Ännu fler X-yachts
Killarna på X-yachts ligger inte på latsidan. Nu lanserar man X-34. Någon spekulerade om man skulle köra volymproduktionen någon annanstans för att få ner priset? Nån som vet?
Killarna på X-yachts ligger inte på latsidan. Nu lanserar man X-34. Någon spekulerade om man skulle köra volymproduktionen någon annanstans för att få ner priset? Nån som vet?
Vaffe
Jan 12, 2007 @ 09:59
Vad blir priset då?
Känns annars som något jag kan sättta upp på önskelistan….
Peter Gustafsson
Jan 12, 2007 @ 12:22
Borde man inte ha rorkult… & bogspröt?
Pelle
Jan 12, 2007 @ 13:17
Bogspröt vet jag inte på en så relativt tung båt…..men jag håller med om det är lite storhetsvansinne att sätta ratt på en så liten båt.
Vaffe
Jan 12, 2007 @ 14:06
Peter – du är helt insnöad på rorkultar! Du måste tänka på oss amatörer vi vill gärna stå där med pondusen i vädret och tro att det är en VO60 vi seglar. Samma sak med bogspröt hade antagligen seglat sönder det första gången vi la till alternativt spetsat någon med det – kan vara farliga grejor ;-)
Peter Gustafsson
Jan 12, 2007 @ 14:17
:-)
Anders
Jan 12, 2007 @ 16:46
Bavaria i X-tappning..
Skall ha ratt och inte något bogspröt..
Patrick L
Jan 12, 2007 @ 17:27
Jag har närmast motsatt problem då sambon kräver peke på nya båten trots att indraget förstag och en utmärkt gennakerhalsning redan finns. Men hon pratar om att man måste kunna “komma av båten i naturhamnar”. Förstår någon vad hon pratar om?
Peter Gustafsson
Jan 15, 2007 @ 16:27
Ännu fler båtar från X-yachts :-)
http://seilmagasinet.gan.no/index.gan?id=24149&subid=0
X-Yachts utfordrer Orust-båtene
X-Yachts lanserer i dag en helt ny serie båter – rettet mot cruising og langturmarkedet, og det er først og fremst båtene fra Orust – representert ved Hallberg-Rassy og Najad – det danske verftet nå akter å utfordre. 45-foteren Xc-45 blir den første i serien, men den ventes ikke på vannet før i 2008.
– Dette er en helt ny serie X-Yachts vil utvikle parallelt med den velkjente X-Yachts-serien, sier Otto Backe i X-Yachts Norge AS.
– Verftet har lenge ønsket å gi et tilbud til dem som synes vår kjente serie blir litt for racig. Derfor lanserer vi nå den nye serien. Dette skal bli båter med all mulig komfort pakket inn i skrog som skal seile godt – og bedre enn konkurrentene, sier Backe.
De nye båtene får helt nye skrog; det er ikke snakk om å flikke på skrog til andre modeller.
De nye cruising-serien får mer volum i forskipet og høyere fribord; i det hele tatt skal det bli atskillig mer volum under dekk. Hekker blir også hel annerledes enn noe X-Yachts tidligere har vartet opp med: En rett, nesten positiv hekk med nedfellbart akterspeil.
– Linjene under vannlinjen vil imidlertid bli hva som skiller båten fra mer tradisjonelle turseilere, og båtene vil bli utstyrt med rodrigg og stålramme for å oppta kreftene fra riggen i skroget og andre velkjente X-strukturer som skal sikre stive og sterke båter som bibeholder seilegenskapene, sier Backe.
Designmessig ser den nye 45-foteren ut som en kloning av de velkjente X-båtene og de like velkjente Orust-båtene. Resultatet er den nye Xc-serien.
Første båt er ventet på vannet i 2008, og i løpet av noen år skal det foreligge en serie båter på mellom 37 og 50 fot. Om den neste modellen blir en 40/42-foter eller en båt på 50 fot vet Backe ennå ikke. Prismessig vil båtene ligge i segmentet Hallberg-Rassy/Najad.
