Skip to content

85 Comments

  1. Patrick
    Mar 11, 2008 @ 21:54

    Ja, jag tycker det är kul att havskappsegling nu har ett forum oavsett vilket respitsystem man råkar föredra. Kul också att fleras lobbyarbete visade sig fungera demokratiskt och det blir ett IRC Riksmästerskap redan i år (6-7 sept Nynäs Höstregatta)! Jag är också glad att ORC SM arrangeras då många fler sannolikt har möjlighet att vara med samt att deltagaravgiften för i år är väsentligt lägre än förra året samt att det inte tar lika många semesterdagar i anspråk eftersom man vill köra EM på Marstrand också. Det blir nog ett bra 2008 för seglingen!

    Reply

  2. Johan T
    Mar 11, 2008 @ 22:29

    Oerhört svårt att förstå vad SHF tror sig vinna på att tvinga in alla bli medlemmr i SHF. Är det ekonomin som kärvar?

    Vi vill gärna delta till utvecklingen av sporten, men att tvinga in folk som medlemmar känns helt klart fel väg att utveckla sig.

    Reply

  3. Mats V
    Mar 11, 2008 @ 22:43

    Bra jobbat, Patrick!

    Reply

  4. Lars S
    Mar 12, 2008 @ 00:34

    Tycker att det känns jättebra! Synd bara att vi var så få på mötet… Viktigt att folk engagerar sig…

    Reply

  5. Calle P
    Mar 12, 2008 @ 08:27

    Detta var dropen. Nu är det bara att glömma havskappsegling i fortsättningen.

    Det har blivit mycket dyrare och krångligare att havskappsegla.
    När Vi körde GR 2003 fick vi uppdatera lite småsaker på båten.
    Men nu är det ju löjligt hur mycket prylar som behövs.

    Det är svårt att motivera detta om man bara skall köra ett havsrace per år. 20000 sek för att köra Göteborg offshore? Nä det är för dyrt.

    Och hur kans SHF ta ett sådant beslut? Jag som är medlem i BKSS som är medlem i SSF som är medlem i ISAF som sköter Cat 0-4 borde få segla detta utan medlemskap i SHF…

    //Calle

    //Calle

    Reply

  6. bister
    Mar 12, 2008 @ 08:37

    Håller helt med Johan T.

    Nu när man kanske har lyckats vända trenden genom att förenkla deltagandet (paratar främst om GR) så kommer ni med ytterligare en avgift.
    Vad får en seglare med ex en Cumulus för fördelar ev att han är medlem i SHF?
    Hur har SHF tänkt mot-prestera? Förklara gärna.

    Reply

  7. Patrick
    Mar 12, 2008 @ 09:19

    Tomas,
    Jag kan ha en viss förståelse för din skepticism mot “kollektivanslutning”, men jag har svårt att uppröra mig då förändringen inte är särskilt stor, egentligen. Förr var så gott som alla båtägare på t.ex. Gotland Runt medlemmar i SHF genom sina mätbrev, men genom öppnandet av LYS på Gotland Runt försvann många medlemmar som tidigare har varit med och betalat sin del av att SHF deltar i internationellt arbete för att bl.a utveckla säkerheten kring havskappsegling. Självklart har detta bl.a med ekonomi att göra. Man lägger även massor av tid på att hjälpa klubbar arrangera mästerskap och kunna genomföra havskappseglingar på ett säkert sätt. Man ställer upp som föreläsare på säkerhetskurser och som artikelförfattare för att öka kunskapen om och intresset för havskappsegling i Sverige. SHF gör ju detta för att utveckla havskappseglingen – för sina medlemmar – annars fanns där ingen större poäng? Man kan såklart inte börja kollektivansluta alla LYS-seglare till SHF och därför har man valt att gå på de som skall segla havskappsegling med säkerhetsföreskrifter. Logiskt, tycker jag.

