Nyfiken på… Anders Nordström & UK Syversen

Pile
Om man tar en Arcona 400 och vinner Gotland Runt, Gothenburg Offshore Race och GKSS septembersegling samt kommer 10:a i Tjörn Runt, gör man något rätt! Elaka tungor menar att man har ett bra LYS på 1.32, men Gotland Runt kördes väl enligt ORC Club ;-) Vi är såklart nyfikna!

Är ni nöjda med er säsong?
Ja vi är mycket nöjda! Vinst på Gotland Runt och Göteborg Offshore samma år är mycket bra.

Varför blev det just Arcona 400?
Arconan är en snabb familjebåt och vi (UK Syversen) har ett nära samarbete med Arcona Yachts.

Vad är annorlunda jämfört med standardbåten?
Ingenting, det är en standardbåt. Vi byter ut förtagsprofilen mot en betydligt lättare när vi tävlar.

Har det varit svårt att få bra fart i båten?
Nej, jag har kappseglat med Arcona ett antal år och det har självklart hjälpt oss att hitta rätt direkt. Dels med konstruktören Stefan Qvibergs 400:a och dels båtbyggaren själv, Lennart Alpståls 370:a. Vi har tillverkat många segel till Arconerna som framgångsrikt kappseglat. Dessutom har vi våra Millenium segel som är helt fantastiska. Vi har dessutom LYS optimerat båten då de flesta seglingar vi seglar är i LYS.

Pile
Förväntansfulla inför starten i Gothenburg Offshore Race.

Vilka personer/roller är ni ombord?
Vi har varit olika besättningar på alla seglingar. Vi försöker segla båten på 7. De som varit med är Niklas Knape, Oscar Davison, Thomas Moss, Mikael Johnsson, Fredrik Westin, Ola Qviberg, Torbjörn Gärdek, Annika Olsson, Jonas Granhed, Peter Davison, Filip Nordström, Paul Nord, Niklas Forsén och Richard Edenius. Det är väl bara jag som rorsman som har haft samma uppgift hela året!

Vad kan du säga om er taktik?
Det ska mycket till innan vi lämnar kortaste vägen. Vi attackerar inte så hårt utan har koncentrationen på att alltid ha max fart.

Vad är ambitionerna inför nästa år?
Samma som i år. Komma igång lite tidigare bara och vara med på Feardern.

Du är ju duktig jolleseglare. Vad har du mest nytta av därifrån och vad har du fått lära om i storbåt?
Det var många år sedan jag var duktig jolleseglare! Mest nytta är starterna utan tvekan. Vi kommer loss och får segla i fri vind samt välja vår egen väg. Dessutom känslan och tekniken att driva en båt snabbt. Största skillnaden är att förvalta den levande kraften. Kölbåtarnas depl. gör ju att även de små besluten behöver planeras noga.

Vad har du för tips till andra kappseglare som vill utvecklas?
Lära sig förvalta kraften med hjälp av seglen. Segla så mycket som möjligt. Det är ju på havet som du blir bättre! Timmarna i båten slår allt! Våga prova och segla mot bra motstånd. Segla gärna jolle då besättningarna ofta har någon moster som fyller år…

Pile
Anders gastar vill hellre segla IRC nästa år. Dags att börja lobba…

Hur skall vi få fler att börja kappsegla?
Genom allt ständigt utveckla seglingen. Det är viktigt att klassförbund och klubbar ständigt uppdaterar sig och uppmuntrar all form av segling. Som enskild är det viktigt och ta med nya ombord så fler får testat.

Vad är hett inom segelmakeri 2006-2007-2008?
OJ! Materialutvecklingen har ju kommit in i en ny fas där seglets duk och materialval blivit ett och samma. Segelmakaren köper inte längre duken från dukleverantören utan förädlar råvaran själv. Våra Millenium är exempel på detta. Denna teknik får hela tiden större marknadsandel. Framtiden ligger där. Utvecklingen går snabbare och det krävs att nya segel hela tiden blir bättre.

Roligaste plats att kappsegla på?
Marstrand.

Roligaste båt att kappsegla med?
Melges 24.

Bästa kappseglingsminne?
Gotland i år, 1 timme före Persson i mål!

Värsta kappseglingsminne?
IMS SM för några år sedan. Vi seglade en 33 fotare och vann alla banseglingar. På havsracen slutade det att blåsa vid 21-tiden och vi hade en bit kvar. Vi gick i mål vid 04.00 tiden vid två tillfällen och skulle starta morgonen därpå. Vi hamnade långt bak i resultatlistan. Det var då jag insåg att ska man kappsegla på havet ska båten vara 40 fot.

Vad gör du om 10 år?
Seglar med ännu snabbare båtar!!

Pile
Som vanligt. Skepparn själv får köra hem båten dagen efter…