Skip to content

114 Comments

  1. Skrota Mätbreven?
    Aug 12, 2014 @ 20:21

    Vad menar du Peter? “Smaragd Älvan och Omega 30 Lova tävlar i vem som har lägst SRS”
    Avgörs tävlingen i princip redan med mätbrevet?

    Reply

  2. Per A
    Aug 12, 2014 @ 20:49

    Startgrupp 4 blir spännande att få vara med i :)
    Hur är det med kraftledningarna vid Björholmen för Hyndai? Flyter den under dom?
    Kan vi hoppas på lite skrällar i år? Annars tror jag ganska mkt på Peters tippningen

    Reply

  3. Pelle Fälth
    Aug 12, 2014 @ 20:50

    Har följande korrigeringar:
    kl 5D, Ravage 36 med Peter Källström vinner.
    kl 10, Späkhuggare med David Olivegren vinner
    kl 11, K22 med Lars Sestervik vinner och hamnar bland topp 10 i totalen

    Reply

  4. Mattias Carlsson
    Aug 12, 2014 @ 21:05

    Som jag olovandes skrev i annan tråd :-), så tror jag inte på målfoto i grupp 6. Skillnaden är ju att Davidsson har sänkt sig sedan förra året med (om resultatlistan visar rätt från 2013) med över tre tiondelar. Omegan har samma. Det här går säkert att se i mätbrevet, men jag skulle inte tro att Smarren är nedtyngd jämfört med förra året utan att det handlar om segelyta. Samt givetvis att han har inombordare, vilket iofs aldrig hindrat dem förut från att segla lite fortare än alla andra på SM, och även det var samma förra året. Ser inte ut på mätbrevet som att det ryms en genua i det SRS:et, så med reservation för lättvind så både hoppas och tror jag på Älvan på totalen.

    Reply

  5. Nils KP
    Aug 12, 2014 @ 22:13

    2013: 505 anmälda – fantastiska väderförhållanden
    2014: 406 anmälda

    25% fler anmälda förra året alltså, eller om ni så vill, ytterligare 100 båtar valde att stanna hemma.

    Någon som fortfarande tycker att det är lyckat att slå sönder Tjörn Runt i två tävlingar: utan totalvinnare, utan passage av stora båtar i Kyrkesund, med stor chans för fullständigt kaos i Kyrkesund för Lilla klassen, med start helt utan publik. Och så vidare.

    Dock har man fått till en klart bättre startlista i år, utan gräddfil för Expresser och med jämnare fördelning av båtarna. Man får glädjas åt det lilla, även om det är rena självklarheter.

    Reply

  6. Jonny Petersson
    Aug 12, 2014 @ 22:54

    Jag ställer inte upp i år pga flera små ofrånkomliga sammanstötningar med andra båtar i Kyrkesund.

    Reply

    • Ulf
      Aug 13, 2014 @ 08:25

      Jag förstår dej. Det är nästan omöjligt att ta sej igenom Kyrkesund utan missöden. Skall det fungera utan kollision måste alla hålla undan även styrbordsbåtar. Denna passage liknar ett stockrace mer än en kappsegling. Det blir ännu värre för dom som väljer den kortare vägen vid flatholmen.

      Reply

  7. PS
    Aug 13, 2014 @ 08:06

    Mätbrevshysteri! i vår klass har över hälften av båtarna mätbrev!
    Och det är väl inte för att få ett högre SRS-tal som så många mäter in sina båtar…
    Det kanske är så att SRS-tabellen har spelat ut sin roll och alla skall mäta in sina båtar för att få till en rättvis segling.
    Men det gynnar knappast breddseglingen och om man vill ha fler deltagare till TR.

    Reply

    • SWE256
      Aug 13, 2014 @ 09:43

      Det finns så fantastiskt mycket positivt med Tjörn Runt – Årets tävling gång på gång!
      Så för oss är det årets självklaraste tävling!

      Reply

  8. RAFFA
    Aug 13, 2014 @ 09:19

    Du har helt rätt !!PS mätbreven har tyvärr tagit bort dom som inte vill lägga ett 3-4000kr och en massa timmar på att ta ut ett mätbrev .& sedan betala 4-500kr till svenska seglingsförbundet för att få ut ett ( nytt) brev.
    Har själv brev på min båt, bara för att någon började i distriktet ……..

    Reply

    • kalle
      Aug 13, 2014 @ 10:15

      Vad är det som kostar 3-4000kr? Har själv skaffat mätbrev utan andra kostnader än de 400kr som SSF skulle ha. Tycker det var ganska rimligt…

      Reply

      • Peter
        Aug 13, 2014 @ 10:30

        de 3-4000 SEK avser säkerligen mätning för SRSv. Mätning är inte prisreglerad, mao. är det upp till mätman vilka avgifter hen tar ur. till det kommer ju även kostnader för hyra av våg samt lyftkostnader.

        Det kan vara värt att tänka på att alla har olika förutsättningar och kunskaper vad gäller mäta in en båt – även för SRS.

        Reply

  9. Pelle Pedersen
    Aug 13, 2014 @ 10:23

    Varning för XP38 Blues i grupp 2!

    Reply

  10. Peter K
    Aug 13, 2014 @ 10:33

    Då vill jag också ha tillgång till den krönta vågen som inte kostade något Kalle. Och kranen som inte tog något för lyftet. Och du kan väl skicka telefonnumret till mätmannen som jobbade gratis….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2014 @ 10:48

      När vi vägde senast så kostade det inte mer än en runda pilsner till besättningen eller ett typiskt besök i båttillbehörsbutiken. Eller 100:- per år som jag tänker kappsegla med min båt

      Fast det byggde å andra sidan på att någon tog tag i saken…

      Visst är det besvärligt. Men det är det mycket som är: tvätta botten, bära prylar, skala fall, smörja förstagsprofil, tagla ändar, tömma vattentanken, jaga besättning, kalibrera loggen, fylla diesel, hitta hamnplats, kolla vädret, mata in rundningsmärken, uppdatera sjökort, torka spinnakers, justera kompassen, laga focken, tvätta kullager, serva winschar, spänna styrningen, sanera kylen, byta packningar på toan och ungefär 100 aktiviteter till som tar tid och kostar pengar :-)

      Reply

      • Stefan K
        Aug 13, 2014 @ 22:35

        Minns när jag var med o seglade Smaragd SM i Sandhamn för rätt många år sedan.. Några båtar var så urplockade att dom inte klarade minivikten vid kontrollvägningen. En Västerviksbåt hade tom plockat ur Yanmardieseln o pluggat axelhålet. Om entypsklassernas mått o vikter aldrig går att åstadkomma i verkligheten som 99 hävdar betr. X-99 så är det väl snarare Entypsklassregeln som det är fel på och inte SRS-regeln? Om båtmått/vikt stämmer enligt entypsregeln och då exakt som tabellbåten så ligger man rimligen på rätt SRS redan från början. Att man då inte får sänkt SRS som en del andra båtar som inte är maxade innebär ju inte samma sak som att man missgynnats. Det är lite feltänkt i så fall.

