeln för att fastställa ett standardrespital för en entypsklass är ett praktiskt och bra sätt att göra det enkelt för seglarna att segla i respittävlingar men att sedan förbjuda en seglare/båtägare att ta ut ett respitmätbrev för sin båts verkliga mått/vikt eller en annan segelkonfiguration bara för att han råkar äga en klassbåt tycker jag är rätt magstarkt och defitivt inte rättvist gentemot övriga flottan.ORC har ju ett system med klassmätbrev för ett antal båttyper men i normalfallet är det inget som hindrar en båt att mäta sina verkliga mått och ta ut ett individuellt mätbrev men ni kanske har en annan tillämpning i Norge?

        Om man nu väljer “entyps eller kanske LYS-linjen” så måste man dessutom hantera frågan hur mycket man måste”kapa ner” en X-99 för att få lov att ta ut mätbrev med lägre tal? Vad är rimligt och vem bestämmer det?

        • seglaren Aug 14, 2014 Reply

          vem bestämde att lägga till en decimal? Där finns en naturlig tröskel. Tror dessutom inte att SRS har noggrannheten på tusendel ändå.

          • Erik Barkefors Aug 16, 2014

            Den största fördelen med tredje decimalen ser jag som möjligheten att särskilja en viss båttyp där ägarna satsat på olika segel/vikt. Med två decimaler behövde man höja en hundradel för varje förbättring jämfört med standardbåten och det blev orimligt mycket. Då fick man alltså “mängdrabatt” om man satsade på kolfibermast, framflyttat förstag (större försegel), längre spinnakerbom med topphissad spinnaker osv.

            Titta på t ex First 36.7 så inser du fördelen med tre decimaler!

          • Pelle Lindell Aug 16, 2014

            Ur mitt perspektiv är den största fördelen med den tredje decimalen att jag slipper svara på så där 30 sura mail och telefonsamtal varje år från båtägare som haft otur i avrundningen.

        • Bjørn V Aug 15, 2014 Reply

          Här är det inte snack om at förbjudda något eller några. Folk får gjöra vad dom vill med sina varanter av X99’or. Jag tycker bara det är otroligt synd at man inte seglar entyp med sin X99 när det är tilräkligt många båtar. (5 eller flera) Argument från några om att “det är svårt at segla om”.. osv är efter min synpukt helt hopplösa. Det verkar ju något konstigt att sista X99 i mål kan bli bästa X99.

          • Jan Dejmo Aug 15, 2014

            Här är det inte snack om at förbjudda något eller några. Folk får gjöra vad dom vill med sina varanter av X99′or.

            Ambitionen med SRS har uttryckts som att SRS ska vara ett respitsystem för breddkappsegling där man så långt som möjligt ska kunna delta med vad man har. Så vi verkar ganska överens.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 15, 2014 Reply

          I an aktiv/hälsosam klass så löser man det!

          J/70, CB, Express, Drake, Stare, X-35, X-41 och ett antal andra klarar alldeles utmärkt att köra strikt entyp även respit-race. First 35, First 36,7 och ett antal andra klasser hittar sätt att tävla inbördes även om man inte är entyp (antingen accepterar man scratch eftersom skillnaderna är små, eller så räknar man om efter SRS).

          Varför X-99 skulle ha större problem än nån annan klass vet jag inte.

  14. Hans Helgesson Aug 13, 2014 Reply

    Var tyvärr sjuk förra året så jag kan inte uttala mig om det är bättre eller sämre att segla “fel håll”.
    Men efter att ha läst om förra årets alla incidenter i Kyrkesund så är det med blandade känslor som jag startar på lördag. De stora (dyra) båtarna har man ju flyttat ut så att det inte blir lika mycket “grus-rally” för dem.
    Hade gärna sett att även de mindre båtarnas bana hade flyttats ut utanför Kyrkesund. Men det är min personliga åsikt och vi behöver inte en ny spam-tråd med uppmaningar om att “det är upp till var o en att välja att starta eller att gå det något längre spåret på utsidan”.
    Hade däremot gärna tagit emot feedback på om nån jämfört de båda vägarna “åt fel håll”.
    Jag har seglat “åt rätt håll” både genom och utanför Kyrkesund, men som sagt inte åt andra hållet.
    Mätte lite på kortet och fick fram en ungefärlig skillnad på 0,2 nautiska mil, men allt är ju beroende av vindstyrka/riktning och ström…

