Inget EM i IMS 670?
En av de mest haussade klasserna från Havskappseglingsförbundets sida har varit IMS 670. Både på hemsidan och över fyra helsidor i Segling tidigare i år:
IMS 670 kommer bli den roligaste klassen
i Östersjön under ett antal år
STORT INTRESSE FOR EM I SVERIGE I ÅR
– Vi märker ett stort intresse i Skandinavien samt i regionen kring Baltikum och Östersjön, menar Björn Österberg och fortsatter:
– Målet är att redan till IMS-EM i år vara 20 båtar på startlinjen, då från flera av regionernas länder såsom Tyskland, Estland, Finland med flera. Det långsiktiga målet ar att det i utvalda seglingar alltid ska finnas en egen klass för havskappsegling i mindre båtar. Först då blir det intressant för dessa att delta. Därför ar denna typ av klass viktig för att utveckla havskappseglingen i Sverige.
Finns det några nackdelar med klassen?
– Ja, det skulle val vara att det fortfarande är relativt krångligt att mäta in båtarna i IMS, funderar Björn.
– Men inom de närmsta åren är detta absolut det bästa alternativet för en hållbar utveckling av en klass för dessa båtar.
Det talas aven om att göra inmätningen enklare och billigare genom samordnade mättillfällen. 670 klassen administreras av Svenska Havskappseglingsförbundet, www.shf.nu, så dit kan man alltid vända sig om man vill ha mer information. Förbundet jobbar på att få igång en rationell och effektiv inmätning för båtar som ännu inte ar inmätta i IMS.
Det intressanta med IMS 670 är trots allt att man kan kombinera semesterseglingen med både inspirerande havs- och bankappsegling, så ja, då kan man ju få lite av det basta från bägge världar, menar förespråkarna.
Nu verkar det som att KSSS tagit bort rubriken om EM i IMS 670, och det heter enbart SM i IMS? Det var bara 4 (svenska) båtar som var anmälda till EM så det verkar ju vettigt att inte köra detta som ett separat arr…
Såklart är det svårt att få båtar till race mitt i semestern, men A22, H-båtar & Smaragder lyckas ju? Men det är klart, de kanske inte semestrar i sina båtar :-)
Synd att man inte får till det – det borde finnas massor av båtar i den här storleksklassen, även om inte X-35, A-35 eller nya Corbys mäter in…
Är det inte så att det behövs en “reality check” hos SHF? Inte ett ord på deras web? Ingen diskussion på deras forum… Helt tyst. Skulle man inte göra en enkät bland seglarna för att pejla hur folk ville havskappsegla framöver?
Stefan
Jul 19, 2007 @ 09:15
Sitter i båten på väg till Sandhamn för att delta i dedt som tyvärr inte blev något EM. Då vdet inte blev fler deltagare stödjer jag seglingsledningens beslut att inte genomföra ett EM kan bara drömma om hur det skulle raljeras här och på andra bloggar. Hoppas att fler kommer nästa år till Marstrand. Att kunna hålla igång ett seglingsprojekt för kölbåt som inte bygger på en riktigt stor plånbok kräver förstående familjer, dedikerad besättning och massor med tid då logistiken kring transporter inte sköter sig själv. Här finns möjligheter för ungdommar som vill börja havskappsegla formera transport team det kommer att ge möjlighet att även kappsegla.
Beträffande enkäten så har SHF utsett en kommite som skall arbeta med frågan. Huvudelen av i den gruppen kom från den IRC falang som på ett lyckligen misslyckad sätt försökte göra en kupp årsmötet. Det är den tillsatta gruppen som inte levererar så skäll på den det gäller.
Seglarhälsningar
Stefan
Robert Lidqvist
Jul 19, 2007 @ 10:11
På ORCs hemsida är man lite mer tydlig och deklarerar att 670EM är inställt:
http://www.orc.org/news/070716a.htm#news0
Visserligen är det inte så mycket att göra åt eftersom det inte lockat fler länder (jag tror att det hänger på antalet deltagande nationer) men samtidigt är det lite svagt att varken Ksss eller Shf tar upp det på sina hemsidor.
Sedan är väl frågan varför, är det så att 670 redan är dött i Europa, är tidpunkten fel eller är Stockholm för långt bort?
/Robert L
PelleL
Jul 19, 2007 @ 11:02
Jag tror det är alla 3 orsakerna. Tidpunkten är fel ur minst 2 olika perspektiv: dels är det mitt i semestern för oss i sverige och dels är det för nära ims-vm:et i Norge. 670 har funkat rätt OK under några år i medelhavet men nu verkar den (och all annan ims-segling) vara på tillbakagång där. Klassen har aldrig fått fäste i nordeuropa och jag tror den har för strikta begränsningar för att funka bra här. Slutligen blir det rätt långt om man skall transporta tyskland-stockholm-norge-tyskland vilket jag tror hämmar deltagandet. En plats i sydsverige (borgholm kanske) hade nog varit bättre vid denna tidpunkten.