        Reply

  11. Jojje
    Aug 13, 2014 @ 10:48

    Tyvärr missar jag årets höjdpunkt och det svider i hjärtat. Jag bryr mig inte om vilket håll vi seglar eller olika banor. Det skapar förhoppningsvis en extra krydda. Lite strul i Kyrkesund står man ut med när resten av varvet är propagandasegling. Vill man inte knö och stångas i rännan får man väl ta utsidan.

    SRS-systemet är däremot ett bedrövlig anrättning för TR. Bästa SRS-optimering vinner. Davidsson fick torsk med sin Standard SRS Smaragd förra året. Nu kommer han tillbaka med 0,03 lägre SRS. Kanske har han kopierat Wretlinds vinnande koncept med pytteliten spinnare från förra året (jag har inte orkat kolla). Davidsson är med för att vinna (vilket han oftast gör)och utnyttjar det han kan självklart. Märkligt när Smaragdflottan som dagen efter seglar entyp kan ha över 3 pinnar skillnad på sina mätbrev. De som bara tar sitt standard SRS och går ut och seglar är helt chanslösa. Rätt väg att gå för att få med den breda massan ? Självklart inte.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2014 @ 11:34

      Tittar man på resultaten från SM så är andra Smaragder torsk i alla fall när Davidsson är med :-)

      Jag tycker inte det är så konstigt om båtarna i topp har bra segel, nytvättad botten och antingen är maxade inom entyopsregeln eller har ett korrekt mätbrev. De har gjort vad som krävs för att prestera så bra det går. Att den “breda massan” har lite äldre segel (3%), struntar i att lyfta (5%), kör med lite lättare besättning (5%) på sitt standard-SRS (1-2.5%) är väl inte heller konstigt.

      För 10 år sedan var inget svårt att hitta 3% extra fart i valfri LYS-tabellbåt. Skillnaden var väl att man aldrig riktigt fattade varför båtarna i topp gick så mycket fortare fastän man hade samma LYS-tal. Att de sytt upp maximerade segel, slipat bort massa plast inne i båten och monterat ur inredning var ju ingenting som var officiellt. “Optimerade” båtar har vunnit i alla tider, och kommer att göra det oavsett regel.

      Ta det för vad det är; Davidsson, Collis, Teknova & Vencom har gjort sin hemläxa och seglar på samma villkor för att vinna totalt. De flesta andra seglar racet för att göra så bra ifrån sig som det går utefter förutsättningar och ambitionsnivå.

      Reply

      • Peter
        Aug 13, 2014 @ 13:24

        “slipat bort massa plast inne i båten och monterat ur inredning” har väl inte varit någon optimering utan rent av fusk om båtarna seglade som standardbåt. I annat fall fick de oftast påslag som kompenserade för det.
        maximera segel är en rätt överdriven faktor. Det krävs/krävdes rätt mycket skillnad för att få 0,01 upp eller ner både i dagens SRS och även i det forna LYS.

        Hur som helst avgör vem som kommer till en kappsegling hur både arrangemang och reglerna upplevs.

        Reply

    • Mattias Carlsson
      Aug 13, 2014 @ 12:00

      Håller helt med dig i ditt andra stycke. Båda de tidigare nämnda smarrarna 11 och 64 ser ut att dyka upp med en spinnaker på runt 49 m2. Har för mig att den i entypskonfig har ca 75 (stämmer det, Mats V?) Ingen vild gissning att, som du skriver, det är en direkt anpassning till Wretlinds koncept från ifjol. Båda ägarna har ju en lång historia av att driva utveckling och optimera inom klassregeln, så en sådan här inrättning i Darwinism-ledet är en helt naturlig följd i rådande system. Och jag tycker som du att det nånstans känns lite konstigt i magen att man plötsligt inte längre kan bli “bästa Smaragd” eller motsvarande på ett race som TR när man veckan innan seglat SM på lika villkor. Undrar om alla entypsklasser kommer att gå samma väg. När ska första Express skaffa fathead eller några tusendelars sänkning på att upptäcka att vikten ligger lite över entypsminimum, osv? Kanske redan är gjort, jag har dålig koll.

      Reply

  12. Kenneth Edvardsson
    Aug 13, 2014 @ 10:50

    Hur tänkte STSS när man la Dehler 33 i startgrupp 4 ?

    Reply

    • Carl Fjällman
      Aug 13, 2014 @ 13:18

      Eller D 35:an i startgrupp 5. Annars tycker jag att det var riktigt bra startgrupper i år, man har inte bara gått på lys-tal utan vattenlinje m.m.

      Snyggt jobbat!

      Reply

    • Anders Dahlsjö
      Aug 13, 2014 @ 13:20

      Det är ju bara att tacka och ta imot. Men det ser ju lite fel ut. Färre båtar att segla om. Det är ju besvärligt att komma om båtar man seglar ikapp från tidigare startgrupper. Även om det är ett angenämnt problem så kostar det tid och blir svårare att hävda sig på totalen. Troligen en anledning till att de som startar tidigt oftare ligger i topp. Speciellt förut när man länsade ikapp i t.ex. djävulshålet.
      Kul att vara tippad i gruppen iallafall.
      Att entypsbåtarna ändrar konfiguration för att gå bättre i SRS är ju tråkigt för dem som inte ändrar och måste vara före, men mindre spinnaker och fock kan ju inte vara snabbare? Är det klass med många båtar så får man ju se till att ha klasspris, där entyp gäller. Då har man ju chans att vinna. Att optimera för att vinna Tjörn runt totalen blir ju otroligt svårt.

      Reply

  13. Bjørn V
    Aug 13, 2014 @ 12:23

    x99’or med olika SRS tal?? Har man tagit bort reglen om at det er klassreglen som gjäller för klassbåtar, og att båtarna skall segla med samma SRS?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 13, 2014 @ 12:56

      Någon sådan regel har aldrig funnits. I det gamla LYS-systemet var det en naturlig effekt av “tröskeln” för att få sänkt tal med mätbrev. Tabellvärdet är däremot baserat på klassregeln.

      Reply

    • Calle P
      Aug 13, 2014 @ 13:24

      Alla X99 som uppfyller klassregeln och mäter in får lägre SRS.
      Det finns inga X99or som har maxstorlek på seglen och mäter in med minimumvikten enligt vad som står i SRS-tabellen
      Mätbrev är bra för individen men dåligt för klassen och för breddseglingen.

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Aug 13, 2014 @ 14:38

        Kan det verkligen vara i de 4/1000 det sitter. Om du seglar mot en std x99 i 5timmar så har du en minuts handikapp eller 70s. I 6knops fart blir det ca 215m! Skulle det döda breddseglingen. Med reservation för felräkning.
        Det blir jobbigt för Stino och de andra som måste vara så långt före, eller lätt för dig :-)

        Reply

        • Calle P
          Aug 13, 2014 @ 15:55

          Jag tror du tänker lite för teoretiskt nu Anders.