  15. SWE256 Aug 13, 2014 Reply

    Statistiken är positiv, men det är inget bevis för att det inte hade varit ännu fler som seglat om mätbreven inte existerade. (60-talisterna är de stora generationen där allt fler “borde” åter få tid för att börja återta kappseglandet som sina föräldrar vigde sina liv åt… )

    Jag är tudelad till mätbrev och tycker inte det är självklart att vara vare sig för eller emot dessa. Jag kan bara konstatera att en del anger just mätbreven som orsak till varför man inte kappseglar längre…. svepskäl?

    Nyfiken på vilka särintressen som finns som är emot mätbrev?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 13, 2014 Reply

      Så klart vet man inte vad som hade hänt om vi fortsatt med gamla LYS… men när jag benchmarkar Sverige mot grannländerna så ser vi extremt bra ut. Danskarna trodde att de hade tappat 30% av deltagarna….

      Det gnälls i Auckland, Kiel, Newport och Cowes. det har gnällts i alla tider :-)

      • SWE256 Aug 17, 2014 Reply

        Först av allt grattis alla gruppsegrare och båda totalsegrarna i går!

        Peter Du missade min fråga och min nyfikenhet vilka särintressen de har som är emot mätbrev. Eller missförstod jag dig?

        Jag är inte emot mätbrev och har inte tagit ställning för eller emot. Bestämde mig i alla fall före Tjörn Runt att i alla fall göra ett resultatlista bland oss som seglade utan mätbrev och kika på resultaten i Lilla SRS-gruppen bland mätbrev och icke mätbrev.

        Bland placerade på topp tio-båtarna i Tjörn Runts Lilla grupp var det hela sju (70 %) som hade mätbrev.
        Bland Topp 20 var det 45 procent som hade mätbrev.
        Knappt 20 procent av de startande i lilla gruppen hade mätbrev.
        De tre som kom topp tio i Lilla utan mätbrev hade ett SRS-tal på 1,31 hade således någon form av papper för dispens!

        Kan man eller ska man dra någon som helst slutsats av det?
        Får de som tar ut mätbrev en “Direkt SRS-rabatt” för att man bryr sig om skicka in uppgifter på sin båt?
        En sak är säker vi hade i alla fall inte vunnit tack vare ett SRS-mätbrev.

        /Johan

    • SWE256 Aug 17, 2014 Reply

      Först av allt grattis alla gruppsegrare och de båda gruppsegrarna i går!

      Peter Du missade min fråga och min nyfikenhet vilka särintressen de har som är emot mätbrev. Eller missförstod jag dig?

      Jag är inte emot mätbrev och har inte tagit ställning för eller emot.
      Bestämde mig i alla fall före Tjörn Runt att i alla fall göra ett resultatlista bland oss som seglade utan mätbrev och kika på resultaten i Lilla SRS-gruppen bland mätbrev och icke mätbrev.

      Bland placerade på topp tio-båtarna i Tjörn Runts Lilla grupp var det hela sju (70%) som hade mätbrev.
      Topp 20 var det 45 procent som hade mätbrev.
      Knappt 20 procent av de startande i lilla gruppen hade överhuvudtaget mätbrev.
      De tre som kom topp tio i Lilla utan mätbrev hade en SRS-tal på 1,31 hade således någon form av papper för det!

      Kan man eller ska man dra någon som helst slutsats av det?
      Får de som tar ut mätbrev en “Direkt SRS-rabatt” för att man bryr sig om skicka in uppgifter på sin båt?
      En sak är säker vi hade i alla fall inte vunnit tack vare ett SRS-mätbrev.

