Skip to content

31 Comments

  1. tool
    Nov 1, 2007 @ 21:28

    Härligt, känns bra att redan kunna börja planera nästa säsong. Två nya fockar beställda. Om inte det är en feltolkning är LYS regler för 2008 ändrade så att man kan ha en genaker och en spinnaker ombord. Dom har skrivit det lite tvetydigt men det skall mycket till om man backar på det nu. Det passar antagligen alldeles utmärkt för CB’en, och andra fockbåtar.

    Det blir spännande med så många nya båtar nästa år. Class 40, Pogo 40, A40, Landmark 43, HP1030 och SunFast 3200. Det är väl en del av dessa som skall tillverkas först? Kul ändå med typ “exotiska” båtar i samma race som standard cruisers.

    Reply

  2. Per Engdahl
    Nov 1, 2007 @ 22:18

    A35 finns nu också med dubbla roder som option, perfekt för att få ett stabilare shorthanded race.

    Reply

  3. F
    Nov 1, 2007 @ 22:49

    Det där med LYS-reglerna skulle nog må bra av lite undersökande journalistik. Vad gäller egentligen och var hittar man info?

    Reply

  4. Anders Nilsson
    Nov 1, 2007 @ 23:01

    Stämmer din info, Tool, blir det helt klart Gamma3 från Gransegel och fock på min Dehler 34a istället för genua.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 1, 2007 @ 23:01

    Reply

  6. Per Engdahl
    Nov 1, 2007 @ 23:29

    I år har jag haft ett lysbrev med 1.32 (A35) för antingen spinnaker eller assymetrisk på peke.
    Jag tolkar den nya regeln som att jag får massor av nya möjligheter.
    Om jag väljer enbart asymetrisk på peke får jag avdrag på 0.01.
    Jag kan istället ta med både spinnaker och assymetrisk och blir mindre sårbar på läns, och bäst av allt, jag får köra assymetrisk på bom. Då kan jag lämna spinnakern hemma och ta med en öppen assymetisk som jag kan ha på bom på läns och en code zero som går fort och högt.

    Reply

  7. PelleL
    Nov 1, 2007 @ 23:35

    OBS att detta är i NORLYS inte SWELYS.

    Reply

  8. Per Engdahl
    Nov 1, 2007 @ 23:47

    Hmm, Watski och Faerdern och Hovdan seglas på Norskt brev. Jag hade både Svenskt och Norskt brev med samma lys. Båten nu såld i Norge. I Stockholm pratar KSSS att ha ett GR gph som kan erhållas mot såväl IMS som IRC brev, så där finns också en ljusning då äldre IMS båtar kommer segla på samma bana/klass och på förhoppningsvis lika villkor som nya IRC-båtar.
    Vidare har ORC.org möte snart där dom väntas anpassa IMS för att även där väga nya IRC båtar jämt med äldre IMS båtar.

    Reply

  9. Alexander
    Nov 1, 2007 @ 23:51

    Något fastslaget från KSSS, Per Engdahl?

    Mvh

    Reply

  10. Per Engdahl
    Nov 2, 2007 @ 00:01

    Nej, det är mest hörsägen från senaste mötet. Men det låter ju ganska listigt. Risken om man bara inför IRC så får man en ny liten klass. Med den nya iden samlar man startfälten och jämkar ihop de olika reglerna. Kruxet är natrurligtvis att hitta formeln där man räknar om IMS resp IRC mot GR gph:et

    Reply

  11. Alexander
    Nov 2, 2007 @ 03:58

    Ok, tack för infon. Det låter krångligt, samtidigt som att de vill säkra “stora klasser”, vilket iofs är bra. Men oj vilket liv jag tror det blir om man omvandlar ims och irc handikappen till någon gemensam nämnare.

    Reply

  12. F
    Nov 2, 2007 @ 07:21

    Är det troligt att vi kan samordna våra LYS-tabeller med Norge? Skulle ju underlätta lite…

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Nov 2, 2007 @ 08:23

    Gällande LYS så ligger ett “samordningsförslag” från Norge hos SSF. Finland har tydligen sagt ja, men i Sverige så skall alla tycka tilll först. Men vad vet jag.

    Det verkar ju jättebra att spinnbåtar får ta med en gennaker, eller att de som kört både och får ett avdrag om man bara kör gennakers. Men för oss som bara har gennakers är det ingen skillnad?

    Javisst ja, vi var ju så gynnade sedan tidigare, så spinnbåterna behövde ju ha lite mer edge mot oss :-D :-D :-D

    Reply

  14. Jan
    Nov 2, 2007 @ 08:29

    “I Stockholm pratar KSSS att ha ett GR gph som kan erhållas mot såväl IMS som IRC brev, så där finns också en ljusning då äldre IMS båtar kommer segla på samma bana/klass och på förhoppningsvis lika villkor som nya IRC-båtar.”

