Skip to content

3 Comments

  1. Mikael
    Aug 13, 2007 @ 00:12

    Reply

  2. Blade
    Aug 13, 2007 @ 21:18

    Tack för matchen.
    lite åsikter om ditt nya åk “från sidan”, förbannat snygg båt, riggen ser lite låg ut kanske eller är det peket som lurar ögat, vad har du för höjd över vattnet? tänker på stenungsbron 15m går om det ej är högvatten. genakern ser ut att vara för liten 0,5m i toppen och 2m där nere sen borde förliket byggas ut typ melges borde ge 20m2 till.
    Seglings mässigt några kommentarer. Mindre bra: Starten? Lilla hålet (medström)? Hättans lots utkik ingen vind! Extra svängen vid katten? för nära tjörnlandet vid soa och galten! Bra: Hoviksnäs ok att gå nära, Väst brattön rätt spår.
    Slutsatts: gör om peket till en spinnaker bom.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2007 @ 22:14

    Hej Mats, klockrent seglat!

    Masten är 16.5 + instrument, men det ser annorlunda ut med peket. På kryss ser proportionerna OK ut.

    Gennakern är lånad från en A-35 (vår är inte klar). Den är som du säger alldeles för kort och värdelös att få ut i lovart. Vår riktiga blir ~15 m2 större, så då blir vi lite tuffare :-)

    Vägvalsmässigt trodde vi på mer medström syd Åstol & St Dyrön, men jag tror trycket var bättre på högern där ni gick.

    Vi är ovana vid gennakern, och den försätter oss i konstiga lägen. Det kändes fel/defensivt att gippa tillbaks mot er och vi hamnade allt längre upp mot Tjörn. Vi borde segla vår egen väg och lägga gipparna där de behövs. Kanske blir detta lättare när vi vet att vi har en riktig gennaker som ger oss ett bredare register.

    Som alla andra som konverterat till asymmetriskt så saknar jag spinnakerbommen :-) Än så länge. Men nu kan vi köra rejält fort på färre gubbar. Och vi skall nog kunna lära oss trixen efter lite mer tid i båten!

    Kul iallafall – och grattis återigen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.