Bengt Falkenberg & Teknova kör M34
Ingen kan ha missat den där den ligger framför entrén till Båtmässan. Nya Teknova blev alltså, precis som skvallret sa, en M34. Det var ju denna båttyp man körde Tour de France i fram tills man i år då man byter till den lilla trimaranen Diam 24.
Det var Joubert/Nivelt/Mercier som ritade och Archambault som byggde. När den kom så var den känd som en jobbig och lite vek båt, men sedan tror jag de flesta var ganska happy. Vi seglade på samma bana som dem på Spi Ouest och det går definitivt att segla dem snabbt. Även om det säker kräver lite jobb för att hitta skruven.
När proffsen i Frankrike nu säljer sina båtar kan man snappa upp dem ganska billigt. Det verkar också som danska TeamRapRap från Præstø har bytt sin Melges 24 mot en M34.
Nytändning för Teknova Albatross Racing
– spektakulär ny båt och landslagsförstärkning lyfter laget inför 2015Teknova Albatross Racing är ett av de senaste årens mest framgångsrika kappseglingslag, och utsågs både 2010 och 2013 till Årets Havskappseglare av Svenska Seglarförbundet. När 2015 års säsong nu står för dörren, satsar laget på en ny snabb och spektakulär båt, en modifierad M34. Dessutom toppas besättningen med OS-satsande Björn Allansson, från det svenska landslaget SWE Sailing Team:
– Den nya båten ger oss alla en nytändning, och vi är förstås också glada att Björn Allansson valt att segla med just Teknova Albatross Racing, säger skepparen och projektledaren Bengt Falkenberg.Sedan 2010 har Bengt Falkenberg och hans Teknova Albatross Racing seglat en Beneteau First 40 på drygt 12 meters längd och omkring 8 tons vikt, som de nått stora framgångar med. Nu byter laget till en M34, som är något kortare men med endast 2,6 tons vikt och betydligt större segelyta i förhållande till vikten. Det innebär inte bara förenklade transporter mellan tävlingarna, utan också en betydande prestandaökning:
– Vi bör kunna prestera bättre i lättvind med den nya båten, samtidigt som vi också ska kunna plana iväg ordentligt när det blåser i, tror Falkenberg, som
också inser utmaningen.
– Ja, det är förstås både en chansning och en nytändning att byta till en helt ny och oprövad båt. Nu måste vi ägna våren åt att trimma in båt och besättning, men det ska bli kul, konstaterar han med ett skratt.Huvudsponsorn Teknova var direkt med på noterna när skepparen presenterade sina tankar på den nya båten:
– Vi gillar när det är fart och fläkt och händer grejer, så den nya M34:an blir en perfekt båt för Teknova Albatross Racing, kommenterar VD Bengt-Göran Johansson.
Inte heller Finnjolleseglaren Björn Allansson, som ingår i det svenska landslaget SWE Sailing Team och är rankad etta i världen i sin klass, tvekade inför den nya båten. När han nu vill bredda sig utanför jolleseglingen och lära sig storbåtssegling, var Teknova Albatross Racing ett naturligt val:
– Jag har följt besättningen de senaste åren och alltid tänkt att jag skulle vilja hänga på, säger Allansson, som togs emot med öppna armar av Bengt Falkenberg.
– När en talang som Björn knackar på är det bara att öppna upp, fastslår han.Teknova Albatross Racing satsar under 2015 främst på GVA Marstrand Big Boat Race, Faerderseilasen, ÅF Offshore Race, Tjörn Runt och SM i havskappsegling.
Med en ny båt, och utan entypskrav, så kan man så klart ändra en del. På Teknova blir det ny rigg med fathead och högre förstag (gamla riggen i lila). Stående rigg i PBO eller kol och en del annat småfix gör säkert att den blir ännu lite snabbare.
I ORCi mäter de ca 550. Nån som vill tippa på ett SRS?
Feb 7, 2015 @ 18:08
1,405
Feb 7, 2015 @ 18:46
ORCi 550 borde väl ge 1,42-1,43
Jämför mätbrev E52591 Salona 44 som mäter ca 550-560 ORCi
Anders
Feb 7, 2015 @ 20:20
1,451 om det är relativt vår Grynet
Iskareen har i ORCi 1,1015 time on time
Grynet har 0,9824 Time on time och SRS=1,294 => borde ge 1,451 om SRS funkar.
