Sweet… Seascape 27

I går var det äntligen dags att få känna på Seascape 27.

Man har ju en lista på båtar som man är lite extra nyfiken på, och just Seascape 27 har varit en sådan. Redan från början valde man en egen väg och skapade utifrån Mini 6.50-konceptet någonting eget. Med stor tonvikt vid design och innovation så hade jag svårt att inte tycka om de första skisserna. Men vi vet alla att det är lång från en kul idé till att någonting verkligen fungerar.

Men med över 50 båtar sålda (alla är inte byggda ännu) över hela världen, och en synnerligen aktiv grupp ägare, så måste man väl saga att det har blivit succé. Vi har tidigare sett båtar i Norge och Danmark, och när den första kom till Sverige så var jag så klart sugen på att provsegla.

seascape27-14-2

Båten ser tuff ut redan vid bryggan. Open style med kraftiga slag, dubbla roder och maxbredd lågt akterut.

Men bredden på 2.54 är moderat vilket gör båten mer allround. Kryssen är så klart ändå båtans svagaste sida, och under 4 m/s så saknas det kraft. Tyvärr hade inte den riktiga focken kommit från One Sails, så det var svårt att få rätt känsla. Men kryss i lättvind kommer alltid att vara en akilleshäl. På samma sätt så kan nog många ha svårt att trimma riggen utan häckstag när det börjar blåsa lite mer. Men man kan inte få allt, och så länge man är medveten om svagheterna så finns det mycket att glädjas åt.

Specifikationerna ser ju bra ut, och det skall bli intressant att se vad en seglingsklar båt egentligen väger.

Overall length: 799 cm
Beam: 254 cm
Displacement: 1250 kg
Keel weight: 580 kg
Draft (keel down): 195 cm
Draft (keel up): 95 cm
Main sail: 26 m2
Jib: 21 m2
Staysail: 14 m2
Gennaker: 80 m2

Spec och prislistor finns här.

seascape-benchmarking-27

Ovan (pdf) finns en inressant jämförelse med andra båtar i samma storlek. Men i min värld så formar Seascapen en egen värld. Det är inte en sportbåt som skall jämföras med en J/70 eller B-One. Det är inte en dagsseglare eller “lake racer” a la Life 7.5 eller Esse. Det är inte heller en Mini. Utan en sportig trailerbar offshore-racer med fokus på shorthanded.

seascape27-14-1

Som sagt, det kan vara en utmanande båt att segla fort på kryss. Den är snäll och bjuder inte på några överrraskningar, även när man provocerar lite. Men det innebär också att det kan vara svårt att få de där tydliga signalerna när det är rätt. Känslan är att man snabbt bår bra grundspeed när det blåser mer är 4 m/s, men frågan är vad som krävs för att få ut 100%. Här ser man också luckan där utombordaren kommer ner.

seascape27-14-4

Sittbrunnen är funkis och rorsman hamnar långt fram med allt inom räckhåll. Ytterligare en person sitter bekvämt framför honom, men sedan blir det lite trångt. Det är gott om plats bakom rorsman, men i lättare vindar blir båten baktung. Sidodäcken är smala men funkar bra för två man som hikar. Layouten är perfekt för doublehandedsegling och man kan köra race på 3 eller 4.

Hade jag fått önska mig något så hade det varit att man vinklat mantågsstöttorna/puschpit något utåt. Nu känns det lite trångt när det lutar, och svängrummet blir lite för litet på en snabb undanvind.

seascape27-14-3

En av dagens provseglare var Pelle Lindell, aktiv Melges- och shorthandedseglare. Bra bollplank för att bekräfta mina synpunkter, och han verkade också gilla båten. Ryktet säger att han väntar på en fransk liten båt på ett liknande tema…

Här är lite klipp från dagen…

seascape27-14-5

När vi nu har pratat om båtens svagheter så är det dags att lyfta fram dess styrkor. Upp med gennakern!

seascape27-14-8

80 kvadrat är ganska maffigt och båten accelererar bra. Den är livlig och det är lätt att hitta spåret oavsett om man går lågt eller pressar den. den går som på räls, men är ändå lätt att placera precis där man vill ha den.

seascape27-14-7

Det här är en båt som jag skulle älska att segla i rejäl havssjö.

