Hermanö Runt 2012

hr2012photos-6.jpg
Vissa race har alltid tur med vädret. Hermanö Runt är ett sådant. I lördags var det propagandaväder med 6-7 m/s från SV, varmt och strålande sol. Här har vi Mikael Vesala som har fått ny rigg på sin Cheetah 30. För dagen hade de fått förstärkning från Ulf Brändström, känd miniseglare som seglade med oss på Spi Ouest. Läs deras rapport på “Ett gött race!”.

I år var det nästan 60 båtar som kom till start. Några färre än 2011 men fortfarande helt ok jämfört med det 40-tal man hade för några år sedan. Folk laddade under fredagen både på Käringön och i Hälleviksstrand.

hr2012photos-1.jpg
Vi startade strax efter lunch och hade gott om tid att få styrsel på vårt trim och hissa gennakern en gång. Vi fick också provat vår code som vi tidigare bara kört i lättvind. Ni fick vi den att funka i TWA 100-130 i 7 m/s vilket kändes sjysst. Foto: Mattias Nordin som seglar på Mumm 36 Aero.

Strax före oss gick First 40 och Hans Johanssons nya Xp 38 Blues. Annars kändes det som att det var oändligt långt fram till de små båtarna…

Sträckbog ut mellan öarna innan det blev en kort kryss. Svårt som vanligt att hitta fart och höjd i den ganska krabba sjön, men vi tyckte att vi hängde med helt ok. Just i mellanvind skall vi ha svårt mot större båtar som ju ångar på bra och har lättare i sjön.

Efter rundning satte vi stora gennakern och gick lågt på bogen norrut. Nu kunde vi passera Blues (som körde fock) i lä utan att det blev fight och vi tog också in en del på First 40 trots att vi fick ta ner och köra fock på slutet för att nå märket. Kul bog i alla fall där vi toppade 13 knop.

Sedan upp med gennakern igen och en läns in mot Hermanö ränna. Ganska jämt så länge det var platt, men när det blev lite brantare så var vi snabbare än bägge. Kul segling i rännan även om det var lite nervöst bland alla båtar. Vid Gullholmen så hade vi “bara” 5-6 båtlängder fram till First 40 och hade utökat bakåt. Det kändes bra.

hr2012-banskiss.jpg
Upprundning och en kryss ut i havet. Nu kom vi i kapp de mindre båtarna och det blev bra action hela vägen ner mot bojen i havet. Superkul med så mycket olika båtar på kryss i havssjö och strålande sol.

I 6-8 m/s och krabb sjö så skiljer det mycket mellan de som har koll på sina båtar och inte. När 109:an var ny hade vi jättesvårt i dessa förhållanden (kul att läsa när vi blev 19:e för 5 år sedan). Men efter några år i samma båt så var det en annan femma. Nu har vi bättre koll, framförallt efter att ha kört i Frankrike, men fortfarande en bit kvar tills vi får ut 100%.

Det är en svår avvägning. Jag kan gå högt och jobba mig över sjöarna. Då känns allt sjysst men vi gör “bara” 6.7-6.8. Men för att få bra flöde över en smal köl så måste man falla ett par grader och göra 7.2-7.3. Då brottas man i stället med lutet och alldeles för mycket power. Och sjön blir omöjlig.

Det visade sig också att lite större båtar med koll var de som gick bra på denna bog.

Efter att ha rundat bojen ute i havet var det halvvind ner till Måseskär. Jag ville prova samma trick som förra året. Precis som i år var det mycket motström och en rejäl underbåge, och förra året så fanns det en tydlig strömkant. Kom man bara innanför den så hade man 0.7 knops mindre ström. Men i år så stod det 1 knop överallt, så vi fick ingen fördel. Dessutom så hade vi svårt att komma runt Måseskär vilket var lite pinsamt. Men vi slapp i allafall bråka med alla båtar som skulle passeras på rhumbline.