    Det finns också en logik i att om hela besättningar går på t.ex. de populära Go for Speed-seminarierna så bör även besättningen vara medlemmar. Man har ju kostnader för dessa seminarier och det vore väl inte rimligt att höja båtägarens medlemsavgift så att besättningen kan gå gratis?

    Reply

  8. Matte
    Mar 12, 2008 @ 09:31

    Kan någon förklara vilken auktoritet SHF har för att kräva medlemskap?

    Reply

  9. Bengt Falkenberg
    Mar 12, 2008 @ 09:33

    Jag håller med Patrik om att det är den enda vettiga lösningen på en svår fråga. Jag anser att alla som seglar under en regel (även säkerhets regler) skall/måste vara med om att finansiera kostnaderna för den. SHF gör tillsammans med ORC ett jättearbete för att havskappsegling skall vara säkert och förebyggande för olyckor.
    Bengt Falkenberg

    Reply

  10. Stefan
    Mar 12, 2008 @ 09:53

    Hej
    Kul att SHF rör på sig och skönt att förhållningssättet mellan olika respitsytem verkar mer sansat. Men apropå gast rekrytering så kanske detta stödjande medlemskap blir ytterliggare en hämsko. För att hålla igång en besättning på 6-8 personer behövs omkring 12 som är engagerade. Min erfarenhet på gast fronten som numer är ganska lång och sträcker sig från party tider-via småbarn till mogen familj är att sena avhopp alltid dyker upp. När man då sitter dagen innan och får jaga runt och få människor att avstå fester, barndop, familjemiddagar etc även behöva lägga in frågan om medlemskap blir ytterliggare en grej. Jag tycker det då vore bättre med en 100 eller 2 extra på båten. Jag har noterat att GKSS inte verkar vilja genomföra ett EM med en klass uppdelning detta kommer medföra att antalet klass 2 båtar kommer bli mindre om inte försvinnade litet. Även anmälningsavgiften är i högsta laget men då kanske ingår medlemskap i SHF för hela besättningen :-). Lite märkligt är det att lägga in partyt före havsköret jag förutsätter att de som lägger in så mycket pengar och energi på att ställa upp i EM inte åker dit för att dricka grogg. Det får man göra efter seglingarna.
    Hälsningar
    Stefan

    Reply

  11. fastisfun
    Mar 12, 2008 @ 12:11

    Så det är dags i SHF nu. Var inte frågan om “seglar licens” upp i SSF för bara något år sedan. Var inte den allmänna slutsattsen då att det inte var något någon ville ha?
    Patrik, det har inte föresvävat att de seglare som väljer att ställa upp i t ex. GR under LYS är just de seglare som inte är intresserade av mästerskap och seminarier? Om SHF vill finansiera sina seminarier föreslår jag deltagar avgift på plats.

    Reply

  12. Sillstryparn
    Mar 12, 2008 @ 12:52

    Fack the union!

    Reply

  13. PelleL
    Mar 12, 2008 @ 13:45

    Jag tror knappast SHF’s beslut om att alla som seglar ISAF kategori 0-4 skall vara medlemmar i SHF kommer att hålla. Säkerhetsreglerna är ett ISAF-regelverk som ISAF tillhandahåller fritt för den som vill använda det. Jag har förståelse för SHF’s problem men jag menar att enda möjligheten för SHF är att se till att skapa värde för medlemmarna så att folk tycker det är meningsfullt att vara medlem. Jag har inget problem med krav på att alla i bbesättningen på ett mästerskap skall vara medlemmar, det finns många andra klasser där det är så också men….viktigast är att se till att göra det meningsfullt att vara medlem.

    Reply

  14. Patrik
    Mar 12, 2008 @ 14:22

    Tycker även jag att det verkar märkligt att SHF kan kräva medlemskap för dessa deltagare. Skall även utländska vara medlemmar? ;-) Borde räcka med medlemskap i klubb ansluten till nationell myndighet.. som i alla andra fall ;-)

    Skrota idén!