Teknova laddar på mer segel vilket ökar lättvindsprestandan och undanvindsprestandan något men båten är vek och det ger mest extra undanvindsfart i lätt. Säg ca 1,460.
Feb 7, 2015 @ 20:43
IRC TCC = 1.180 -> SRS 1.48
ORC GPH = 550 -> SRS 1.45? i relation till Landmark 43, Dehler 45
Skall man tippa på 1.465?
Det är så här träningen kommer att se ut:
http://www.blur.se/2011/05/04/m34-speeding/
Feb 7, 2015 @ 20:49
Iskareen har GPH 558 så det blir något högre för Teknova om man gör din jämförelse.
Tror det är bättre att kolla på OFFSHORE COASTAL / LONG DISTANCE Time on Time än GPH. Då borde SRS bli högre än 1.465 om man gör din jämförelse.
Feb 7, 2015 @ 20:49
Nä, nu tänkte jag fel.
Feb 7, 2015 @ 20:55
Tror det är bättre att kolla på OFFSHORE COASTAL / LONG DISTANCE Time on Time än GPH.
Feb 7, 2015 @ 21:53
1.418 hade SWE 21 med standardrigg 2014.
Feb 7, 2015 @ 21:57
E4235 M34 Archambault SCHKVAL
Feb 7, 2015 @ 23:09
1,439
Feb 7, 2015 @ 23:22
Vad är anledningen till högre förstagsinfästning och fathead? På specen tycker jag inte att M34 ser underriggad ut i standardutförande.
Feb 8, 2015 @ 08:53
Beror på. I SRS är det bara att ösa på gubbar ostraffat så det är väl lönt.
I ORCi kan de öka på stabiliteten jämfört med entyp M34 och då går hon säkert betydligt snabbare.
Feb 8, 2015 @ 09:03
Är det inte så att M34 är en båt som ganska snabbt når hull-speed på kryssen? Man kan ju flytta ner denna gräns genom att köra på mer segekl, men jag har svårt att se att mer segel + mer gubbar skulle göra så stor skillnad i 6 m/s.
Däremot så gör det så klart skillnad utför. Men det är ju inte båtens problem på bansegling :-)
Feb 8, 2015 @ 09:10
M34 blev byggd tyngre än de tänkte sig ursprungligen. För att möta specen så gjorde Archambault kölen lättare än ursprungsdesignen för att den fortfarande skulle hålla vikten (trailerbar?)
Det tyder, tycker jag, på att det finns mer att hämta. Sättet är väl att ha en större besättning än entyp.
Feb 8, 2015 @ 09:15
Ja, mer besättning är ju en no-brainer.
Men när man sätter mer segelyta på en redan vek båt så orkar du ju ändå inte hika ner den… Och inget i ekvationen ger egentligen mer kryssfart i mellanvind. Och det är ju då man kommer att få svårt mot Landmark 43, Swan 45 och andra 45-fotare som går rejält mycket fortare i starten. I 2 m/s så är man nog standardbåten redan snabbare än de flesta stora.
Fast Bengt brukar ju göra sin hemläxa.
Jag gissar att man kör mycket bål på gymet i vinter. Det kommer att bli lite mer atletiskt att segla den här :-)
Feb 8, 2015 @ 10:20
Ja, visst är mer folk en no brainer. Tar SRS hänsyn till det? :-)
Som Jimmy utryckte det lät det som det inte var rätt väg att gå att höja förstaget och lägga på en Fathead för att få mer segelyta.
Tänk på att ett högre förstag ger en rakare mast och det är nog rätt för att Fathead inte ska vända ut och in.
Feb 8, 2015 @ 10:40
Lika mycket som ORCi eftersom man i alla regler laddar på så många man får plats med :-)
Jag tror Bengt pratade om 700 kg i ORC. Det är 100 kg mer än i entypsregeln. Tvivlar på att de är fler i SRS även om det är tillåtet… Blir trångt på en 34-fotare.
Feb 8, 2015 @ 12:03
Anders, jag säger inte att det är fel med fathead och högre förstag, jag undrar bara vad argumenten är till dessa val då båten inte ser underriggad ut på specen.
Jag har bara seglat mot en M34 och det ger knappast en komplett bild av båtens prestanda men på kryss i 7-8 m/s seglade den då inte upp till respittalet och fathead och högre förstagsinfästning kommer inte att råda bot på detta även om man har mer vikt på kanten. Däremot så hade den inga problem att segla upp till sitt respittal på undanvind i samma vindstyrka, men med tyngre besättning så lär den inte flyga lika tidigt.