Sedan upp med A2 igen vid fyren. Nu bara 8-10 båtar före och vi kunde passera Oskarsson i Accenten, Manix2 och några till. Alleles för kort bog. I det här vädret vill man segla i timmar med stora gennakern uppe :-)

Gipp runt pricken och norrut igen. Vi behöll A2 och gick lågt. De flesta kunde sikta på märket, men vi orkar inte gå högt med 157 kvadrat länsgennaker. Så full gas norrut och byte till code efter 2/3 av benet. Nu kunde vi sikta direkt på mållinjen.

hr2012photos-2.jpg
Den stora fighten om förstaplatsen. J/97 strax före First 40 när det är ett par hundra meter kvar. Alla foton från målgången: Ingeborg Peterait.

hr2012photos-10.jpg
Och här har vi nästa fight. Vi mot Ola Sandahl i Melges 24 som kom planande i kapp med gennakern.

hr2012photos-3.jpg
Till sist kom vi loss och kunde dra ifrån Melgesen.

Totalt 3:a och tvåa i klassen efter First 40 som också var snabbast runt. Bra seglar av Kyhlebäck/Larsson som (precis som på Marstrand) verkar älska kryss i lite sjö.

hr2012photos-4.jpg
Mer fight vid ostpricken.

hr2012photos-5.jpg
Nya Xp 38 Blues. Looking good. Lite mer tid i båten så kommer de att bli farliga.

1 Larsson/Kylebäck First 40 NN 1,389 Stora
2 Jacobsson/Jansson J/97 JESUS FOR LIFE 1,224 Mellan
3 Peter Gustafsson J/111 BLUR 1,399 Stora
4 Ola Sandahl Melges 24 1,266 Stora
5 Hans Granhed Finnflyer 36 Manix2 1,344 Stora
6 Hans Caspersson Omega 30 lova 1,118 Mellan
7 Mikael Ekbrandt Dominant Race Magda 1,162 Mellan
8 Evan Thorsson Gambler 38 1,253 Stora
9 Roger Ahlqvist Mumm 36 AERO 1,341 Stora
10 Tommy Björkqvist X-37 Zanadu 1,279 Stora
11 Mikael Vesala Cheetah 1,310 Stora
12 Carl-Johan Pihlgren X-99 1,254 Stora
13 Hans Oscarsson Accent 1,037 Lilla
14 Martin Ekhed Chess 1,069 Lilla
15 Johan Söderberg Cumulus 1,104 Mellan
16 Stephan Wick Smaragd 1,187 Mellan
17 Carl Turén First 35 Nausicaa 1,283 Stora
18 Gunnar Ödman Luffe 40.04 Josephine 1,273 Stora
19 Hans Johansson Xp38 BLUES 1,373 Stora
20 Sven Hedrén Pronavia 38 Braveheart 1,308 Stora
21 Stefan Möller SwedeStar 370 1,281 Stora
22 David Selvert Maxi Racer 1,127 Mellan
23 Fredrik Kullenberg H-båt 1,077 Lilla
24 Bosse Bergqvist Express 1,114 Mellan
25 Stephan Berntsson First 30 JK Eira 1,252 Stora
26 Jonas Liljeström X-99 1,254 Stora
27 Ulf Danielsson Albin Alfa Sälta 1,099 Mellan
28 Björn Wahlström IOD 1,122 Mellan
29 Mattias Mellström Café 28 Cat Noir 1,170 Mellan
30 Lars Niklasson First 36.7 RACCOON 1,281 Stora
31 Magnus Wallmander X-99 MODESTY BLAISE 1,254 Stora
32 Dick Söderberg J/80 1,200 Mellan
33 Jonas Oscarsson Maxi Magic 1,086 Lilla
34 Birgitta Molin X-362 Sport 1,292 Stora
35 Andreas Rejvik J/92 Jalla 1,248 Stora
36 Claes Edström Späckhuggare 1,054 Lilla
37 Johan Forsberg 707 1,102 Mellan
38 Peter Szamer Kustkryssare 1,063 Lilla
39 Tomas Rejvik Omega 36 1,189 Mellan
40 Gillis Wendt Maxi Racer Prudence 1,127 Mellan
41 Rikard Bensryd Omega 30 1,143 Mellan
42 Tore Larsson IF 1,017 Lilla
43 Peter Keerberg LIFE 7.5 ONE 1,259 Stora
44 Peter Amundin J/92s 1,251 Stora
45 Anders Fogius Hultman Faurby 325 Sport 1,222 Mellan
46 Kjell Jonsson Beason 24 1,021 Lilla
47 Magnus René CB 66 1,175 Mellan
48 Christian Lundwall C55 1,045 Lilla
49 David Mikkelsen Maxi Racer 1,127 Mellan
50 Urban Lang Drake s/y Signe 1,072 Lilla
51 Daniel Pryde Express 1,114 Mellan
52 Jan Augustsson Optima 101 Glymur 1,160 Mellan
53 Michael Assarsson Banner 28 HR Azur 1,166 Mellan
54 Peter Berg Beason 24 1,021 Lilla
55 Mats Andersson IF 1,017 Lilla
DNC Lars Colliander Maxi 77 1,045 Lilla
DNC Gunnar Ahlström Hanse 371 1,258 Stora

