Close
Skip to content

11 Comments

  1. Nicklas Knape
    Sep 19, 2006 @ 19:20

    IRC ja… Är det några fler raildiskussioner som berört detta ämne? Vi har haft livliga samtal om IRC / IMS…

    Hade vart skoj att få höra åsikter!

    // Nicklas Knape
    “gast på UK Syversen”

    Reply

  2. Göran "Nova 219"
    Sep 21, 2006 @ 10:22

    Lys optimering vad gör de då med sin båt? Jag vet ju att Peter (Bloggmaster) optimerar sin Nova inför Lysseglingar med porslin i stengods i skåpen. Men vad gör de på en modern 2 mille båt för att optimera för lyssegling. Jag har tydligen mycket att lära.

    PS. Till nästa Lidingö Runt skall även jag ha med mig tungt porslin det verkar helt rätt. Bra segel från Linfors har jag ju redan. Och botten är slät. DS

    Reply

  3. Oscar
    Sep 21, 2006 @ 17:33

    Optimmering är till största delen en LYS stor med max mått. i I övrigt är det en standard båt utan lyshöjade saker så som Kolmast, djupare köl.

    Reply

  4. Nicklas Knape
    Sep 21, 2006 @ 17:48

    Jo, det vi har gjort är att ha mätt in ett lysoptimerat storsegel. Det är något större än vad man tillåter i ORC. Så det med lysoptimering är kanske inget att prata om i lystermer, utan om man mäter in båten enligt IMS som vi gjort. Där har vi fått ett snabbare mätetal än andra Arcona 400 pga av det större storseglet.

    Köper du ett nytt storsegel idag, och du inte beställer ett för något annat än lys, får du ett lysoptimerat segel. Dvs du får en större akterrunda än vad man hade förr.

    I övrigt kan man inte göra speciellt mycket. Man kan ha med sig fler segel än vad en “vanlig” seglare har. Allt enligt LYS regler. Det innebär bla att du inte får ha mer än 2 spinnakrar eller 2 gennakrar. Du får alltså inte ha både spinnaker och gennaker vilka många av Tjörn Runt seglarna har…

    P.S Att segla omkring med tungt porslin och annan köksutrustning undviker också… :) D.S

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2006 @ 18:25

    Jag måste erkänna att porslinet inte får vara med längre när båten är i “race mode” :-)

    Reply

  6. Oscar
    Sep 21, 2006 @ 22:32

    ska bli spännade att se vad som händer när vi går över till IRC. 400an ska tydligen mäta bra där…..

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Sep 22, 2006 @ 07:46

    Jag tycker också att IRC verkar vara en beydligt trevligare regel än IMS/ORC Club… men finns det något (klubb, klass, person, händelse eller annat) som talar för att vi ser IRC-race i Sverige 2007?

    Reply

  8. Roger Chudi
    Sep 22, 2006 @ 13:27

    Gå gärna in på Svenska Havskappseglarförbundets (SHF)diskussionsform: http://www.shf.forum24.se/shf-forum-7.html …där var debatten livlig i våras! Vad som händer nu vet jag inte riktigt, mer än att det lobbas på många håll och kanter.

    Det är SHF som är beslutande organ i frågan om respitregler i Sverige.

    Reply

  9. Nicklas Knape
    Sep 22, 2006 @ 17:31

    Efter att ha läst alla inlägg i den debatt som förts känns det tveklöst som om IRC är något för Sverige.

    Det jag utläser av debatten är att både snabba IMS båtar ex, Sinergia 40, Gr42R, även går bra i IRC. Likaså är det väl mer eller mindre entydigt så att de flesta crusingbåtar, även ickemoderna, dvs äldre konstruktioner än 10 år, mäter merr rättvist enligt denna regel.

    Som många av detattörerna är inne på spelar träningsintensiteten en viktig roll för slutresultatet, det är ofrånkomligt och det håller jag fullständigt med om.

    Dock, måste det vara roligare för alla om fler ställer upp i samma klass, om fler båtar kan tävla på mer lika villkor och om olika kompetenser kan mötas och utbyta erfarenheter.

    Om fler än 5 båtar anmäler sitt intresse för att segla IRC räknas det som en klass. Inför nästa år, vilka kan tänka sig att pröva? Hur många av de som följer denna debatt kan tänka sig att anmäla sig till IRC på Gotland Runt samt Göteborg Offshore 2007? Vi på Arcona 400 UK Syversen är en av dem i alla fall!

    Reply

  10. Oscar
    Sep 23, 2006 @ 18:00

    Jag det är vi IRC är något för 2007

    Reply

  11. blur » Blog Archive » Sweet… Arcona 430
    Dec 31, 2006 @ 11:04

    […] Stefan Qvibergs senaste blir 13.15 x 3.98. Stor 64.0 + 108% fock på på 51.8 m2. Leverans under sensommaren (låt Anders Nordström köra prototypen på Gotland Runt). Uppsnappat på SEILmagasinet som var före varvet med nyheten. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.