Related Posts
How can we fix the ORC WRS?
If you’ve been involved in offshore racing for a while, you’ve probably come across the new way of calculating results: Weather Routing Scoring (WRS). The idea: combine a boat’s theoretical performance (the VPP polars on its certificate) with a weather model for the actual race, then measure how close each boat got to its possible performance […]
Sandhamn Open 2026
Efter Marstrand Big Boat så var det dags att ta båten till Östersjön för Gotland Runt och RORC Baltic Sea Race. Ett bra sätt att värma upp, och att få segla lite mer tillsammans med hela teamet (de långa racen kör vi doublehanded) var att segla Sandhamn Open som också var SM i ORCi. Eftersom […]
Profilen SWE 8971
Nån som har koll på båten idag? Profilen SWE 8971 is the world’s first extruded yacht. SAPA, Scandinavian Aluminum Profiles AB produced it in 1981. The initiator of Profilen, creative impact photographer and sailor Lennart Hyse, initiated the idea, collected a crew, took the role as the project manager, documented the story and created a […]
18 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
2008-01-09 @ 12:01
HP 1030 eller vad den nu heter denna veckan
2008-01-09 @ 12:10
nä, 1030n har inga chines. Det ser ut som någons open40 typ.
2008-01-09 @ 12:21
Torsten
Hur vet du det?
2008-01-09 @ 12:25
Jag antar det eftersom bilderna som visats på den saknar chines och att det dessutom är ganska ologiskt att välja en skrovdesign med chines till det syfte båten är ämnad.
2008-01-09 @ 12:26
Inte en susning; gissar på ngt av Corby.
Det intresanta är kölen som ligger till vänster; ska den vara fast eller hiss-bar?
2008-01-09 @ 13:09
OK, here goes nothing… Det är en Melges20!
2008-01-09 @ 13:15
chefen, det du ser är kasetten till sänkkölssystemet på melges20n.
2008-01-09 @ 13:34
En ny 9,50 nånting (typ Fox 9,50)
2008-01-09 @ 13:36
Den nya Fox 950!
Byggs i Luleå…
2008-01-09 @ 13:38
Ser ut att vara för stor för en 20-fotare, men jag har säkert fel.
Tack för infon Emil, bilden “klarnade”!!
Chefen
2008-01-09 @ 13:41
amerikaner har stora fötter..?
2008-01-09 @ 14:01
Håller med Henrik
Fox 9.50
2008-01-09 @ 14:05
Får man ändra sig? Fox 9.50 är det…
2008-01-09 @ 14:11
Formar på väg:
http://www.fox-tech.fr/950construction.html
2008-01-09 @ 22:07
Pacer 37
2008-01-10 @ 00:33
Om den är platt föröver är det väl en stor optimist…
2008-01-10 @ 12:31
Kölen som ligger i förgrunden är en köl till virus20 och lokalen är arctic composites lokal på gamla helikopterförbandsområdet i Boden.
2008-01-10 @ 23:13
Fox 9.50 var det. Det ryktas om provsegling under våren.