Skip to content

32 Comments

  1. Anders
    May 22, 2007 @ 23:05

    Skall köpa rib, sluta kappsegla och följa gänget hela sommaren…

    Reply

  2. Mr. B
    May 23, 2007 @ 12:19

    Varför mår jag illa varje gång jag ser någon bygga upp ett sponsrad program, och sen köper/utrustar/målar ett husvagn att “kappsegla” med?
    .

    Reply

  3. Nisse
    May 23, 2007 @ 13:42

    Klockrent koncept ! Skit att man inte kom på det själv ! Får plocka fram kameran istället och säkra några av nästa säsongs skiddagar..
    /N

    Reply

  4. Jocke_R
    May 23, 2007 @ 13:47

    Är det inte bara västkustseglingar :( !!?

    Reply

  5. Stefan
    May 23, 2007 @ 17:14

    Vem glömde att informera höga vederbörande plånboksägare att http://www.ski.it ter sig obönhörligen komisk på svenska?
    Första april var det första som slog mej…

    Håller med Mr.B, man mår illa.
    Men förklaringen är ju enkel, ska man roa sig med något dyrt kommer man aldrig ifrån politik och industri.

    Reply

  6. re
    May 23, 2007 @ 17:45

    anledningen till first 36 “husvagn”: billig ski.it

    Reply

  7. Vaffe
    May 23, 2007 @ 17:46

    Själv hade jag inte mått ett dugg illa av att kappsegla en hel sommar med en first 36.7:a. Om den sen är orange eller rosa med gröna prickar spelar väl ingen roll. Vad seglar mr.B för racer eftersom du anser att 36.7.an är “ett husvagn”?
    Utan företag och sponsorer hade Americas cup seglats med maxi 77:or…….

    Reply

  8. Mr. B
    May 23, 2007 @ 21:04

    Kära Vaffe, skönt att få höra du har haft roligt med 36.7:an. Den är säkert helt OK båt, men själv tycker jag dock att från kappseglings-synpunkt har den mycket trång sittbrunn – Beneteau har väl väljat att kapa “terassen” för att förhöija beboeligheten = husvagn. Till exempel.

    Inget mot för seglar-proffs och sponsorer, men för mig känns det konstigt när man mixar handikapps-distanssegling med cruisers med sponsorer. Man får väl sina synpunkter, eller hur?

    Apropos Americas Cup, betraktar du Oracle som en sponsor? Eller, hur är det med Alinghi? Jag tycker här är det mest oerhört rika människor som “sponsrar” sig själv. Och de båtar man började AC med? Man körde med otroliga skapelser utan “företag och sponsorer” långt innan PP hade ens fått iden med Maxi 77:an.

    Reply

  9. Jan
    May 23, 2007 @ 22:40

    Har jag missat nagot eller är inte Oracle en sponsor?

    Reply

  10. Vaffe
    May 23, 2007 @ 22:51

    Nu var jag nog inte riktig med här?
    Oracle är väl både ett företag och sposor eller?
    Alinghi består väl av ett antal sponsorer bla UBS eller?
    Är det ok att vara rik och segla men inte att använda sig av sponsorer?
    Hur ser en kappseglingsbåt ut?

    Reply

  11. Mr. B
    May 24, 2007 @ 00:05

    Heh, ni är lustiga.

    Det är väl ingen som inte vet att Oracle har grundats och till stor del ägs av Larry Ellison, som seglar “med” i BMW/Oracle. Och det ser ut som mr. Bertarelli, mannen bakom Alinghi, skulle ha lika liten behov av finansiell support han också.

    OK, ursprungligen har sponsring haft lite annorlunda betydelse än idag, dvs. stöd till “ädla” ändamål utan direkt nytta till sponsoren själv. Och visst har dom “riktiga” sponsorer i AC också.

    Och tillbaka till jorden, och havskappsegling i Skandinavien: visst är det ok att använda sponsorer. Det bara lite komiskt att använda sponspengar för att segla cruisingbåt mot amatörer.

    Kappseglingsbåt sen… det ser ut som den är utformat med tanke på effektivt handling till sjöss. Inte på komfort vid bryggan. Kappseglingsbåtar är inte SÅ sällsynta även i Sverige, så att jag tror att om ni håller ett vaken öga, även ni kommer småningom få mögligheten att bekanta er med en sådan.

    Reply

  12. Vaffe
    May 24, 2007 @ 08:31

    På tal om lustig….
    Att sponsra är något gör man för att få sitt varumärke synligt och naturligtvis gör man det företrädesvis i ett sammanhang som man trivs med. Dvs gillar ägaren fotboll så är det där man lägger pengarna och det samma med segling men grundprincipen är ju ändå att synas.