          Det är lätt att segla i kapp en båt men det är svårare att passera. Men har jag lägre SRS behöver jag inte passera för att vara före… Vi hade precis det scenariot i sista racet på MBBR mot SWE 547. Vi kom ikapp men inte om och hamnade ändå före i resultatlistan.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Aug 13, 2014 @ 16:33

            Då borde jag få ett Pihlgren-avdrag som måste passera 61 båtar på Hermanö Runt medans en MS20 inte behöver segla om en enda :-)

          • Bjørn V
            Aug 15, 2014 @ 15:06

            Jösses. Det var också ett argument……
            I rest my case

      • Jan Dejmo
        Aug 14, 2014 @ 15:11

        Calle P: “Det finns inga X99or som har maxstorlek på seglen och mäter in med minimumvikten enligt vad som står i SRS-tabellen

        SRS-tabelltalet är baserat på data från X99:s klassregler. Är det därmed inte X99:s klassregler som är problemet?

        Reply

        • seglaren
          Aug 14, 2014 @ 17:41

          Varför är klassregeln problemet? Klassregler för entyp är väl inte avsedda för respitsegling eller har jag missat något?

          Reply

          • Pelle Lindell
            Aug 14, 2014 @ 18:06

            Det väl knappast lämpligt ur ett entypsperspektiv att man kan ha en båt som är bättre/lättare/med större segel än normalbåten i klassen. Historiskt har det inte gett långlivade klasser.

          • Jan Dejmo
            Aug 14, 2014 @ 19:15

            seglaren: “Varför är klassregeln problemet?”

            Om inga X99:or, som Calle P skriver, når upp till klassreglernas data så kan det vara ett problem för X99-seglarna att segla upp till SRS-talet.

            Få klassregler är skrivna med tanke på respitsegling, men många klasser verkar angelägna om att ha ett SRS-tabelltal.

          • seglaren
            Aug 14, 2014 @ 21:57

            Är syfte med klassreglerna att begränsa eller att alla ska ligga på max?
            Det är väl inte så konstigt att många klasser är angelägna att ha ett SRS-tabelltal. Många klasser vill mäta sig på SRS-seglingar även sinsemellan inom klassen. Det fungerade i ca. 40 år.

          • Jan Dejmo
            Aug 15, 2014 @ 10:41

            seglaren: Är syfte med klassreglerna att begränsa eller att alla ska ligga på max?

            Syftet med klassregler bör vara att ge den klass som seglarna vill ha. Det finns ingen mall för detta.

        • Calle P
          Aug 14, 2014 @ 21:57

          Eftersom alla X99or kommer ur samma form så är alla skrovmått ointressanta ur ett klassperspektiv men inte för respitsegling. Vikten i klassregeln har inte samma utrustning med som “SRS” vikten. I SRS tabellen är den justerad men inte motsvarande vad utrustningen verkligen väger.
          Syr du en fock med maxmåtten går den inte att kryssa med då den är för stor och går inte att skota in. osv…

          Reply

          • Bjørn V
            Aug 17, 2014 @ 21:51

            X-99 är en One design! Udda, eller konstiga effekter av klassreglen är lika för alla.
            Båtar som First 35, 40, 36.7 31.7 etc söker om å få segla med samma respitt tal. Alltså klasssegling. X99 i Sverige går åt motsatt håll. Underlig

          • Patrik Svensson
            Aug 18, 2014 @ 08:31

            X-99 är en One-Design när man enligt de internationella klass reglerna!
            Om du däremot vill köra i SRS och räkna in resultatet mot andra båtar finns det lite alternativ, Man kan göra som jag ta VM inmätta segel och båt med lite dynor och bord och väga den och vips så har man ett annat mätetal. Vikten 2980 är ju enligt int klass regler utan segel,bord,dynor,diesel vatten mm som man skall ha enl SRS.
            Så jag skulle hävda att de flesta X-99 som tävlar nog skulle hamna på ung samma tal fast antagligen lite lägre än tabell pga vikten om de vägdes.
            Själv försöker jag undvika ev diskussioner genom att placera mig före andra X-99or.

          • Bjørn V
            Aug 18, 2014 @ 14:34

            Hm… Beter man sig på det viset er det början på slutet for klassen. Men det är klassens val….

          • Peter
            Aug 18, 2014 @ 16:44

            Hm… är det klassens val eller är det något som pådrivs av SRS-klassreglerna? Det går säkerligen att hitta den ena eller andra lösningen om man ha en dialog med klassförbunden också.

          • Patrik Svensson
            Aug 18, 2014 @ 21:01

            Egentligen är det nog inte så svårt med vikten, lägg på vikten för original dynor, bord 30L diesel vatten och full segeluppsättning.
            Blir mer än 0kg.
            Kanske gör det att några inte tar ut separat mätbrev då detta är mer teoretiskt rätt vikt.
            I övrigt vad gäller klassregler X99 i SRS får man väl utgå ifrån de internationella och komplettera med att man måste ha viss utrustning ombord för SRS som inte behövs i int klassregler.
            Det här är tyvärr en tämligen akademisk diskussion här på ostkusten men till vissa race på västkusten kanske man får tänka till,
            Vad säger X99 klubben?

          • Bjørn V
            Aug 18, 2014 @ 23:03

            Enligt SRS klassregel appendix 2 gäller klassbåtens klassregel beträffande vad som skal finnas ombord vid vägning.

          • seglaren
            Aug 18, 2014 @ 23:36

            en båt kan vara standardbåt, klassbåt eller mätbrevsbåt. Det finns inget i SRS-regeln som heter klassbåt med mätbrev.

            Om man tar ut ett mätbrev för sin båt som annars skulle kunna vara en klassbåt så gäller ju olika regler om vad som skall finnas ombord vid vägning. För mätbrevsbåt gäller utrustning enligt appendix 2 och för klassbåt utrustning enligt klassregler. Finns det skillnad där blir det även skillnad i SRS-tal.

          • Patrik Svensson
            Aug 19, 2014 @ 00:15

            Det jag tog upp är enligt båtdata bladet.
            Hittar inte X-99 under SSF klassbåtar, kan ha fel.
            Men håller med om att det verkar tokigt om inbördes placering i X-99 startgrupp skulle förändras pga en massa olika SRS tal.
            Tror det borde finnas goda förutsättningar för att göra en SRS entyps klass.

          • Marcus
            Aug 19, 2014 @ 08:21

            Hur många av er som diskuterar detta seglar X99? Vad jag vet är det bara 2-3 aktiva båtar på västkusten, vi seglar alltid srs seglingar mot andra båttyper förutom på Goldcup där det seglas entyp. Är det inte mer än rätt att vi också kan ta ut mätbrev för att få sänkt srs tal när vi seglar srs segling mot andra båttyper? Dessutom är det väldigt enkelt att ta ut srsv brev för en entypsbåt…

            Sedan kan jag håller jag med att på tex Tjörn runt där vi var 8st X99 så kan man räkna scratch i X99 klassen.

            Änsålänge har det dock inte varit något problem på västkusten vad jag vet att någon 99a med lägre srs vunnit över någon med högre pga av srs talet.

            /Marcus SWE560 Maxx

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2014 @ 13:35

      Jag tycker man ser ganska tydligt att aktiva klasser väljer att segla på entypsbrev (ex Express, H-båt, Drake C-55) medans “entypsbåtar” som aldrig seglar entyp eller ett SM på sin höjd väljer att prioritera SRS-segling.

      Vad som är bra för breddseglingen kan vi hålla på att debattera.

      Precis som i valrörelsen tycks det massa hela tiden (ofta från folk med särintresse) – men ingen orkar läsa statistiken. Fler kappseglar SRS/LYS än för 5 år sedan vilket borde vara värt något?

