Båtmässa
I morgon drar Båtmässan i gång. Rekord i utställare, premiärer och troligtvis deltagare – men det är på motorbåtssidan som det händer saker. 80% av mässan är motor? Inget snack om miljön här inte…
Från det jag kunde se så är det Elan 410, Dufour 40 Performance eller X-34 som känns lite kul (på gränsen till Sweet…).
Swedish Match och Torbjörn Åkeson står bakom en satsning i Dufour 40. Det skall seglas LYS-cup på västkusten, en del andra race och till EM i Marstrand så kommer Björn Hansen att ratta. LYS tippas bli 1.34.
Vi får väl se vad det skvallras om de närmaste dagarna…
Feb 2, 2008 @ 09:29
Om 5-10 år är det nog tvärt om. Om jag vore ägare av en stor motorbåt skulle jag nog göra allt för att sälja den nu – om 5 år är den troligitvis väldigt svårsåld.
Feb 2, 2008 @ 09:45
Man kan ju alltid hoppas det…
Feb 2, 2008 @ 10:48
Jag tar tillbaks, det är snack om miljön. Men mest snack!
Det skall hända saker nästa år. Kanske.
Men de flesta motorbåtarna på mässan släpper ut med koldioxid på en sommarmånad än jag gör med min firmabil på ett helt år. Är det rimligt?
http://akefredriksson.blogspot.com/2008/01/havets-och-kusternas-miljbovar.html
Nån som vill roa sig med att räkna ut hur mycket alla mässbåtarna släpper ut på en timme? Kommer att ge rubriker!!!
Feb 2, 2008 @ 10:49
5-10-15 år, nånstans däromkring tror jag att motorbåtsåkandet kommer sjunka, allt beror på priset på bränsle, känns som den genomgående mentaliteten är “miljö är bra, men andra får minska sitt motortuffande, jag vill åka min flybridgebåt om sommrarna”. Nä hoppas farbröderna i regeringen tar det modiga beslutet att höja beskattningen på soppan så som föreslagit i utredning efter utredning.
Feb 2, 2008 @ 10:50
Höj skatten på drivmedel som säljs i “sjömackar”
//Calle
Feb 2, 2008 @ 12:00
Varför inte sänkt moms på segel!!
///Jocke
Feb 2, 2008 @ 12:12
Peter!
Hur kan du få en “gammal IMS låda” som Dufour 40 till nästan sweet:-)
Feb 2, 2008 @ 12:13
Både och tack!
Feb 2, 2008 @ 12:21
Jag är beredd att ta skribentens sida på att “Den gamla IMS lådan” Dufour40 faktiskt är sweet! Särskilt med performance modellen så är jag beredd att säga att det var den båt som tilltalad mig mest på hela mässan. Men som tur är så är ju smaken som baken. Den som stog på båtmässan i år va dessutom utrustad med en riktigt fräck kolfiberratt :-).
Feb 2, 2008 @ 12:31
Kan tipsa om att båtmässan i göteborg sänder live över internet.
Gå till http://www.expresseglare.org/live
Föredragen börjar 13:00 idag med North Sails.
/Johan
Feb 2, 2008 @ 13:04
JJ
Dagens flybridgebåtar släpper ut 60% mindre koldioxid än vad dom gjorde för 10 år sedan. Volvo Penta, Scania mfl, har dieselpartikelfilter på sina motorer numera. Sen har vi den nya IPS, det “drevet” gör så förbrukningen minskar med 30%. Så, det är inte dom nya motorbåtarna som är farliga för miljön, utan alla gamla häckar som kör omkring & spyr ut blågaser! Speciellt är det alla Powerboats som med hjälp av upp till trippla Big Blocks skjuter på din 42 fots 8 tons spjut upp mot 70-90knop. I sommar har KMK starten för årets “Poker Run”, dit har redan 60 båtar anmälts.
Gå dit & lukta/titta så får du/ni se på miljöbovar!!! :-)
Mvh
//Arthur
Feb 2, 2008 @ 14:34
Det finns i dagsläget ingen anledning att inte höja soppaskatten till sjös likväl som på land. Idag kan kan köpa en familjebil i passat klassen som drar 0.5 milen, så soppapriset bör inte vara något problem för de som åker mycket bil
Sen så fattar jag inte varför det inte finns båtmotorer som går på etanol eller båtmotor med katalysatorer. Är det någon som har en aning om varför??
Feb 2, 2008 @ 16:17
Henke!