      //Johan

  16. Martin Aug 13, 2014 Reply

    Att modifiera o optimera en entypsbåt och tänja på klassregler är fusk. Inte väger väl någon entypsklass av kölbåtstyp båtarna före DM eller SM? Om jag slipat ned skrovet och lättat mast/rigg o övrig utrustning så blir det många kilo minus i totalvilkten vilket gör att båten blir för lätt. Båten mäter inte in, men det blir omständigt o svårt att kontrollera…

    • Pelle Lindell Aug 13, 2014 Reply

      Jag har i alla fall varit med om vägningar i alla klasser som jag seglat i (Express, J/24, 606, H-båt, Melges) Att tro att det meckas mindre i entypsklasserna än I SRS är naivt enligt min mening

    • Micke Aug 14, 2014 Reply

      Inom Express så vägs alltid ett antal båtar på SM om möjligheten finns. Likaså roder/segel/rigg/kölprofil mm kollas vägs och mäts. Ett antal punkter kollas också innan första start på alla båtar. På några SM kollas även att erfoderlig utrustning finns ombord vid insegling efter seglingarna dvs en domare kommer ombord och kollar innan båten når land. Så lite bättre koll har nog entyps klasserna men som Pelle säger så mekas det här också men inom snävare gränser.

    • Bosse Aug 14, 2014 Reply

      Om jag skulle köpa en Express så vore inköp av en våg det första. Vikten spelar stor roll och är olika även på entypsbåtar. Om den efter vägning är 25 kilo tyngre än tillåtet så är det väl inget fel att slipa bort material, hade jag gjort.
      Hur många har vägt kölen och konstaterat att den är lättare än maxvikt och sedan svetsat på material för att uppnå maxvikt? 25 kilo längst ner och 25 kilo mindre i rufftaket gör skillnad. Är det fusk?

      • Pelle Lindell Aug 14, 2014 Reply

        Att slipa ur plast och lägga på järn på kölen är råfusk i Express och i de flesta entypsklasser med slutna klassregler. Skulle man bli påkommen med sådant är risken för att bli fälld för brott mot regel 69 och avstängd i flera år överhängande.

        • Bosse Aug 14, 2014 Reply

          Pelle, så vad gör man om man har en båt som väger drygt 1900 kilo, torr enligt klassregeln och kölen väger 785 kilo? Sådana finns…

          • jol Aug 14, 2014

            Expressen är inte viktkänslig, årets top tre båtar är 70 kg över mini vikt.

      • Micke Aug 14, 2014 Reply

        Det som inte står i Expressens klassregeln är inte tillåtet dvs strikt klassregel. Gör man något annat så fuskar man och det står inte att man får göra så som du tänkt..

        Sen får man ju hoppas att det finns någon slags ärlighet bland seglarna men ibland undrar man..

        • srsseglaren Aug 14, 2014 Reply

          Fanns det inte en artikel om ett expressteam som vid rekonditionering av båten upptäckte att den inte höll maxmått på köldjupet, vilket man uppnådde med att monterade på brickor mellan köl och skrov, spacklade såklart upp så det blev tätt och snyggt ?
          Hör för mig att dom fick ta bort brickorna för att det inte var en standard montering ?

  17. Nils KP Aug 13, 2014 Reply

    ”Vad är Tjörn Runt?

    Tredje lördagen i augusti genomförs alltid Tjörn Runt. Segeltävlingen där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma bana och tävlar under samma förutsättningar. Rundningsmärket är ön Tjörn på Västkusten.”

    Ovanstående är saxat från STSS hemsida och denna mycket träffsäkra beskrivning sätter verkligen fingret på det unika och uppskattade med Tjörn Runt. Eller rättare sagt, den brukade göra det…

    Numera är Tjörn Runt något annat, bevisligen sämre, än vad det tidigare varit.
    25% fler anmälda båtar förra året.

    Enda ljusglimten är att det verkar som att STSS börjar komma till insikt med vad man ställer till med, man lämnar i varje fall en brasklapp i årets inbjudan:

    ”Detta med att segla ”moturs” och på två banor är inte hugget i sten! Internt och tillsammans med våra Partners har vi i år startat ett arbete med att fundera över hur Tjörn Runt skall arrangeras och seglas i framtiden.”