      Vi samlar 65 båtar på MBBR medan Marstrandsregattan lagts ner. I stort sett alla SRS-race utom Tjörn Runt slår deltagarrekord samtidigt som det vare sig finns Express- eller X-99 cup längre. Jag vet inte… men skall man kraftsamla så är det nog inte i SRS-regelns utformning.

      Reply

      • seglaren
        Aug 13, 2014 @ 21:35

        lätt att hävda att idag kappseglas mer. För att hävda det räcker det ju inte att titta endast på de största kappseglingar. Visst lyckas några få kappseglingar att attrahera medans andra helt försvinner.
        Det är inte bara bland X-99:orna som det diskuteras att dagens SRS missgynnar entyp.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 13, 2014 @ 22:01

          Jag inser att några av er har saknat SRS-diskussionen ganska mycket. Välkomna tillbaka…

          Så klart att er “gut feeling” på bryggan väger tyngre än att gå igenom alla resultatlistor från alla kappseglingar med 30 båtar eller fler under 7 år (14 år för de större racen). Mitt Excelark innehåller lite drygt 50.000 startande båtar så det är ett ok underlag.

          Slutsatsen som jag dragit är att det inte hänger på SRS. En klubb i Västerås eller Uddevalla kan hitta på ett race som folk gillar och locka 60 eller 200 båtar av alla de sorter. En annan klubb kan ha en kappsegling som tappat deltagare kontinuerligt under 20 år utan att någon funderat på varför.

          När jag pratar med de arrangörer som lyckas så är inte SRS en issue. Inte för Höstkroken, Bohusracet eller MBBR. Inte heller är SRS problemet när Færdern tappar 30% av deltagarna på fyra år. Eller när Marstrandsregattan får lägga ner. Även om ni säkert skulle kunna hävda det :-)

          Om man har en båt som seglades entyp förr men som inte seglas entyp längre så kanske man skall sluta vara så religiös kring det? First 35 kappseglar 10 gånger så mycket (och verkar ha 10 gånger så roligt) som X-99. Man tjafsar inte om regler och att SRS missgynnar just deras lilla klass. Man skapar något där andra seglare vill vara med.

          Kanske kan man lära sig nåt av dem? Eller någon annan klass där det seglas mer än det tjafsas.

          Reply

          • seglaren
            Aug 14, 2014 @ 00:12

            kan vara intressant om du delar ditt excelark.
            jag vet att en hel del kappseglingar har decimeras eller försvunnit. Nej, det beror säkerligen inte bara på SRS.

          • Peter Gustafsson
            Aug 14, 2014 @ 05:07

            http://www.blur.se/tag/deltagare/

            Som motprestation så kan du få ge mig tre exempel på vettiga race som tappat, där SRS troligtvis har varit den huvudsakliga orsaken?

          • Peter Gustafsson
            Aug 15, 2014 @ 08:01

            Inga bra exempel?

            Då tycker jag vi kan lägga ner argumentationen kring att breddkappseglingen tappar och att SRS skulle vara en viktig anledning.

            Roligare arr, smart marknadsföring och bättre förståelse för vad seglarna vill ha. Det funkar oavsett om man kör ORCi (VM i Kiel), scratch på båtlängd (Silverrudder) eller SRS (Bohusracet, Höstkroken, MBBR eller Hyundai Cup). Ganska enkelt.

          • seglaren
            Aug 15, 2014 @ 19:48

            väntar fortfarande på excelarket med årets deltagarantalet..

            roligare arr, smart marknadsföring håller jag med om. SRS som breddseglingsregel passar väl in under “vad seglare vill ha” och tydligen finns olika uppfattningar.

      • Micke
        Aug 14, 2014 @ 13:07

        Det kan ju vara så att Expresserna väljer entyp i Oslo detta år.. 111 betalande anmälda expresser på NoM är sjukt bra.

        Reply

      • Daniel Jobs
        Aug 18, 2014 @ 18:13

        Vi var inte med och seglade Tjörn runt i år men vårat mätbrev var med och tävla. Vi en systerbåt till oss (Hanse 350) var med och tävla. Det är alltid roligt och se hur det går för systerbåtar. Vi såg även att den hade precis samma SRS-tal som vi har och tyckte det skulle vara intressant och se vilken segelgarderob dom hade på sin båt. Vi hittade dock inget mätbrev på den båten och efter att ha kollat i startlistan såg vi att de har de använt sig av vårat mätbrev, E5296.

        Om man inte behöver ett eget mätbrev för en så stor tävling som Tjörn runt så känns SRS mycket tveksamt. Det blir även missvisande för båttypen om man seglar på en annans båt SRS.

        Jag tycker att det är bra med SRS och om det används på rätt sätt kan man tävla mot andra båtar som inte har samma resurser.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 18, 2014 @ 18:24

          Det är inte SRS det är fel på utan det är skepparens ansvar att uppge rätt uppgifter i anmälan. Har han inget mätbrev hade han säkert kunnat få hjälp med det. Eftersom StSS med stor sannolikhet kollar att mätbrev och uppgivna stämmer, så borde de ha uppmärksammat detta.

          Det är ju inte svårt att skilja på “SWE 113, Hanse 350, Marshmallow, E5296, 1.216, Staffan Davidsson” och mätbrevet “E5296, SWE 241, Hanse 350, Aurore, Ulf Johansson” :-)

          Reply

          • Daniel Jobs
            Aug 18, 2014 @ 19:00

            Nej precis, det är inte så svårt att skilja på dom uppgifterna och det är inte SRS det är fel på.

            Det borde vara som du skriver, StSS uppgift att kontrollera mätbreven men frågan är ändå intressant om det är flera som gör på detta sätt?

          • Bosse Bergqvist
            Aug 18, 2014 @ 19:05

            Den båten seglade vi ikapp på utsidan Härön och pga dess existens fick vi slå i lä om dem och då gick genuan sönder. Tog 2-3 min innan vi fick reparerat och hissat den igen. Synd att båtar som inte borde startat förstör för andra.

    • Bjørn V
      Aug 14, 2014 @ 13:01

      Det är ju rena katastrofen för one design, om man beter sig på detta sätt. Alla vet ju at one designs aldrig är produserad helt 100% lika. Och seglens storlek varierar med några centimeter, beroende på deisgn hos de olika segelmakare. Att ägarna inte får sytt sina segel på maxmått är ovsentlig. I ORC som används i Norge används klassreglens maxmått i beräkningen, och alla har samma Rating. X-99 är väl fortfarande en One-Design class, och inte konverterat till en kontruksjonsregel ala 5.5mR o dylikt?
      Men det är ju bedrövligt om första X-99 i mål inte blir bästa X-99.

      Pelle Lindell: LYStalen blev i sin tid satta utifrån at båtens klassregel uppfylldes. Var man utanför måtten fikk man påplussning.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 14, 2014 @ 21:08

        Att använda entypsklassregeln för att fastställa ett standardrespital för en entypsklass är ett praktiskt och bra sätt att göra det enkelt för seglarna att segla i respittävlingar men att sedan förbjuda en seglare/båtägare att ta ut ett respitmätbrev för sin båts verkliga mått/vikt eller en annan segelkonfiguration bara för att han råkar äga en klassbåt tycker jag är rätt magstarkt och defitivt inte rättvist gentemot övriga flottan.ORC har ju ett system med klassmätbrev för ett antal båttyper men i normalfallet är det inget som hindrar en båt att mäta sina verkliga mått och ta ut ett individuellt mätbrev men ni kanske har en annan tillämpning i Norge?

