“Folk har fickorna fulla med pengar”
Känslan av högkonjunktur är tydlig, inte minst i båtbranschen. Statistiken från båtmässan i Göteborg talar sitt tydliga språk (se nedan). På mässan såldes det 5 Bavarior, Gillholms Marina krängde för 14 Mkr och på annat håll säger HP Sylvan att han sålt 27 båtar för 19 Mkr av nya 96 Racer. Sweboat tror att vi i Sverige köpte båtar för 4 miljarder under 2006… Good times!
“Båtmässan som avslutades idag, söndag, blev den bästa någonsin. 94 430 besök räknades in – den högsta publiksiffran sedan 1989. Och försäljningen slog alla tidigare rekord: – Jag har aldrig varit med om något liknande, säger utställaren Runo Gillholm, som sålde nio riktigt dyra båtar rakt över disk.
Årets upplaga av Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg går till historien som den största och kommersiellt mest lyckade: det såldes båtar som aldrig förr – stora som små.
Och publiken strömmade till: 94 430 besök innebär den högsta noteringen sedan rekordåret 1989 (103 546 besök), då “casinoekonomin” stod på sin höjdpunkt. Men inte ens då var utbud och efterfrågan lika stora som i år. På årets mässa deltog 350 utställare. Totalt ställdes 510 båtar ut på 18 500 kvadratmeter utställningsyta. Nya rekord i båda fallen.
Bengt Wallin, mässansvarig, gläder sig framförallt åt den sensationella försäljningen: – Vi får en entydig bild av våra utställare: så här bra har man aldrig sålt tidigare!
I stort sett alla utställare rapporterar försäljningsrekord, i vissa fall helt fantastiska (se exempel nedan). Bengt Wallin tror förklaringen finns i flera samverkande faktorer: – Den fortsatta högkonjunkturen, det fina vädret i somras som sträckte sig långt in på hösten och förlängde båtsäsongen och den allt starkare trenden att semestra på hemmaplan. – Vi vet t ex att antalet svenskägda båtar i svenska gästhamnar steg med 12 procent i fjol och att köerna till kommunala båtplatser växer.
Ett succéexempel är Gillholms Marina i Kornhall, trogen utställare på Båtmässan och återförsäljare av Windy och Minor-båtar, d v s motorbåtar i högre prisklasser. – Normalt säljer vi en eller möjligen två båtar under mässan. I år har vi sålt nio, berättar en smått chockad Runo Gillholm. De sålda båtarna är två Windy 37:or, som kostar 4 miljoner kr styck, en Minor 27 (1,4 mkr), en Minor 770 (950 000 kr), två Minor 25 (à 850 000 kr) och tre Minor 21 (à 600 000 kr). – Vi hade sålt ytterligare en Minor 25 om vi bara kunnat få fram båten. Köparen ville skriva kontrakt, men tvekade när vi inte kunde leverera före semestern, säger han. – Det är helt fascinerande. Folk verkar ha fickorna fulla med pengar och vill betala direkt. Däremot kan leveranstiderna vara ett problem: ingen vill vänta. Hans intryck av den typiske köparen är en medelålders man, eller ett par, med god ekonomi. – De har ofta ett hus, som inte är belånat. Barnen är utflugna och de vill ha lite roligt: de lånar upp en miljon och köper en båt.
Men även båtarna i lägre prisklasser såldes som aldrig förr. Eva Nicklasson på Cremo, som säljer Crescents ekor och små motorbåtar i priser från 10 000 till 300 000 kr, är lyrisk: – Vårt företag firar 50-årsjubileum i år. Och det här är vår bästa mässa någonsin, jublar hon. – På fjolårets Båtmässa, vår bästa dittills, skrev vi kontrakt på 14 båtar. I år har vi sålt 21 båtar här på mässan. En ökning med 50 procent!
Även de riktigt stora och exklusiva segelbåtarna hittade köpare på mässan. Bernt Lindquist på Bavia Yacht representerar det tyska varumärket Bavaria, som har segelbåtar i prisklasser upp till tre miljoner kr i sitt sortiment: – Jag har ställt ut på Båtmässan i över 20 år. Årets mässa var den särklassigt bästa. – Tidigare år har vi sålt någon enstaka båt på mässan, medan flertalet avslut sker de följande veckorna. I år sålde vi fem båtar direkt på mässan. Det har aldrig hänt förut, säger han.”