Men återigen jag har inte seglat båten så jag vet inte vad som är rätt eller fel eller hur den reagerar på större besättningsvikt. Falkenberg & Co är inga duvungar så jag tvivlar inte på deras förmåga att varken konfigurera eller segla båten.
Feb 8, 2015 @ 00:27
Också nyfiken på samma fråga som Jimmy! Frågan om allroundprestandan över huvud taget förbättras. Gissar på 1,430.
Feb 8, 2015 @ 08:02
Ska vi gissa på att dom vill vässa lättvindsegenskaperna??
Feb 8, 2015 @ 08:35
Men som Jimmy och Thomas skriver; i övriga vindar då?
Men skit i det ; vilken maskin detta är och blir!! Måste bli farlig på havet/ långa race!
Och vi känner ju teamets kvaliteter så det kommer nog funka på bana också…!
Feb 8, 2015 @ 10:41
GRATTIS TILL DIR.BENGT och hela hans duktiga team.
Jag tycker att ändringarna känns helrätt.
Det går att byta försegel och det går att reva.
Feb 8, 2015 @ 12:03
Superkul och grattis till Falkenberg och teamet!
Vi ska denna säsong segla en MC38 och jag gissar att båda dessa team väljer en snabb och utmanande båt för seglingsglädjen, så är det iallafall för oss! Vad det blir för mätetal är helt ointressant i förhållande till till utmaningen att hitta båtens potential.
Man kan segla dessa båtar riktigt snabbt men också garanterat långsamt! Att hitta spåret och hålla kryssfarten på öppna vatten kräver mycket träning och exakt trim. Att jobba med vinklar och besättningsvikt på undanvinden är lika utmanande.
Men jobbar man på med bra förutsättningar så kommer det garanterat att vara belönande och ge rolig segling!
Jag hoppas att detta är en trend mot roligare och modernare båtar i Sverige!
Lycka till team Teknova och hoppas vi ses på havet till sommaren!
Feb 8, 2015 @ 13:27
Skitfrän båt och kul projekt, inte minst med tanke på att man pimpar upp en båt som har hårresande prestanda redan i grundutförande.
Kan dock tänka mig att man får problem på exempelvis Big Boat Race. Det fasta peket innebär ju att man måste ligga en och en halv meter bakom alla andra för att inte tjuvstarta. Så det är nog lätt att bli överkörd.
Feb 8, 2015 @ 13:29
Grymt kul båt behövs lite hjältar för oss vanliga seglare att drömma om :-)
Hur fungerar maständringen kan man montera om fallboxen och infästningar eller är det en ny mast ?
Feb 8, 2015 @ 14:02
Vi kommer köra med en ny selden Mast.
Fathead storen fungerar på original masten, akterstag/storskot behöver justeras.
Vet inte om förstaget går att flytta upp men tror inte det är omöjligt. Toppvanten sitter original över förstaget vilket hjälper till om man vill flytta. Behövs att någon räknar samt antagligen lite laminering.
Bengt
Feb 8, 2015 @ 14:17
Tackar för info :-)
Tar till sig andras kunnande som en svamp, suveränt med Blur :-)
Feb 8, 2015 @ 18:28
Roligt projekt. Det verkar som att du får en rigg över. Vad har du för planer för den?
Feb 8, 2015 @ 19:22
Tänkte ha den som reserv om vi klantar till det. Fått frågan flera gånger redan så kanske den säljs.
Är du intresserad så skicka ett mail till info@albatrosssegel.se
Vi fick med löjligt mycket grejer och segel som jag planerar att sälja.
Bengt
Feb 8, 2015 @ 13:42
Hej alla och tack för positiva kommentarer.
Val av båt är alltid en kompromiss. I vårt fall så var det dax för en ny utmaning då vi kört relativt tunga cruiser/racers i 15 säsonger.
VI behövde även lösa problemet med tidskrävande transport seglingar då dessa riskerade att avsluta vår segling
.
Jag ville även hitta en båt där vi som team kunde segla vidare i.
Dvs vi behövde en båt som är “road legal” och 8 mans besättning.
Nya båten skulle klara CE kraven för havs segling så vi kan fortsätta att delta i denna typ av kappseglingar.
Med dessa förutsättningar finns det inte så mycket att välja på. Att dessutom klara kraven i en båt som mäter bra är nog en omöjlighet?
Det stämmer att det finns en syster båt som mäter 1,417. Detta brev är dock ej verifierat.
