Imprint Racing 2007
Nu sitter alla loggorna på båten. Om det är snyggt vet man inte, men det lär bli ett av de snabbare ekipagen 2007. Dessutom kommer Magnus Thorell att rycka in, och han vet ju hur man hanterar en 40.7!
Efter förra årets framgång med totalseger i Skagerack Cup satsar Imprint Racing/Albatross segel vidare med ny och större båt med siktet inställt på framskjutna placeringar på Nordens största seglingar. Båten är en First 40.7, en av världens vinstrikaste konstruktioner designad av Bruce Farr. Vi ser fram emot en mycket spännande säsong med Gotland Runt som huvudmål. En av satsningens höjdpunkter på lång sikt är IMS-600 VM på Marstrand 2008.
Projektet leds återigen av Bengt Falkenberg på Albatross Segel AB, tillsammans med hans välmeriterade besättning.
Övriga samarbetspartners är Tvåtumfyra, Teknova, Wimatch, TechData och HP.
Suppliers är Nexus, FSE Robline, Plastimo, Rivö
Fördäck/kock: Anders Averdal
Mastman: Niclas Jarfelt
Floater: Mats Landervik
Fallbänk: Bengt-Göran Johansson
Trimmer 1: Magnus Bjureblad
Trimmer 2: Fritjof Ahlstedt
Storsegel: Mats Kopp
Navigation Gunnar Gustavsson
Taktiker: Bo Erlandsson
Rorsman: Bengt Falkenberg
Shore support: Martin Norling
På några race har man ockås lyckats få med:
Rorsman: Magnus Thorell
Navigation/Taktik: Anders Thorell
Trimmer/Läkare: Mårten Falkenberg
Programmet 2007 ser ut som följer:
2 Juni Pater Noster Race, Tjörn
8-9 Juni Færderseilasen, Oslo
1-5 Juli Gotland Runt, Stockholm
4 Augusti Hermanö Runt, Käringön
18 Augusti Tjörn Runt
7 Oktober Mumm Stetton Cup, Vedbeak
13-14 Oktober Mouton Cadet Cup, Rungstedt
Vi ses på Færdern!
Apr 4, 2007 @ 10:11
Bengt!
Ser jag fel eller kommer ni att köra utan förstagsprofil??
Mvh
Pelle P
Apr 4, 2007 @ 10:20
Du ser rätt, men fel.
Riggen är precis satt på plats, och profilen kom på plats efter att bilden togs. Om du kikar riktigt noga så kommer vi inte heller att köra med storbom eller fina Nexus NXR displayer på masten….
Som du förstår är hon inte riktigt seglingsklar ännu.
Ett par helger till, sen skall vi nog få komma ut på havet.
Apr 4, 2007 @ 11:12
Söt tjej…(Menar inte båten) är hon ledig?(menar inte båten igen)
Apr 4, 2007 @ 14:51
Slår man verkligen flaskan rakt i gelcoaten? Jag antar att inte förstagsinfästningen går så långt ned på fören…
Apr 4, 2007 @ 15:58
Majken! Helena är inte ledig. Men Leif i kranen kanske kunde va något?
Arnold! Flaskan slås i förstags infästningen…vi är inte helt galna…
Apr 4, 2007 @ 16:32
Vill bara påpeka att inga båtar skadades under fotograferingen.
Apr 4, 2007 @ 16:34
Thank´s for the info Anders…
Lycka till, hoppas vi får en go fight på Faerdern (seglar Dufour 40 då).
Bengt! En gratischans till PR: Vad gör du för segel? Mtrl, koncept mm
Pelle P
Apr 4, 2007 @ 21:19
Det surras att alla IMS seglare kommer att få ett “superkoncept” att kämpa mot iår…
Mest optimerad IMS seglare
Mest erfarnen besättning
Mest sponsorer
Vi väntar med spänning för mer info…
Hajen
Apr 5, 2007 @ 07:13
Kanske bra båt men inte särskilt vacker !
Japp !
Apr 5, 2007 @ 09:25
Håller inte med. Visst är hon vacker!
Det blir väl inte så mycket bättre än så här….! Tidig vår, spegelblankt vatten och en sprillans ny och blank båt :-)
Apr 5, 2007 @ 10:15
Pelle P!
Vi kör våra R2 segel så som vi gjort de sista åren. Det är dessa segel som vi säljer mest av, och jag vill själv andvända dessa segel då jag kan ge våra kunder bättre suport. Vi har idag en situation då vi vet att dessa segel matchar internationell konkurans fullt ut. Det är inga gennakers bara Tristar spinnakers ombord.
Design mässigt så är seglen grundade på Dehler 36:an Stormstegs garderob med uppdateringarna som vi kom framtill med X35:ans segel förra året.
Ytmässigt så skulle vi kunna ha störe segel vid Lys men vi har valt att följa den entypsregel som finns för båten i bla Norge och som även fungerar bäst både i IRC och IMS.