        Om man nu väljer “entyps eller kanske LYS-linjen” så måste man dessutom hantera frågan hur mycket man måste”kapa ner” en X-99 för att få lov att ta ut mätbrev med lägre tal? Vad är rimligt och vem bestämmer det?

        Reply

        • seglaren
          Aug 14, 2014 @ 22:02

          vem bestämde att lägga till en decimal? Där finns en naturlig tröskel. Tror dessutom inte att SRS har noggrannheten på tusendel ändå.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Aug 16, 2014 @ 15:08

            Den största fördelen med tredje decimalen ser jag som möjligheten att särskilja en viss båttyp där ägarna satsat på olika segel/vikt. Med två decimaler behövde man höja en hundradel för varje förbättring jämfört med standardbåten och det blev orimligt mycket. Då fick man alltså “mängdrabatt” om man satsade på kolfibermast, framflyttat förstag (större försegel), längre spinnakerbom med topphissad spinnaker osv.

            Titta på t ex First 36.7 så inser du fördelen med tre decimaler!

          • Pelle Lindell
            Aug 16, 2014 @ 17:47

            Ur mitt perspektiv är den största fördelen med den tredje decimalen att jag slipper svara på så där 30 sura mail och telefonsamtal varje år från båtägare som haft otur i avrundningen.

        • Bjørn V
          Aug 15, 2014 @ 15:16

          Här är det inte snack om at förbjudda något eller några. Folk får gjöra vad dom vill med sina varanter av X99’or. Jag tycker bara det är otroligt synd at man inte seglar entyp med sin X99 när det är tilräkligt många båtar. (5 eller flera) Argument från några om att “det är svårt at segla om”.. osv är efter min synpukt helt hopplösa. Det verkar ju något konstigt att sista X99 i mål kan bli bästa X99.

          Reply

          • Jan Dejmo
            Aug 15, 2014 @ 16:27

            Här är det inte snack om at förbjudda något eller några. Folk får gjöra vad dom vill med sina varanter av X99′or.

            Ambitionen med SRS har uttryckts som att SRS ska vara ett respitsystem för breddkappsegling där man så långt som möjligt ska kunna delta med vad man har. Så vi verkar ganska överens.

        • Peter Gustafsson
          Aug 15, 2014 @ 15:23

          I an aktiv/hälsosam klass så löser man det!

          J/70, CB, Express, Drake, Stare, X-35, X-41 och ett antal andra klarar alldeles utmärkt att köra strikt entyp även respit-race. First 35, First 36,7 och ett antal andra klasser hittar sätt att tävla inbördes även om man inte är entyp (antingen accepterar man scratch eftersom skillnaderna är små, eller så räknar man om efter SRS).

          Varför X-99 skulle ha större problem än nån annan klass vet jag inte.

          Reply

  14. Hans Helgesson
    Aug 13, 2014 @ 14:24

    Var tyvärr sjuk förra året så jag kan inte uttala mig om det är bättre eller sämre att segla “fel håll”.
    Men efter att ha läst om förra årets alla incidenter i Kyrkesund så är det med blandade känslor som jag startar på lördag. De stora (dyra) båtarna har man ju flyttat ut så att det inte blir lika mycket “grus-rally” för dem.
    Hade gärna sett att även de mindre båtarnas bana hade flyttats ut utanför Kyrkesund. Men det är min personliga åsikt och vi behöver inte en ny spam-tråd med uppmaningar om att “det är upp till var o en att välja att starta eller att gå det något längre spåret på utsidan”.
    Hade däremot gärna tagit emot feedback på om nån jämfört de båda vägarna “åt fel håll”.
    Jag har seglat “åt rätt håll” både genom och utanför Kyrkesund, men som sagt inte åt andra hållet.
    Mätte lite på kortet och fick fram en ungefärlig skillnad på 0,2 nautiska mil, men allt är ju beroende av vindstyrka/riktning och ström…

    Reply

  15. SWE256
    Aug 13, 2014 @ 14:57

    Statistiken är positiv, men det är inget bevis för att det inte hade varit ännu fler som seglat om mätbreven inte existerade. (60-talisterna är de stora generationen där allt fler “borde” åter få tid för att börja återta kappseglandet som sina föräldrar vigde sina liv åt… )

    Jag är tudelad till mätbrev och tycker inte det är självklart att vara vare sig för eller emot dessa. Jag kan bara konstatera att en del anger just mätbreven som orsak till varför man inte kappseglar längre…. svepskäl?

    Nyfiken på vilka särintressen som finns som är emot mätbrev?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2014 @ 16:30

      Så klart vet man inte vad som hade hänt om vi fortsatt med gamla LYS… men när jag benchmarkar Sverige mot grannländerna så ser vi extremt bra ut. Danskarna trodde att de hade tappat 30% av deltagarna….

      Det gnälls i Auckland, Kiel, Newport och Cowes. det har gnällts i alla tider :-)

      Reply

      • SWE256
        Aug 17, 2014 @ 20:46

        Först av allt grattis alla gruppsegrare och båda totalsegrarna i går!

        Peter Du missade min fråga och min nyfikenhet vilka särintressen de har som är emot mätbrev. Eller missförstod jag dig?

        Jag är inte emot mätbrev och har inte tagit ställning för eller emot. Bestämde mig i alla fall före Tjörn Runt att i alla fall göra ett resultatlista bland oss som seglade utan mätbrev och kika på resultaten i Lilla SRS-gruppen bland mätbrev och icke mätbrev.

        Bland placerade på topp tio-båtarna i Tjörn Runts Lilla grupp var det hela sju (70 %) som hade mätbrev.
        Bland Topp 20 var det 45 procent som hade mätbrev.
        Knappt 20 procent av de startande i lilla gruppen hade mätbrev.
        De tre som kom topp tio i Lilla utan mätbrev hade ett SRS-tal på 1,31 hade således någon form av papper för dispens!

        Kan man eller ska man dra någon som helst slutsats av det?
        Får de som tar ut mätbrev en “Direkt SRS-rabatt” för att man bryr sig om skicka in uppgifter på sin båt?
        En sak är säker vi hade i alla fall inte vunnit tack vare ett SRS-mätbrev.

        /Johan

        Reply

    • SWE256
      Aug 17, 2014 @ 20:30

      Först av allt grattis alla gruppsegrare och de båda gruppsegrarna i går!

      Peter Du missade min fråga och min nyfikenhet vilka särintressen de har som är emot mätbrev. Eller missförstod jag dig?

      Jag är inte emot mätbrev och har inte tagit ställning för eller emot.
      Bestämde mig i alla fall före Tjörn Runt att i alla fall göra ett resultatlista bland oss som seglade utan mätbrev och kika på resultaten i Lilla SRS-gruppen bland mätbrev och icke mätbrev.