    Reply

  15. Olof T
    Mar 12, 2008 @ 14:54

    Patrick,

    jag har själv gått på flera “Go for speed”-seminarium (mycket bra), och ingen tvekar att ni ska ta betalt för denna typ av verksamhet om bestämmer det.

    Men att en besättning som ställer upp i GR LYS, där man samlat ihop sina kompisar och bara kör denna tävling, kommer aldrig ställa upp om ni tvingar alla bli medlem i SHF. Det är ju en kostnad på kanske 1000 kr för en besättning.

    KSSS har ju tagit fram LYS-alternativet för att främja ett större deltagande från sådana som normalt inte kappseglar, och där måste kostnadsnivån på båten hålls nere, då känns det ju helt bakvänt med ett tvångsmässigt medlemsskap.

    Se istället till att båten/skepparen är medlem, det accepterar nog alla, men fundera en gång till på konsekvenserna!

    Jfr med mataffärerna, de hade från början rabatterna kopplade till sina medlemskort, sen insåg man att man kan få fler kunder om man erbjuder dem även till andra. Medlemskortet behöll man och gav extra förmåner till dem, men alla kan ta del av veckans rabatterna.

    Reply

  16. Jan
    Mar 12, 2008 @ 14:57

    Kom att tänka på samma sak, måste jag som finsk seglare vara ansluten till SHF om jag vill segla GR? Knappast, men lite ogenomtänkt verkar det.

    Reply

  17. Patrick
    Mar 12, 2008 @ 15:16

    Olof, kanske var mitt referat otydligt. Förslaget gällande 2009 om ISAF kat 0-4 gäller enbart båtägarna, d.v.s man likställer båtägarna oavsett ORC, IRC och LYS när det gäller att bidraga till säkerhetsarbetet. För ORC och IRC betalas detta genom mätbreven men så fungerar det ju inte i LYS.

    Reply

  18. Patrick
    Mar 12, 2008 @ 15:21

    Fastisfun, jag förstår inte kopplingen. Vill man inte hålla på med mästerskap och gå på seminarier så behöver man heller inte vara med i SHF. Förslaget handlar enbart om att likställa båtägarna i ORC, IRC och LYS där de två förstnämnda är med och betalar för bl.a säkerhetsarbete genom sina mätbrev.

    Huruvida SHF kan göra detta eller ej är jag inte rätt person att avgöra. Men jag kan ju som båtägare tycka att det är ytterst rimligt.

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Mar 12, 2008 @ 15:51

    Patrick, har ni pratat spons?

    SHF borde befinna sig i en sits där man kan låta leverantörer (North, Nexus, Seldén, båtbyggare) stå för “Go For Speed”. Dessa aktiviteter måste väl vara till för att rekrytera medlemmar till havskapssegling och förbundet?

    Man borde också kunna hitta en fet sponsor för kappseglingsserien (vad nu definitionen på det är) typ Rolex, Audi eller Skandia. Möjligt att det stökar till det för klubbarnas/kappseglingarnas egna sponsorer, men det borde man kunna hantera?

    Reply

  20. Patrick
    Mar 12, 2008 @ 16:05

    Jag har varit med i tre dagar nu så jag har inte kommit in i detta så mycket ännu :-) Spons är en viktig fråga. I år har ju Matrisen gått in och sponsrat ORCI SM, men på vilket sätt vet jag inte exakt ännu. Jag konstaterar att anmälningsavgiften har sjunkit till behagliga 2000:- och jag vet att de sociala aktiviteterna var mycket bra sist.

    Jag vet också att man arbetade med sponsorer för IMS-rankingfinalerna på Bornholm för ett par år sedan. Men det var ett samarbete mellan Östersjöländernas havskappseglare så det var väl inte specifikt SHF antar jag eftersom det var en tysk sponsor för de seglingarna.