    Hela poängen med IMS är väl att man kan jämföra olika båtar i olika vindstyrkor och vindriktningar. Gör man om det till ett “GR GPH” så kan man ju lika gärna använda LYS.

    Reply

  15. Per Engdahl
    Nov 2, 2007 @ 08:47

    Peter, du kan ta med dig en spinnakerbom och sätta gennaker på bom och blir mindre sårbar på länsen vilket är det största problemet för en båt med peke idag.

    Jan, skillnaden mot Lys är att det blir inmätta båtar i denna klass.
    I år seglade många nya båtar LYS på GR, för att inte IMS ‘passar’ dessa båtar. I det nya förslaget skulle man istället ha seglat mot de båtar som seglade IMS.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Nov 2, 2007 @ 09:09

    Ja, precis vad jag längtar efter… jag tänkte inte mecka om min båt med bommar & nya segel för att passa in i IMS. Och inte för att passa in i LYS heller.

    Tydligen bara i resten av världen som man förstår vitsen med asymmetriskt på peke :-)

    Reply

  17. Per Engdahl
    Nov 2, 2007 @ 09:29

    Om du med övriga världen menar USA så kanske det stämmer. Om du tar med Europa och Australien och övriga delar så har många moderna framgångsrika IRC båtar idag asy på bom. Det är inget påfund från någon lys kommite utan om lys nu skall ta hänsyn till det istället för att som tidigare förbjuda är det just en anpassning till övriga världen.

    Reply

  18. Patrick Lindblom
    Nov 2, 2007 @ 10:44

    Jag är just hemkommen från ett par dagar i Hamble och hade där förmånen att diskutera segling, båtar, respitsystem m.m. med ett par erfarna storbåtsseglare som har varit med på många ställen i världen. De var av den klara uppfattningen att bom är bättre än peke eftersom man då kan ha med sig både sym och asy om man vill. Bara att sätta en tackline på bommen så lirar det…? Och eftersom symmetriskt ger snabbare VMG-länsar så “mejkar det sense” både på bana och även distanssegilngar när man har sådana bogar?

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Nov 2, 2007 @ 11:35

    Att det är effektivt som fan att ha assy på bom råder det ingen tvekan om. Så då verkar det ju konstigt att de försiktiga killarna på LYS-kontoret skulle släppa igenom det utan straff?

    Med resten av världen menar jag just… resten av världen. Inga J/båtar eller Melges sätter på spinnbommar och blandar sym/asym utan straff. Vare sig i USA, England, Australien eller Hong-Kong. Varför? Jo, det kostar såklart rejält i mätetal!

    Därför känns det något skumt om NORLYS skulle öppna för denna utveckling.

    Med en 80-talsracer som Novan, skulle jag utan straff kunna köra asym på en 4 meters spinnbom. Detta skulle vara supereffektivt i massor av läget där fock eller allroundspinnaker inte funkar. Dvs alla fockbåtar kommer att kunna seglas snabbare med dessa regler. Nya båtar som från början är designade för asym utan bom gynnas inte, om man inte meckar på en bom och köper helt nya undanvindssegel.

    Jag förstår vitsen med asym på bom, men det skall så klart finnas ett straff på att köra ut den i lovart.

    Reply

  20. Patrick Lindblom
    Nov 2, 2007 @ 11:40

    Vet du hur det är i IRC? Vad kostar det i mätetal? Kostar det mer än man faktiskt tjänar?

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Nov 2, 2007 @ 11:48

    Eftersom ingen gör det så borde det vara så :-)

    Jag har snackat med en del som jobbat ganska hårt med att IRC-optimera sina J/109 (“No Naked Flames” som var i topp på Commodores Cup 2006 är väl främsta exemplet). Kortare spridare, inflyttade röstjärn, byta stående rigg, plocka ut inredning ingår i ett sånt paket. Dock ej att köra asym på bom. Så gissningen är att det kostar för mycket.

    Reply

  22. Patrick Lindblom
    Nov 2, 2007 @ 12:17

    Hmm. Som jag tolkade gossarna så var det en no brainer att man gör så. Det låter som jag får låta mailen gå några varv med dem. Kanske försökte de bara sälja IRC på mig när de märke att jag är skeptisk…?

    Självklart bör man få ett “straff” (vilket ord…) om man gör en förändring så att båten går fortare, men att få en båt som går fortare trodde jag var syftet med IRC. Det här med att slöa ned båtar för att få ett “bättre” mätetal trodde jag inte var något man ägnade sig åt i IRC eftersom systemet i sig skall uppmuntra snabba båtar. Men då låter det ju som att det är precis vad man gör.

    Trist.

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Nov 2, 2007 @ 12:24

    Jag tror det beror på båttyp. Alla J/båtar verkar behålla peket. Alla A35 verkar slänga iland peket och bara köra asym. Alla First verkar bara köra sym. Nya designer (Corby/Mills/… och andra) verkar köra asym på bom.

