Skip to content

9 Comments

  1. Jocke_R
    Nov 8, 2007 @ 11:08

    Det är en jäkligt snygg båt Peter! Trots att det är en husvagn :D

    Reply

  2. Andreas
    Nov 8, 2007 @ 12:59

    Skiljer sig de åt? eller är de en strikt entyp?

    Är deplacementet verkligen 4900 Kg?
    vad har du angett i ditt mätbrev Peter?

    Hur många finns det i sverige? Och hur många racar?

    MVH Andreas

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2007 @ 16:42

    Strikt entyp – på nivån att man pratar om regeländringar för att sätta cleat på masten för spinnfallet eller slacka lite på undre mantåget.

    Många har en handikappkonfig med större segel om man seglar i områden med lätt vind (större genua & gennaker) men alla verkar måna om snabbt kunna ställa om till entypskonfig (inte minst för andrahandsvärdet).

    Engelsmännen laddar i 150 kg extra under durken för att de tycker att det blir bra i IRC, men på ställen där det blåser mindre kör man 100% standard.

    Norrmännen har mätt in sina båtar på 4.950 kg. IRC-breven jag sätt från Hamble låg på 5150 inkl extravikterna. Så jag angav 5.000 kg. Men båten skall vägas asap (om nån hittar en våg i Göteborgstrakten).

    Finns nu tre i Sverige, en i Norrköping, “Blur” och en på båtmässan i Älvsjö :-). Troligtvis landar ett par nya båtar före sommaren.

    Reply

  4. Anders Nilsson
    Nov 8, 2007 @ 22:02

    Såg båten i Älvsjö. Riktigt fin om än skrovformen kanske inte är den modernaste på mässan:-). Den slår helt klart X-34an men knappast Dehler 34an. (Jag är ju lite partisk i frågan). Hoppas vi möts någon gång till sommaren.
    Har ni några planer söderut? Fyn Runt, Ven Runt, Själland runt eller blir det Mumm-Stelton Cup till säsongen 2008?
    Du får kanske möta någon annan Dehler 34 i Bohusläns regattorna. Känner någon till någon som köpt som ska kappsegla?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2007 @ 22:38

    Dehlern hade ju behövt ett peke bara :-)

    Det kommer minst en Dehler 34, men jag har glömt hans namn. Någon som har koll?

    Grova planen för 2008 är St Oset, Pater Noster, Færderseilasen, Watski TwoStar, Bohusracet… sedan står det mellan Hermanö Runt, OneStar eller danska TwoStar, Tjörn Runt, Septemberseglingen, Höstknalten, Sista Chansen. Vi har länge pratat om att köra en höstsäsong i sundet, men vi måste träna lite först…

    Reply

  6. Eyvind Lyche
    Nov 9, 2007 @ 00:06

    Koll på Dehler 34? Dan Hammar som tidigare ägde/kappseglade Dehler 39:an “Kojan” har berättat att han köpt en 34:a för leverans till Göteborg 2008. Kanske läge för träningsrace?

    Reply

  7. Anders Nilsson
    Nov 9, 2007 @ 01:05

    Ja, det är rätt. Sundet kräver riktiga seglare…

    Reply

  8. Alexander
    Nov 9, 2007 @ 21:13

    Va precis på mässan, J-109’an gav ett riktigt “gediget” intryck. Gillade de vita ribborna på ruffväggarna och träfinishen var kanon. Saknade kanske ett par storskotsvinshar, men det behövs kanske inte?

    Noterade också att båten på bilden på fakta-bladet var “Blur” =)

    Mvh

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Nov 9, 2007 @ 22:22

    Storskotet är 6:1 och ett fintrim med 4:1 ger totalt 24:1 vilket är helt OK. PÅ en 40-fotare är det vettigt med tyskt storskot, men här känns det enklare att slippa massa winschar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.