Trimkväll
Eftersom det har blåst massor sedan vi fick i båten har vi inte hunnit tänka till kring trimet. Ikväll hade vi Pär Lindforss från Quantum (till rors) nere för att lite mer ordnat titta igenom seglen och hur de borde se ut. Trimmer är som vanligt Patrik Hansson.
Genuan såg helt OK ut. Var ju uppe i 20 minuter på Pro Tjörn Runt, men sedan har det bara varit fockväder. Cross-over verkar gå redan vid 6-7 m/s men vi måste testa detta ytterligare.
Snygg båt – skitig botten. Det blir till att bada lite innan helgens segling. Foto: Emil Wiberg.
Vi håller på att experimentera en del med inhal (“infuckers”) till fockskoten, och det verkar ge bra effekt. Otroligt känslig för trim och att man håller stor och fock i fas. Foto: Emil Wiberg.
Kanonfin kväll med mycket action på 3-4 olika banor i Långedrag. Skall tydligen bli fint till helgen också!
Jan
Sep 7, 2007 @ 08:52
Har du hittat något bra sätt att fixa infuckersen på däck? Jag menar med utväxling och sånt?
Peter Gustafsson
Sep 7, 2007 @ 09:21
Jan, jag skall ta en bild.
Just nu går den från mastfoten, genom en rostfri ring (som fockskotet går genom) och genom brytblock/avlastare på lovartssidan. Funkar helt OK men jag skall klura ut något som ger lite mer utväxling så att man kan spela med dessa när det kommer puffar.
Alexander
Sep 7, 2007 @ 09:59
Fint! Jag fick bada igår, hade iofs våtdräkt och tuber.. Men kölen med bulb, roder, drev, botten och vattenlinje är masserad :)
Stefan Johansson
Sep 7, 2007 @ 16:06
Peter
på vilket sätt bedömer du att det skiljer sig från Novan med “infuckandet” av skotpunkten, där körde ni väl i princip alltid med skotpunkten på ca 9 grader ?
Peter Gustafsson
Sep 7, 2007 @ 16:33
Så här ser skotvinklarna ut. På Novan och Expressen funkar ju en tajt skotvinkel även när det blåser på? Borde vara så på en lättdriven modern båt också, typ X-35 eller J/109? Just nu är jag inne på att man kör infuckers men twistar ur när det blåser, men jag behöver mer input här…
J109 – 8,4 grader (infucker till grabbräcket)
J109 – 9,3 grader (infucker till ruffkanten)
J109 – 11,5 grader (skotskenan)
Nova – 9,0 grader (på taket)
Nova – 12,0 grader (orginalskotskenan)
X-35 – 8,3 grader (infucker till ruffkanten)
X-35 – 10,3 grader (skotskenan)
First 36.7 – 8,9 grader (infucker till ruffkanten)
First 36.7 – 12,1 grader (skotskenan)
Express – 8,0 grader (fast skotpunkt?)
Och i vattnet var det 15 grader. Bara så ni vet :-)
Jan
Sep 7, 2007 @ 21:17
Tja, höjd med infuckersen så länge det är platt vatten medan mera sjö kräver att större skotvinkel? Bara att pröva sig fram och kolla kryss-VMG?
J
Sep 7, 2007 @ 21:32
Infucker = sugga? Och expresserna brukar väl kunna flytta skotpunkten i tre dimensioner?
Sture Smith
Sep 24, 2007 @ 00:02
Appropå skitig botten. Jag säger coppercoat, http://www.coppercoat.com
Har nu prövat på Sjöglans sedan Juni 2006 och det verkar fungera mkt bra. Efter slip inför denna säsongen kom även lätt/mellanvind egenskaperna fram på vår Dehler 39a. Då det är en epoxibaserad färg går det lätt att få en hård och mkt jämn yta. Det växer i stort sett ingenting på denna färg som man bara behöver måla var 7-8 år!!
ME
Sep 24, 2007 @ 15:00
Sture
Har du köpt den i Sverige eller har du direktimporterat?
/ME
Sture Smith
Sep 25, 2007 @ 00:06
Me,
Hämtade båten i Amsterdam och Dehler NL målade och sjösatte. Dom köpte för ett antal båtar direkt från England. Men du kan direktimportera.
På ny båt krävs ingen epoxigrund utan coppercoat kan vara grunden också. Jag gjorde inte så utan la två lager vanlig epoxi först.
ME
Sep 25, 2007 @ 09:19
Sture
Tackar för det, verkar sannerligen vara något att fundera på. Dock är väl vår lagstiftning möjligen lite kinkig på den punkten, eftersom preparatet möjligtvis kan bedömas som bekämpningsmedel vilket ger kännbara påföljder har jag hört.
/ME