Hela resultatlistan finns här.

Tittar man på de korrigerade tiderna så diffar dessa placeringar en del mot ordningen i mål. Framförallt totalt, men inom klasserna är skillnaderna (så klart) mindre. Till exempel hade J/97 vunnit totalt och ett många mindre båtar åkt upp en del. Nu varierar det mellan åren och förutsättningarna är kända när vi startar, men det kanske ändå finns anledning att diskutera detta. Tävlingsledningen efterlyser också feedback. Vad vill seglarna ha? Jaktstart/placering i mål – eller omräkning/korrigerad tid?

Och så borde det finnas en resultatlista för shorthanded? Skall det vara en klass eller bara en separat lista/pris?

Andra idéer?

41 Comments

  1. ulf Brändström Aug 6, 2012 Reply

    En kort reflektion efter helgens Hermanö runt

    Det var ett tag sedan jag kappseglade på västkusten så jag tackade genast ja när Mikael Vesalas bjöd in mig att prova på hans Cheetah 30. Hermanö runt -12 var som man i Göteborg skulle säga ett ”gött” race, perfekta förhållanden med både sol och vind. (se Mickes rapport på http://www.cheetah30.se/#post246 )
    Vad är då skillnaden mellan att kappsegla på västkusten gentemot Ostkusten?
    Rent metereologiskt är det väl så att lågtrycken rör sig generellt sett i en bana från väst mot öst på norra halvklotet. Detta talar helt klart för att västkusten är betydligt bättre ställe för ”Pannbens” segling. Strömmen är också en stor faktor.
    På ostkusten upplever man kanske mer finlir i skogen där list och tålamod är otroligt viktigt. Jag finner mig ofta säga till mig själv. Rackarns där hade han tur som fick det skiftet så rätt. Är det inte lite roligt att det oftast är samma killar som har tur med skiften i skogen?-:).
    Efter 3års kajkande i Frankrike med halvgalna Fransmän så måste jag nog vilja påstå att jag personligen har bättre koll på ”Pannbens” segling än finlir.
    Arr mässigt tycker jag Herrmanö runt var toppen. Vid denna typ av segling tycker jag jaktstart är hel rätt då det är betydligt lättare att fixa det sociala efteråt. Tyvärr var jag denna gång tvungen att hasta iväg med färjan direkt efteråt. Missade jag en bra efterfest? Jag rekommenderar verkligen att prova på andras båtar ibland. Man lär sig alltid något samt det är kul och lärorikt med andra seglingsvatten lite då o då. Det blir nog en del trailande med Paxton nästa år men högst upp på agendan nu är dock att lära mig mer av ”skogssegling”. Det ska också laddas inför Harken Solo Challange den 18e där 98 båtar är på listan! . Är det den största Solokappseglingen i Europa i år föresten?