seascape27-14-10

Lasse Hansén är stolt ägare till båten. Lasse är ju en föregångare på många sätt och designade ju bland annat Kracer 30 och Kracer 40. Senast har han seglat First 36.7, men nu var det återigen dags för något lite enklare, roligare och mer mobilt.

seascape27-14-12

Rent generellt känns båten välbyggd och finishen är bra. Men när det gäller däcksutrustning och löpande rigg så blir jag lite fundersam. Man verkar ha sparat lite pengar med billigare Ronstanbeslag, och varför har man inte orkat fixa ordentliga justerbara infuckers? Nu sitter fasta Dyneematampar mitt på däck. Inget av det här är ju svårt att ordna själv, men från ett projekt som drivs av dedikerade seglare så förväntar man sig en båt där allt är rätt från början?

seascape27-14-11

Skotpunkten är helt flytande som på de flesta Open-båtar. Kommer att funka kanon när inhalet blir justerbart.

seascape27-14-13

Det är så här man vill segla båten. Själv eeller med en kompis. Kul segling i ett hanterbart format. Jag har inte alls svårt att se varför båten är poppis och det hade varit en perfekt båt för att köra Bohusracet och SeaPilot TwoStar – där man ju enkelt kan traila mellan olika race.

Jag hade lätt kunnat tänka mig en Seascape 27 för att foka på doublehanded- och soloracen och veta att det fanns kompisar med likadana båtar på de flesta race. Jag kanske hade kört en revbar fock på hakar i stället och gjort en del andra små justeringar, men inga större saker.

seascape27-14-14

Magnus “Mango” Augustsson hoppade också på och körde en stund. Även han verkade gilla båten.

seascape27-14-15

Det är fullt med kluriga detaljer. Till exempel så kan man välja mellan inombordare, elmotor eller utombordare som stuvas snyggt under sittbrunnsdurken och fälls ner genom en liten lucka. Snyggt, även om fästet i orginal var lite sladdrigt. Även backegenskaperna blev lidande med dubbla roder som lätt ställde sig på tvären.

seascape27-14-16

Clean och funkis interiör med det man behöver. Kändes större inuti än utanpå och lagom för två personer som fokar mer på segling än en sommarstuga på vattnet. Med värmare så blir det lyxigt.

Boxen i mitten innehåller kölmekanismen där man kan fälla kölan bakåt för att traila eller komma in i grunda vatten. det verkar vara så att kölen hålls av hydrauliken där en säkerhetsventil skall släppa när man går på grund.

seascape27-14-18

Smart lösning för att koka vatten och laga mat. kan flyttas från sida till sida. Vill man så kan man fixa till ett litet pentry längre fram, men oftast kokas det kaffe och värms vatten till frystorkat och då funkar det här kanonbra.

seascape27-14-19

Smart fack där man kan fälla upp luckan för att få undan spinnakern. Toaletten ligger tvärs över.

seascape27-14-17

Specialbyggd elpanel.

seascape27-14-20

Ytterligare ett exempel på smarta tillbehör. En sacco-säck som kan användas både för rorsman eller på durken. I want one!

Sammanfattningsvis? En kul båt som man måste tycka om. Och som får folk att flockas i hamnarna. Kul seglare, framförallt om man vill ta sig runt och köra shorthandedrace eller campingsegla på udda ställen. Lite mer attention till detaljer på däck så är det mitt i prick.

För båt, trailer och de tillbehör jag skulle vilja ha så behöver man lägga ca €100.000 plus segel och instrument/autopilot. Mycket pengar om man ser till storlek på båt. Men sett till seglingsupplevelsen så är det inte helt orimligt. Och jag skulle inte alls bli förvånad om vi såg 4-5 båtar i Sverige till nästa säsong.

Och så här såg det ut när man seglade hem idag:

29 Comments

  1. Sebastian May 5, 2014 Reply

    SRS-tal lär komma i veckan då båten är anmäld till helgens seglingar i Lomma. Vill någon gissa?