Bästa svenska båt på IMS SM 2006 hade samma storlekar på seglen
samt de 3 40.7:or som var topp 6 på medelhavsmästerskapen 2006 i IMS. När det gäller dukarna så är det samma dukar som Spanska IMS vinnaren hade 2006.
Bengt Falkenberg
Apr 5, 2007 @ 10:20
Är det MAXX Carbon eller nåt annat exotiskt?
Apr 5, 2007 @ 10:26
Nej, men skicka in en offertföfrågan på J 109:an så får du se…
Bengt Falkenberg
Apr 5, 2007 @ 10:35
OK “you asked for it” , begär härmed en offert på racingsegel till en J/109. Stor, entypsfock, genua och en allround-gennaker (ja, ja tids nog skall det bli några coola assymetriska).
PS. Lägg inte för mycket tid bara… ;-)
Apr 5, 2007 @ 13:23
Peter!
Gå in på http://www.albatrosssegel.se och fyll i formuläret under “kontakta oss” så kommer offerten och vi kan se vem du är kompis med…..
Skicka gärna med en rigg ritning.
Bengt Falkenberg
Apr 5, 2007 @ 14:13
Bengt!
Ös på!!!!!!!
Dpi i kolfibern??????
Oz i nylonen eller är det poly???????
2 spi eller?
Hur många försegel??
PP
Apr 5, 2007 @ 14:59
Pelle P
Ingen Kolfiber, Nylon, 5 försegel, 3 spinnare.
Glad påsk
Bengt Falkenberg
Apr 5, 2007 @ 15:14
Glad påsk på dig med Bengt & återigen grattis till en cool farkost!
Jag tror att jag redan har bestämt mig för ett ställ i FUSION® X, men det förvånade säkert ingen :-)
Apr 5, 2007 @ 15:30
Skicka in offert för frågan så kanske du får segla med lättare segel.
Bengt Falkenberg
Apr 5, 2007 @ 15:51
Peter,
Skillnad på Fusion M och X?
Vet du det?
PP
Apr 5, 2007 @ 16:19
Fusion M är “the real stuff” som du ser på TP52 och Farr 40, där man lägger ut fibrer i hela seglet a la 3DL. Bra men dyrt.
Fusion X är budgetvarianten, där man på samma sätt som i MAXX lägger trådarna på ett vettigt sätt i paneler som den lokale segelmakaren bygger ihop. http://www.quantumsails.gr/Fusion-X.htm
Det verkar finnas två skolor när det gäller “load-path” segel. Den ena menar att man inte skall ha fibrer i annat än kraftriktingen, den andra att det är bra att ha i flera riktingar. En bra översikt fanns i senaste Sailing World: http://www.sailingworld.com/sailing-gear/sails/changes-in-racing-sails-and-sailmaking-33336.html
Apr 5, 2007 @ 16:33
Bengt har väl kört MAXX hittills, så därför vore det ju spännande att höra vad som gäller 2007…
Apr 6, 2007 @ 10:06
2006 körde vi Bainbrige Diax 2 på X35:an. Dessa segel var mycket formstabila. Fusion-X är ett produktnamn så som vi kallar dessa segel R2. Fusion-X är segel gjorda i en duk som heter FLX och levereras av polyant/Dimension.
Jag anser att om man ser till vikt/formstabiletet/pris så är dessa dukar de bästa för kappseglare som har en begränsad budjet. Jag har aldrig märkt några prestanda skillnader på båtar upp till ca 40 fot när det gäller dessa fancut segel och membran segel.
Faktum är att om man tittar på vikter på storsegel som är inmätta för IMS så kan man se att MAXX seglen är lättast, sedan kommer Diax 2 och FLX.
Efter det så kommer olika typer av “membran” segel.
När det gäller hur mycket fibrer som duktillverkarna lyckats få i sitt laminat förhållande till vikten så har vi kommit fram till att FLX har lyckats bäst.
När det gäller livslängd i timmar är det svårare för mig att ge svar då jag inte seglar med alla typer av konstruktioner. Men om man räknar livslängd mot pris så är min erfarenhet att “fancut” seglen är absolut bästa köpet, vilket även Blur kommit framtill eller?
Jag tycker dock att debatten om segel är felriktad. I många år har man nästan bara talat om hur seglen byggs och nästan glömt bort att det är formen som är det viktigaste i seglen.
Det köps segel för segling på västkusten som är designade av seglare som aldrig seglat på Marstrand eller Runt Tjörn osv.
Det är viktigt att veta att alla segelmakare idag har tillgång till alla typer av segelmaterial och tekniker, men det är bara dom som seglar aktivt som har tillgång till den senaste design utvecklingen.
Det som är avgörande är dock att man får segel som är designade för de vatten man seglar på och att man kan få suport med riggtrim mm från dom som har utvecklat seglen.