    Något säger mig att man då har bra balans mellan vad som “lönar sig” eller “ger straff”. Man behöver inte begå våld på båtens ursprungliga design för att passa i regeln (sätta spinnaker på en J/109 eller asym på bom på en Maxi 95).

    Reply

  24. Patrick Lindblom
    Nov 2, 2007 @ 15:03

    Ok, det är ett annat sätt att se det på som inger förhoppning. Point taken.

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Nov 2, 2007 @ 15:07

    Patrick, spanade ni in några coola båtar i Hamble?

    Reply

  26. Patrick Lindblom
    Nov 2, 2007 @ 15:29

    Självklart! :-)

    Vi hade hopp om att i få se någon TP52:a men det stod 4 st på rad så det var väldigt kul. Chieftain kollade vi på också (är f.ö till salu), SeaQuest RP36, Farr 45, Rogers, DK46, DK36 o.s.v. Det var som att komma till himmelriket. Det enda var väl att vi inte hade ordnat någon segling, det får bli nästa gång. Men kul var det!

    För den som inte har varit där kan jag varmt rekommendera ett besök. Bara att gå in på puben efter att ha kollat runt lite i marinorna så finns det hur många seglare som helst att surra med. Jag kan rekommendera Royal Southern Yacht Club som har helt nyrenoverade rum till överkomliga priser precis vid floden.

    http://www.royal-southern.co.uk/
    (Välj Ashore – Accommodation i menyn)

    Reply

  27. Anders Nilsson
    Nov 3, 2007 @ 02:07

    Danskt Handicap DH2007 tillåter assymetrisk på bom. Helt annan sak än på peke. Det är bara att hoppas det blir tillåtet.

    Reply

  28. Tomas (Nordh-O.S.T.en)
    Nov 4, 2007 @ 14:08

    Till Per Engdahl!

    Jag har inga som helst ambitioner att delta själv men tycker det är kul att vara insatt i LYS. Du skriver att du kan ha en Code Zero på din båt. I NORLYS står (8.1 e) att code zero inte är tillåtet.

    Reply

  29. Per Engdahl
    Nov 4, 2007 @ 15:00

    Ja, så står det ju. Här krävs nog lite ytterligare definitioner vad som är en tillåten asy och vad som är en otillåten code zero.
    Nån som vet ?

    Reply

  30. PelleL
    Nov 4, 2007 @ 17:00

    Den Norska definitionen av gennaker (assymetrisk spinnaker):
    Asymmetrisk spinnaker Seil som halses i båtens senterlinje uten å være lisset til stag og som normalt
    defineres av målene ASLU, ASLE, ASHW og ASF, herunder blant annet
    familiespinnaker og gennaker. For en asymmetrisk spinnaker skal
    a. forliket (ASLU) være minst 5% lengre enn akterliket (ASLE)
    b. halvbredde (ASHW) skal være minst 75% av fotbredde (ASF).
    c. dukmaterialet være vevet polyamide, f eks nylon.

    Den nuvarande svenska definitionen:
    För en gennaker som ska används istället för en spinnaker gäller att:
    i) seglet ska mätas som en spinnaker.
    ii) duken i seglets huvuddel ska vara av polyamid.
    iii) halvbredden ska vara minst 70 % av vad som är tillåtet för spinnakerns halvbredd.
    iv) summan av stående likens längd inte ska vara större än 2 gånger vad som är tillåtet för ett
    stående liks längd på spinnakern.
    v) kvartsbredden, halvbredden, trekvartsbredden samt underlikslängden inte ska vara
    större än vad som är tillåtet för spinnakerns halvbredd.

    Dessutom får den norska gennakern halsas max 20% av förtriangelbasen framför förstaget eller på bom medan den svenska för halsas 33% av förtriangelbasen framför förstaget.

    Code 0 liknade segel är knappast möjligt att använda varken i Norge eller Sverige.

    Reply

  31. Jan
    Nov 4, 2007 @ 18:53

    “I år seglade många nya båtar LYS på GR, för att inte IMS ‘passar’ dessa båtar. I det nya förslaget skulle man istället ha seglat mot de båtar som seglade IMS.”
    Men fortfarande så ser jag väl inte vitsen med att ha flera “entalsystem”. För att kunna jämföra IRC och IMS GPH krävs ju att de skulle gälla för samma medelvind och vindriktning, vet någon ens för en hurudan bana som ett IRC tal gäller? De som seglar IMS vill knappast segla endast enligt GPH som ett entalssystem utan har nog valt IMS just för den större rättvisan vid olika vindstyrkor och vindriktningar.

    På tisdag får vi dessutom veta mera om de nya förändringarna i IMS VPP:n.
    http://www.orc.org :
    “The Championships that have been discussed for 2008 are foreseen to use new ORC rule that will be presented on Tuesday 6th at the ORC AGM.”

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.