    Om man inte har en budget som medger ett deltagande i VOR men ändå vill synas vad gör man då? Man lånar in ett gäng killar, som får sitt livs seglarsommar, och deltar i tävlingar där folket finns. Kryddar med en fototävling och vips så har du en synlighet som är utmärkt för en låg peng.
    Sen är jag väl inte speciellt nöjd med att en båt med lys 1,29 kallas husvagn men jag antar att du menar att det hela hade varit mycket bättre om de seglat i en mum 30 eller liknande? Däremot så förstod jag inte vilka tävlingar du ansåg att man fick delta i?

    Reply

  13. Anders
    May 24, 2007 @ 09:29

    En 36.7 med liknade upplägg som “den orange husvagnen” har vunnit Tjörn Runt och placerat sig bra emot “riktiga” racers…

    Mr B = Mr Bitter?? Vill tanten inte köpa båt??

    Reply

  14. ME
    May 24, 2007 @ 09:46

    Vad jag mår illa över uppnästa förståsigpåare som minsann vet vad som är första, andra och till och med tredje klassens seglare och båtar. Indignerat rynkar de på näsan åt en båt/besättning/skeppare som lyckats attrahera en sponsor för att underlätta sin segling, bedrövligt.

    Tanken går osökt till s k kulturarbetare/snobbar som vet vad som är finkultur och är oerhört upprörda över att inte kunna få betalt för att göra något som ingen är intresserad av.

    Jag förstår inte varför dessa uppnästa pellejönsar inte kan se något positivt i något annat än deras egen trångsynta illusion.

    “Amatörerna” med “husvagnen” full av sponsorpengar skall faktiskt segla VM.

    Så Mr B och Stefan det är väl bara att dra upp til Norge och visa hur “proffs” gör och sätta amatörerna på plats, eller hur?

    Vad det gäller Larry Ellison t. ex så vet jag mycket väl att han grundade ORACLE. Jag vet också att han är en tämligen excentrisk herre som är mycket seglingsintresserad och faktiskt håller på med en hel del segling utan att “flasha” namnet Oracle.

    Det är också dags för er förståsigpåare att försöka begripa vas en “sponsor” är ute efter. Ledtråd – oftast är det ingen ädel önskan att utan egen exponering stötta en utvald seglare till framgång.

    Försök ta er ur er illusionsbubbla!

    ME

    Reply

  15. Mr. B
    May 24, 2007 @ 11:50

    Det är ju komiskt att det över huvudtaget arrangeras VM för husvagnar fulla av amatörer (= IMS 670) . Eller att man har valt att kalla en viss samling av kappseglingar för cruisers “världsmästerskap”

    Men – kära seglarbröder – jag har inget emot komedier, i princip.

    Reply

  16. Vaffe
    May 24, 2007 @ 13:24

    Kära Mr.B(esservisser)
    Skulle vi inte kunna få “mögligheten” att veta vad det är du själv seglar. Bara så att vi kan “hålla ett vaken öga” när du seglar förbi. “Småningom” lär vi oss nog segla “ett husvagn” lika bra som du stavar……

    Reply

  17. Anders
    May 24, 2007 @ 13:28

    Shit…
    Nu ramlade nivån in på nya nivåer….
    Denna typ av diskussioner har vi bara sett på regatta.nu innan.

    Reply

  18. Vaffe
    May 24, 2007 @ 13:32

    Ursäkta men jag kunde inte låta bli…

    Reply

  19. Mr. B
    May 24, 2007 @ 14:07

    Ja men FÖRLÅT, jag gör så jävla många fel… och jag är inte alls säker på att jag kappseglar mycket bättre. Men jag har också varit med på en “sponsrad husvagn”, så jag har åtminstone någon slags uppfattning hur DET går till.
    “Småningom kommer järnvägen, innan dess får du ta älven”

    Reply

  20. chockad
    May 24, 2007 @ 14:21

    Om jag fattar det hela rätt så skall dom segla VM med en båttyp som tidigare vunnit just detta VM två gånger! Dessutom med en helsponsrad båt och några för mig helt nya och smarta sponsor upplägg.
    Har Mr.Butter missat allt?

    Reply

  21. p
    May 24, 2007 @ 15:29

    Vad är det för fel på uppnäsa?

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    May 24, 2007 @ 18:02

    Wow…

    att det var en Bene som skulle till för att få fart på diskussionen :-) Samma effekt som CB-66 har på regatta.nu. Nu har inte jag samma behov av hits som Arnie, så jag är tacksam om ni håller fajten ren.

    På Sailing Anarchy brukar det kastas mycket skit mellan Beneteau- och J-seglare, men jag tror inte det är läge att ta upp det här.