Patrick Lindblom
Jul 20, 2007 @ 14:12
Personligen hade jag svårt att få igenom deltagande i SM:et hemma eftersom vi får avbryta semestern en vecka. Det hade onekligen varit enklare om vi hade varit på en plats där familjerna enkelt och till en rimlig peng hade kunnat bo och semestra medan vi seglar.
Sandhamn i juli är inte riktigt en sådan plats.
IMS670 kan jag inte uttala mig om då jag kan för lite om reglerna, men de IMS-seglare jag har talat med efter regattorna hittills är generellt positiva till fortsatt IMS-segling. Om nu IMS-segling i Medelhavet går tillbaks så är väl utvecklingen åtminstone i Östersjön den motsatta just nu?
Vad sedan gäller SM/EM-arrangemanget så finns det mycket att säga. För det första bör KSSS ändra sitt anmälningsförfarande. Nu dyker man inte upp på listan över anmälda innan man har betalat. Jag tror att många har bevakat startlistorna och konstaterat att det är för få deltagare för att göra sig en veckas besvär mitt i sommaren och så struntar man i det själv. KNS gör tvärtom till VM – där kommer man med på listan direkt när man har anmält sig och sedan framgår det om och när man har betalat anmälningsavgiften. På så sätt får man en bättre känsla för det potentiella deltagandet och kan besluta utifrån det. På samma sätt som man “straffar” sena anmälare med högre avgift borde man kanske också belöna tidiga anmälare med lägre avgift för att få fler deltagare tidigt?
Peter
Jul 22, 2007 @ 11:38
Eller varför inte välja en billig enkel och rolig entypsklass i stället för att strö pengar över stora båtar som sen inte lockar några seglare???
Tips!
Segla era stora båtar på Gotland runt, köp sedan en mindre billig entypsbåt för en billig slant..Har man råd med 40 fotare med 3dl segel så har man råd men en fullt kappseglingsutrustad 606 eller express också på en gång, på köpet får man ännu roligare segling..Men i entyp vinner inte plånboken, det är väl det som är problemet..
Patrick Lindblom
Jul 22, 2007 @ 11:49
Utan att gå in på logiken i övrigt vill jag bara säga att jag inte tror mest pengar självklart vinner. Jag tror inte Hertzman har den största budgeten på den svenska IMS-scenen. Däremot är de ’tillräckligt’ välfinansierade och så tränar de flitigt. Och ställer upp i regattorna när de arrangeras.
Lars S
Jul 23, 2007 @ 01:42
Hej!
Jag tror att det är av stor betydelse att man kan finna en handikappregel som gör det möjligt för fler olika båttyper att delta. IMS 670 är ett fint initiativ, men det är trots allt lite väl många båtar som utesluts (antingen mätmässigt eller för att de inte upplever sig IMS-optimerade). Ett bra exempel på att det går att locka fram fler båtar är framgången med LYS på GR!
Som flera hävdar ovan tror jag även att det är olyckigt att lägga regattor mitt i semestern. När man var i 20-års åldern var detta inte ett problem, men den typ av båtar som detta handlar om ägs och seglas mestadels av lite äldre personer där konflikten familj, jobb och kappsegling är påtaglig. Varför inte köra någon långhelg på våren istället? Eller på sensommaren?
Lasse i ruffen på X-35:an Wild Thing…..
Peter Gustafsson
Jul 23, 2007 @ 18:14
Finnarna får inte ihop det heller. 6 båtar i IMS 3 och 9 i IMS 2.
Koll på läget har FIN6863 Inferno 31.
Jan
Jul 23, 2007 @ 21:34
Ja, själv är jag närmast intresserad av vad man kunde göra för att förbättra läget. Själv tror jag inte mera på IRC än på LYS men klart är ju att något måste göras för att förbättra deltagandet i seglingar på båda sidorna om Östersjön. Att det jut är IMS3 som lider beror nog på att det upplevs som jobbigt att mäta in båten i IMS speciellt då man kanske inte satsar så hårt i de mindre båtarna. Men detta har ju redan diskuterats ett tusental gånger på flera bloggar/forum så kanske alla redanhar sagt sin åsikt? Hur går det för SHF:s arbetsgrupp som skulle utreda hur man skall göra i framtiden i Sverige? BTW Lars S., X-35 skulle ju mäta så dåligt i IMS, Epsilon blev ju på IMS i GR ca i mitten av IMS1(som väl inte är någon riktigt enkel klass) medan de i X35-klassen blev näst sist, kanske ropandet om att de är missgynnade var i onödan, eller?
Peter Gustafsson
Jul 25, 2007 @ 22:55
Nu är SM igång. 11 båtar till sist (tappar man SM-statusen då?) och fighten står inte helt oväntat mellan DataCom, HQ och DuSoleil.
http://www.ksss.se/files/Resultat.pdf