Skip to content

14 Comments

  1. Patrick Lindblom
    Aug 5, 2007 @ 10:42

    Låter som en kul premiär! Grattis! Själv transporterar jag till Norge. 100-150 M motorgång per dag…

    Just nu i Kalmars fina gästhamn, nu blir det nattkör över Hanöbukten.

    /Patrick

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 5, 2007 @ 11:14

    Mmmm… Hanöbukten, tycker alltid att det brallar där :-)

    Möter en del hotta IMS-racers (på väg hem från Käringön). Ser ut att bli en tufft startfält. Lycka till Patrick & hör av dig om du landar i Göteborg.

    Reply

  3. Vaffe
    Aug 5, 2007 @ 16:37

    Deppa inte Peter snart får ni koll på grejorna och upp farten ordentligt.
    På tisdag går vår första start. Tyvärr så ser det ut att bli väldigt lite vind..

    Reply

  4. Bertil
    Aug 6, 2007 @ 08:15

    Mkt. intressant jämförelse mellan båtarna J109 och Dominant 105. Det är ju kul att att se hur konstruktörerna lärt sig krama ur mer fart ur en båt med i stort sett samma mått. Samtidigt måste man ju fråga sig varför inte D105:an fått höjt lystal. Lystalen skall ju bygga på tidigare resultat! Har båten t.ex vunnit tjörn runt, bore ju lystalet höjas något. Det är ju inte rimligt att en båt vinner kappsegling efter kappsegling med oförändrat lystal. Är det lyskomitén som avgör om det är båten som är snabb eller om besättningen är duktig? Hur sätts egentligen lystalen? Säkert många som tycker jag låter gnällig, men det måste fram ett bättre sytem för handikappsegling än lys. Det är komiskt att se hur feta gubbar och segelmakare slår sig på bröstet när de vunnit med en hottad familjebåt med nya segel.

    Reply

  5. Jan
    Aug 6, 2007 @ 08:51

    Tja, o andra sidan sa kan man ju fraga sig om Dominanten vunnit ifall det varit lätt vind. Detta är exakt vad som är problemet med entalssystem som LYS och IRC. De blir först rättvisa i längden eller da batarna är tillräckligt lika.

    Reply

  6. Svante
    Aug 6, 2007 @ 10:37

    Man får ta LYS systemet för vad det är. Man kan inte böla i efterhand särkilt inte om man ställer upp i en SYL kappsegling.
    Som Jan säger så krävs den vind som var i Lördags för att Dominanten ska utnyttja sin fulla kapaicitet.
    Men att som Bertil säga att det bara är feta gubbar och segelmakare som vinner med upphottade familjebåtar är inte sant eftersom Anders inte faller under någon av dessa kategorier.
    Vad jag vet är Anders Dahlsjö kanske den som är vassast bland de gubbar som var med i Lördags, bara för att det är en familjebåt som ser ut som en cruiser så betyder det inte att den inte kan prestera med “rätt” gubbe vid rodret. Vad jag vet så har Dominanten varit med TR och andra tävlingar många gånger utan att vinna, så helt fel LYS tal har den inte. Men många små klubbar för inbördes beundran kanske får sig en knäck när en båt från början av 80 talet knäcker nya dyra båtar med kolfiber överallt.
    Men det är också det som är bra med LYS, annars hade det inte varit många som hade haft råd att vara med.
    Men jag kan också tycka att LYS har övervintrat lite, med tanke på de nya båtar med Gennaker på peke mm, som LYS inte kan hantera riktigt. Därför så får J/109 ett oförskämt högt LYS.

    Reply

  7. Anders
    Aug 6, 2007 @ 10:45

    Dahlsjös Dominant har en förlängd akter. Och för detta så har de förärats med 1.21 i LYS.
    Std 105 har enligt Peter 1.18.

    Det är bara att inse att de är bra på att få fart på sin båt.

    Reply

  8. Jan
    Aug 6, 2007 @ 12:07

    På vilka grunder är J109:s LYS satt, GPH eller bara en uppskattning?

    Reply

  9. Svenne
    Aug 6, 2007 @ 15:11

    Modifierade båtar borde segla egen Lys klass !
    Dessutom borde varje skeppare kvittera båtdatabladet innan start, en del jobb men inte värre en att det klaras av.
    Lyscertifikat offentligt så att alla deltagare kan ta del av de förändringar som är gjorda…

    Svenne

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 6, 2007 @ 16:27

    Visst är det konstigt att Dominanten bara vinner när Anders seglar? Och att Accenten vinner Tjörn Runt eller Faerdern med Hans vid pinn? Förresten borde Novan också höjas :-)

    Vårt LYS på 1.32 är “snabbframtaget” för att vi skulle kunna köra Hermanö Runt. Tydligen finns ett trettiotal båtar som skall få ett riktigt LYS innan Tjörn Runt, däribland vår.

    I IRC har min båt 1.030. Den följer den engelska entypsregeln med fock+genua på rulle och 110 m² gennaker. Enligt Pelle Lindells kalkyler (PDF-dokument) så skulle detta IRC-tal ge ett LYS på 1.2875. Finns inga standard J/109 inmätta i IMS men modifierade med vanlig spinnaker har typ GPH 628.

    I Norge har J/109:orna (tre stycken som kappseglas aktivt) valt att plocka bort rullen och ha längre förlik på förseglen. De hamnar då på 1.30 och har inte dominerat. Det kan ju bero på andra saker än mätetalet :-)

    Reply

  11. Hermanö Runt 2009 | BLUR
    Aug 2, 2009 @ 20:00

    […] in” för våra starter. Så länge det blåser så gör Dominanten skäl för namnet. Efter deras vinst 2007 jämförde jag J/109 med Dominant 105 då de har nästan identiska […]

    Reply

  12. Hermanö Runt 2010 | BLUR
    Aug 11, 2011 @ 10:31

    […] en del om hur stor skillnad det gör att lära sig segla sin båt. När jag fick båten 2007 var Hermanö Runt första racet vi var med på. Det var ungefär samma förhållanden, och vi hade fått höra av engelsmännen att 6.80 var en […]

    Reply

  13. Hermanö Runt 2011 | BLUR
    Aug 11, 2011 @ 12:11

    […] en del om hur stor skillnad det gör att lära sig segla sin båt. När jag fick båten 2007 var Hermanö Runt första racet vi var med på. Det var ungefär samma förhållanden, och vi hade fått höra av engelsmännen att 6.80 var en […]

    Reply

  14. Hermanö Runt 2012 | BLUR
    Aug 6, 2012 @ 18:56

    […] sina båtar och inte. När 109:an var ny hade vi jättesvårt i dessa förhållanden (kul att läsa när vi blev 19:e för 5 år sedan). Men efter några år i samma båt så var det en annan femma. Nu har vi bättre koll, […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.