  2. Hans O Aug 6, 2012 Reply

    Först och främst tack för en en bra segling med med bra arrangemang. Väldigt trevligt med get together både före och efter segling. I år blev det lite fördel större båtarna, vi upplevde att vi blev omåkta lite väl tidigt, men jag tror detta jämnar ut sig. Kanske man skall se över starttiderna för mellanvind och hårdvind, kändes lite konstigt att ha ett alternativ över 7 m/s som täcker både mellan och hårdvind. Annars tycker jag att jaktstart är rätt okey, hade kanske önskat att det var några fler i samma start eller runt omkring. Hans O, Accent

  3. Jonas Caspersson Aug 7, 2012 Reply

    Jag vill oxå tacka för ett trevlig arrangemang. Att det var propagandaväder gör ju såklart sitt till =)

    Jag föredrar att resultaten räknades om och då blir det förmodligen mer rättvist i längden, men gillar konceptet med jaktstart.
    Sen hade det underlättat om det fanns reserverade platser på Käringön…

    /Jonas Caspersson i Omegan 30 – Lova

  4. Johan Aug 7, 2012 Reply

    Hermanö Runt är en höjdpunkt på året utan tvekan! Att det är ont om bryggplatser är knappast någon överraskning. För två årsedan var det deltagande båtar som var rent ut sakt var gnälligt oförskämda mot hamnkaptenen och dess personal. Det året bjöds de snabbaste båtarna på hamnplatsen en natt. De platserna är borta, det är synd. Men vi kanske har lite oss själva att skylla?

    I fjol konstaterade jag dock att jaktstart visserligen är skoj att segla, men att resultatlistan borde korrigeras. Jag har räknat på de tävlingar som publicerar fullständiga resultat och det varit för stora skillnader mellan slutresultatet och det korrigerade resultatet. I år fick vi dock fördel i PNR, men i stort har det varit till klar nackdel för oss. Och jag tror inte det kommer att jämna ut sig och skulle det göra det skulle det vara konstigt att få bättre resultat än vad vi egentligen presterat.

    Jag framförde synpunkterna om jaktstart redan i fjol till Hans A, han skulle titta närmare på det. Det blev ingen förändring, vet inte om Hans A hann sätta sig in i det. Arrangörerna gör ett jätte jobb och vi ska vara väldigt tacksamma över att vi har dem kvar. Jag tycker det ligger på SSF att ge mer raka tävlingsföreskrifter för jaktstart. Tyvärr var bemötandet inte speciellt roligt när jag framförde synpunkterna till SSF i våras.

    Nu är det dags för Tjörn Runt och då blir det korrigerad tid – Fantastiskt roligt och uppskattat!!!

  5. Author
    Peter Gustafsson Aug 7, 2012 Reply

    Nu finns en liten “poll” ovan där ni kan rösta på om det skall räknas om eller inte.

  6. Johan Aug 7, 2012 Reply

    Jag körde en polly för ett par årsedan den visade 57% önskade alltid korrigerad tid – 19 % om avvikelsen blir större än 15 % från ideala målgångstiden medan bara 24 % ansåg att det alltid skulle vara som båtarna gick imål.

  7. Johan Aug 8, 2012 Reply

    När jag har räknat på det så kan en variation på 0-5 % vara okej mellan beräknad tid och första båts målgång. Istället för idag 15 % är på tok för mycket. Annars blir det tokskillnader med tanke på att båtarnas SRS-tal skiljer mer än 0,20 från långsammaste och snabbaste.

    SRS-handledning bygger på att man tror tävlingsledningarna tycker att det är för jobbigt och krångligt att att räkna korrigerad tid. Det ska vara lätt att arrangera en tävling. Jag tror 8 av tio tävlingsledningar verkligen jobbar för så bra och rättvisa törhållanden som möjligt och inte för minstsa möjliga jobb. Mångar tar dock handledningen som rekommendationer för så rättvisa seglingar som möjligt, men så är det tyvärr inte.

