Inför Gotland Runt
Nu börjar det dra ihop sig. På söndag går starten i Sandhamn. Jag skulle kört på Pär Lindforss Nova, men mitt knä tog en del stryk under TwoStar, så jag blir kvar i land.
257 båtar anmälda vilket måste anses helt OK (210 kom till start förra året). LYS är största klass med 101 båtar (varav hela 68 båtar på linjen i LYS2), IMS drar 71 båtar medan 43 ekipage väljer ORC Club… man undrar varför man inte kör IMS med en X-43 eller LYS med LYS-optimerade Arconor… whatever.
Några tips på vinnare? Mina pengar på någon av Gutta/Aspholm/Hertzman i IMS1, Nordström i ORC1, A35 i LYS1 och i LYS2 kan vad som helst hända…
Andra snackisar?
Framåt lördag borde vi kunna titta närmare på vädret. Just nu finns det lite olika bud., men jag är ganska säker på att Pär & gänget hinner i mål innan baren stänger på tisdagen.
Emil Wiberg
Jun 27, 2007 @ 10:19
Jag tippar (kanske inte så märkligt…) Raffe och Datacom som vinnare!
Får också följa GR från västkusten då det krockar med Match Cup Swe. Synd att sveriges två största seglingar tvunget skall läggas samtidigt…
HQ har ju en superbesättning och snabb båt och Du Soleil är alltid vassa, speciellt i lättvind. Och Aida var riktigt snabba under Sandhamn Open… Lite som att tippa AC…
PelleL
Jun 27, 2007 @ 11:11
Jag tror inte A35’orna kan göra något mot Arcona 400’or och Mumm 36or med det LYS-tal dom fått (1.32) Deras IRC-rating (som iofs är mördarbra) pekar snarare på 1.28-1.29.
Emil har säkert rätt om IMS 1. I IMS2 är väl Matrisen storfavorit med några darkhores som X-332 sportarna Muchacha eller Wiklunds eller tom några vanliga 332’or (LadyX som jag kör med eller Axile som oxå är välseglad) om det rätt väder. :-P
Finska J-35’an Jumping Jack Flash har oxå varit med nära toppen i många år.
Scampimcike
Jun 27, 2007 @ 12:25
Lys 2 är nog Boj Boj (scampi) eller Trassel (Maxi 95) favoriter men även Pär Lindfors (Nova).
Micke
Alexander
Jun 27, 2007 @ 12:55
Jag fick ett anonymt tipps om den här adressen för att följa båtarna med AIS (Vilket är sjukt många i år)
http://web.telia.com/~u49805232/ais.htm#toMap
Inte hittat något på gotland runt sidorna om var man kan följa ais annars (mer än att True Heading kommer stå i sponsortältet med båtarna på storbilds-tv)
Angående X-43an som kör lys; han kör ORC Club…. inte lys, dock finns en X-412 i lys. Sen kör ju vi IMS-1… Hade vart kul med en till 43a dock! :)
Mvh
X-43 White Lady
Alexander
Jun 27, 2007 @ 13:00
Läst ditt inlägg lite snabbt, du skrev naturligtvis inte att X-43an körde lys!
Alexander
Jun 27, 2007 @ 13:09
Nu seglade VO70 Ericsson förbi ABN Amro 1 precis, undrar vart de är påväg ;)
Peter Gustafsson
Jun 27, 2007 @ 13:12
Ericsson borde ha bäst koll på Gotland. ABN kan vara snabbare i vissa lägen. Any bets?
Peter Gustafsson
Jun 27, 2007 @ 13:17
Jag hoppas att nån har snott ihop en applikation för att följa båtarna. Att bara sälja rabatterade AIS-transponders kan knappas räknas som tracking?
Scampimcike
Jun 27, 2007 @ 13:27
Nu när man kör med lys GR för att öka antalet deltagare. Nästa steg blir att ha ett 3timmars stopp i Visby det skulle ge bra med publik. Snacka att det skulle bli populärt.
PelleL
Jun 27, 2007 @ 13:35
Tittade på startlistorna och jag måste säga att jag förstår inte varför man inte delar upp i mindre klasser. Speciellt LYS2 men även IMS-klasserna har groteska spridningar i fart inom samma klass. Vill man snåla med priserna eller var är problemet……..Jag tror seglingen hade vunnit på att segla något så där lika båtar mot varandra.
Pelle (som ibland längtar efte den gamla goda tiden med IOR racing 1-5 och IOR cruising 1-4)
MickeG
Jun 27, 2007 @ 13:57
Mumm 36 har fortfarande tuffa 1,36 i lys.