Du verkar vara en lätt road man om det räcker med en kolratt:-)
Det kan vara svårt att välja bloggmasters sida när han står “på gränsen”.
Feb 2, 2008 @ 16:20
Hehe, bloggmasterns åsikt va väl lite vag. Med eller utan kolratt så tycker jag dufouren verkar vara en spännande och väldigt potentiell kappseglingsbåt, men jag blir lite nyfiken på vad som fått dig att se på den i ett annat ljus. Upplys mig gärna om negativa aspekter :-)
Feb 2, 2008 @ 17:10
Är det inte rätt med en IMS-låda när man ska köra ORC Intenational? Underlig kommentar att hacka på Dufouren. Men Peter att kalla den Sweet?
Sweetbegreppet är helt klart utsatt för inflationstryck. :)
Elan 41 tycker jag nog har ett visst berättigande. X-34an också.
Feb 2, 2008 @ 17:22
Sergio Llorca lyckades att segla hem Copa del REY och ims 670 VM med en sådan 2005 så den är nog kompetent. Performancepaketet innefattar vad jag förstår bantat skrov, med utvalda förstärkningar, Harkenvinschar och däcksutrustning, färre skrovgenomföringar, och större segel. Så visst går det nog att kappsegla den, och med Björn Hansen bakom ratten får den säkert några “extra hästkrafter”!
Mvh
Feb 2, 2008 @ 17:33
Jovisst, men han lyckades ju med Dufour 34an också…
Feb 2, 2008 @ 17:36
Japp, men Björn Hansen är ju ingen duvunge heller :)
Dock håller jag med om att den inte faller under “sweet”.. Kanske sweet 2002, men inte 2008.
Feb 2, 2008 @ 17:38
CASE CLOSED :)
Feb 2, 2008 @ 18:43
På gränsen till Sweet är INTE Sweet :)
Men i samma kategori hamnar väl också IMX-40, First 40.7, Grand Soleil och liknande. Jättebra båtar (framförallt på EM till sommaren), men inte Sweet… i alla fall på den här bloggen.
Feb 2, 2008 @ 18:50
Du menade kanske halv söt. Åtminstonde inte sucralos. :)
Feb 2, 2008 @ 22:09
Apropå bränslekostnad. Jag bor ju på Tjörn och gjorde så även 1980 när Tjörnbron hade rasat. Vi pendlade dagligen 15 mil t o r Göteborg. Då blev jag intervjuad i DN angående kostnaderna för bilpendlingen. Jag sade att “jag vet inte om vi kommer att ha råd att pendla när bensinen kommer att kosta tre kronor litern”. Jag har artikeln kvar så jag minns inte fel.
Idag kostar bränslet över 12 kronor litern och jag, och alla andra, kör fortfarande. Om några år kommer bensin och diesel att kosta minst 20:- litern, hur gör vi då? Och vad händer då med de stora motorbåtarna? Var går smärtgränsen?
Feb 2, 2008 @ 23:04
Nu vill vi på höger-kusten ha lite produkt info å bilder från mässan tack ;-)
Feb 2, 2008 @ 23:18
Johan, vi sänder WebbTV LIVE från båtmässan!
Från Västkustens Expresseglarers båt på mässan så börjar sändningen klockan 13.00 imorgon.
Världsmästaren Peter Krull Andersson kör första inslaget, Arne K intervjuar, avslutningsvis blir et lite info från PolyRopes.
Hur gör Du för att titta? Klicka på WebbTV länken på http://www.regatta.nu
Bo Bäversjö
Västkustens Expresseglare
Express – En klass för sig
Feb 3, 2008 @ 00:37
Mac ägare måste köra Firefox – jag ska kolla!!
/
Feb 3, 2008 @ 10:50
Funkar utmärkt med Firefox och Apple.
Sändningen kan även nås direkt via länken http://www.expresseglare.org/live
Högerklicka och välj helskärm om bilden upplevs liten.
/Johan O.
Feb 3, 2008 @ 17:46
Hej
Kan säga att jag var besviken på årets mässa, det var ju nästan bara “storsäljarna” som visades. Så det som var något att se var ju x-34, Dufuor -40 samt Elan 410, men det var ju inte första mässan som dessa visades på. Jag hittad dock en trevlig kolfiberleksak med bärplan en våning upp. Det var ju nästan mer intressant att titta på motorbåtarna, tyvärr. Jag var där i fredags. Jag tycker det är bra att miljödebatten kommer igång, sänkt moms på kolfibersegel låter som en ypperlig idé.
MVh
Carl