LYS-ande Gotland Runt

I samband med mässan arrade KSSS ett antal seminarier. LYS-ande Eurocard Gotland Runt 2007 var ett av dessa där Roger Nilson och Björn Österberg skulle ge navigationstips, diskutera vägval, väder och vind, vaktschema, mathållning – ja allt man behövde veta för att vara med och segla Eurocard Gotland Runt.

Det var 70-80 personer som dök upp, och de flesta verkade ha seglat Gotland Runt tidigare.

Gutta Johansson inledde med att pusha för Sandhamn Open som ett bra träningstillfälle inför Gotland Runt. Det är bara 118 dagar kvar så nu var det dags att börja ladda!

Roger Nilsson visade sjyssta bilder från Orange och började sedan prata om nyttan av att ha en bra programvara för att köra väderrouting. Han körde igång Expedition och började sedan visa routing över Biscaya. Kanske skrämde han slag på folk som inte sett detta tidigare… En handuppräckning i publiken visade att vi var 3 som kört Expedition, en handfull MaxSea och några också Deckman for Windows. De flesta var alltså noviser på området.

Både Roger och Björn Österberg var övertygade om att det var Expedition som gällde. Skönt att jag inte är ensam i den övertygelsen :-)

Roger menade att det var viktigt att ha en utpekad navigatör och inte sprida ut ansvaret. Man skulle lägga mycket tid på förberedelser och hitta bra information från metrologer och andra om lokala förhållanden. Just på Gotland Runt var de termiska effekterna mycket viktiga, både sjöbrisen så klart men även landeffekter på natten.

Han pratade också kort om teamutveckling, gruppdynamik och vikten av att ha tydligt definierade roller och ansvarsområden ombord. Orange II hade varit mycket bra på att bygga teamet, även om det var lite speciellt med bara fransmän (vi som såg filmen om Orange II fattar vad han menar).

Just för att köra in gänget lite bör man träna ett eller ett par pass med rätt gubbar. Att snacka ihop sig på vägen ut till start är ingen bra idé för då kommer det att ta halva racet innan folk har hittat sina roller.

Björn Österberg pratade framförallt om besättningens tre roller och vilka som är med och bidrar:

– Manövrar (fördäck, mast, ”keyboard”, trim
– Fart (trim, storsegel, rorsman)
– Vägval (navigatör, strateg (hur seglar vi snabbast mot klockan), taktiker (hur seglar vi mot andra båtar))

Prioritet 1 är att hålla fart i båten.

Björn pratade också kort om intstrumentens vikt och att man faktiskt lägger den tid som behövs när det gäller kalibrering (ett separat pass utan besättning som vill träna manövrar). Om instrumenten inte stämmer så är de inget att ha. Också viktigt att ha koll på sitt polardiagram och gärna en bra sammanställning över vilka segel som funkar i olika vindar. Det är ett tidsödande jobb men ovärderligt när man skall ta rätt beslut.

Update 070313: här finns Björn Österbergs presentation.

Sten Edholm pratade säkerhet, Hoppas han inte skrämde bort för många potentiella seglare :-)

Sedan var det dags för frågestund:

Q: Hur laddar man hem GRIB-filer?
På Gotland Runt tillhandahåller SMHI filer gratis som uppdateras med jämna mellanrum. I annat fall kostar detta pengar. Ett bra tips är grib.us. Amerikanskt väder är ofta gratis och det finns ochså historisk data.

Vanligast är att ladda ner via Internet över GPSR/3G. På Orange II hade man kört Iridium.

Q: Skall båtarna följas på nätet?
I år gör man en satsning med AIS från True heading. Ett antal båtar kommer att få låna transponder, andra kommer att få köpa till rabatterat pris.

Q: Vad är ett bra vaktschema?
Beror på. Skall man köra med kompiusgänget för att det är kul kan det vara lite mer demokratiskt så att alla får vara med när det är kul. Skall man vinna så skall man fundera på ett annat sätt:

Björn Österberg hade kör ett system med två lägen: ”stabilitet” då alla sitter på kanten hela tiden och bara farthållningsteamet (2 rorsmän + 2 trim) växlar & vilar. Vid ”ej stabilitet”, till exempel på en undanvind, är det bättre om folk höll sig nere utom de tre som behövdes för att köra båten.

Runt jorden klarar man sig på 4 timmar sömn per dygn. På ett kort race som Gotland Runt kan man klara sig på ett par timmar per dygn.

Ett tips från Gutta var att dela ut ”guldkudden” till den som sover mest ombord. Pelle Petterson var en storsovare.

Q: Vilka banor gäller
Målet är att snabbaste båten på varje bana skall komma imål samtidigt = på 48 timmar. Alla båtar under cirka 37 fot (inkl IMS670) seglar korta banan som bara rundar Hoburgen, medans de större båtarna seglar den ”vanliga” banan. Trimaranerna får väl åka jäääääättelångt.