Close
Skip to content

11 Comments

  1. Jan
    Sep 7, 2007 @ 08:52

    Har du hittat något bra sätt att fixa infuckersen på däck? Jag menar med utväxling och sånt?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Sep 7, 2007 @ 09:21

    Jan, jag skall ta en bild.

    Just nu går den från mastfoten, genom en rostfri ring (som fockskotet går genom) och genom brytblock/avlastare på lovartssidan. Funkar helt OK men jag skall klura ut något som ger lite mer utväxling så att man kan spela med dessa när det kommer puffar.

    Reply

  3. Alexander
    Sep 7, 2007 @ 09:59

    Fint! Jag fick bada igår, hade iofs våtdräkt och tuber.. Men kölen med bulb, roder, drev, botten och vattenlinje är masserad :)

    Reply

  4. Stefan Johansson
    Sep 7, 2007 @ 16:06

    Peter
    på vilket sätt bedömer du att det skiljer sig från Novan med “infuckandet” av skotpunkten, där körde ni väl i princip alltid med skotpunkten på ca 9 grader ?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 7, 2007 @ 16:33

    Så här ser skotvinklarna ut. På Novan och Expressen funkar ju en tajt skotvinkel även när det blåser på? Borde vara så på en lättdriven modern båt också, typ X-35 eller J/109? Just nu är jag inne på att man kör infuckers men twistar ur när det blåser, men jag behöver mer input här…

    J109 – 8,4 grader (infucker till grabbräcket)
    J109 – 9,3 grader (infucker till ruffkanten)
    J109 – 11,5 grader (skotskenan)

    Nova – 9,0 grader (på taket)
    Nova – 12,0 grader (orginalskotskenan)

    X-35 – 8,3 grader (infucker till ruffkanten)
    X-35 – 10,3 grader (skotskenan)

    First 36.7 – 8,9 grader (infucker till ruffkanten)
    First 36.7 – 12,1 grader (skotskenan)

    Express – 8,0 grader (fast skotpunkt?)

    Och i vattnet var det 15 grader. Bara så ni vet :-)

    Reply

  6. Jan
    Sep 7, 2007 @ 21:17

    Tja, höjd med infuckersen så länge det är platt vatten medan mera sjö kräver att större skotvinkel? Bara att pröva sig fram och kolla kryss-VMG?

    Reply

  7. J
    Sep 7, 2007 @ 21:32

    Infucker = sugga? Och expresserna brukar väl kunna flytta skotpunkten i tre dimensioner?

    Reply

  8. Sture Smith
    Sep 24, 2007 @ 00:02

    Appropå skitig botten. Jag säger coppercoat, http://www.coppercoat.com
    Har nu prövat på Sjöglans sedan Juni 2006 och det verkar fungera mkt bra. Efter slip inför denna säsongen kom även lätt/mellanvind egenskaperna fram på vår Dehler 39a. Då det är en epoxibaserad färg går det lätt att få en hård och mkt jämn yta. Det växer i stort sett ingenting på denna färg som man bara behöver måla var 7-8 år!!

    Reply

  9. ME
    Sep 24, 2007 @ 15:00

    Sture
    Har du köpt den i Sverige eller har du direktimporterat?
    /ME

    Reply

  10. Sture Smith
    Sep 25, 2007 @ 00:06

    Me,
    Hämtade båten i Amsterdam och Dehler NL målade och sjösatte. Dom köpte för ett antal båtar direkt från England. Men du kan direktimportera.
    På ny båt krävs ingen epoxigrund utan coppercoat kan vara grunden också. Jag gjorde inte så utan la två lager vanlig epoxi först.

    Reply

  11. ME
    Sep 25, 2007 @ 09:19

    Sture

    Tackar för det, verkar sannerligen vara något att fundera på. Dock är väl vår lagstiftning möjligen lite kinkig på den punkten, eftersom preparatet möjligtvis kan bedömas som bekämpningsmedel vilket ger kännbara påföljder har jag hört.
    /ME

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.