Båd i Bella 2008
Efter dagens möten i Köpenhamn lyckades jag få en timme på Bella Center. Mässan är som gjord för att visa segelbåtar – ljus och rymd men utan att bli ödsligt.
Massor av Bavaria, Elan, Hanse och Sun Odyssey.
Olsen Yacht har ju börjat sälja J/boats i Danmark och ställde bland annat ut J/109 #344 på mässan. Intresset hade tydligen varit stort både från danskar och skåningar och man hade nästan 20 personer som skulle provsegla i Stubbekøbing så snart båten kom i vattnet efter mässan.
Båten skall sedan seglas till Tyskland för att ingå i en testsegling av J/109 och J/122 som skall göras av danska och tyska seglingstidningar. Kanske är det inte för sent för Segling att hänga på… Man verkar också ha fått ihop en besättning som skall kappsegla båten i Tyskland och Danmark. Danska 2star står på agendan.
Kul med lite action. Vi ser fram emot rapporterna!
Esse 850 är ju hyfsat läcker! DKK 544.000:-
Dehler 34 har jag inte spanat in tidigare, och när bloggkollegan Anders på Öresund Regatta har en på gång så måste man ju titta lite närmare. Däckslayouten är helt OK med nedsänkt rulle, flushade luckor och fall dragna under däck. Snyggt.
Instrumentkonsolen kan man ju ha delade meningar om… Jag har alltid tyckt att Dehler gör tuffa båtar som man gärna tar ut på havet. Men lite tråkiga? Den senaste generationen har ju blivit lite mer designade.
Eftersom Dehler 34, X-34 och J/109 är i samma storleksklass och har i stort sett samma layout, så det är kul att jämföra detaljer. Layoutmässigt så är de mycket lika. Dehlern har fräcka luckor som man fäller framåt. Men det är en fånig liten plaststropp (som ett buntband) som håller luckan i läge. Ganska små skåp, så man kanske har finporslinet någon annanstans.
Snyggt och sobert, men lite trångt? Jag har ont om utrymme nedanför trappan, men här får man brottas rejält om man kommer med en genua eller genomvåt spinnaker…
Mycket snyggt! Men borde de inte sitta fast? Tänkte spana in kölsvinet, men då blev de helt tokiga, “nej, nej, du måste boka tid om du vill titta ordentligt”… Vet inte vad de försökte dölja :-)
Sikaflex? Nån som vet varför det ser olika ut på olika båtar?
Sammanfattningsvis en sjysst båt (grattis Anders och ni andra som har skaffat en). Skall bli kul att se hur den seglar.
Den här var ju också dejlig! DKK 320.000:-
Öresund regatta, Anders
Feb 29, 2008 @ 00:11
Vi har ju gjort en hel del extra mot mässbåten som är lite “snikutrustad” tycker jag. Ganska mycket racingtillägg och annorlunda däckslayout alltså. Återkommer med detta på Öresund Regatta när båten börjar byggas eller vid leverans och jag får de första bilderna.
Instrumentkonsolen plockade jag själv först bort i min spec men tack vare att jag lade ut detta om mina instrument på bloggen så fick jag feed back att det inte funkade att vara utan då sprayhooden är uppe.
Durkarna ska vara fastskruvade förstår inte varför de inte var det på mässbåten. Varvet har nog brått att få ut våra båtar.
Kölens yta mot skrovet tycker jag är bra utförd med stor yta. Sikaflex smetningen kan jag ta däremot den lilla knölen framför kölen blir det vinkelslip på. :)
Öresund regatta, Anders
Feb 29, 2008 @ 00:12
Förresten så är J-109 en kanon fin båt. 2a på mässan klart före X-34an som jag tycker känns märkligt gammaldags. :)
Peter Gustafsson
Feb 29, 2008 @ 07:35
Anders, jag visste väl att det fanns bra förklaringar! Det gäller att ha koll när man skall beställa ny båt :)
Sedan förstår jag inte hur man kan ställa ut båtar där saker uppenbarligen inte är klara… det verkar ju vara ganska vanligt.
Claes Nettelbladt
Feb 29, 2008 @ 09:59
Bilden på pentryluckan visar på en sällsynt korkad lösning, som idag finns på de flesta “mass”-producerade båtar. Det blir billigast att tillverka alla luckor precis likadana och därför får vi se dessa minst sagt idiotiska luckor över allt – ja, även på min egen 40.7. Och det syns tydligt på bilden vad som är dumt. Luckan fälls rakt ner över spislågan! Är det inte meningen att man skall laga mat på alla nya båtar? Ja, har frågat flera av de olika fabrikatens leverantörer och dom har ingen vettig förklaring utom kostnadsaspekten förstås. Däremot verkar det som om X-Yachts har tänkt till och fortfarande har skjutluckor i plexi. Dom kan öppnas utan risk för att eldas upp. Det skall inte bara se snyggt ut – det skall ha en vettig funktionalitet också!