    Synd att man inte hann ta sitt förnuft till fånga redan i år.

    • Andreas Aug 14, 2014 Reply

      Hejsan
      vi seglar TJR iår efter ett flertal års uppehåll pga den nya dragningen. Skall verkligen bli kul!
      Vi seglar 4v på sommaren + lite smårace och några helger samt lite klubbseglingar osv. Tycker vi är en normalseglare där vi seglar mestadels med familj o försöker ha kul. Mer segling = ännu roligare!

      1) srs med mätbrev är kanon. tänk att vi på ett enkelt sätt får mättal efter båtens vikt/utrustning och segelgarderob-kanon!!
      2) STSS skall ha en eloge till att de vill prova ändra koncept och försöka skapa fest mm på lördagen. Deltagarantalet var väl lägre 2011 o 2012 då man seglade medurs än det är nu? Eller på samma nivå , att det var högre förra året trodde jag berodde mycket på 50årsjubileet..

      Ses på lördag
      MVH Andreas

      • F424 Aug 15, 2014 Reply

        +1

      • Andreas Aug 16, 2014 Reply

        Hej
        Är positiv Idag.
        Stss kortade av banan på ett bra sätt.
        47 slag för oss gav oss en riktigt go kryss till pater noster.
        Sedan plattläns med 19 gippar…inget haövvindande…
        När har medsolsbanan erbjudit det…o jag är gennakerseglare :-)
        Roligaste tjr någonsin för vår del.
        Ända blundern var shorthanded med få startande o svårt att komma förbi båtar i startgrupper innan…
        Men det var jag lite medveten om innan

        Bra seglat Turesson i x332
        Mvh andreas

        Mvh andreas

        • Dan Turesson Aug 17, 2014 Reply

          Tack Andreas! Fint seglat av er också, såg väldigt bra ut!
          Håller med till fullo ang banan. Kryss/länsbana runt en rund ö- väldigt kul segling!

          • Anders Dahlsjö Aug 18, 2014

            Grattis till klassegern, vi hade lite dålig koll på er men bra koll på Jesus for life, antar att ni var i närheten. Vägvalet vid Brattö var viktigt, vi tappade nog J97an på att gå mot Tjörn. Kul segling.

          • Bertil R Aug 18, 2014

            Grattis Dan,
            mycket bra seglat, själva hade vi hjärnsläpp efter start och gick på fel sida Stigfjorden, hade dock nästan kontakt med Er vid slutet av Stigfjorden.

            Anders,
            menar du att det var fördel att segla öster om L:a Brattön ?
            X3M

          • Carl Fjällman Aug 18, 2014

            På tal om kontakt blev vi påseglade 3ggr av samma båt när vi ställde upp mot vindögat vid startfartyget. Att vi senare tillsammas med 6st! andra båtar tydligen tjuvstartade, vi tyckte inte ens vi var tidiga. Annars var det ett skoj race :)

          • Peter A Aug 18, 2014

            Får också passa på att gratulera Dan till segern i stg 5. Bra seglat. Vi valde att inte gå mellan Tjörn och Brattön men bestämde oss i sista stund att ta en rövare och gå under Källöbron – ett vägval som tyvärr kostade oss någon minut eller två.
            Vår racerapport finns här:
            http://www.j92s-ninja.se/tjorn-runt-2014/

          • Dan Turesson Aug 19, 2014

            Tack Anders, Bertil och Peter!

            Jo vi var före J97 under länsen in, dock närmade de sig men kom inte om när de passerade ost om Brattön. Vi gick kortaste väg hela insidan Tjörn och kunde segla ganska fritt men många gippar blev det. Vi valde väst Brattön då vi bedömde att vi närmat oss tätbåtarna under hela länsen och vågade inte chansa. Vår bropassage och målraka blev trots orange fartyg ändå ganska effektiv men ost om hade varit bättre. Med 16 saknade sekunder till trea totalt kan ju efterklokheten härja fritt.

