Simrad OneStar efter två etapper
Nu har man landat i Arendal efter två etapper. Lite vila innan sista repan hem till Fredrikstad i Simrad OneStar. Värt att notera är att svenske Jonas Claesson ligger tvåa i sin klass och 4 totalt.
Vad sägs om följande fight efter 21 timmars segling:
Jokermann, X-50, Per Ottar Skaaret, 1.45 * 17:53:10 = 25:56:05
Elanor, Elan 410, Tor Hove, 1.40 * 18:31:30 = 25:56:06
Flying Cloud, Sweden yachts 390, Per Hertzberg 1.24 * 20:54:55 = 25:56:06
Kun sekunder skiller
2. etappe i Simrad OneStar ble en sekundstrid uten like. Aldri i shorthandedhistorien – og kanskje heller ikke i norsk havseilerhistorie – har resultatene vært jevnere. Kun ett sekund skiller for eksempel tre båter, og over all-seieren kan ha blitt avgjort med kun 33 sekunders margin.
Regattasjef Lars-Erik Larsen trodde knapt sine egne øyne etter at han hadde lagt inn resultatene for de 15 første båtene i resultatsystemet og trykket på «Oppdater».
– Den første tanken som slo meg, var: Er jeg våken? Resultatene ble jo lagt inn midt på natten, og jeg måtte nærmest klype meg i armen., forteller han, og understreker at de resultatene som foreligger er høyst uoffisielle.
For selv om han konstaterte at han var våken, garanterer han ikke at de riktige tallene er lagt inn.
– Nå skal vi sette oss ned å kontrollsjekke hver eneste båt og hvert eneste sekund, sier han.
NICOLINE SEIERHERRE BLANT DE STØRSTE? Lars Petter Karlsen fra Fredrikstad debuterer i Simrad OneStar som soloseiler, og et sørlig kursvalg kan ha vært lykkebringende for hans del. Han har foreløpig best korrigert tid av båtene med de høyeste LYS-tallene.
Se SEILtv-intervjuet, «Shorthanded er kommet for å bli», som vi gjorde med Lars Erik Karlsen rett før start.
SIV BONITA EN GANG TIL? Trond Åsvoll fra Arendal vant 1. regatta blant båtene med lavest LYS-tall, og etter den foreløpige listen ser det nå ut til at han kan ha gjentatt bedriften. Men fortsatt mangler båter med lavere LYS-tall på listen, så her kan det bli endringer.
Och ni som säger att “man kan inte segla shorthand med just min båt” – gubbarna kör X-50 eller IMX-45 och Kristin Songe-Møller kör en X-99 – då finns det inga ursäkter :-)
Johan
Aug 7, 2007 @ 23:58
Gotta love that soundtrack :-D
/Johan
Peter Gustafsson
Aug 8, 2007 @ 11:57
Sista etappen verkar inte vara helt lätt. Motström & lättvind.
http://www.seilmagasinet.no/id/27180
tool
Aug 10, 2007 @ 11:00
I och med att OneStar går motsatta hållet av TwoStar bjuder den på ännu större utmaningar vad det gäller väderrouting. Speciellt etapp 3 är mycket svår, om det blir skiften i vindriktning och stiltjebälten.
Efter att tillsammans med en annan båt ha hittat et långvarigt vindhål på etapp 2 valda jag att segla konservativt på etapp 3. Då blir det som oftast också en hyfsad placering men heller inte mer än det.
Geir Inge och jag seglade sida om sida i många timmar i denna tävlingen. Vindstyrkan och segelsättningen är avgörande för vilken båt som är snabbast på kryssen. På undanvind fick vi inte jämfört på samma sätt och det blev heller inte många timmars spinnaker/genacker segling på oss.
Simrad OneStar blev ett mycket vällyckat arrangemang. Man har dock en målsättning om att kunna korta ned på totaltiden det tar att vara med. Det betyder mindre vila mellan etapperna och kanske försvinner dagseglingen. När man nu hade lagt den som etapp 1, och vi fick friska förhållanden, så blev det en mycket bra tune up för dom nästa två etapperna.
Man vill gärna veta vad som skall till för att få mer än 30 båtar på startlinjen. Jag tror dock man inte ska förvänta att detta blir en folksport. Dom som drog sig ur innan start och senare såg filmen ”Surfing ved Struten”, ångrar antagligen inte på sitt beslut.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2007 @ 11:08
Bra jobbat Tom, vi får se om jag vågar ställa upp nästa år :-)
Vad är valen på sistaetappen? Inne vid land småkryssandes norrut för att undvika strömmen, eller att korsa den tidigt och ta sig mot Sverige och den nordgående strömmen där?