About

peter@blur.se | Send me big files with WeTransfer.

Facebook Flickr LinkedIn Twitter RSS YouTube

Peter Gustafsson sailing J/111 Sydney blur.se
Jag är strax över 40 och bor i Göteborg med min sambo Anneli och vår dotter Molly. Jag pluggade på Chalmers och har sedan jobbat i IT-branschen under många år, både i stora internationella bolag och i egen verksamhet.

Just nu seglar vi en J/109 ganska så aktivt:

YouTube Preview Image

Under de senaste 5 åren så har jag drivit bloggen som en kul sidoverksamhet. Jag startade den för att hålla min egen besättning uppdaterad mellan racen, men det visade sig snabbt att det fanns många som var intresserade och lika nördiga som jag. Målet är väl att inspirera folk att segla, och kappsegla, lite mer. Och det tror jag att man gör genom mer kunskap, mer engagemang och bilder och filmer som visar hur sjysst segling kan vara.

Sedan är det kul att vara först med det senaste. Oavsett om det gäller nya båtar, coola prylar eller snacket på bryggan.

Blur.se är nu en av norra Europas största seglingssajter med en kvarts miljon unika besökare, 1.000 inlägg och 14.000 kommentarer på ett år. Vi (för ni har en stor del i detta) har tillsammans lyckats inspirera, provocera och på gott och ont har blur.se blivit naturlig del av Seglar-sverige (och i viss mån också av intressse för seglarna i Norge, Danmark och Finland).

I slutet på 2009 bestämde jag mig för att göra något annat än att jobba med IT. Bloggen tog för mycket tid och jag skulle vara tvungen att lägga ner den om jag inte kunde koppla den till en kommersiell verksamhet. Så under 2010 startade vi Happy Yachting, e-handel för engagerade seglare som vill ha snabbare, enklare och roligare segling.

HappyYachtingOrange.jpg

När jag var en “vanlig seglare” utan blogg så hade jag en uppfattning om hur världen såg ut. Man läste om coola prylar i Sailing World eller Sailing Anarchy men kunde inte få fatt på dem om man inte letade som en galning. När man nu är i branschen på ett annat sätt, så har jag plötsligt fått access till massa bra leverantörer och inser att prylarna finns, men inte lätt tillgängliga för de flesta. Och de traditionella butikerna tycker att marknaden är för liten.

Detta gäller både etablerade varumärken som Harken, Henri-Lloyd, Musto, Nexus, Tylaska eller Wichard. Men också nya aktörer som vi inte har sett så mycket av ännu. Expedition och Velocitek är väl typiska exempel. Och GoPro-kameror som så klart skall finnas i en butik för seglare.

Med Happy Yachting kan vi göra bra
och kul prylar tillgängliga för alla!

Och det är samma sak med kompetens. Förr hade man ingen aning, men nu träffar jag massor av duktiga människor som har koll på hur vad som funkar och inte. Och många av dem bidrar på bloggen. Vi har kört några mycket uppskattade artiklar under året, men jag skulle vilja göra så mycket mer. Pedagogiska artiklar, reportage, instruktionsfilmer, demos, låneprylar, seminarier och kurser. Och de flesta tillverkare tycker att det är en lysande idé, men det finns ingen enkel modell för att finansiera det.

Med Happy Yachting vill vi både inspirera
och öka kunskapen hos massor av seglare!

Sedan tror jag att marinbranschen har underskattat er som kunder. Jag har senaset året gett strategiska råd till styrelser, marknadschefer och säljorganisationer. Alla tycker att Internet och sociala medier verkar intressant… men skall nog fortsätta att annonsera i papperstidningar ett tag till. Alla är överens om att det inte ger så mycket, men man vågar inte låta bli. Och så länge man tjänar bra pengar så kör man vidare i butiker som har sett likadana ut i 30 år.

Med Happy Yachting vill vi visa
att det funkar att tänka nytt!

Sedan är det väl så att segling är en livsstil? Blur.se har lika många läsare i december som i april och många tänker på segling året runt. Tidningar och websajter är duktiga på att förmedla segling som en fantastiskt kul livsstil som vi kan identifiera oss med. Men marinhandlarna lyckas inte förmedla detta bakom berg av bottenfärg och plastserviser. Och det finns så mycket sjyssta kläder för oss seglare som man inte heller hittar någonstans.

Med Happy Yachting vill vi skapa
en roligare shoppingupplevelse!

Det finns de som tycker att man skall skilja på arbete och hobby. Och andra som anser att man skall jobba med sin passion. Och kan Happy Yachting bidra till att jag kan utveckla blur.se samtidigt som jag bygger upp någonting helt nytt, så är valet enkelt för mig.

Sedan är det många som undrar hur jag skall kunna vara objektiv på blur.se, samtidigt som jag säljer saker på Happy Yachting?

För det första handlar det om er. Ni är mina läsare här och mina kunder på Happy Yachting. Ert förtroende är min största tillgång, och jag vet att jag måste förtjäna det varje dag, i varje inlägg och med varje levererat paket.

För det andra handlar det om mig. Jag måste vara ärlig mot mig själv och behålla min integritet. Jag har aldrig varit objektiv på bloggen, utan jag säger som det är utifrån mitt perspektiv och pushar det jag tror på. På gott och ont. Och det kommer jag att fortsätta med när det gäller valet av prylar på Happy Yachting.

För det tredje är det viktigt med öppenhet, eller transparens som det heter på nätet. Jag är 100% öppen med vad jag håller på med (lite för öppen tycker vissa). Inga dolda budskap, inga annonser för skit som jag inte tror på. Så klart kommer saker att testas, diskuteras och debatteras på bloggen men när det blir kommersiellt så är det Happy Yachting som gäller. Jag tror att jag kan hitta en bra gräns som gör att det blir bra.

Jag tror mycket på er medverkan i processen. Både när det gäller att hitta och testa produkter. Och hjälpa varandra med kompetens. Det kommer att bli mycket roligare att göra detta tillsammans i stället för att lita på leverantörernas broschyrer. Så klart finns det risker, men jag är säker på att vi tillsammans kan ta blur.se till nästa nivå.

Årets eldsjäl 2009