    Hoppas inte Hermanö Runt tar beslut på en poll på en sida som bara skriver om och för de stora pråmarna. Det är ju de som är vinnarna på jatkstart enligt den uppföljningen jag har gjort på de tävlingar som jag har seglat, ett 20-tal. Snedvridningen är för stor för att det ska vara värt att lägga ner tiden att fixa med båten, jaga gastar, ta sig till en tävling som tar några dagar i anspråk när man kan slägga upp en jolle på taket när man känner och segla på lika villkor med medtävlarna. Även om man så kommer sist! :)
    Jaktsstart torde fungera allra bäst på kvällsseglingar då vinden ofta försvinner vid 20-tiden.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 8, 2012 Reply

      Först, konspirationsteorin att vi bara skriver om, och för, de stiora pråmarna stämmer inte. Men en Farr 400 är snäppet sexigare än en Accent. Och jag själv är så klart engegerad i att få så tajt racing som möjligt för egen del.

      Sedan hoppas jag att de flesta kan se till helheten och de behov och önskemål som finns hos ALLA seglare. På samma sätt som man bör undvika alltför farliga banor för att få med familjer i 40-fotare, så skall man så klart köra inshore när det brallar för de små båtarnas skull. Och räkna resultat på ett sätt som alla är nöjda med.

      Jag tror det är lite förvirrande för de som sällankappseglar att resultat hanteras olika beroende på “måltid” och olika %-tal. Då är det kanske lika bra att säga att man alltid räknar om till korrigerad?

      • Johan Aug 8, 2012 Reply

        Konspirationsteori, vad menar du? Det är väl ingen hemlighet att du skriver om de större båtarna och skriver från ditt perspektiv. Det är väl ingen konspirationsteori? Förstår inte vad du menar?

        Som det är nu finns det %-tal så är det väl inte mer förvirrande om %-satsen blir smalare.
        I dag står det: “Omräkning enligt KORRIGERAD TID‐metoden kan användas även vid jaktstart. Om segrande båt EJ går i mål inom ± 10‐15 % av beräknad tid för båt med SRS‐talet 1,00 bör man räkna om
        resultatlistan enligt KORRIGERAD TID‐metoden.”
        Om det byts ut till +-5 % så blir väl inte det mer förvirrande? Jag tror i alla fall inte sällankappseglarna har svårare att förstå det, om de nu skulle ha det. Jag tror inte det. När jag pratar med “icke seglare” om jaktstart och att tiderna inte korrigeras så blir det väldigt förvånade.

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 8, 2012 Reply

        Vad jag menade var att det kan bli “fel segrare” även om det bara diffar 3% från idealtiden (sannolikheten minskar, men det kan/kommer att hända). Så då vore det lättare/enklare att bara ha ett scenario;

        “vi startar med jaktstart, men räknar alltid om till korrigerat”.

        Vad skulle nackdelen vara med det?

        • Johan Aug 8, 2012 Reply

          1 – Jag är självklart för att alltid segla korrigerad tid vid jakstart.
          2 – Om man nu vill köra jaktstart okorrigerat så förespråkar jag att minska intervallet till 0-5%. De stora konstigheterna försvinner drastiskt och det hamnar inom osäkerheten som finns inom SRS-systemet som sådant. Det blir inte svårare för sällankappseglarna än 10-15%. Korrigerat vid jaktstart är mer rättvist.
          3 – Det jag inte förstår var ditt snack om “konspirationsteori”.

      • p Aug 8, 2012 Reply

        vi?

        • Johan Aug 8, 2012 Reply

          Jo… jag vet skrev fel. Förlåt!

          • p Aug 8, 2012

            Frågan är ställd till peter, som skriver ovan att “vi” inte skriver bara om stora, som ett svar på det där med konspiration. Det vill säga att peter inte bara är peter, eller? därav frågan.