            Enligt vår tracking var båda sidor av Stigfjorden fel viket säger en del om hur vi inledde. Sista delen och kryssen ut mot havet hade vi bättre ordning på.

            Visst var det kul att helt slippa vattenlinjesegling i halvvind. Den avkortade långa banan var helt perfekt för lördagens förhållanden.

            Fin hemsida Ninja!

        • Marcus Aug 18, 2014 Reply

          Vi tappade endel på att gå mellan tjörn och brattön, bla tappade vi exilia jäkligt surt. Blev fast mellan en massa spinnar båtar…. Men riktigt kul segling over all :)

          /Marcus X99 Maxx

          • Björn S Aug 19, 2014

            Marcus, även om vi tjänade på det vägvalet och gick segrande ur det hela så led vi med er.
            Surt att göra ett så bra race och sedan falla på sista metrarna! Mycket bra seglat av er dock!
            Björn, X99 Exilia

  18. kalle Aug 14, 2014 Reply

    Stor risk att det blir lätt SSV på lördag fm. Vilken väg är smartast för en 35 fots båt på lilla banan? Innanför eller utanför Härön?

    • Hans Helgesson Aug 14, 2014 Reply

      Beror på vad ditt mål med dagen är…
      Om du vill vara med o slåss om de högsta placeringarna så är det nog genom Kyrkesund (innanför Härön).
      Men om du är rädd om din båt och vill minimera risken för kollisioner, grundstötningar och andra incidenter så är antagligen utanför Härön en bättre väg.
      Vi står också inför det valet. Använder båten till största delen för familjecruising men tycker att det är kul att kappsegla på “hobby-nivå” så jag klubbkappseglar samt kör ett par tre tävlingar under säsongen.
      Det finns alltså väldigt lite förståelse eller för den delen ekonomiskt utrymme för att riskera att båten skadas och blir obrukbar för dess primära användningsområde.
      Att köra genom Kyrkesund resulterade tydligen förra året i att man flyttade “demolition derby” från Djävulshålet till Kyrkesund. Säkert uppskattat av publiken men troligen inte av de som krockade eller gick på grund.

    • Pelle Pedersen Aug 14, 2014 Reply

      Jag skulle allvarligt kika på alternativet att gå utanför. Kan jag ta reda på strömmarna (inte bara kika på strömkartor) så “vet” man!! Har hört att yttre vägen ska vara 0,2M längre =365m! Är det nu kryss hela vägen i båda alternativen så försvinner det mesta av dom 0,2 och då kan yttre vägen löna sig (mer vind?, färre slag!)

  19. Viljo Aug 14, 2014 Reply

    djavulshalet valjer man att ga igenom. de flesta gor de inte o forlorar pa sin hojd marginellt.
    kyrkesund maste man ga igenom. i stort sett alla gor det. alltid

    problemet med motsolsvarv. passar for nordlig vind. kommer vart tionde ar

    • Hans Helgesson Aug 14, 2014 Reply

      @Viljo, rätta mig om jag har fel.
      Det du skriver gäller väl för gamla Tjörn Runt, dvs fram tom 2012?
      Att säga att alla alltid går igenom Kyrkesund med nuvarande bana blir ju lite konstigt då man bara seglat det hållet en gång tidigare…

      • Viljo Aug 19, 2014 Reply

        alltid betyde alltid
        vilka me bra placeringar gick utanfor haron i ar ?

  20. S73 Calluna Aug 14, 2014 Reply

    Ser ut att bli härliga förhållanden på lördag med väst/västsydväst ca 6 m/s. Jag hoppas (kanske mer en förhoppning än grundad på fakta) att nestor Göran Marström överraskar i sin M32:a S1. Har troligen dock inte hunnit testa in nya seglet och har en kanske inte helt samtrimmad besättning. En underdog som via erfarenhet kan visa att gammal är äldst!

    • Hans Helgesson Aug 14, 2014 Reply

      SMHI säger SV 6
      DMI däremot mycket svaga vindar 0-4 SO som vrider mot SV
      Får se vem som får rätt :)

  21. Mattias Rahm Aug 15, 2014 Reply

    Jag tror att en M32 kommer vara snabbast på Tjörn Runt.
    Inofficiellt banrekord (motsols) är 1h 58 minuter efter dagens träning.