Det stämmer även att m34:an blev tyngre än önskat, dock tror jag att det var de första båtarna för i vår ligger det ca 40 kg bly i kölboxen, som korrektion vikt.
När det gäller segelplanet så vill vi kunna arbeta med ett modernt segel plan även på kryss. Originalet är ju väldigt likt det vi seglat så mycket med redan, vi vill ha nya utmaningar. Fathead lösningen ger oss nya möjligheter både som seglare men även för segeldesigns utvecklingen på Albatross segel.
Vi kommer vara ganska mycket tyngre besättning än entyp. Inte som optimering utan pga att det är inte många under 90kg i teamet.
Det kommer naturligtvis hjälpa allround prestandan på en vek båt.
Högre vikt på ekipaget och större storsegel gör att man riskar att sakna drivet framåt på kryss med för små försegel.
Genom att flytta upp företaget så har vi möjlighet att påverka försegel ytan.
Om vi inte utnyttjar möjligheten så påverkar inte företags höjden i srs.
Naturligtvis så vill vi kunna fortsätta att göra resultat med nya båten.
Men transport möjligheter, seglingsglädje och nya utmaningar prioriterades.
Resultaten blir spännande att se.
De nya klassindelningarna i srs med Racer/sport klasserna på större viktigare seglingar samt Orci:s nya sätt att dela båtar i klasser i kombination med nya beräkningssystemet av korr tid hoppas jag kommer hjälpa oss.
Vi kommer efter mässan i Gbg bygga i en offshore inredning med bla kok möjligheter och sjö kojer. Tar naturligtvis bort korr-vikterna som kompensation.
Bengt Falkenberg
Feb 8, 2015 @ 21:33
På 40kg kan ni ju få in en spis med ugn. ;-)
Feb 9, 2015 @ 09:25
och en diskho med! :-)
Feb 8, 2015 @ 18:08
Hej
Hur går försäljningen Bengt av gamla blur?
Feb 10, 2015 @ 11:18
Vi jobbar med försäljningen av henne.
Det har varit stort intresse.
Tydligt är att de som är intresserade inte är första gångs köpare utan försöker just nu sälja sina befintliga båtar.
Bengt
Feb 8, 2015 @ 20:36
Trevligt…
Feb 9, 2015 @ 09:40
Spännande att följa, M34 står lågt i pris.
Är M34 död som entypsklass?, synd att frångå entypsregeln och möjlighet att segla internationellt.
Lär bli sjukt högt SRS tal med den båten och erfarna besättning.
Feb 9, 2015 @ 14:17
Håller med dig Johan, men vad har erfaren besättning och högt SRS tal för samband?
Feb 9, 2015 @ 17:45
Attans fräck båt och minst lika fräckt att ett svensk team satsar på full rulle på havet Men jol, rätta mig om jag har fel, men inte skall väl besättningens erfarenhet påverka SRS-talet?
Feb 9, 2015 @ 19:24
Inte mycket som tur är, annars hade det blivit komplicerat när alla besättningar spelar oerfarna idioter för att få sänkt srs tal :-)
Feb 10, 2015 @ 11:34
Vet inte hur stort intresse det är för fortsatt entyp seglande nu när det inte blir någon mer Tour med M34:an.
Det får framtiden utvisa men det verkar som båtarna just nu sprids över stora områden så det kan bli svårt.
Tror att möjligheterna att segla internationellt under handikapp vIda överstiger möjligheterna till entyp.
Jag har inte sökt en entyp båt utan en båt som är enkel att transportera och som fungerar för våra önskemål.
Inget av det vi gör med henne resulterar i att vi inte kan återvända till entyp mode om vi önskar.
När det gäller “personliga Lystal” så är väl en av poängerna med förändringen till Srsv att de skulle försvinna, om de nu fanns.
Bengt
Feb 9, 2015 @ 11:55
Riktigt fräck båt, den lär ju röra på sig! Det fasta peket ser riktigt utsatt ut men antar att de finns att köpa i flerpack :-).
Feb 10, 2015 @ 11:41
Vi har reserv peke.
Peket verkar riktigt väl gjort, jag oroar mig mer vad som händer med andra båtar än vårt peke.
Vi fick med dubbelt av allt förutom köl och roder.
Bengt
Feb 9, 2015 @ 15:38
Hur mycket begärs det för begagnade M34 ungefär ?