          • Johan Aug 8, 2012

            Oj förlåt igen, jag skrev du om Team Exlia…

          • p Aug 8, 2012

            Exilia är snarast “dom”

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 8, 2012 Reply

        “Konspirationsteorin” kommer av att du ofta vill göra det till en (princip)fråga om de små mot de stora båtarna, och att det på något sätt finns en inbyggd konflikt i det. Det gör det inte! Inte nu. Inte i debatten om Tjörn Runt. Inte kring Big Boat Race.

        På dig lät det som att jag drev en kampanj för att gynna stora båtar:

        Hoppas inte Hermanö Runt tar beslut på en poll på en sida som bara skriver om och för de stora pråmarna. Det är ju de som är vinnarna på jatkstart..

        Det är bullshit!

        Vi får jämt stryk av Maxi 77, Accent, 707 och andra lite minde båtar utan att jag gnäller på det. Det är så det blir när man skall räkna ut totalen och det är helt ok att det är ett lotteri. Det som är viktigt för mig är att vi seglar vår båt bra och att vi inte ger bort något till båtarna i samma klass/storlek.

        Det skulle ju kunna vara så att jag vill hjälpa Hans att göra ett bättre race? Eller att få fler båtar genom att hjälpa honom med marknadsföringen? Och ge alla seglare oavsett båtstorlek en chans att tycka till om racet? Visst verkar det konstigt…

        • Johan Aug 8, 2012 Reply

          Nej, jag orkar inte.

  8. Sam V Aug 8, 2012 Reply

    Både Hyundai Cup och Datacom Cup har jaktstart. Förutom en del mätbrevsstrul så har det fungerat bra, och en tidig startande har vunnit Datacom de två senaste åren (A22 Paloma). När vi i Boxer vann Hyundai för tre år sedan på samma bana räknades det om, vi hann bli omseglade av några höglysare. Men förra årets Datacom gällde ordningen i mål. Jag har inte hört mycket klagomål utan har intrycket att de flesta är nöjda. Räkna om vid stora diffar men inte vid små.
    Vill man ha absolut rättvisa – segla ..typ ;-)

  9. Bosse Bergqvist Aug 8, 2012 Reply

    Vad är det för fel på att alltid låta den som har bäst korrigerad tid även vara den som vinner och som får hämta 1:a-priset på prisutdelningen?

    Att vi, som nu, har tre decimaler på SRS-talen framstår som lite löjeväckande när trettonde båt egentligen blev trea på Hermanö Runt (enl någons beräkning).
    SRS kommer alltid slå fel men man borde definitivt arrangera så att seglingarna bli så rättvisa som möjligt. Att Hermanö Runt är lite av en halvvindssegling får man ta även om man inte har en “halvvindsbåt”,
    Skulle vara riktigt roligt om Gkss tar tag i Marstrandsregattan och lyfter den till 90-talets nivå med banor anpassade till den aktuella dagens vindriktning och styrka.

    • Team Exilia Aug 8, 2012 Reply

      Jag förstår inte riktigt vad du menar är fel på Marstrandsregattan. Alla som var där och seglade X99 var jättenöjda med de banor som tävlingsledningen gjorde.

      • Johan Aug 8, 2012 Reply

        Vad menar du nu, Kalle Anka (såg din anmälan till Tjörn Runt ;) )?

        + 1 Precis vad jag menar Bosse!

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 8, 2012 Reply

        Kommer att bli klurigt när ansvarig skeppare inte finns med ombord? Det borde väl ni som årets regelpoliser veta ;-)

        • Team Exilia Aug 8, 2012 Reply

          Du menar att det inte går att ändra på?

          Anledningen till att vi anmälde Kalle Anka är samma som att ett fotbollslag inte heter samma som målvakten eller tränaren. Undrar när det skall slå igenom inom seglingen?