  22. Nils KP Aug 18, 2014 Reply

    Spaning1; återigen stor besvikelse bland publik i Ängeviken, Kyrkesund, Klädesholmen mm. Varför kan man inte se de stora båtarna annat än som små trianglar i horisonten? Varför kan man inte se starten från land?

    Spaning2; återigen stor besvikelse bland seglarna på havet. Varför tävlar inte tex Express och H-båt mot varandra längre? Varför tävlar man nu bara mot 150 eller 250 andra båtar? Varför ska man behöva förstöra sin båt kryssandes i Kyrkesund?

    Spaning3; det är träbåt som gäller nuförtiden. Långedragsjulle J14 helt oslagbar. 20min korr före 2an i gruppen och 13 minuter korr före 2an i totalen. Senaste 6 åren har klassiska träbåtar tagit hem totaltsegern 4 ggr, Detta kan naturligtvis bero på att allt fler av de bästa seglarna numera väljer miljövänligt trä framför skadlig plast.

  23. Andreas Aug 18, 2014 Reply

    Hej Nils
    Dina spaningar får mig att reagera:-)
    Vilken båt seglade du?

    1) Jag hörde flera som var o kollade och tyckte rundningsmärket i Marstrand var kanon! Inte bara vi strulade vid den gippen..
    Även i Rönnäng kunde man se ganska bra där mina föräldrar var(kunde kombinera ishockey med segling samtidigt)
    Så att publiken är besviken? tror det finns flera uppfattningar där.

    2)H båt o Express seglade väl samma bana o därför tävlade de mot varandra om totalen på lilla banan?
    Sedan är det väl inte första gången man kryssar i Kyrkesund? Det har hänt förut med krockar mm? Fördel nu med färre båtar och mindre båtar eller? Dessutom verkar ju en del av de som seglade bra gått utanför?

    3) Kul att gamla båtar oxå kan vinna? Visar att SRS är nästan perfekt, när en Koster eller Julle har rätt förutsättningar har den bra chans den med?

    Jag tror man kan välja se detta arr på 2 sätt.
    Precis som ett jobb, vissa tycker att allt är kasst o klagar o vissa väljer att se positivt och jag anser att både arrangör och deltagare skall göra sitt för att få en positiv jargong på racet. (det blir inte bättre än man gör det till själv)
    Vissa som seglar i Express och H-båt mfl, som ofta lyfter fram att det är för lite kryss osv.. nu kommer ni fram med att det är risk för krockar i Kyrkesund och kryssa söderut är svårt?
    Nu kom den fina kryssen och vad jag förstår finns flera alternativa vägval, inte bara i kyrkesund eller utanför, oxå genom djävulshålet eller utanför o in vid Eggskär osv…mer öppen bana med fler båtar som tog alternativa vägval? (kanske både säkrare och snabbare?) Förberedelse gav mer resultat iår?

    Men men
    det är min syn på dina spaningar.
    Hoppas vi ses på havet på en go slörbana eller en kryss/länsbana

  24. Joakim Axelsson Aug 19, 2014 Reply

    Motsolsvarvet erbjuder, för de flesta båtar, rätt få vägvalsmöjligheter vid den vindriktning vi hade i år och i fjol.

    Alternativet att gå utanför Härön lär de flesta välja bort pga att det för de flesta går snabbare på kryssen om man inte har skvalpig motsjö. Det känns dessutom som att du både i år och i fjol borde fått slira ner dig mot Flatholmen om man gått yttervägen då man från Kyrkesund sträckt neröver. Uppenbar risk att försegla sig med andra ord. Ström, motsjö, risk för försegling hamnar på minuskontot och gör i mina ögon ytterspåret till en chansning med hög risk.

    Att gå utanför Flatholmen blir också en förseglingsrisk. Du får också stångas i motsjö under
    mycket längre tid.

