Bengt Falkenberg & Teknova kör M34

Ingen kan ha missat den där den ligger framför entrén till Båtmässan. Nya Teknova blev alltså, precis som skvallret sa, en M34. Det var ju denna båttyp man körde Tour de France i fram tills man i år då man byter till den lilla trimaranen Diam 24.

Det var Joubert/Nivelt/Mercier som ritade och Archambault som byggde. När den kom så var den känd som en jobbig och lite vek båt, men sedan tror jag de flesta var ganska happy. Vi seglade på samma bana som dem på Spi Ouest och det går definitivt att segla dem snabbt. Även om det säker kräver lite jobb för att hitta skruven.

När proffsen i Frankrike nu säljer sina båtar kan man snappa upp dem ganska billigt. Det verkar också som danska TeamRapRap från Præstø har bytt sin Melges 24 mot en M34.

Nytändning för Teknova Albatross Racing
– spektakulär ny båt och landslagsförstärkning lyfter laget inför 2015

Teknova Albatross Racing är ett av de senaste årens mest framgångsrika kappseglingslag, och utsågs både 2010 och 2013 till Årets Havskappseglare av Svenska Seglarförbundet. När 2015 års säsong nu står för dörren, satsar laget på en ny snabb och spektakulär båt, en modifierad M34. Dessutom toppas besättningen med OS-satsande Björn Allansson, från det svenska landslaget SWE Sailing Team:
– Den nya båten ger oss alla en nytändning, och vi är förstås också glada att Björn Allansson valt att segla med just Teknova Albatross Racing, säger skepparen och projektledaren Bengt Falkenberg.

Sedan 2010 har Bengt Falkenberg och hans Teknova Albatross Racing seglat en Beneteau First 40 på drygt 12 meters längd och omkring 8 tons vikt, som de nått stora framgångar med. Nu byter laget till en M34, som är något kortare men med endast 2,6 tons vikt och betydligt större segelyta i förhållande till vikten. Det innebär inte bara förenklade transporter mellan tävlingarna, utan också en betydande prestandaökning:
– Vi bör kunna prestera bättre i lättvind med den nya båten, samtidigt som vi också ska kunna plana iväg ordentligt när det blåser i, tror Falkenberg, som
också inser utmaningen.
– Ja, det är förstås både en chansning och en nytändning att byta till en helt ny och oprövad båt. Nu måste vi ägna våren åt att trimma in båt och besättning, men det ska bli kul, konstaterar han med ett skratt.

Huvudsponsorn Teknova var direkt med på noterna när skepparen presenterade sina tankar på den nya båten:
– Vi gillar när det är fart och fläkt och händer grejer, så den nya M34:an blir en perfekt båt för Teknova Albatross Racing, kommenterar VD Bengt-Göran Johansson.
Inte heller Finnjolleseglaren Björn Allansson, som ingår i det svenska landslaget SWE Sailing Team och är rankad etta i världen i sin klass, tvekade inför den nya båten. När han nu vill bredda sig utanför jolleseglingen och lära sig storbåtssegling, var Teknova Albatross Racing ett naturligt val:
– Jag har följt besättningen de senaste åren och alltid tänkt att jag skulle vilja hänga på, säger Allansson, som togs emot med öppna armar av Bengt Falkenberg.
– När en talang som Björn knackar på är det bara att öppna upp, fastslår han.

Teknova Albatross Racing satsar under 2015 främst på GVA Marstrand Big Boat Race, Faerderseilasen, ÅF Offshore Race, Tjörn Runt och SM i havskappsegling.

Teknova-m34-vs-original

Med en ny båt, och utan entypskrav, så kan man så klart ändra en del. På Teknova blir det ny rigg med fathead och högre förstag (gamla riggen i lila). Stående rigg i PBO eller kol och en del annat småfix gör säkert att den blir ännu lite snabbare.

I ORCi mäter de ca 550. Nån som vill tippa på ett SRS?

m34-rig-drawing