      Bland placerade på topp tio-båtarna i Tjörn Runts Lilla grupp var det hela sju (70%) som hade mätbrev.
      Topp 20 var det 45 procent som hade mätbrev.
      Knappt 20 procent av de startande i lilla gruppen hade överhuvudtaget mätbrev.
      De tre som kom topp tio i Lilla utan mätbrev hade en SRS-tal på 1,31 hade således någon form av papper för det!

      Kan man eller ska man dra någon som helst slutsats av det?
      Får de som tar ut mätbrev en “Direkt SRS-rabatt” för att man bryr sig om skicka in uppgifter på sin båt?
      En sak är säker vi hade i alla fall inte vunnit tack vare ett SRS-mätbrev.

      //Johan

      Reply

  16. Martin
    Aug 13, 2014 @ 20:23

    Att modifiera o optimera en entypsbåt och tänja på klassregler är fusk. Inte väger väl någon entypsklass av kölbåtstyp båtarna före DM eller SM? Om jag slipat ned skrovet och lättat mast/rigg o övrig utrustning så blir det många kilo minus i totalvilkten vilket gör att båten blir för lätt. Båten mäter inte in, men det blir omständigt o svårt att kontrollera…

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 13, 2014 @ 22:27

      Jag har i alla fall varit med om vägningar i alla klasser som jag seglat i (Express, J/24, 606, H-båt, Melges) Att tro att det meckas mindre i entypsklasserna än I SRS är naivt enligt min mening

      Reply

    • Micke
      Aug 14, 2014 @ 07:47

      Inom Express så vägs alltid ett antal båtar på SM om möjligheten finns. Likaså roder/segel/rigg/kölprofil mm kollas vägs och mäts. Ett antal punkter kollas också innan första start på alla båtar. På några SM kollas även att erfoderlig utrustning finns ombord vid insegling efter seglingarna dvs en domare kommer ombord och kollar innan båten når land. Så lite bättre koll har nog entyps klasserna men som Pelle säger så mekas det här också men inom snävare gränser.

      Reply

    • Bosse
      Aug 14, 2014 @ 07:51

      Om jag skulle köpa en Express så vore inköp av en våg det första. Vikten spelar stor roll och är olika även på entypsbåtar. Om den efter vägning är 25 kilo tyngre än tillåtet så är det väl inget fel att slipa bort material, hade jag gjort.
      Hur många har vägt kölen och konstaterat att den är lättare än maxvikt och sedan svetsat på material för att uppnå maxvikt? 25 kilo längst ner och 25 kilo mindre i rufftaket gör skillnad. Är det fusk?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 14, 2014 @ 12:19

        Att slipa ur plast och lägga på järn på kölen är råfusk i Express och i de flesta entypsklasser med slutna klassregler. Skulle man bli påkommen med sådant är risken för att bli fälld för brott mot regel 69 och avstängd i flera år överhängande.

        Reply

        • Bosse
          Aug 14, 2014 @ 15:56

          Pelle, så vad gör man om man har en båt som väger drygt 1900 kilo, torr enligt klassregeln och kölen väger 785 kilo? Sådana finns…

          Reply

          • jol
            Aug 14, 2014 @ 17:19

            Expressen är inte viktkänslig, årets top tre båtar är 70 kg över mini vikt.

      • Micke
        Aug 14, 2014 @ 13:03

        Det som inte står i Expressens klassregeln är inte tillåtet dvs strikt klassregel. Gör man något annat så fuskar man och det står inte att man får göra så som du tänkt..

        Sen får man ju hoppas att det finns någon slags ärlighet bland seglarna men ibland undrar man..

        Reply

        • srsseglaren
          Aug 14, 2014 @ 13:24

          Fanns det inte en artikel om ett expressteam som vid rekonditionering av båten upptäckte att den inte höll maxmått på köldjupet, vilket man uppnådde med att monterade på brickor mellan köl och skrov, spacklade såklart upp så det blev tätt och snyggt ?
          Hör för mig att dom fick ta bort brickorna för att det inte var en standard montering ?

          Reply

  17. Nils KP
    Aug 13, 2014 @ 23:02

    ”Vad är Tjörn Runt?

    Tredje lördagen i augusti genomförs alltid Tjörn Runt. Segeltävlingen där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma bana och tävlar under samma förutsättningar. Rundningsmärket är ön Tjörn på Västkusten.”

    Ovanstående är saxat från STSS hemsida och denna mycket träffsäkra beskrivning sätter verkligen fingret på det unika och uppskattade med Tjörn Runt. Eller rättare sagt, den brukade göra det…

    Numera är Tjörn Runt något annat, bevisligen sämre, än vad det tidigare varit.
    25% fler anmälda båtar förra året.

    Enda ljusglimten är att det verkar som att STSS börjar komma till insikt med vad man ställer till med, man lämnar i varje fall en brasklapp i årets inbjudan:

    ”Detta med att segla ”moturs” och på två banor är inte hugget i sten! Internt och tillsammans med våra Partners har vi i år startat ett arbete med att fundera över hur Tjörn Runt skall arrangeras och seglas i framtiden.”

    Synd att man inte hann ta sitt förnuft till fånga redan i år.

    Reply

    • Andreas
      Aug 14, 2014 @ 23:36

      Hejsan
      vi seglar TJR iår efter ett flertal års uppehåll pga den nya dragningen. Skall verkligen bli kul!
      Vi seglar 4v på sommaren + lite smårace och några helger samt lite klubbseglingar osv. Tycker vi är en normalseglare där vi seglar mestadels med familj o försöker ha kul. Mer segling = ännu roligare!

      1) srs med mätbrev är kanon. tänk att vi på ett enkelt sätt får mättal efter båtens vikt/utrustning och segelgarderob-kanon!!
      2) STSS skall ha en eloge till att de vill prova ändra koncept och försöka skapa fest mm på lördagen. Deltagarantalet var väl lägre 2011 o 2012 då man seglade medurs än det är nu? Eller på samma nivå , att det var högre förra året trodde jag berodde mycket på 50årsjubileet..

      Ses på lördag
      MVH Andreas

      Reply

      • F424
        Aug 15, 2014 @ 11:18

        +1

        Reply

      • Andreas
        Aug 16, 2014 @ 19:06

        Hej
        Är positiv Idag.
        Stss kortade av banan på ett bra sätt.
        47 slag för oss gav oss en riktigt go kryss till pater noster.
        Sedan plattläns med 19 gippar…inget haövvindande…
        När har medsolsbanan erbjudit det…o jag är gennakerseglare :-)
        Roligaste tjr någonsin för vår del.
        Ända blundern var shorthanded med få startande o svårt att komma förbi båtar i startgrupper innan…
        Men det var jag lite medveten om innan

        Bra seglat Turesson i x332
        Mvh andreas

        Mvh andreas

        Reply

        • Dan Turesson
          Aug 17, 2014 @ 09:38

          Tack Andreas! Fint seglat av er också, såg väldigt bra ut!
          Håller med till fullo ang banan. Kryss/länsbana runt en rund ö- väldigt kul segling!

          Reply

          • Anders Dahlsjö
            Aug 18, 2014 @ 10:43

            Grattis till klassegern, vi hade lite dålig koll på er men bra koll på Jesus for life, antar att ni var i närheten. Vägvalet vid Brattö var viktigt, vi tappade nog J97an på att gå mot Tjörn. Kul segling.