Peter Gustafsson
Feb 29, 2008 @ 10:19
Claes; jag har en idé…
Vi sätter upp ett testteam på Allt i Sjön, och så kör vi igenom de mässbåtar som utger sig för att vara cruiser/racers och skriver korta testprotokoll som jag publicerar.
Vi behöver:
– 8 man i fulla sjöställ + liten bag
– 1 hafsigt viken genua
– 1 våt spinnaker/gennaker på >100 m2
– 8 mål mat
Sedan sätter man igång och “torrseglar” stenhårt i 30 minuter.
Vilken syn! :-D
Skulle faktiskt kunna ge TV-tid om vi gjorde lite PR. Vad skall vi kalla oss? Nåt i stil med Mythbusters?
Peter K
Feb 29, 2008 @ 11:00
Vilken fullständigt lysande idé Peter.
Det blir säkert obetalbara miner på försäljarna när ni skall hitta platser att hänga 8-9 blöta sjöställ för tork, laga mat på två lågor=snabbt samtidigt som en genomblöt spinn kommer ner genom luckan…..och en knökad genua skall upp……
Synd att båtarna då inte visas i rörliga giggar, liknande mekaniska tjurar, så att ni kan gå omkring under deck med livselar och uppblåsbara flytvästar med metallspännen fram och se var ni gör de flesta märkena i böjlisterna när ni åker omkring eftersom det (ofta) saknas vettigt placerade grabbräcken i ruffen..
“Boatcruchers” kanske ;-)
Micke
Feb 29, 2008 @ 11:15
Glöm inte det stora railtestet. Sitt där 6 timmar och kolla om man får ont i baken eller inte. Samt skicka upp maten till dom på railen. Testa att vika den blöta genuan på däck.
MickeM
Micke
Feb 29, 2008 @ 11:35
Glöm inte att kolla sjökojerna. Lägg 2 gastar i sjökojerna spring på däck snurra på vincharna mät sedan bullret innvändigt.
MickeM
Micke
Feb 29, 2008 @ 12:28
Peter du glömde utrustning. Ett stycke högtryckstvätt och Carolas fläkt.
Erik B
Feb 29, 2008 @ 13:38
… Högtryckstvätt finns redan i lokalerna i form av brandsprinkler. Ni behöver bara en gasollödpenna på en lång pinne (2xspinnbom?). Fläkten behövs nog inte heller utan ersätts av alla bestörta skrik från putsande försäljare…
Men grundidén var jättebra. Ofta räcker det med att försöka möta en annan besökare vid pentryt för att man ska bli fundersam.
Öresund regatta, Anders
Feb 29, 2008 @ 21:47
Jag gillar testförslagen.
Årets test på Bella räckte bara till burktest på relingen. Martin Wikman, som sålde båten till mig, berättade att en dansk båtägare hade omkommit för att han trillade ner från båten när den stod på land. Safety is not an compromise. SGFö´s skyddsombud satte stopp.
Det var bara min fördäckare, Carl-Henrik, som hängde på burktestet. Kolla in på Öresund regatta. http://sundetregatta.blogspot.com/
Vem vill burka på en X-34 eller X-37 reling?
Öresund regatta, Anders
Feb 29, 2008 @ 21:57
Peter,
det är nog bara tecken på hur hårt tryck det är från marknadssidan att få börja sälja.
Marknaden är ju stentuff i 34-35 fots klassen.
Jag tror också att varven lär sig mycket från alla förståsigpåare när de ställer ut och att båtarna testas och att man på så sätt kommer snabbare fram med en optimal produkt.
Visst är det som du säger konstigt att man inte lyckas få till att skruva fast durken på en mässbåt.
Dehler varvet har gjort en hel del justeringar från och med båt nr 27. Alla till det positiva. Vi får nr 43. :)
Peter Gustafsson
Feb 29, 2008 @ 22:13
Anders, när kommer den? Är det hemsegling från Tyskland som gäller?
Såg att nästan alla båtar på mässan i Köpenhamn annonserades med två priser. Ett tyskt och ett danskt. Satte mig inte in i det, men det verkade vara en del pengar att spara…
Öresund regatta, Anders
Feb 29, 2008 @ 23:15
Jo, det är nog en del stålar att tjäna. Risken är ju att man får skattemasen efter sig. Regelverket är ju ganska oklart. Tidigare skulle båten vara använd +3 månader och motorn skulle ha gjort +100 timmar. Så mycket motor kör inte jag på 3 säsonger. Vi har aldrig diesel i tankarna så måste alltid segla till och från racen. :)
Jag har köpt min med leverans till Sverige med en moms högre än på Olof Palmes tid.
Jag får båten levererad till Öresunds Marina i Höganäs där vi ska ta in båten inomhus och spackla kölen, måla botten och montera instrumenten.
När kommer den? Ja, den skulle varit här den 8e februari. Är den här så vi kan köra Trim Cup i Vedäck i början på maj så är jag nöjd.