Claes Nettelbladt
Jan 26, 2007 @ 16:02
Efter att ha seglat X-102 i 14 år och styrt med rorkult, var jag minst sagt skeptisk till ratten på X-342:an vi köpte därefter. Men jag fick verkligen ge mig. På cruising är det perfekt att sätta an rattbromsen lite och därmed kuna släppa ratten ganska långa stunder. På racing är det väl inte nån större fördel annat än att rorsman kommer bak i sittbrunn och kan köra backstagen själv. Så nu har jag haft ytterligare två båttyper med ratt och jag kan svårligen tänka mig vara utan.
Anders N
Jan 28, 2007 @ 15:55
Trodde väl att det skulle komma något mindre än X-37. Jag såg fram emot detta men denna tunga häck?
Är det inte en märkligt tung båt som ska klara sig med endast 66m2 och bara fock? Vanten i relingen så det går aldrig att köra med genua??
Båten har ju grym kölprocent? Förstår inte hur de tänkt.
Är siffrorna verkligen rätt?
Det måste vara en kvalitets Bavaria man försöker göra. Men klubbracer?
Kommer X-34an att vara möjlig för IMS?? Jeppesen har ju sagt att X-35 är gjord för banracing och inte havsrace. Vad gör man?
svampbob
Jan 12, 2008 @ 22:04
Kolla resultaten från Hamble winter regatta så får du se hur den går….. Överlägsen vinnare i IRC 3. Tung i häcken är nog det sista man kan säga.Om du sen dessutom ser likheter med Bavaria så säger det mer om dig än om X-yacht.
Båten är grymt styv och tål att seglas stenhårt.
Den skall inte mätas in i IMS utan IRC.
Alex
Jan 13, 2008 @ 01:04
Hur mkt har Dehler 34 i kölen (antar att Anders N = sundetregatta)? Finner ingen uppgift om det på varken dehlers svenska eller internationella sida. X-34 väger 5300 kg och har 2,200 kg i bulben.
Vill du ha en racer så har du X-35 4,300 kg med 1,700 kg i bulben.
Och självklart har man spionerat på bavaria, när man tagit fram X-34! Eller inte.
Öresund Regatta, Anders
Jan 13, 2008 @ 12:47
Alex
Tråden är ett år gammal.
Annars anser jag att om Bavaria haft kvaliteten i skick och klarat av sin Bavaria Match satsning så hade det aldrig blivit något genomslag för X-35an. Som tur var för X-yachts så förstod inte ledningen för Bavaria vad som krävs för entyp ska bli något. Ganska snart började man sälja med olika kölar etc. Hela entypstanken dog och sedan kom kvalitetsbekymmerna med kölinfästningar som sprack etc.
Beneteau förstår inte entyp iheller. First 34.7 lanserades med både alu- och kol rigg vilket förstörde möjligheterna till entypssegling. First 31.7 med hög och låg rigg. First 40.7 med kort och djup köl. Jag tror att man ändrade kaltoppslängden också.
X-34an och Dehler 34an tror jag får problem i lätt vind och skvalpig sjö om de är bestyckade med bara fock. X-34an kan inte ha något annat medan på Dehlern kan man ordna så det går att ha genua. X-34an är något mindre men väger mer. I förhållande till First 34.7 är det 550 kilo till och i förhållande till Dehler 200 kg. Dehlern 34 har 36% i kölen och det är 1870 kg. Nu är skrovet i Dehlern rejält formstyvt så man ska inte bara stirra sig blind på kölvikt. De första båtarna har vägt några hundra kilo mer än beräknat men varvet förväntar sig att båten ska komma ner till det beräknade.
Vill man segla entypskappsegling tycker jag att det är X-35 som gäller. Har man en familj som jag som inte fixar en semester i en X-35 så tycker jag att jag gjort rätt som valt Dehler 34. X-34 gillar jag inte. Den känns som förra generationen båtar från X-yachts. Vi får se till sommaren vi lär säkert möta x-34or. Det hoppas jag i alla fall. Det är absolut ingen dålig båt.