Feb 9, 2015 @ 19:25
Ca 70 k€
Feb 10, 2015 @ 12:30
Mkt intressant båt och projekt.
Har seglat två ÅFOR med M34 i närheten nästan hela varvet.
Lätt/mellan vind öppna bogar verka vara spets. Driver bra i jämn lätt vinds kryss. Kryss byigt verkar kräva väldigt mkt av besättningen, och eller att båten är mkt. vek.
I brall kryss med havs sjö var den chanslös mot Dehler 41an. Hård öppen/undanvind hängde den inte riktigt med.
Fat head har jag svårt att se fördelen med, gäller att segla hem denna mät tals förändring. Men som sagt är det ngn besättning som skulle kunna detta borde det vara Team Albatross.
Jag tror teamet har alla förutsättningar som krävs, samkörda, segel & mät tals optimering, träningsvilliga, vana vid att få fart på ny båt osv.
Jag tror att den mest kritiska komponenten är viktoptimeringen av besättningen under segel. Ställ 7-9 man alla?? +90kg mot båtens vikt. Lite X 99 varning++.
Lycka till och riktigt kul när det händer ngt nytt !!
Feb 10, 2015 @ 13:48
Japp vi är alla välbyggda!
Jag ser väldigt mycket fram emot detta. Ny båt ger ju alltid en nytändning. Mycket nytt att lära sig, manövrar, crossover mellan segel, trim, rörelsemönster ombord, hitta växlarna i olika förhållanden osv. Men det är utveckling som är det roliga!
Jag tror att vi kör ifrån Dehler 41 oftare än du tror, till hösten ser vi hur det gick.
Feb 10, 2015 @ 14:14
Jag tror också den slår Dehler 41 i hård öppen undanvind :) (kryss har den nog inte mycket att hämta med vattenlinjen)
https://www.youtube.com/watch?v=w1T7YPOkN_4
Feb 10, 2015 @ 14:22
Som du säger, vattenlinjen är vad den är. Och nerför så krävs det att vi håller balansen när det går undan.
Feb 11, 2015 @ 22:24
Det skal nok blive sjovt :-)
https://www.youtube.com/watch?v=36mUo6w4c4s
Feb 10, 2015 @ 14:59
Underskatta inte Dehler 41an på hård undanvind. Lätt super kol rigg och pbo vant med mkt bra segel, både vikt och skrov styv båt. Med mkt välbalanserad skrov från Judel Vrojlik i Vinylester. Partial och topphissade Assy.
För att hänga med en sådan 41 fotare med en 34 fotare får Du verkligen stå på tårna. Ett par skärningar och du är “weck von tisch”.
Jag kan mkt väl tänka mig att en M34a är en sanslös släde på hård undanvind.
Men som sagt, nu sitter vi bakom datorn på kontoret varmt och gott. Och jobbet skall göras där ute på havet i verkligheten ibland i mörkret M.a.o. en mkt krävande uppgift som teamet borde klara av.
Förhoppningsvis har Bengans boys kanske glömt undanvinden med X35an under GOR för några år sedan !!! OK vi var ju ett antal båtar som åkte på tvären över Kategatt.
Feb 10, 2015 @ 15:27
Sture!
Vi får se hur det fungerar. När vi kört med first 40:an så är det framför allt på öppna bogar i frisk vind som Dehler 41:an gått riktigt bra. På övriga har den kämpat ordentligt mot First 40:an.
Igentligen så blir det helt fel att jämföra så olika båtar med så olika egenskaper.
Jag kommer ihåg undanvinden du skriver om. Den var inte kul för oss. Ännu mindre kul var det när vi lyfte x35:an efter racet för att se att kölen hade delaminerat och glasfiber skinnet öppnat sig efter nästan hela framkanten. X-yachts fixade dock detta exemplariskt.
Bengt
Feb 10, 2015 @ 18:10
Bengt,
Det var ju fler båtar som fick problem bla en Sun Fast 40 som körde sönder rodret (axel/lager). Själv bytte jag glidlager till rullager då lager friktionen blev för stor på denna undanvinden.
Dehler 41an är inte kappseglad så mkt. jmf. mot First 40an som passerat flera “sanity checks”, optimeringar och mkt. bra besättningar. Min erfarenhet av 41an är att den helt klart sticker ut på hård undan vind.
Under stundom på kryss när trimmet stämmer. Båten behöver seglas mycket mer och lätt vinds garderoben behöver kompletteras. Potentialen är det inget fel på.
Jmf mellan båtar är alltid haltande och måste ses över tid.
