Skip to content

18 Comments

  1. Alexander
    May 18, 2007 @ 12:39

    Kul! Grattis!

    Gick bra för X-43 “Glory Days” också ser jag, seglad tid 16:42:52 och korrigerad tid 22:53:55 !

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    May 18, 2007 @ 18:14

    Japp, tur att han inte seglade i racingklassen ;-)

    Reply

  3. lars
    May 19, 2007 @ 06:10

    Peter;
    Välkommen i “J-änget”.Kan lova dig hårdare fighter med 133:an.
    Låter som en fin segling med undanvindsbogar som gör att frivakten är uppe.
    Kul du är nöjd.
    Lars

    Reply

  4. Jörgen
    May 19, 2007 @ 23:22

    Gott!

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 20, 2007 @ 13:03

    Pelle, saknade dig i Skagen… när kan jag casha in min pilsner?

    Reply

  6. Patrick Lindblom
    May 20, 2007 @ 19:47

    Kul Peter! Ser oerhört fint ut!
    Patrick

    Reply

  7. tool
    May 21, 2007 @ 09:24

    Grattis med placeringen. Det hördes ut som om ni tog några riktigt bra (spännande) vägval och slapp stiltje. Jag fick inte helt samma höjd så västsidan av Koster blev inget alternativ för min del. Vi fick en timma med väldigt svag vind, nere vid Ursholmen. First 34.7’an låg 300 meter före oss, och slank genom utan stopp.

    Hovdan Skagen Race har av en del betecknats som en segling där alla seglar på samma räls. Årets segling visade i alla fall att det är mycket jämt i R klasserna och att det är små marginaler mellan båtarna. När dom allra flesta lyckas ta ut det som går att ta ut av båtfart, avgörs seglingarna allt oftare vid navigationsbordet. Inget nytt i det, men den vanliga rollen med rorsmann som skall ratta, och samtidigt navigera efter en kartplotter, håller inte när man skall hitta medströmmen helt uppe mot land. Här kommer vi nog att göra lite ändringar ombord hos oss.

    Mvh
    Tom

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 21, 2007 @ 09:57

    Missade dig i Skagen Tom!

    Jag tyckte det blev mycket spännande vägval, och det fanns stora skillnader mellan olika vädermodeller. Det visade sig att en av mina modeller stämde nästan exakt (vindvridet kom 20 minuter efter min prognos), men det var svårt att veta vilken modell som var troligast.

    Vi hade turen att vara flera personer med stort intresse för vädermodeller och ström plus att Kjell Norli har bra koll på “strömböjen” mellan koster och sörlandet. Tid vid navigationsbordet gav definitivt payoff.

    Jag fick också bättre koll på läget inför TwoStar…

    Reply

  9. Pelle P
    May 21, 2007 @ 13:10

    Peter!
    Vi seglade som krattor mellan Missingerne (tror jag det heter…) och V-öarna, skulle seglat en Dufour 40 som tyvärr gick på grund på tis-kv!
    Hoppade på en annan båt och det gick som det gick… Du är väl värd bärsen ( tar du detta ord på norska blir det ngt helt annat…), ringer dig i veckan så fixar vi detta !?

    Pelle P

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 21, 2007 @ 13:21

    Bra fart i detta filmlipp från Seilas:

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=141252

    “Filmklippet er tatt med mobilkamera og holder ikke beste bildekavlitet, men godt nok av de vanvittige seilforholdene til å erge alle oss som feiret nasjonaldagen hjemme.”

    :-)

    Reply

  11. Vaffe
    May 21, 2007 @ 16:00

    Grattis Peter
    Nöjd köpare nu?
    16,9 knop….. får jag upp Charran i 6,9 knop är jag glad…

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    May 22, 2007 @ 15:44

    Hårda bud på väg hem från Skagen!

    Stenhårt jobb av Norska tullen i två dagar gav 14.000:-. Grattis :-)

    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=141311

    “Seilere gikk rett i tollfella

    … På grunn av kraftig vind lørdag lyktes det ikke tollerne å sjekke mer enn fire båter, men søndag var forholdene bedre. 40 båter ble stoppet hvorav 27 kom fra utlandet. 12 båter ble totalkontrollert, det vi si gjennomgått fra innerst til ytterst. Tre forelegg på til sammen 8700 kroner ble gitt og det ble foretatt seks fortollinger på til sammen 5236 kroner.”

    Reply

  13. tool
    May 22, 2007 @ 16:30

    Vi seglade hem på Lördagen och väntade otåligt på att tullarna skulle försöka äntra en surfande CB 365’a i 12-13 knop. Vad ropar dom egentligen? Stanna i lagens namn?

    Reply

  14. Nisse
    May 23, 2007 @ 13:45

    Ha ha !

    Riktigt rolig historia ! Rika norrmän med båtar för miljoner åker fast för öl-smuggling !
    /N

    Reply

  15. lars.aasuldsen
    May 24, 2007 @ 14:10

    Hei

    Vil gratulerer dere med flott segling , ser dere har mange navigasjons fordeler , lykke til videre .

    Lars Aasuldsen Xfram.

    Reply

  16. Wrap Up 2007 | blur
    Dec 31, 2007 @ 10:39

    […] fartrekord slogs när jag seglade norska JJ Flash. 16.9 knop på Hovdan Skagen. Måste slås med Blur 2008! Att Francis Joyon snittar samma från Frankrike till Kap Horn är ju […]

    Reply

  17. HH Skagen Race + Skagerrak Cup | blur
    Apr 21, 2009 @ 20:27

    […] här såg det ut när vi knep en andraplats 2007 med JJ Flash. Toppnotering då var 16.9 knop. Hoppas vi får till en sådan undanvind med Blur under 2009, så […]

    Reply

  18. Helly Hansen Skagen Race | anmälan | BLUR
    Mar 24, 2010 @ 19:59

    […] to the RSS feed for updates on this topic. Nu är vi anmälda till säsongens första race! Så här såg det ut när jag körde J/109 för första gången någonsin. Då på JJ Flash som kom 2:a i R40. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.