    “Djävulshålet” har du sträckt igenom både ifjol och i år. De som gick via kummeln tappade mycket på oss som tog djävulshålet. Ett flertal var tvungna att slå upp medan vi sträckte till Klädesholmen.

    Efter Klädesholmen slirar man ner till Tjörnekalv och sedan är det bara att ligga och gippa på skiften.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 19, 2014 Reply

      Ungefär som åt andra hållet då :-)

      • Bosse Bergqvist Aug 19, 2014 Reply

        Förutsättningarna för lilla banan är så olik stora banan att den lika gärna kan seglas på våren. Kanske att STSS då även hinner kontrollera att båtar som skall ha mätbrev verkligen har ett som gäller gäller den anmälda båten.
        Har STSS organisation kapacitet att behandla hundra protester från Kyrkesund eller tänker man fortsatt hoppas på att deltagarna inte protesterar. Min uppfattning är att det lågt räknat var så många incidenter där förra året.

        Två år i rad har det blåst rejält dagen efter TR och någon gång tar arrangörens tur slut och man får kuling på lördagen. Just nu blåser det i byarna 22 m/s vid Marstrand. Skall man isf köra långa banans avkortade variant till Dynan (Måseskär)? Sitter just nu i Skärhamn och tittar ut över havet och jag kan lova att ingen hade önskat befinna sig där nu, än mindre vi i småbåtar.

        Personligen ser jag ingen anledning att kappsegla TR 2015 om lilla banan skall seglas motsols. För info så förlorade vi (Scampi) på att gå utanför Härön.
        OBS! Jag respekterar att stora banans deltagare är nöjda med motsols och gläds med Er.

  25. Joakim Axelsson Aug 19, 2014 Reply

    Ja, spåret blir detsamma.
    Jag gissar dock att många med mindre båtar hellre kör den vägen med vinden i ryggen, det ger ju lite mer “vingelmån” och sw-vind är det rätt ofta.@
    Jag skulle inte tagit vår semesterbåt den vägen jag tog vår lilla båt i lördags.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 19, 2014 Reply

      Ungefär som åt andra hållet då. Man tar helst inte semesterbåten den vägen.

      • Ulf Aug 19, 2014 Reply

        Nej inte alls, lilla banan motsols är olämplig vid vind mellan syd och väst.
        – Startlinjen är för kort för 50 startande båtar.
        – Kyrkesund är för trång för kryss, kollisioner är oundvikligt.
        – 250 kryssande båtar i hög sjö och bränningar kan leda till alvarliga olyckor.
        – Kryss innanför flatholmen är mycket trång.
        Blåser det Syd 14 m/s kommer olyckorna vara omfattande.
        Då vi passerade Kyrkesund i år jublade och applåderade publiken vid kollision, jag räknade till tre jubel vid vår passage. Är det på detta sätt vi vill locka publik?
        Jag tror det är bättre att segla medsols men att behålla en stor bana till t.ex. Hätteberger. Då bli det en bra stor bra bana och en liten som oftast är ok.

  26. Joakim Axelsson Aug 19, 2014 Reply

    Jag gissar att Stss skickar ut en enkät även i år och att man i resultatredovisning är tydlig med vilka svar som kommer från båtar som seglar korta resp långa bana.
    I övrigt tycker jag att Stss är fantastiska på att arrangera segling, mycket välorganiserat.

  27. Johan Lindstedt Aug 19, 2014 Reply

    Instämmer till fullo till de som föredrar att segla banan medsols. Jag Seglar den Traditionella banan och är förvånad över att Stss inte valde att börja med att växla medsols/motsols vartannat år. Har dess bättre aldrig varit inblandad i någon båtkontakt värd att nämna under Tjörn Runt. Men startområdet, kort linje och avslutningen av Stigfjorden kan innebära riktigt allvarliga olyckor vid hårdare vind, ström och vågor. Här ger inte banan några möjliga alternativ att välja….

  28. Johan Lindstedt Aug 19, 2014 Reply

    …vill också passa på att tacka Stss för två fantastistisk tävlingar i Tjörn Runt och Pater Noster (med Tjss).

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.