  2. Chris May 5, 2014 Reply

    SRS 1.24 Gissar jag på :)

    mvh
    Chris

  3. Author
    Peter Gustafsson May 5, 2014 Reply

    Tittar man på PHRF från Key West skulle jag gissa på 1.25-1.26

    Olson 30 0,9924
    Seascape 27 1,0156
    J 88 1,0252
    Sabre 426 1,0301
    J 109 1,0450
    J 109 1,0450
    Farr 30 1,0762

    http://www.yachtscoring.com/event_scratch_sheet.cfm?eID=918

  4. Author
    Peter Gustafsson May 5, 2014 Reply

    Efter lite dialog med Seascape så visar det sig att motorfästet var felgjort och att det kommer att bytas ut. Snabb respons. Kul.

    Man menar att man inte behöver infuckers till focken, utan att det fasta läge man har kommer att funka fint (man kan ju välja att trä om skotet). Vi kan ju vara överens om att inte vara överens, då detta är en viktig trimfunktion för mig.

    For the inhauler: as you can see from the proto photos we started with mumm30 system which is super clean and neat but after a while simplified it to fixed one to give owners just 2 discrete positions. There are several reasons for that:
    – we us inside D1 which doesn’t allow you lots of play on the inhauler – you need to change sheet to outside of the D1 eventually.
    – as you notice we have an aggressive chine which ends up giving boat a well defined sweetspot for upwind (remember the story about mini maxi Alfa Romeo). This is about 40-42deg TWA in flat water and 45-47 in chop. This are also the sheeting positions with or without the inhauler. For some techno geeks it is super easy to add a cleat and make inhauler adjustable but we don’t see reason for it.

    Gällande vikten:

    All boats are weighted and we don’t accept any hull that is more than 2% off of the 580kg specified weight. The end weight depends on what you weigh: in our new standard specification boats are 1380kg+-2%.

  5. Sebastian May 5, 2014 Reply

    2 st ORCi club har utfärdats och motsvarar 1,28

    Seascape 27 622.1
    Melges 24 628.2
    J 88 620.6

  6. Christer May 5, 2014 Reply

    Varför gissa. Gå in på resultaten – Bohusracet 2013

    37 – Lars Petter Karlsen – Vidar Moe – Seascape 27 – NOR 14971 – SRS 1,246

  7. Lars May 5, 2014 Reply

    Hoppas den får ett fungerande SRS-tal, jag är tveksam till om regeln kan hantera båtar av den här typen. Fin båt!

    • Skoglund May 5, 2014 Reply

      Finns nog ingen regel i världen som kan hantera sportbåtar och vanliga familjebåtar i samma klass. I våra vatten med med segling i skärgården <6m/s är nog 1,15 lagom. Ett blåsigt ÅF 1,25

    • Author
      Peter Gustafsson May 5, 2014 Reply

      Jag är helt säker på att rätt gäng kan få den att funka på 1.25 under rätt förhållanden. Precis som Melges 24. Eller First 30. Eller J/111. Eller B&R-38. Eller alla andra båtar som har mer prestanda än vattenlinje :-)

  8. Krull May 5, 2014 Reply

    Ohoj
    Peter, hur menar du med att Ronstan blocken är billiga? Har varvet satt dit grejer som är undersized?
    Utveckla gärna

    • Author
      Peter Gustafsson May 5, 2014 Reply

      Det är säkert mest en känsla. Nästan alla prestandaorienterade båtar man seglar har Harken & Spinlock, så när det sitter något annat och man har sparat in en svirvel eller beslag nånstans så funderar man så klart på varför man har gjort dessa val. Ronstanblocken funkar fint och säkert inte alls billigare :-)

      Min point var väl egentligen att på en nylevererad J/70 eller Melges 24 så funderar man inte ens på vad det sitter för prylar. man förväntar sig att allt sitter rätt och att spinnskoten är lagom långa. Så var det inte här, vilket var det som kändes lite udda med tanke på båtens bakgrund.

      • Jakob May 10, 2014 Reply

        Ronstan kör torlonkulor även i sin mindre range. Högre arbetslast gentemot harken block (carbo, t2) som kör delrin. Men jag gillar ergonomin bättre hos harken.

    • Gus May 9, 2014 Reply

      På min F18 C2 sitter det original lite ronstan block som funkar riktigt bra.
      Jag är också lite insnöad på harken och antal men är glatt överraskad av ronstans små fina (dvs lätta och starka med låg friktion) block.