Det jag sett av M 34ans performance är mkt imponerande och troligen riktigt utmanande för vilken besättning som helst. Det kan säkert vara en kul injektion för Dina 90 kg plus gubbar. Lycka Till.
Sture
Feb 10, 2015 @ 18:39
Sture, jag måste ha missat detta helt, att Dehler 41 som väger 8.4 ton och har 140 m2 spinnaker skulle vara en undanvindsraket? Vi väger hälften och laddar på nästan lika mycket segelyta.
Jag vet inte vad det är för magi som skulle göra att Dehler 41 har minsta chans mot en planande M34?
Även ORC tycker att en standad M34 har över en knop bättre VMG i 10 m/s jämfört med den båt du seglar på. Blir det lite skärning så är Teknova lätt 20% snabbare vilket är ett “horizon job” under tiden du tar en tupplur :-)
M34: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/52244.pdf
Dehler 41: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/41987.pdf
Jag har googlat på “dehler 41 downwind video” men kan inte hitta nåt. Vad gör jag för fel?
Feb 10, 2015 @ 21:59
Peter, hård undandvind med Dehler 41 har du i denna video: http://youtu.be/HdFQBfPxJbg 4:05 så ser du Dehler 41 med rödvit spinne.
Feb 10, 2015 @ 22:55
Ja, det är kanske skillnad på “hård” och “frisk” undanvind :-)
Vi hade ju bra rulle från Visby till Alma det året, men ni var där ett dygn senare. Tittar man på era tider så blekade det ur efter ett tag?
First 40 KARUKERA 16:07:00 5,89
FIRST 40 TEKNOVA 16:08:00 5,89
X 41 OD OXYGEN 16:14:00 5,85
Dehler 41 4TYONE 16:45:00 5,67
Feb 11, 2015 @ 08:15
Jag skulle kanske ha hissat “ironiflaggan”.
(Jag hoppas ni seglade Alma-Visby, annars körde ni fel håll) Det var inte så friskt. När vi rundade Alma var det 8-10 m/s och halvvägs mellan Karlsöarna och Visby var det helt blankt.
Feb 11, 2015 @ 09:48
Jag trodde det var 2012, och då seglade i alla fall vi norrut från Visby till Alma…
http://www.ksss.se/Kappsegling/Resultatarkiv/?raceId=300
Feb 11, 2015 @ 12:56
Miit fel, jag tänkte Hoburg-Visby.
Feb 11, 2015 @ 17:58
Peter,
Jag pratar om ÅFOR 2013, Öster om norra Gotland/Fårö till Alma och hård vind 20-30 KN TWS. AWA på
130-100. Vi bar understundom en topphissad A3a på 150 m2. Växlade mellan Code 1 och S2
Om J 111 bär en 140m2 Gennaker under dom förhållandena då är den garanterat snabbare.
Detta är ingen magi utan ren och skär design parat med seglings erfarenhet/skicklighet.
Läs 41ans hela mätbrev som tex rätande moment och dess breda bärande akterskepp och det framstår ganska snabbt vad en sådan konstruktion kan vara bra på. J&V har skalat ner TP 52an och använt designerfarenheterna från box reglerna och one off byggen och skapat en perfomance cruiser, därav vikten. Och ngn. blekskenare är det inte.
M34an beroende på konfiguration kan säkert “mäta högre” än en 41a vilket inte betyder att den seglar snabbare IRL under beskrivna förhållanden. Nord ost om Gotland låg vi fortfarande intill M34an. Vad som hände sedan vet jag inte, men den kan mkt väl ha seglat ifrån oss för det var en fantastisk slör hem och vi slutade 3a i ORC A.
Ryktena gick på bryggan efteråt att MUM 30 skenade i 27 KN ??? Ryktena tystnade ganska snabbt. På regatta middagen hörde vi inget mer om detta.
41a är en mkt styv och potent båt inom hårdvindsregistret, på havet. Både på kryss och skärande undanvindar. Flera från North gänget i Stockholm har seglat båten, slå en pling till Lewander. Läs ovan vad Falkenberg säger.
Glöm inte Faerder 2014 Bluren var grym nerför, efter 12 h segling slog Du oss med 15 min på korr. Några NM mer kryss så hade det blivit svettigt.