          • Bertil R
            Aug 18, 2014 @ 14:10

            Grattis Dan,
            mycket bra seglat, själva hade vi hjärnsläpp efter start och gick på fel sida Stigfjorden, hade dock nästan kontakt med Er vid slutet av Stigfjorden.

            Anders,
            menar du att det var fördel att segla öster om L:a Brattön ?
            X3M

          • Carl Fjällman
            Aug 18, 2014 @ 16:20

            På tal om kontakt blev vi påseglade 3ggr av samma båt när vi ställde upp mot vindögat vid startfartyget. Att vi senare tillsammas med 6st! andra båtar tydligen tjuvstartade, vi tyckte inte ens vi var tidiga. Annars var det ett skoj race :)

          • Peter A
            Aug 18, 2014 @ 17:30

            Får också passa på att gratulera Dan till segern i stg 5. Bra seglat. Vi valde att inte gå mellan Tjörn och Brattön men bestämde oss i sista stund att ta en rövare och gå under Källöbron – ett vägval som tyvärr kostade oss någon minut eller två.
            Vår racerapport finns här:
            http://www.j92s-ninja.se/tjorn-runt-2014/

          • Dan Turesson
            Aug 19, 2014 @ 12:07

            Tack Anders, Bertil och Peter!

            Jo vi var före J97 under länsen in, dock närmade de sig men kom inte om när de passerade ost om Brattön. Vi gick kortaste väg hela insidan Tjörn och kunde segla ganska fritt men många gippar blev det. Vi valde väst Brattön då vi bedömde att vi närmat oss tätbåtarna under hela länsen och vågade inte chansa. Vår bropassage och målraka blev trots orange fartyg ändå ganska effektiv men ost om hade varit bättre. Med 16 saknade sekunder till trea totalt kan ju efterklokheten härja fritt.

            Enligt vår tracking var båda sidor av Stigfjorden fel viket säger en del om hur vi inledde. Sista delen och kryssen ut mot havet hade vi bättre ordning på.

            Visst var det kul att helt slippa vattenlinjesegling i halvvind. Den avkortade långa banan var helt perfekt för lördagens förhållanden.

            Fin hemsida Ninja!

        • Marcus
          Aug 18, 2014 @ 16:19

          Vi tappade endel på att gå mellan tjörn och brattön, bla tappade vi exilia jäkligt surt. Blev fast mellan en massa spinnar båtar…. Men riktigt kul segling over all :)

          /Marcus X99 Maxx

          Reply

          • Björn S
            Aug 19, 2014 @ 11:23

            Marcus, även om vi tjänade på det vägvalet och gick segrande ur det hela så led vi med er.
            Surt att göra ett så bra race och sedan falla på sista metrarna! Mycket bra seglat av er dock!
            Björn, X99 Exilia

  18. kalle
    Aug 14, 2014 @ 10:18

    Stor risk att det blir lätt SSV på lördag fm. Vilken väg är smartast för en 35 fots båt på lilla banan? Innanför eller utanför Härön?

    Reply

    • Hans Helgesson
      Aug 14, 2014 @ 13:27

      Beror på vad ditt mål med dagen är…
      Om du vill vara med o slåss om de högsta placeringarna så är det nog genom Kyrkesund (innanför Härön).
      Men om du är rädd om din båt och vill minimera risken för kollisioner, grundstötningar och andra incidenter så är antagligen utanför Härön en bättre väg.
      Vi står också inför det valet. Använder båten till största delen för familjecruising men tycker att det är kul att kappsegla på “hobby-nivå” så jag klubbkappseglar samt kör ett par tre tävlingar under säsongen.
      Det finns alltså väldigt lite förståelse eller för den delen ekonomiskt utrymme för att riskera att båten skadas och blir obrukbar för dess primära användningsområde.
      Att köra genom Kyrkesund resulterade tydligen förra året i att man flyttade “demolition derby” från Djävulshålet till Kyrkesund. Säkert uppskattat av publiken men troligen inte av de som krockade eller gick på grund.

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 14, 2014 @ 14:12

      Jag skulle allvarligt kika på alternativet att gå utanför. Kan jag ta reda på strömmarna (inte bara kika på strömkartor) så “vet” man!! Har hört att yttre vägen ska vara 0,2M längre =365m! Är det nu kryss hela vägen i båda alternativen så försvinner det mesta av dom 0,2 och då kan yttre vägen löna sig (mer vind?, färre slag!)

      Reply

  19. Viljo
    Aug 14, 2014 @ 14:06

    djavulshalet valjer man att ga igenom. de flesta gor de inte o forlorar pa sin hojd marginellt.
    kyrkesund maste man ga igenom. i stort sett alla gor det. alltid

    problemet med motsolsvarv. passar for nordlig vind. kommer vart tionde ar

    Reply

    • Hans Helgesson
      Aug 14, 2014 @ 16:16

      @Viljo, rätta mig om jag har fel.
      Det du skriver gäller väl för gamla Tjörn Runt, dvs fram tom 2012?
      Att säga att alla alltid går igenom Kyrkesund med nuvarande bana blir ju lite konstigt då man bara seglat det hållet en gång tidigare…

      Reply

      • Viljo
        Aug 19, 2014 @ 08:34

        alltid betyde alltid
        vilka me bra placeringar gick utanfor haron i ar ?

        Reply

  20. S73 Calluna
    Aug 14, 2014 @ 21:13

    Ser ut att bli härliga förhållanden på lördag med väst/västsydväst ca 6 m/s. Jag hoppas (kanske mer en förhoppning än grundad på fakta) att nestor Göran Marström överraskar i sin M32:a S1. Har troligen dock inte hunnit testa in nya seglet och har en kanske inte helt samtrimmad besättning. En underdog som via erfarenhet kan visa att gammal är äldst!

    Reply

    • Hans Helgesson
      Aug 14, 2014 @ 22:34

      SMHI säger SV 6
      DMI däremot mycket svaga vindar 0-4 SO som vrider mot SV
      Får se vem som får rätt :)

      Reply

  21. Mattias Rahm
    Aug 15, 2014 @ 23:14

    Jag tror att en M32 kommer vara snabbast på Tjörn Runt.
    Inofficiellt banrekord (motsols) är 1h 58 minuter efter dagens träning.

    Reply

  22. Nils KP
    Aug 18, 2014 @ 21:00

    Spaning1; återigen stor besvikelse bland publik i Ängeviken, Kyrkesund, Klädesholmen mm. Varför kan man inte se de stora båtarna annat än som små trianglar i horisonten? Varför kan man inte se starten från land?

    Spaning2; återigen stor besvikelse bland seglarna på havet. Varför tävlar inte tex Express och H-båt mot varandra längre? Varför tävlar man nu bara mot 150 eller 250 andra båtar? Varför ska man behöva förstöra sin båt kryssandes i Kyrkesund?

    Spaning3; det är träbåt som gäller nuförtiden. Långedragsjulle J14 helt oslagbar. 20min korr före 2an i gruppen och 13 minuter korr före 2an i totalen. Senaste 6 åren har klassiska träbåtar tagit hem totaltsegern 4 ggr, Detta kan naturligtvis bero på att allt fler av de bästa seglarna numera väljer miljövänligt trä framför skadlig plast.