  9. Krull May 5, 2014 Reply

    Dåså, det var alltså förutfattade meningar om block. :)
    Harken gör förbannat bra block men jag tycker du skulle prova något Ronstan block emellanåt, du kommer bli förvånad av resultatet.
    När jag ser på båten så är väl min känsla att jag skulle byggt däckslayouten på ett annat sätt. Ev uppgradera avlastare till code,main o jib. Håller för övrigt med dig om infuckers.
    Ps. Jag kan sälja ruskigt dyra Ronstan block till dig när du känner att du vill ha något riktigt dyrt o mysa med :)

    • Author
      Peter Gustafsson May 5, 2014 Reply

      Min “pyssellåda” med skit från Harken, Equiplite och små ringar i titan är dyr så det räcker :-)

  10. Andraz May 6, 2014 Reply

    One interesting info on ratings of boats with very asymmetric performance:
    last year on Watski Twostar Skagerrak we ended up 38th on the water and 35th corrected on ORC on the first leg which was all upwind, at least half of it over 25kt, but on second which was predominately VMG downwind (so not ideal) we managed to finish 4th on the water and won on ORC. That was in 51 boat fleet where we were off course the smallest boat.
    Therefore we hope to build OD fleets as quickly as possible to escape the bizarreness of handicap racing :)

    • Anders Nilsson May 7, 2014 Reply

      We, Malmö segel Sällskap, will invite to Offshore 2-handed racing on Pia l’Obry Trophy for the Seascape 27 in last week of August 26-29th of August 2014. One design race.
      The race goes from Malmö round Bornholm and back. Saltholm Runt the 30th of August is included.
      The Mini 650´s do the race as well.

  11. Per May 7, 2014 Reply

    Den verkar läcker. Jag gillar konceptet och skulle lätt kunna tänka mig att byta ned mig i storlek från 35 fot. Perfekt att kunna köra på trailer men ändå offshore. Kul om det blir entyps fleet. Ingen tung och jobbig mast och enkelt underhåll. Om två år kanske och då vet man nog om där finns några problem med kölkonstruktion etc.

    • Chris May 7, 2014 Reply

      Hur funkar det med one design och man kan välja olika lösningar på motor och skotsystem?

      • Author
        Peter Gustafsson May 8, 2014 Reply

        Jag tror man kommer att få svårt att få en strikt entyp. Shorthandedseglare är ju kända för att vilja mecka sina båtar och segelplanen kommer nog att skilja en del beroende på om man seglar på en sjö eller på Solent.

        Sedan hindrar det ju inte att man kan ha en kul klass och segla mot varandra ändå. Även under handikapp. De flesta handikappregler fungerar alldeles utmärkt för båtar som har likartade egenskaper.

        En av de mest aktiva klasserna här är ju First 35 som inte alls är entyp. Men de tränar och seglar mer än både Drakar och Expresser :-)

  12. Andraz May 9, 2014 Reply

    FYI 27s will run as one design as far as hull, mast, appendices and sail controls. For engines it is easy to make them the same with corrector weights. Sails will run as box rule with limit in number and materials.

    • Author
      Peter Gustafsson May 9, 2014 Reply

      Are the one design rules for Seascape 18 + 27 published somewhere?

    • Chris May 9, 2014 Reply

      Then I understand!

  13. Andraz May 9, 2014 Reply

    18 is here:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/24690872/Seascape18_class_rules_feb2013.pdf
    27 is getting finalised after first feedbacks on the draft.

  14. mattias May 11, 2014 Reply

    Tjena!
    Nu har vi sett den prestera lite på banor och jag blev inte imponerad.
    Såg ut att kryssa rätt kasst i hårdvinden som var idag och igår kändes den lite svår oxå.
    Vad säger ni som seglade den ?
    Lasse ??
    Hur kändes den på banorna i helgen ?

    Aningen överlysad kanske ?

    • Anders Nilsson May 11, 2014 Reply

      Mattias
      Du ska nog ge dem tid i båten.
      Det är en ganska speciell kärra att få ordning på.

  15. Anders Hansson May 27, 2014 Reply

    I Lomma var My med utom tävlan och utan alla/rätt segel levererade. Så ge det lite tid. :)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.