Nyfiken på… Dan Ljungsvik, seglingsfotograf
Efter att ha trakasserat Dan Ljungsvik i snart ett år, fick vi till sist till en profil på honom. Samlingen av seglingsfotografer är väl knappast komplett utan denne lokale gigant, och trots att han har sitt kontor en stenkast från mig så verkar han alltid vara på resande fot.
Hur började du med seglingsfotografi?
Det var på slutet av 70-talet. Jag jobbade som pressfotograf och höll på med windsurfing och skidor, så det föll sig naturligt att plåta i den miljön man befann sig i. Det svåra var att bestämma sig för om man skulle plåta eller surfa/åka skidor själv. Men 1981 tog jag steget ut att leva på det. Segling då var inte samma professionella sport som den är i dag.
Vilken bild är du mest nöjd med?
Oj. Som att svara på vem av dina barn man tycker bäst om. Det växlar.
Roligaste regattan att fota?
Match Cup Sweden. Är i min egen båt och kan själv bestämma position. Nära till allt. Generellt kan väl säga att en dag med mycket vind och blå himmel är viktigare än vad det är för regatta.
Värsta regattan att fota?
Match Cup Sweden i år (2007) Regn och 22 m/s på finaldagen. Utrustningen fick ta mycket stryk.
Vem inspirerad dig?
Anton Corbijn, Albert Watson. Två mästare med olika uttryck. Bland unga seglingsfotografer tycker jag Amory Ross har ett bra öga. Det syns i hans bilder att han både kan och älskar segling.
Vad använder du för utrustning?
Canon 1DS Mark II, 16-35mm, 70-200mm, 400mm 2:8 + 1:4 converter (560mm).
Några råd tillö den som vill bli bättre på att fota segling?
Enkelt uttryckt: var på rätt ställe i rätt tid. En bra chaufför är också guld värd.
Som sportfotograf underlättar det om man kan sporten och kan läsa vad som kommer att hända i nästa skeende. Dvs att trycka i rätt läge. Det är rätt små differenser mellan en medioker och en skön bild. När det sen sitter i ryggraden kan man brodera, experimentera och utveckla en egen stil.
Hur tror du seglingsfotografin kommer att utvecklas?
Den kommer troligen att utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen i övrigt. Tittar man bakåt kan man tycka att Beken tog sköna båtporträtt som är lika fina idag. Det blev inte så mycket action med storformatskamera i rosenträ jämfört med dagen autofocuskameror, men till sist handlar det ju alltid om motiv, ljus och komposition.