Sture
Feb 11, 2015 @ 18:57
Sture, den enda siffra jag behöver se är vad ni väger :-)
Skämt åsido. Jag tror inte ni seglar 25% snabbare än de målfarter ni har i ert ORC mätbrev. Och jag tror inte en M34 seglar 25% långsammare. Med de erfarenheter jag har från vårt mätbrev (som inte fångar upp planingspotentialen) så skulle jag säga att en M34 är 30% snabbare än den Dehler 41 du seglar på under dessa förhållanden.
Tittar jag på tiderna från Östergarn till Alma det år du pratar om, så är ni 80% (!) snabbare än M34. Tror inte det beror på er fantastiska J/V-design? Värt att notera är att First 40 och ett antal andra 40-fotare är lite snabbare än vad ni är på denna sträcka. Men alla tynga 40-fotare går ju ungefär lika snabbt i dessa förhållanden.
First 40 Teknova = 8:58:42
First 40.7 Absolute Blue = 9:00:08
IMX-40 Du Soleil = 9:00:25
Salona 37 Feelgood = 9:01:05
Dehler 41 = 9:22:33
M34 = 16:46:47 (något har ju hänt).
Så från ett externt perspektiv så ser det snarare ut som ni skaffade er en bra placering innan Hoburgen, för att sedan förvalta denna med en ok undanvind. Er tid på denna sträcka är knappas ett bevis på “design parat med seglings erfarenhet/skicklighet”?
Sedan är det lustigt att du tar upp Færdern. Så här såg det ut efter en timme. Jag skulle gissa på att vi har hunnit 20% längre än deplacementsbåtarna i vår start. Det finns ingen Dehler 41 som hade varit snabbare än den klunga du ser på bilden. Och en M34 hade varit rejält snabbare än oss på denna bog.
Feb 11, 2015 @ 19:33
Vilken skön syn efter en timme. Go stämning i besättningen där gissar jag:-)
Feb 11, 2015 @ 20:11
Det kan du ge dig på!!!
Feb 11, 2015 @ 23:51
Såg det inte ut såhär på ÅFOR 2013?
Båt Östergarn Alma Seglad tid Snittfart
4TYONE 36:33:15 49:24:15 12h 51m 8,23
Cramo 32:49:02 43:57:02 11h 8m 9,52
Schkval 38:42:30 50:32:30 11h 50m 8,96
Teknova 35:53:06 48:37:06 12h 44m 8,32
Feb 12, 2015 @ 00:06
Sen minns inte jag att det var fullt så mycket vind. 7-8m/s djup slör från Östergarn till Fårö därefter såpass brant att vi körde med fock till Gotska, 8-10m/s och därifrån A3 till Alma, 9-11m/s.
Feb 12, 2015 @ 09:03
Sorry. Tog fel kolumn (korrigerade tider).
Jag brukar inte lita på rundningsrapporter från Gotska Sandön, men så här är i alla fall tiderna från Gotska till Alma då du tror att det blåste 9-11.
Schkval 4:15:00
Cramo 4:30:00
Teknova 5:08:00
Absolute Blue 5:25:00
Feelgood 5:35:00
4TYONE 5:54:00
Litar man på rundningstiderna så är en M34 40% snabbare än en Dehler 41 när det blåser.
Feb 12, 2015 @ 10:14
Det är ca 45 dist från Gotska till Alma, Schkval snittade alltså 10,5kn och 4TYONE 7,6kn.
Sistnämnda känns lågt då ett skrov med en 40-fot lång vattenlinje har en skrovfart på 8,5knop…
Feb 12, 2015 @ 10:31
Känns som att rapporteringstiden vid Gotska är lite off för 4TYONE… Teknova snittade 8,8 knop mellan Gotska och Alma vilket känns rimligt i jämförelse med skrovfart, och kollar man på tiderna från Östergarn till Alma så är deltat mellan 4TYONE och Teknova hyfsat lika. Jag tror därför att 4TYONE snittat något i stil med Teknova.
Feb 12, 2015 @ 11:20
Jimmy, vad snittade du?
Feb 12, 2015 @ 12:50
Pac-Man snittade 11,1kn. Men man ska nog inte dra för stora växlar på dessa snittfarter, av flera skäl:
1. Man inte lita helt på rundningsrapporterna.
2. Det var en ganska brant slör vilket gjorde att om man inte hade något lagom plant undanvindssegel så förlorade man massor (vi rundade tex samtidigt med Aspect 40 Effect och dom hade bara sin största A2 på 140 kvm vilken dom inte kunde gå tillräckligt högt med och detta tappade dom mycket på, snitt 10,1kn).