    Reply

  23. Andreas
    Aug 18, 2014 @ 23:35

    Hej Nils
    Dina spaningar får mig att reagera:-)
    Vilken båt seglade du?

    1) Jag hörde flera som var o kollade och tyckte rundningsmärket i Marstrand var kanon! Inte bara vi strulade vid den gippen..
    Även i Rönnäng kunde man se ganska bra där mina föräldrar var(kunde kombinera ishockey med segling samtidigt)
    Så att publiken är besviken? tror det finns flera uppfattningar där.

    2)H båt o Express seglade väl samma bana o därför tävlade de mot varandra om totalen på lilla banan?
    Sedan är det väl inte första gången man kryssar i Kyrkesund? Det har hänt förut med krockar mm? Fördel nu med färre båtar och mindre båtar eller? Dessutom verkar ju en del av de som seglade bra gått utanför?

    3) Kul att gamla båtar oxå kan vinna? Visar att SRS är nästan perfekt, när en Koster eller Julle har rätt förutsättningar har den bra chans den med?

    Jag tror man kan välja se detta arr på 2 sätt.
    Precis som ett jobb, vissa tycker att allt är kasst o klagar o vissa väljer att se positivt och jag anser att både arrangör och deltagare skall göra sitt för att få en positiv jargong på racet. (det blir inte bättre än man gör det till själv)
    Vissa som seglar i Express och H-båt mfl, som ofta lyfter fram att det är för lite kryss osv.. nu kommer ni fram med att det är risk för krockar i Kyrkesund och kryssa söderut är svårt?
    Nu kom den fina kryssen och vad jag förstår finns flera alternativa vägval, inte bara i kyrkesund eller utanför, oxå genom djävulshålet eller utanför o in vid Eggskär osv…mer öppen bana med fler båtar som tog alternativa vägval? (kanske både säkrare och snabbare?) Förberedelse gav mer resultat iår?

    Men men
    det är min syn på dina spaningar.
    Hoppas vi ses på havet på en go slörbana eller en kryss/länsbana

    Reply

  24. Joakim Axelsson
    Aug 19, 2014 @ 08:12

    Motsolsvarvet erbjuder, för de flesta båtar, rätt få vägvalsmöjligheter vid den vindriktning vi hade i år och i fjol.

    Alternativet att gå utanför Härön lär de flesta välja bort pga att det för de flesta går snabbare på kryssen om man inte har skvalpig motsjö. Det känns dessutom som att du både i år och i fjol borde fått slira ner dig mot Flatholmen om man gått yttervägen då man från Kyrkesund sträckt neröver. Uppenbar risk att försegla sig med andra ord. Ström, motsjö, risk för försegling hamnar på minuskontot och gör i mina ögon ytterspåret till en chansning med hög risk.

    Att gå utanför Flatholmen blir också en förseglingsrisk. Du får också stångas i motsjö under
    mycket längre tid.

    “Djävulshålet” har du sträckt igenom både ifjol och i år. De som gick via kummeln tappade mycket på oss som tog djävulshålet. Ett flertal var tvungna att slå upp medan vi sträckte till Klädesholmen.

    Efter Klädesholmen slirar man ner till Tjörnekalv och sedan är det bara att ligga och gippa på skiften.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2014 @ 08:22

      Ungefär som åt andra hållet då :-)

      Reply

      • Bosse Bergqvist
        Aug 19, 2014 @ 09:41

        Förutsättningarna för lilla banan är så olik stora banan att den lika gärna kan seglas på våren. Kanske att STSS då även hinner kontrollera att båtar som skall ha mätbrev verkligen har ett som gäller gäller den anmälda båten.
        Har STSS organisation kapacitet att behandla hundra protester från Kyrkesund eller tänker man fortsatt hoppas på att deltagarna inte protesterar. Min uppfattning är att det lågt räknat var så många incidenter där förra året.

        Två år i rad har det blåst rejält dagen efter TR och någon gång tar arrangörens tur slut och man får kuling på lördagen. Just nu blåser det i byarna 22 m/s vid Marstrand. Skall man isf köra långa banans avkortade variant till Dynan (Måseskär)? Sitter just nu i Skärhamn och tittar ut över havet och jag kan lova att ingen hade önskat befinna sig där nu, än mindre vi i småbåtar.

        Personligen ser jag ingen anledning att kappsegla TR 2015 om lilla banan skall seglas motsols. För info så förlorade vi (Scampi) på att gå utanför Härön.
        OBS! Jag respekterar att stora banans deltagare är nöjda med motsols och gläds med Er.

        Reply

  25. Joakim Axelsson
    Aug 19, 2014 @ 08:52

    Ja, spåret blir detsamma.
    Jag gissar dock att många med mindre båtar hellre kör den vägen med vinden i ryggen, det ger ju lite mer “vingelmån” och sw-vind är det rätt ofta.@
    Jag skulle inte tagit vår semesterbåt den vägen jag tog vår lilla båt i lördags.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2014 @ 09:01

      Ungefär som åt andra hållet då. Man tar helst inte semesterbåten den vägen.

      Reply

      • Ulf
        Aug 19, 2014 @ 16:49

        Nej inte alls, lilla banan motsols är olämplig vid vind mellan syd och väst.
        – Startlinjen är för kort för 50 startande båtar.
        – Kyrkesund är för trång för kryss, kollisioner är oundvikligt.
        – 250 kryssande båtar i hög sjö och bränningar kan leda till alvarliga olyckor.
        – Kryss innanför flatholmen är mycket trång.
        Blåser det Syd 14 m/s kommer olyckorna vara omfattande.
        Då vi passerade Kyrkesund i år jublade och applåderade publiken vid kollision, jag räknade till tre jubel vid vår passage. Är det på detta sätt vi vill locka publik?
        Jag tror det är bättre att segla medsols men att behålla en stor bana till t.ex. Hätteberger. Då bli det en bra stor bra bana och en liten som oftast är ok.

        Reply

  26. Joakim Axelsson
    Aug 19, 2014 @ 11:57

    Jag gissar att Stss skickar ut en enkät även i år och att man i resultatredovisning är tydlig med vilka svar som kommer från båtar som seglar korta resp långa bana.
    I övrigt tycker jag att Stss är fantastiska på att arrangera segling, mycket välorganiserat.

    Reply

  27. Johan Lindstedt
    Aug 19, 2014 @ 20:37

    Instämmer till fullo till de som föredrar att segla banan medsols. Jag Seglar den Traditionella banan och är förvånad över att Stss inte valde att börja med att växla medsols/motsols vartannat år. Har dess bättre aldrig varit inblandad i någon båtkontakt värd att nämna under Tjörn Runt. Men startområdet, kort linje och avslutningen av Stigfjorden kan innebära riktigt allvarliga olyckor vid hårdare vind, ström och vågor. Här ger inte banan några möjliga alternativ att välja….

    Reply

  28. Johan Lindstedt
    Aug 19, 2014 @ 20:41

    …vill också passa på att tacka Stss för två fantastistisk tävlingar i Tjörn Runt och Pater Noster (med Tjss).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.