Högt för en 36 fotare när många 40+ har lägre.
Jag ska segla med på Aero med Roger Ahlkvist.
Vi var först anmälda i IMS men bytte till LYS då den andra Mummen var anmäld där, en båt att köra rättvist imot.
Önskar alla som ska vara med lycka till.
Mvh Micke
Scampimcike
Jun 27, 2007 @ 14:23
Tänk om KSSS hade lika bra rapportering och hemsida som TwoStar.
Stopp i ex Nynäshamn eller i Fårösund samt i Visby med uppdatering av tider och bilder. Vid målgång lika snabb med komentarer och bilder samt resultat. TwoStar var otroligt snabba med resultat och kommentarer blev imponerad på deras sätt att jobba. Då tror jag att deltagandet skulle öka samt många glada sponsorer som får puplicitet..
MVH
Scampimicke
MickeG
Jun 27, 2007 @ 15:57
PelleL jag missade nog när jag läste ditt inlägg.
A35 har 1.32, jag trodde du menade att Mumm 36 var sänkt till 1.32.
/ Micke
Peter Gustafsson
Jun 27, 2007 @ 16:04
En välseglad Mumm kan segla upp till sitt LYS. Vann inte Straume Sandhamn Open?
En outsider är väl J/133 “Sofia” med 1.42? Go J/boats :-)
Alexander
Jun 27, 2007 @ 16:11
http://www.ksssyachttracking.se/
hittade jag nu, måste ha kommit upp precis nu! :)
PelleL
Jun 27, 2007 @ 16:26
Nä…1.32 på en Mumm hade varit en “gift rating”…..Jag skrev nog ingen vidare tydligt heller..=) För att förtydiga då så tror jag inte en A35’a seglar upp till 1.32 utan snarare kanske 1.29. Dom straffas nog en del på sitt rykte…….men vi får se.
Enligt min erfarenhet seglar en välseglad Mumm lätt upp till 1.36 men har man inte ett toppgäng och bra segel tappar den nog mer prestanda än andra mer snälla “crusing” inriktade båtar
David
Jun 27, 2007 @ 21:48
Jag gjorde samma upptäckt som Pelle när jag idag för första gången kikade på startlistorna. LYS2 är inte vidare homogent.
Varför inte blanda in ett gäng flerskrovare här också?
Bollen är upplagd för LYSkritikstorm…
Snälla tävlingsledningen kika på listorna från Själand runt så finns det chans att det blir bättre nästa gång.
Peter. Jag vet inte om jag håler med om att Sofia är en outsider.
De har lyckats framföra sina båtar med viss framgång förr i olika sammanhang.
Johan G
Jun 27, 2007 @ 22:15
Tråkigt med knät! Du får fota istället ;-)
/JG
Pär Lindforss
Jun 28, 2007 @ 00:04
Jag har varit i kontakt med KSSS flera gånger angående klassindelningen. Problemet med den stora skillnaden (speciellt i LYS 2) i handikapp är väl känt. Tyvärr har intresset att göra något åt detta ganska svalt. Att dela LYS 2 i två klasser med ca 35 båtar i varje klass hade varit hur enkelt som helst och samtidigt gjort det roligare, rättvisare och fått fler nöjda deltagare. Som det ser ut nu kan vädret mellan första och sista båt i mål bli det som avgör vem som vinner LYS 2. Precis som Peter är inne på är det oerhört svår tippat. Om vädret får en avgörande betydelse blir det antagligen en av de största eller minsta båtarna som vinner. Blir det jämna förhållanden de sista 12 timmarna tror jag att Boj Boj, Nordimar, Sigma och vi själva kommer gå bra. Dessutom tror jag att Rickard Svanberg i en cumulus, Göran Sandberg i Linjett 33 och Dehler 29 gänget från Strängnäs kan göra bra ifrån sig.
Sen finns det antagligen en hel del som jag inte har koll på som också har bra fart i sina båtar.
Vi lyfte båten i dag och är nu helt färdiga för seglingen. Trist att Peters knä pajade det hade varit kul att köra Gotland ihop igen.
Mats Victorin, X-332 Sport SWE-334
Jun 28, 2007 @ 01:31
Någon som vet om man behöver någon speciell viewer el dyl för att läsa ner smhi:s grib-filer? Kikade på länken du lagt in Peter och får upp en massa filer men kan inte öppna dom.
EP
Jun 28, 2007 @ 07:58
Helt sorgligt att GKSS när man nu kör igång Match cup igen väljer samma vecka som GoR igen, pantskallar!!