          • Johan Aug 8, 2012

            I lagsporter finns det en lagledare som får ta på sig ansvaret, i segling en rorsman.
            Klubbnamnet i lagsport får väl ses som båtnamnet i segling.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 8, 2012 Reply

          OK, du får väl ta det med ISAF så att de ändrar sitt tjafs om “PERSON IN CHARGE” :-)

          Tills det händer så är jag faktiskt ganska glad att det finns en fysisk person som ansvarar för båt, säkerhet, försäkringar, mätbrev och annat viktigt. Det är mycket svårare att hålla en diffus gruppering (som “team eXilia”) eller “Kalle Anka” ansvarig när något går fel.

          Alla andra klarar av att ha både ett teamnamn och en ansvarig skeppare. Så jag tror nog att det skall gå för er också.

          • Team Exilia Aug 8, 2012

            Klart att det skall finnas en ansvarig ombord men det är som ett lag vi kappseglar och då skall alla synas lika eller ingen…

            Det har med hur arrangören väljer att presentera de olika deltagarna. Då borde det vara lika viktigt att presentera “person in charge” som hur och om båten är försäkrad.

            Sedan tror jag inte lagledaren tar på sig ansvaret om en i ett fotbollslag slår ner en motståndare. Där är individen ansvarig.

  10. Team Exilia Aug 8, 2012 Reply

    Om man måste köra 10-12 race för att få fram den bäste seglaren i entypsklasser hur tror ni då det är möjligt att köra ett handikapprace och få fram den bäste?

    Men man kanske skulle få in alla klassvinnare inom +/- tiden för att att inte räkna om.

  11. Dan Aug 8, 2012 Reply

    Det som förvånar en mest är att det finns så många, annars så förnuftiga, seglare samlade på en kanonbra hemsida och att diskussionen fel och rätt mätetal aldrig tar slut. Diskussionen påminner en om att rymden är oändlig :-)

    Alla som verkligen är seriösa seglare på så sätt att de verkligen vill mäta sig själv mot andra likasinnade måste segla entyp, allt annat är en “hobbyverksamhet” som givetvis är intressant och rolig men föga rättvis oavsett hur man gör. Tar det inte lite udden av det roliga att efter målging alltid dra igång mätetalsdiskussionen? Inte tal om att det finns suveräna handikappsseglare men så fort man väljer annat en entyp är ribban lagd på en “segla familjebåt för att ha kul nivå” och då borde decimaler hit och dit lämnas därhän för mer fokus på räkmackan och ölen efter segling.

    Förväntar inga svar eller kommentarer var bara tvungen att få det ur mig ;-)

    • Pelle P Aug 8, 2012 Reply

      Håller med Dan; väl på plats runt ett race upplever jag det som att mätetalssnack etc är helt borta. Precis som att snack runt jaktstart/korrigerade tider mm också är sådant som dyker upp efteråt.

  12. F424 Aug 8, 2012 Reply

    För mig spelar det ingen roll om man räknar om till korrigerat eller ej. Båda alternativen har sina fördelar (enkelheten med målgångsordningen, rättvisan med omräkningen). Möjligen kan det vara en tröst om man under en lång målgångshalvvindsbog inte lyckas ta sig om den där luffande konkurrenten/kompisen i båten framför trots allt har en chans att hamna före honom i listan?
    Det viktiga för mig är att få ut många båtar så man har många att mäta sig mot på havet och mycket gött folk att tjöta med på bryggan efteråt.
    Om man bestämmer sig för korrigerat och line honours inte vinner tycker jag dock alltid att man skall ha speciellt pris till denne :-)

  13. Author
    Peter Gustafsson Aug 8, 2012 Reply

    Vilka båtar har vunnit jaktstarterna de senaste åren…

    Hermanö Runt
    2012 First 40
    2011 J/109
    2010 NF
    2009 Dominant 105
    2008 C55
    2007 Dominant 105
    2006 X-99
    2005 Nova
    2004 IMX-40 (enda båt i mål)
    2003 Nova
    2002 Accent