3. Besättningens förmåga att driva båten spelar roll då de flesta i Farr 30 flottan snittade runt 9,2-9,7 knop medans en snittade 10,9 – Solsidan, som Magnus Woxén pinnade.
Feb 12, 2015 @ 13:59
Jag tror man kan dra slutsatsen att alla “tyngre cruiser/racers”med liknande mått går ungefär lika fort oavsett om de kommer från Arcona, Dehler, Beneteau eller X-yachts. Alla dessa designers har koll på läget och gör liknande kompromisser.
På en prestandabåt som Farr 30 eller M34 så kan man nå avsevärt högre farter. I fallet ovan runt 11 knop jämfört med 9 för de vanliga 40-fotarna. Även vår “targets” ligger strax över 11 knop. I dessa fall krävs det dock betydligt mer av både besättning och segelgarderob för att man skall få ut den teoretiska prestandan.
Feb 12, 2015 @ 14:48
Var lite den slutsatsen jag ville få fram. Svårt att få tunga båtar att flyga!
Går det att få en 8,5 tons 41 fotare att segla i 20 knop?
Feb 12, 2015 @ 15:24
Bosse F!
Vet inte säkert om det går, Kanske.
Vi hade Teknova uppe i 18,85 knopp på plattvatten under Stelton cup 2010. Då var det ca 40-45 knop vind och inga surf vågor. Med mer vind kan det gå men då börjar det bli svårt att köra spinnaker.
I havs sjö så kan man naturligtvis surfa snabbare men på plattvatten är det nog svårt med denna typ av båt.
Bengt
Feb 12, 2015 @ 14:13
Med vana gennaker seglare på tråden vad gör besättningen för fel på M34:an i filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=36mUo6w4c4s
För lite släpp på lä gajen vilket kompenseras med att försöka få till en fyllning i gennakern med att peka högre mot vinden vilket båten inte klarar ?
Kanske ta ned focken så fort gennakern är hissad ?
För stora roderrörelser ?
Annat ?
Feb 12, 2015 @ 14:26
Det kanske helt enkelt är lite för mycket att köra full stor och stora gennakern i (vad man hävdar) 30-35 knops vind :-) Kanske ett rev och ett mindre nylon är tricket.
Focken sitter normalt uppe i allt över 8 m/s. Dels bidrar den till fart, men jag upplever också att den hjälper till att få ner fören efter en broach. Det som blir svårare är ju att få gennakern att fylla efter hissning, framför allt med ett kortare peke. Här måste man ha lite tålamod, då det är lätt att peka för högt.
Feb 12, 2015 @ 14:32
Säkert många saker! Alltid svårt att se så här; vi var ju inte där! Men några saker tycker jag man ser;
Focken ska vara uppe och skotad rätt, ger fart och därmed lättare att köra gennakern.
Dom går ett litet uns för lågt, högre kurs/högre fart.
Till sist; alldeles för hårt skotad när den fyller, trimmern måste verkligen vara med!!
Feb 12, 2015 @ 14:33
En sak gör dom helt rätt; testar!!
Feb 12, 2015 @ 16:39
Btw. Hur revar man bäst storen på en hård undanvind? Scenariot är väl typiskt att man testar och det inte går… F-n vi måste reva…men vi river i stället…
Feb 12, 2015 @ 16:41
Med max planing i 18-19 knop så lättar trycket på storen. Då snabbar man sig :-)
Nåt man behöver träna lite på?
Feb 12, 2015 @ 17:04
Funderar på att handla en fathead och då med dubbla akterstag. Skaffade en gennaker i höstas. Ena stunden så känns det ok men så ser man en video där en båt gippar och bommen kommer i en jäkla fart.
Hur fixar man det? Går det överhuvudtaget om man kör shorthanded?
Har dessutom backstag som jag tänker flytta fram och en kolmast med lite svepta spridare men stenhårt satt rigg. En original Dynamic skulle troligen inte klara den riggspänningen.
May 25, 2015 @ 22:42
SRS = 1,443
May 26, 2015 @ 10:32
Om farten ökar på undanvind minskar den relativa vinden och Du behöver öka segelytan, alltså släppa revet. Det gäller att hålla uppe farten och då bära mer segel vilket gör det lättare att hålla högre fart.
Glömmer aldrig när Mange O höll föredrag och detta kom upp. Tror det var Intrum Justitia projektet som var på tapeten. Nu var ju VO60an en mkt tålig båt och underbar att segla i brall.