PelleL
Jun 28, 2007 @ 09:15
SMHI’s grib-filer funkar fint. Det flera olika gratisviewers att ladda ner om man inte har något program för att titta på dom tex: http://www.iexpedition.org/Downloads/ExpeditionLT_v1.0.6.zip
http://www.grib.us/ (kräver att man registrerar sig men är gratis)
Peter Gustafsson
Jun 28, 2007 @ 10:32
David, “Sofia” och gänget från Halmstad är duktiga och de mycket väl kan kamma hem klassen om de får till det. Outsider är väl mycket sagt…
Mats, ExpeditionLT är sjysst/gratis för att visa GRIB-filer. Annars borde Lars Sjöman kunna fixa 30-dagars utvärderingslicens på riktiga Expedition. Perfekt att utvärdera under riktiga förhållanden. Ni har ju säkeret inget annat att fixa med fram till söndag :-) http://www.blur.se/2007/05/15/expedition-i-sverige/
Mats Victorin, X-332 Sport SWE-334
Jun 28, 2007 @ 15:54
Tack PelleL & tack Peter!
Mats Victorin, X-332 Sport SWE-334
Jun 28, 2007 @ 15:56
Sätter en liten peng på Rickard Svanberg i LYS2. Han är mycket duktig på bana – vi har haft en del duster – och kan säkert bemästra havet också.
Alexander
Jun 28, 2007 @ 15:58
Det fungerar klockrent att följa AIS i google earth nu..
Peter Gustafsson
Jun 28, 2007 @ 16:09
Eller Pär Larsson i 34.7 om det blir riktigt lätt. En sådan vann ju Færderseilasen och går fort i ingen vind.
Som sagt… det kan gå hur som helst.
Mats Landervik
Jun 28, 2007 @ 19:08
http://www.progrib.com/download/ExpeditionLT_v1.0.1.zip verkar vara en bättre länk om man vill gribba med gratis expedition.
/ Mats
Mats Landervik
Jun 28, 2007 @ 19:25
bortse från förra inlägget. pelles länk går säkert också bra.
Niklas
Jun 29, 2007 @ 08:15
Håller med om att det borde vara flera klasser med färre båtar i respektive klass.
När det gäller favoriter så beror det mycket på vädret vem som vinner när det är så stora skillnader på båtarna i klassen. Men i LYS vill jag varna lite för Kjelle Enbom i en Dehler 34 DD. Han kan segla fort i lättvind.
Anders
Jun 29, 2007 @ 08:52
Jag sätter 100kr på First 40.7 Bengt Falkenberg/Albatross i IMS1
x
Jun 29, 2007 @ 09:54
x-35 verkar vara ända intressanta klassen (Ända klassen där man vet att den som seglade bäst också vann.)
Kan man inte lotta resultatet i de andra klasserna istället.
;-)
Scampimicke
Jun 29, 2007 @ 13:59
Ja håller med entyp och Gr är en ennan sätt att segla mycket mer rävspel en att segla handikap. Mycket mer kamp en att segla mätklasser. Var det inte 45st Ballader en gång i tiden.
MVH
Micke
Peter Gustafsson
Jun 29, 2007 @ 22:31
Såklart… Falkenberg/Albatross missade jag ju. En Gotland Runt seger är väl det han saknar i sitt CV så han är nog taggad!
257 båtar i startlistan. 13% av dessa gör upp om totalsegern ;-)
Peter Gustafsson
Jun 29, 2007 @ 22:34
tangoseglarna har också bra koll på vem som är att räkna med i de olika klasserna: http://tangosailing.wordpress.com/2007/06/29/infor-gotland-runt/
Patrick Lindblom
Jun 30, 2007 @ 08:41
Nja…om inte jag har räknat helt fel så seglar 80 båtar enligt IMS och det blir väl ändå mer än 13%?
Hoppas du kurerar knät ordentligt nu så ses vi på Orust.
/Patrick
Peter Gustafsson
Jun 30, 2007 @ 09:34
Det är väl bara IMS1 på långa banan (Charlie) som fajtas om “totalen”? Också fick man ju slängt in X-35-orna också, så då är det ju 44 båtar = 17%.
Men “totalen” är ju framförallt viktig media ;-) På några regattor i Norge hade man slutat utse totalsegrare, vilket slutade med att media utsåg en iallafall! Trots protester från både seglare och arrangörer…
Lycka till Patrick… inga lätta båtar att tas med i din klass!