Alex
Jan 13, 2008 @ 18:19
Det var inte meningen att ställa dig mot väggen eller nåt, hehe.
Personligen tycker jag X-34’an är ett smart drag av X. De insåg hur mkt marknad det är i de här sizerna när de lanserade X-35 (över 100 krängda innan lanseringen).
Nu har de en “snäll” X-34, och en “elak” X-35 att erbjuda till sina kunder, vilket nog är rätt smart. Lite som Bmw 330 och Bmw M3, för att dra knäppa paralleller. ;)
PS: Dehlern är jättefin, kommer gå som ett skott.
Öresund Regatta, Anders
Jan 13, 2008 @ 22:04
Jag kan inte bilar.
Men nog blir X-34an snäll men den kan ju vara snabb ändå :-)
Jag hoppas Dehler 34an blir snäll när jag cruising utrustar den för semestern. Annars kommer jag att få bekymmer tro mig. Jag sålde in den hårt här hemma på att den hade nersänktrulle, bara fock och cruising lådor som var avtagbara. Betydligt mer träkänsla och ombonad än First båtarna. Min dotter hjälpte mig hårt här. Det blir nog en överraskning att storseglet är 42 m2. Jag har fått köpa D4 duk på Gransegel så att de blir lätta att hissa. Allt för ett bekväm familjesegling. :-)
Alex
Jan 13, 2008 @ 22:16
Haha!
Lite som för oss med 41’an då. Ett cruising mode och ett racing mode, vi skiftar förstag och har vagn på transport/cruisingsegel i mastliket samt i med elektrisk ankarbox fram, bokhyllor etc.
Lars S
Jan 13, 2008 @ 23:40
Anders och Alex:
Själv hänger jag inte med på varför X-35:an enligt er är så “elak” och svår för familjen. Kanske beroende på att jag seglar X-35 själv…. Förra sommaren seglade jag sex veckor på sommaren och ett tiotal helger med familj bestående av tre barn (2-7 år) och fru. Vi har faktiskt mycket svårt att förstå vad kritiken ligger i. Visst är pentryt lite trängre, men det har inte varit särskilt hämande. Själv är jag ganska matlagningsintresserad så det har t o m blivit en del lite mer avancerade menyer… Förövrigt tycker vi att det är en härlig bo-båt. Rymlig, öppen och ljus…. Jag har inte bott i X-34:an men jänförde dem ganska noga på mässan i höstas. X-35:an känns mycket rymliggare och större…
Vår förpik är mycket stor (ca 2 m lång och 2 m bred i akterändan). Här ligger man utan problem en vuxen och två barn (tre när de kommer krypande på småtimmarna…). Kojerna midskepps, som vi i och för sig sällan sover i, är fullånga (ca 2 m långa och 80 cm breda). Man sitter lätt 8 pers här på kvällen. Navbordet lite trångt, men man sitter mycket bra när det lutar och gungar. Akterkojerna (2 st) är mycket rymliga (2 m långa och 140 cm breda). Toan är normal. Det som saknas jämfört med mer familjebåtar som Dehler 34 och X-34 är garderober och stuv. I luckorna under förpiken får vi dock ner alla segel som inte används under familjesegling samt grill, flotte (den får ligga där när vi inte gör överseglingar), raketer mm. Garderoben sväljer alla sjökläder, flees, underställ, mössor etc. Själva använder vi en av akterkojerna som stuv. I de flesta andra båtar i denna storlek (undantaget First 36.7) finns det ju bara en akterkoj. Detta är följaktligen bonusyta. Här stuvar vi väskor, barnvagn, mm.
Förövrigt har båten många crusinggrejor som dessutom vägs in på ett smart sätt i entypsregelns minvikt (vikten ligger vid leverans så pass mycket under att alla dessa grejor bör skruvas in om man inte vill skruva in bly på mer ofördelaktigt läge) – kylbox, hålltank, ugn, tryckvatten, varmvatten etc.