Jag tror att det är detta som har gjort att ju mer import segel som kommer på marknaden, så utvecklas de segelmakerier som fortsatt att producera och utveckla sina segel i Sverige, på ett mer positivt sätt både som företag och resultatmässigt på kappseglingsbanorna.
Det har varit på detta sätt här på Albatross Segel och jag vet att många av mina kolleger håller med. Som segelmakare med all produktion “indoors” så känner vi oss mycket mer starka i dagens konkurans än vad vi gjorde för några år sedan.
Bengt Falkenberg
Glad Påsk igen.
Apr 7, 2007 @ 09:59
Glad Påsk själv Bengt!!
Intresant läsning.
Vad gäller inom spin-nylon, blev AIRX den “nya Nylite”??
PP
Apr 7, 2007 @ 21:09
Under årens lopp har man provat många olika material i spinnakrar. Nylon kom tidigt, med nackdelarna att det är töjbart och suger vatten. Sedan dess har man försökt med mylar, polyester, Cuben och säkert några fler varianter. Varje gång har man återgått till Nylon eftersom man i allmänhet har funnit att det har varit snabbare. Att Nylon flexar lite gör seglen stabilare, och man kan hålla en djupare kurs, fortfarande med seglet dragande.
En stor nackdel med polyester och i synnerhet Cuben är att de rämnar mycket tidigare vid chocklaster såsom när seglet fyller i en hissning eller efter en broach tex. På snabbare båtar som flerskrov eller en Volvo 70 som sällan ser speciellt djupa vinklar (djupare än 100 grader skenbart) kollapsar inte seglen på samma sätt och utsätts inte för chocklaster i samma utsträckning.
Cubenduken brottas fortfarande med en betydande formförändring över tiden.
För oss med vanliga båtar är Nylon fortfarande överlägset. Utvecklingen på vävarna och ytbehandlingarna har accelererat de sista 10 åren. Dukarna är starkare, något stummare och framförallt stabilare diagonalt vilket gör stor skillnad hur en spinnaker håller formen. Jag skulle nog också säga att ytbehandlingen också blivit lite mer långlivad speciellt de allra senare åren.
Contender gjorde ett första stort steg, och sedan gjorde Bainbridge ett andra kliv med AirX och så vidare. Duktillverkarna har triggat varandra och de har nog alla sina förtjänster i olika applikationer. De främsta fabrikaten är Contender (SuperKote), Bainbridge (AirX), Dimension-Polyant och North Cloth (NorLite). Vilken man väljer spelar definitivt en viktig roll, men i kombination med designen och ändamålet. Fel design till rätt duk för ändamålet är sämre än att omvänt.
På samma sätt som Bengt säger om krysseglen, så bör vi som seglare fokusera mer på formen och funktionen av spinnakrar än råvaran de är gjorda av.
__/)/)__/)(\__(\(\___
Apr 8, 2007 @ 08:12
Kommer dere til å seile i 40,7 klassen i færderseilasen? Regner med at vi blir ca 15-20 båter i år. Måler båten inn etter de norske klassereglene?
Jørn-Erik Ruud
Marielle VII
http://www.first407.org
Apr 8, 2007 @ 21:36
Grattis Bengt!
Ser jättefin ut! Skall bli spännande att se den i verkligheten!
Lars Sörqvist
X-35
Apr 9, 2007 @ 21:57
Jörn-Erik!
Vet inte om vi kör 40.7 klassen, men det tror jag.
Vi har i allafall valt att följa den entypsregel som ni seglar efter i Norge.
/Anders
Apr 10, 2007 @ 08:51
Pelle P!
Vi har inte bestämt om det blir Airx eller superkote än.
Jörn-Erik! Självklart så kör vi entyp då vi kommer till Norge! Båten överenstämmer med Norska entypsreglerna, och möjligheten att segla entyp i Norge och i framtiden Sverige var det som avgjorde valet att satsa på en 40.7 med “IMS riggen och kölen”. Jag har ju som du vet seglat mycket i Norge/Oslo Fjorden sedan 1993 då jag tycker att Oslofjorden är ett av dom roligare vattnen att kappsegla på.
Bengt Falkenberg
Apr 10, 2007 @ 13:32
Vi synes det er særdeles hyggelig at dere kommer til oss for å seile entype. Vi ser frem til å seile mot dere i færderseilasen, vi har hatt mange spennende “fighter” med den svenske 40,7 Drake de siste årene. Vi begynner treningen den 2/5, hvis dere legger båten i Moss i forkant av færderseilasen kan vi seile sammen i en lokal regatta i Moss den 6/5 (onsdagen før)!
Jørn-Erik Ruud
Marielle VII
Apr 11, 2007 @ 07:47
Ok! Jag skall kolla, men vi har regatta på Tjörn den 2:a och planerar att segla upp båten på onsdagen då ni kör. Men jag skall kolla med gubbarna.
Bengt Falkenberg