En typisk träningsdag
Johan Wigforss & Rasmus Myrgren tränar i Las Palmas. Gör ju att ens egen träning ser lite tunn ut… Hur ligger ni till med fysträningen förresten?
If you’ve been involved in offshore racing for a while, you’ve probably come across the new way of calculating results: Weather Routing Scoring (WRS). The idea: combine a boat’s theoretical performance (the VPP polars on its certificate) with a weather model for the actual race, then measure how close each boat got to its possible performance […]
Efter Marstrand Big Boat så var det dags att ta båten till Östersjön för Gotland Runt och RORC Baltic Sea Race. Ett bra sätt att värma upp, och att få segla lite mer tillsammans med hela teamet (de långa racen kör vi doublehanded) var att segla Sandhamn Open som också var SM i ORCi. Eftersom […]
Nån som har koll på båten idag? Profilen SWE 8971 is the world’s first extruded yacht. SAPA, Scandinavian Aluminum Profiles AB produced it in 1981. The initiator of Profilen, creative impact photographer and sailor Lennart Hyse, initiated the idea, collected a crew, took the role as the project manager, documented the story and created a […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
2008-01-15 @ 07:19
Bravo Peter! Jag tror inte många inser hur mycket träning som ligger bakom en OS-satsning. Blir lite bekymrad när man läser omröstningen där Rasmus har så få röster, men det kanske kan kopplas till den andra diskussionen om seglingens problem att hantera den interna marknadsföringen.
Detta är idrottsmän som har minst lika bra fysik som de bästa skidåkarna. Man skall också veta att dessa seglare har i princip en obruten tid i seglingen sedan de var 8-10 år. Några av dem har alltså tränat/kappseglat på hög nivå långt över halva sitt liv…
Som en parantes kan jag nämna att de bästa optimistseglarna i Göteborgsområdet tränar segling varje lördag i Långedrag, jag vet att Xoom8 gänget gör likadant i Halmstad. För de flesta börjar säsongen i början av mars och fortgår tills isen lägger sig.
De lirar alltså i en division som de flesta av oss inte har en susning om. Om det räcker till en medalj är omöjligt att säga, men om de får medaljer vid OS så är det draghjälp för hela seglingssporten, tänk vad häftigt om en seglare blir nominerad till något pris på Idrottsgalan!
2008-01-15 @ 09:35
Kul att sveriges bästa seglingsblogg uppmärksammar jolle-segling !
Kan bara komplettera inlägget med att det pågår mycket aktivitet i Laser-klassen. Kalle Sunesson och en gubbe som jag känner väl tränar sedan 1:e januari i Australien inför VM 4-13 februari. Man kan läsa mer om det på http://sailevent.wordpress.com/.
2008-01-15 @ 10:53
Segling har många parametrar och är ingen enkel sak men att jämföra fysiken hos en seglare med en längdåkare är kanske inte helt rätt. Själv tränade jag mycket windsurfing och senare även mycket triathlon och även om man blir vältränad av windsurfingen ( som väl kan jämföras med jolleseglingen) så är det på en helt annan nivå konditionsmässigt med triathlon (eller skidor).
Sen är det alltid så att för att bli bäst på något så är det bara träning, träning och träning som gäller inom vilken sport man än väljer.
2008-01-15 @ 11:11
Kul att man visar hur mycket det tränas för att bli bra seglare. Jag tror inte dom flesta inser hur mycket olika träning det behövs för att ligga i topp innom seglingen, och jag hoppas att det i framtiden kommer att finnas praktiska och ekonomiska möjligheter för fler satsande ungdomar i fler klasser att träna utomlands under vintern.
Men i brist på detta så fortsätter en liten (i lördags var dom fem) uthållig skara E-Jolle seglare med seglings träning på toppnivå i Gottskär varje helg så länge inte isen ligger för långt ut.
2008-01-15 @ 20:03
Peter, angående fysträningen:
Jag ska gå ner 25 kilo till GR08, min bror Jon ska också ner 25 kilo till GR08, Alexander behöver bara gå ner 20 kilo. Både Jon & jag har hitintills gått ned 3 kg på 1 vecka, tanken är att man ska gå ner 1 kg i veckan x 25 veckor = GR08!!
Det är nämnligen så att klassregeln för X-41 OD säger att crew weight = 850 kg, ska man vara 10 man så…. :-)
Mvh
//Arthur, Oxygen Sail Racing Team
2008-01-15 @ 21:21
Wow 25 kg på 25 veckor… låt oss veta hur det går!! Lycka till
Peter du bevakar väl detta, Typ “du är vad du äter” goes saling
///Jocke
2008-01-15 @ 22:56
Det är inget revelutionerande direkt, efter att man bulkat (käkat som en björn) och styrketränat som fan och gått upp massa i vikt (fett men framförallt muskler) så deffar du ner. Fortsätter styrketräna, men kör framförallt mkt cardio och räknar varje calori.