Skip to content

10 Comments

  1. Claes Nettelbladt
    Feb 13, 2007 @ 11:36

    Jag har mejlat vår “kappseglingsgeneral” Göran Collin och föreslagit honom att inbjuda till en IRC-klass på vår stora kappsegling Lidingö Runt. Göran är ordförande i Lidingö Segel Sällskaps kappseglingskommitté.

    Claes Nettelbladt
    First 40.7 SWE 577

    Reply

  2. Lars Sörqvist
    Feb 13, 2007 @ 16:45

    Bra initiativ Claes! Skall bli kul att höra vilket svar du får!
    /Lars

    Reply

  3. Patrick Lindblom
    Feb 13, 2007 @ 18:23

    Frågan är väl bara vem som skall ta fram vettiga mätbrev till en paniköppning för en egen IRC-klass i Sverige om bara tre månader…och därmed splittra startfältet genom att köra ytterligare en parallell klass….

    Reply

  4. Pelle
    Feb 13, 2007 @ 18:58

    IRC-brev utfärdas endast av RORC rating office och UNCL centre de calcul. SSF kommer endast att fömedla kontakt.

    Reply

  5. Gurra
    Feb 13, 2007 @ 19:15

    RORC rating office http://www.rorcrating.com/default.html

    Klicka på “Musto IRC”

    Reply

  6. Lars Sörqvist
    Feb 13, 2007 @ 20:50

    Det ligger definitivt en poäng vad Patrick säger. Vore ingen bra start för IRC om det började med kaos….
    Hur som helst är det viktiga att först skapa ett nätverk. Sedan får vi föra en sansad debatta om vad som är realistiskt och önskvärt! Följaktligen: registrera er på irc.2007@hotmail.com Det är en bra början!
    Lars S

    Reply

  7. Svenne
    Feb 13, 2007 @ 22:12

    Vill man ha IRC av den anledningen att modernare båtar mäter bättre än gamla ?

    Verkar ju faktiskt luta lite åt det hållet när man läser på regatta, kommer det att främja kappseglingen i så fall ?

    Hamnar man inte i samma diskussion som om lys-talen.

    Jag har i och för sig bara läst igenom det en gång men på nått sätt så verkar det som om IMS är den mest rättvisa handikapp mätning av segelbåtar, ar jag totalt missupfattat det ?

    Svenne

    Reply

  8. Pelle
    Feb 13, 2007 @ 22:56

    För att göra en lång historia kort förefaller det som om IRC “accepterar” ett något bredare spektrum av båtar (framförallt styvare) än IMS. Vill du läsa den långa historien så finns den här http://www.blur.se/polar/lindell_handikapp.pdf

    (Mina åsikter och slutsatser i alla fall)

    Reply

  9. Patrick Lindblom
    Feb 14, 2007 @ 09:33

    OM nu LSS eller någon annan arrangör skulle visa sig vilja genomföra ett seriöst försök med IRC skulle jag som seglare önska mig följande.

    Öppna inte en separat klass när IRC inte har någon som helst officiell status i Sverige. Uppmuntra istället seglarna att ta ut dubbla mätbrev och kör en teoretisk beräkning utifrån detta. Krångligare administrativt men betydligt bättre än alternativet.

    Varför?

    1. Splittra inte startfälten under ett inofficiellt försök! Det är kontraproduktivt!

    2. Det går inte att jämföra systemen om man inte seglar med dubbla brev. En egen IRC-klass kommer alltså inte att tillföra något i debatten utan enbart skapa förvirring!

    3. Det kommer att vara lättare att få med sig fler på försöket om man inte tvingas att välja klass i försöket!

    Reply

  10. Lars Sörqvist
    Feb 15, 2007 @ 01:07

    Patricks argumen är av stor vikt! Vi som vill införa IRC måste finna fungerande och realistiska former för detta. Exakt HUR måste vi tillsammans diskutera! Det är en av avsikterna med irc.2007@hotmail.com

    Svenne:
    Skälen till att många vill ha IRC varierar. Ett är att modernare båtar inte straffas så hårt att de blir ointressant att delta. Ett annat att många äldre båttyper får en ny chans. Ett tredje att det driver utvecklingen av nya båtar i en “sundare” riktning (mot goda seglingsegenskaper). Ett fjärde att det är enklare och billigare. ….och många fler därtill som du kan läsa om här och på regatta.nu!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.