    Carry on.

    Reply

  23. p
    May 24, 2007 @ 18:08

    Det är ett förvisso ett bra initiativ och ett kul projekt – som alla projekt där någon lyckas segla sponsrad är. Men, varför är det bara killar?

    Reply

  24. Mr. B
    May 24, 2007 @ 22:33

    Har ni kollar skota.se? Det kanske blir fler som börjar bli trötta på det här “sponsring”. Och förresten, hur många nya besökäre tror ni ärligen Italienska bergen skall få genom den här ski.it-kampanjen? Utom dom tre par, som vinner resan? Och många skulle de behöva, för att täcka kosnader? Jag kanske har fel, men det luktar “pappas pengar” här.

    Hoppas killarna skall få en fin sommar.

    Reply

  25. Vaffe
    May 25, 2007 @ 08:31

    Men Pappas företag fick i alla fall synas! I normala fall hade det väl varit pappas båt ändå med vita segel….
    Sen läste jag på skota också men måste protestera. Jag gillar att fota och exakt hur spännande blir en bild där alla har vita båtar med vita segel och en blå/vit spinnaker. Naturskönt vacker som på tretiotalet men spännade nja…. Fler orange båtar åt folket!

    Reply

  26. Gustav
    May 26, 2007 @ 00:01

    Har sedan inläggen började flöda inte förstått varför vissa har problem med att båtar bär loggor. Och varför spelar det roll om det är föräldrarnas, ens eget eller något annat företags loggor?
    Min åsikt är att det i slutändan handlar om att få ett intresse att gå runt och har man inte privata pengar till det måste man ordna det genom sponsorer. De flesta misslyckas att skaffa spons eftersom det är satans svårt. Andra har anhöriga som kan bistå, kul för dem.
    Förstår jag “MR. B” rätt bör man hålla sig borta från kappseglingsbanorna om man inte har råd att betala för kalaset privat. Märkligt. Anser själv att ju fler som kappseglar desto roligare, oavsett vem som betalar för kalaset eller hur båtrackaren ser ut.

    Reply

  27. Feffe
    May 26, 2007 @ 06:50

    Vad är det för fel på husvagnar ?

    // Feffe

    Reply

  28. Bengt Falkenberg
    May 26, 2007 @ 12:01

    Jag håller med Gustav då jag vet hur mycket jobb som krävs för att kunna segla på en hög nivå. Jag gör iår min 8:e “storbåts sässong” iår med 4:de nybygget. Jag har haft hur mycket roligt som helst, men utan sponsorer så hade jag antagligen varit kvar i Expressen (inget fel på expressen) alternativt gast hos någon med resurser (behöver heller inte vara något fel) Men sponsorer till segling gör att alla duktiga seglare som vill driva eget projekt på lite högre nivå, kan genomföra detta oavsett privat ekonomi. Hur många båtar hade försvunnit från seglingarna utan sponsorer är svårt att säga. Jag vill gärna tro att antalet varit samma men mindre båtar? Missförstå mig inte nu och tro att jag anser att ju större båt ju bättre är det. Sponsorer kan andvändas till att segla mera/höja kvaliten/att överhuvudtaget komma ut med en bra båt oavsett storlek.
    Big Game teamets nya satsning med sponsorerna har dessutom några mycket bra (de bästa som jag sett på många år) och nya grepp hur man får sponsorer att intressera sig för vår sport.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  29. EP
    May 29, 2007 @ 08:31

    Bengt!

    Du är välkommen tillbaka till expressklassen när pengarna börjar sina, vi finns här i många år till även om det sista åren varit lite neråt deltagarmässigt(med neråt menas runt 50 båtar på SM vilket ju är rätt mycket jämfört med allt annat i Sverige)..

    Reply

  30. Bengt Falkenberg
    May 29, 2007 @ 14:57

    EP!
    Jag kommer säkert tillbaks. Expressen är en absolut favorit för mig. Jag anser att vår nuvarande båt är som en 40 fots Express att segla. Vi blir dessutom minst 16st 40.7:or som kör entyp få Fearder vilket gör att det är lika många seglare som seglar 40.7, som om vi vore 40 expresser!

    Reply

  31. Færderseilasen 2007 | blur
    Jun 10, 2007 @ 22:51

    […] Wenehult (se Orange killar på havet…) kom tidigt in från långa banan (efter Al Capone, Narida och en J/133). Då var vi ganska säkra […]

    Reply

  32. IMS
    Jun 11, 2007 @ 12:41

    Jag tycker att det är bra att det seglas med båtar som är seriebyggda vilket kan skapa entyps race. Kan kanske hålla ner kostnaderna i framtiden. Lycka till med ert projekt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.