En annan sak som jag och min fru uppskattar mycket med X-35:an på semester är det lägre deplacementet. Jag upplever att detta gör den mer hanterbar i många situationer. Ett ton extra i deplacement gör faktiskt en del på krafterna då man skall bära av etc. Båten är inte heller så hög gällande vindfång.
Att båten seglar fantastiskt och har en lättarbetad riggning är dessutom mycket positivt…. Gällande segelgarderob har vi valt att inte skifta mellan crusing och racingsegel. Tycker att det känns onödigt. Vi kör travare i storen så den funkar bra. X-35:an har inga genuer utan 105% fock som är ganska lätthanterlig (brukar semestra med tunga focken som funkar bra i det mesta). En bra självstyrning med fjärr gör dessutom att man kan vara två på däck om det kniper. Spinnakern får åka strumpa på semestern så blir det lite smidigare.
Visst är jag väldigt mycket “part i målet”, men jag tycker att X-35:an ofta framförs i diskussioner, som denna, på ett helt felaktigt sätt. Den häftigaste racern, men inget för familjen…. Att det är en häftig racer håller jag med om, men för oss personligen är den lika mycket en fantastisk familjebåt! Visst, är man ute efter fina snickerier, gardiner, massor av garderober, oljelampor, tavlor på väggarna etc så är det fel båt, men då är det väl HR som gäller….
Lasse
Alex
Jan 14, 2008 @ 01:09
Lasse!
Jag tycker X-35 är kanon för cruising! Men kanske för mkt racebåt för de som köper X-34, ur seglingsperspektiv? Jag vet inte! :) Antagligen inte då de sålts så många X-35:or.. Också vart inne i båda och skillnaden är väl inte enorm liksom.
Alex
Lars S
Jan 14, 2008 @ 01:40
Alex:
Det är just min bild också, men det är lustigt vilka bilder folk skapar sig mentalt…. X-35 är ju inte det minsta radikal invändigt. En lite sportig familjebåt… Så som det låter på vissa kan man dock tro att det bara vore segeldukskojer med en toa i mitten…. Kanske ett sätt att rättfärdiga deras egna Bavaria mentalt…. :)
/Lasse
Öresund Regatta, Anders
Jan 15, 2008 @ 01:16
Jag tycker inte X-35 är särskilt elak båt däremot tycker jag X-34an är snäll. Det är ju 1000kg mer än X-35 och med mindre segelyta.
Personligen så är det väl just styvutrymmen i X-35an som jag tycker är missen. Det är ju inte många kilo man sparat på att inte ha några styvar i sittbrunnen. Att lasta det man brukar ha i styven inne i båten gillar inte jag. Pentryt går väl att leva med. Jag tycker tom att det verkade vara rätt så praktiskt.
När jag var barn seglade vi 4-5 veckor i en Omega 28 ända tills mina syskon och jag var 19, 17 och 14 år. 5 personer i vuxen storlek. Man vänjer sig. Vi tyckte vi hade det lyxigt. Vi hade ju till och med ugn. Vi hade fantastiska somrar och ingen tänkte på att det var trångt. Det krävdes bara lite extra tålamod av våra föräldrar som hade det här gänget tonåringar med.
Jag hade en First 31.7 tidigare som jag tycker fungerade bättre än vad jag tror X-35an hade gjort på cruising för vår del. Det är svårt att lägga dubbelt så mycket stålar på en båt som familjen tycker skulle fungera sämre på semestern. Visst fungerar säkert X-35 – det är jag helt övertygad om. Jag tror det handlar om vad man vant sig vid. Jag tycker bara att min familj ska känna att det är deras båt också och de måste vara med på valet. Om jag hade varit ensam om beslutet hade jag nog hellre köpt mig en Mumm 30 eller en Melges 24. Kanske en A-cat eller om pengarna räckt en Seacart 30.