Skip to content

9 Comments

  1. Fabian Thies
    Jun 8, 2024 @ 19:34

    CS43 an kommer väl inte längre in i klass B på ORCi race? Eller fick de ner ratingen/CDL? Om inte seglar de ju iaf inte mot varandra i ORCi.

    Reply

  2. Classe
    Jun 10, 2024 @ 13:22

    Hur har man tänkt kring att akterskeppet på båten är så insvängt? Är det bara designat med tanke på bankappsegling?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2024 @ 13:26

      ORC-mästerskapen är ju till största delen bansegling, så det kan nog vara så.

      Plus att tricket för att hamna i klass B är ofta att hålla nere stabiliteten.

      Reply

    • Fabian Thies
      Jun 11, 2024 @ 10:00

      Den är tokoptimerat med hjälp av CFD och ORCi VPPn. Målet är ju att få ett så stor skillnad mellan verklig och rated performance. Dvs båten ska vara snabb med ORCi ska tror den är långsamt. Och såklart maxad CDL för klass b. Resultatet är då inte nödvändigtvis den snabbaste båten, såklart.

      Reply

  3. Bengt
    Jun 12, 2024 @ 09:54

    Det resonemanget ger nästan lite IOR flashbacks. Uhh….

    Reply

    • Fabian Thies
      Jun 12, 2024 @ 11:31

      Är ju så det blir när man optimera för en öppen respit regel.

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Jun 12, 2024 @ 15:04

      Sker redan idag i ALLA regler… SRS, IRC ORC osv

      Reply

      • Fabian Thies
        Jun 12, 2024 @ 15:35

        Betydligt svarare i srs eftersom du inte kan tar ut 20 000 testmätbrev. Men köper du orci vppn kan du köra hur många skrov/konfigs du bara vill. Dvs i srs är det knappast optimering.

        Reply

  4. Joachim
    Jun 12, 2024 @ 15:56

    Layouten under däck ger utmaningar kring segelhantering…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.