Seascape 24 | testsegling

En fin eftermiddag i Kullavik med sol och 5-7 m/s. Perfekt för en provsegling av den första Seascape 24 som har kommit till våra vatten.

Ägare är Karl Wilhelm Weldingh som kommer att segla Tjörn Runt innan har den till Norge. Han seglar nu Melges 24, och jag tror han kommer att ha nytta av den erfarenheten när han föröker tämja sin nya båt. För det här är sportigt.

Man kan ju roa sig med att jämföra med storasyster, Seascape 27, som jag seglade i maj 2014.

Redan vid lanseringen förra hösten framgick det att man ville skapa en båt med mycket SA/D. Storen är hela 24,4 m2 vilket skall jämföras med en melges på 22 eller Express på 19) på en båt som väger 950 kg vid bryggan.

Length (LOA): 7,30m
Beam: 2,50m
Draft: 1,90m / 0,30m
Displacement in standard specification: 950kg
Keel weight: 320kg
Mast: (carbon fibre) 10m
Boom: (carbon fibre) 3,6m
Bowsprit: (carbon fibre) 1,5m
Mainsail: about 25m2
Jib: about 17m2
Fractional gennaker: about 67m2

Vill man spana in SRS-mätbrevet för den aktuella båten så finns det här.

seascape24-5

Som sagt, det råder ingen brist på power. i 6-7 m/s så hade vi fullt upp med att tämja båten. Jag hade velat justera skotpunkten för focken lite mer, men nu var man begränsad av en ganska liten skena på rufftaket. Och precis som på 27:an så saknar man häckstaget för att få styrsel på segelplanet. Här kommer man att behöva jobba för att hitta prestandan, och kanske gå till ett rev tidigare än på många andra båtar.

I lätt vind kommer man inte att ha samma problem som på 27:an. Utan den här kommer att pinna på.

seascape24-6

Mycket krängning gör så klart det lite obekvämt ombord, men båten balanserar fint med precis lagom mycket rodertryck. Kolla rodervinkeln. Och titta på vågbildningen från en rejält pressad båt (fler bilder på Facebook).

Jag gillar den rena däckslayouten, och har inga problem med att det är en bit fram till winscharna på rufftaket. Perfekt doublehanded och ok även när man är ensam på däck.

Även på undanvinden finns det rejält med hästkrafter.

Precis som med 27:an så är det både lätt att placera båten där man vill ha den, men att den också håller spåret bra. den tål också att pressas rejält utan att rodret laddar upp.

Jag gillar också att den tål lutning utan att det bromsar farten. dels är det ju inte helt ovanligt med branta bogar, men man vill också kunna ställa upp för att få fart, eller komma över en våg, och då vill man inte att båten stannar upp. Här rinner det bara på.

Det här kommer att vara en grym båt att segla undanvind i sjö med. Dpck skall man fundera lite över garderoben, då jag tror den skulle trivas bäst med relativt plana gennakers som gör att man kan segla högt och fort – men också få upp fören. Men det är kul klurande tillsammans med segelmakaren.

seascape24-3

Båten ser kaxig ut vid bryggan. Först gillade jag inte fönstren, men tycker faktiskt att de funkar.

seascape24-2

Inga konstigheter när det gäller däckslayouten. Men precis som på 27:an så tycker jag att man gott kunde gjort den snäppet mer “avancerad” med flytande skotpunkter och en del annat. Båten lär inte köpas av nybörjare, utan av aktiva seglare som ändå kommer att vilja skruva till det.

seascape24-1

seascape24-4

Interiören på en så här liten båt blir aldrig något att skriva hem om, men det är snyggt och välplanerat med en del smarta features (som de hängande stuvfacken). Skall man segla längre sträckor så behöver man klura på hur man stuvar smart, fixar mat och sådant. Men förutsättningarna finns.

seascape24-8

Sammanfattningsvis. En kaxig, kul och utmanande båt. Jag kanske inte håller med varvet om att det är en ny “folkbåt” (om man inte bor vid en sjö där det blåser väldigt lite) utan jag tror målgruppen kommer att vara folk som gillar att segla aktivt och som gärna jobbar lite för att tämja hästrafterna.

På samma sätt som man tar ut en sportbil för aktiv körning på kurviga vägar, så skulle en Seascape 24 på trailer kunna vara det verktyg som gjorde att man fick uppleva många av våra skärgårdar (och sjöar) i full fart – och dessutom kom in i vilken vik som helst.

Här är ett kul reportage från en danska familj.

Vill man kolla närmare på båten så tar man sig till Öppna Varv på Ellös 26-28 augusti.

3 Comments

  1. Jocke_R Aug 18, 2016 Reply

    I SRS mätbrevet står “fenköl med bulb” vilket inte känns så rätt.

  2. Skoglund Aug 19, 2016 Reply
    • Peter Aug 19, 2016 Reply

      SRS-mätmanual skriver följande angående költyp:
      Typ
      Bocka för den typ av köl som båten har.
      *Fenköl = Delat lateralplan, dvs separat kölfena och roder. Rör det sig om en jolle med centerbord välj fenköl.
      *Fenköl med bulb = Om kölfenan blir bredare med djupet sett förifrån/akterifrån, eller har en mer eller mindre tydlig bulb i botten.
      *Fällköl = En fenköl som går att fälla bakåt för minskat djupgående. Hissbara kölar räknas inte hit utan anges som Fenköl eller Fenköl med bulb.
      *Långköl = Költyp där lateralplanet inte är delat, dvs där rodret sitter i direkt anslutning till kölens bakkant.

      Det går ju inte att förneka att Seascape 24’s köl kan fällas bakåt för att minska djupet. Samtidigt syns ju tydligt att kölfenan är bredare längst nere vilket skulle betecknas som bulb om det vore en fenköl.
      Idag finns i alla fall inte typen fällköl med bulb i SRS.

      NF’s köl blir tjockare längre ner.
      http://www.nfseglare.com/wp-content/uploads/2013/06/NF-plastningsinistruktion.jpg

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.