    Pater Noster Race
    2012 Accent
    2011 606
    2010 Melges 24
    2009 Cumulus
    2008 X-35
    2007 Cumulus

    Sista Chansen
    2011 Farr 30
    2010 Bavaria 38 Match
    2009 First 40
    2008 Express
    2007 Maxi 77
    2006 Maxi 77
    2005 Maxi 77
    2004 Cumulus
    2003 Maxi 77
    2002 Express
    2001 Facil 30

    Höstknalten
    2011 Cumulus
    2010 –
    2009 Cumulus

    • Johan Aug 8, 2012 Reply

      Höstknalten
      2008 Cumulus
      2007 –
      2006 –
      2005 Mumm36
      2004 Smaragd
      2003 IMX40
      2002 Compis 363
      2001 First Class 10

    • Calle P Aug 8, 2012 Reply

      Men Peter du kan inte blanda LYS och SRS. Det är som att blanda äpplen och päron. :-) SRS är ju så mycket bättre…

  14. Peter Aug 8, 2012 Reply

    jag tycker båda typer av tävling har sitt berättigande och var och en är kul på sitt sätt. Man får kanske jämföra jaktstart med jaktstart i t.ex. Biathlon (förlåt skidskytte) och “vanligt” start med masstart.

    Jag tycker dock att räknar om vid jaktstart tar just poängen med jaktstart.

    Vet ej om det ger so mycket att titta bara på vinnarna i jaktstart. här borde man titta på hela fältet samt förhållanden som kan vara återkommande (t.ex. sjöbris och dylikt).

  15. Jesse Aug 9, 2012 Reply

    I remember seeing this chart on your site from last year. I asked myself then and would like to ask you now; “how do you sailing down (or up) between the island, it seems very narrow to me! Or is it a downwind leg?

    Oh by the way, last night in our regular Tuesday night round the buoys racing that we do here in Rockland Harbor in Maine, while our small fleet was heading out to the course, a beautiful sleek race boat sailed in to the harbor and picked up a mooring. We did three windward leeward drop mark races and headed back in.. We were racing against a J24, a couple of Etchells and three new Landing School 20 sport boats, we had done quite well and were heading back in for the BBQ and beer, and so we passed close to the sleek looking race boat on the way in.
    It was a boat called Jazz… That’s right, a J111, and Mr Rod Johnston himself was sitting in the cockpit where he had been watching…
    “great racing he yelled, two pieces of advice, win your starts, and more crew weight forward on your downwind legs in a light breeze like this”
    We’re we’re sailing my boat “Chaise Lounge” a J/80, hull number 4.

    Cheers,

    Jesse

    • Pelle P Aug 9, 2012 Reply

      Hi Jesse, it´s preferred to the narrowesed parts downwind! Thats why you see red and green arrows; Racecommite choose right before first start so that we (hopefully) have downwind there!! But still; it´s quiet narrow. Especially when taking into account that this is a very crowded passage during the summer. This year was such a year; 6-10kn of wind and some other boats… not uncommon that we have tighten the boom some times!!

      BTW, BBQ and beer sounds like a nice Tuesday night wrap up!!

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 9, 2012 Reply

      Great advise: “win your starts” :-)

      • Jesse Aug 11, 2012 Reply

        Cool!

        Went sailing on a NYYC Club Swan 42 up in Maine today… Great race, (fog) that boat is very fast!

  16. Johan SWE256 Aug 21, 2012 Reply

    På din fråga om shorthandklass, en total klass osv.
    Absolut en totallistan, men även uppdelning Stora, Mellan, Lilla och Shorthand.
    Synd att entypsklasserna saknas i dessa tävlingar, jag tror det hade gynnat bredden på flera klasser.

    Det ser ut som de flesta är för att totallistan räknas om efter korrigerad tid, enligt Pollen. Kör man även Stora, Mellan och Lilla-klassen så är det möjligen större möjlighet att dessa kan köras med resultatlistan som man kommer i mål, även om totalen samtidigt räknas om.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.