    Det borde ju finnas ett självklart intresse hos leverantörer av produkter och tjänster där vi båtägare och seglare är målgrupp, så jag skall definitivt ta med mig frågan!

    Reply

  21. fastisfun
    Mar 12, 2008 @ 16:15

    Ursäkta, jag måste ha läst väl snabbt och gott i samma fälla som Olof. Då faller del av poängen.
    Men, egentligen tycker jag det fortfarande gäller. Även om argumentationen blir tunnare runt båtar som ställer upp på mästerskaps nivå.

    Reply

  22. Lars S
    Mar 12, 2008 @ 19:55

    Gällande medlemsavgift är det väl en självklarhet att man skall vara medlem i SHF om man kappseglar. Detta har ju alltid gällt för alla entypskalsser och ingen har ifrågasatt detta. SHF är faktiskt vårt förbund för havskappsegling varför detta är helt jämförbart. Kappseglingar uppstår inte av sig självt…. Det behövs en organsiation som planerar, samordnar och driver på. En sådan organisation behöver självklart en budget…. SHF hade tidigare sina intäkter primärt via IMS-certifikat. När vi nu i större utsträckning väljer billigare mätbrev (IRC) eller kostnadsfria mätetal (LYS) minskar dessa intäkter drastiskt. Själv tycker jag att ett obligatoriskt medlemskap är helt naturligt!
    SHF är dessutom ett förbund som engagerar sig och ordnar fina aktiviteter.
    Lasse

    Reply

  23. bister
    Mar 12, 2008 @ 20:26

    Men Lars S. Har för mig att det är KSSS som arrangerar Gotland runt.
    Har fortfarande inte fått svar på min fråga ovan vad den seglare som seglar GR i en Cumulus får för avgiften?

    Reply

  24. Alex
    Mar 12, 2008 @ 20:46

    Bister: Jag föreslår att du läser SHF’s stadgar på http://www.shf.nu så förstår du kanske bättre vad det är för organisation det handlar om och vad de har för betydelse för de som seglar tex Gotland Runt.

    Reply

  25. Magnus
    Mar 12, 2008 @ 21:04

    Förbundets program verkar väldigt koncentrerat kring Stockholmsområdet, eller har jag missat nåt ?

    Kanske står S:et inte för Svenska.. :-)

    Reply

  26. bister
    Mar 12, 2008 @ 21:16

    Alex. Jag kollade men måste säga att jag inte blev nämnvärt klokare. Många fina ord men mer konkret?
    “Bevaka havskappseglingens tekniska utveckling i Sverige” Tex. Hur exakt går detta till och på vilket sätt gynnar detta den enskilda båtägaren.
    Det kan naturligt vis vara så att jag är både okunnig i frågan och lite trög men jag ser fortfarande inte nyttan i ett medlemskap för en båtägare med en std LYS-båt som bara havskappseglar runt Gotland.
    Jag har havskappseglat i snart femton år och sett att SHF gjort en hel del bra för sina medlemmar men att tvinga folk känns lite onödigt.

    Reply

  27. Patrik
    Mar 12, 2008 @ 21:21

    Detta är väl knappast bara för de som seglar GR.. Kat 0-4 är ju klart fler seglingar än så. Man får väl hoppas att arrangörerna till “mindre” ö runt seglingar inte hänvisar till ISAF Special Regulations i sina inbjudningar då ……eller så får väl arrangören som gör hela tävlingen pengar av förbundet för att arrangera ;-)

    Att ORC/IRC skulle vara entyp är väl nästan lite skrattratande och förslaget gäller tydligen även de som seglar LYS…

    Reply

  28. Alex
    Mar 12, 2008 @ 21:39

    “Tillvarataga havskappseglingens intressen i Sverige. Med havskappsegling avses kappsegling mellan båtar som uppfyller Internationella Seglarförbundets (ISAF) havskappseglingsbestämmelser (Offshore Special Regulations) Kat. 0-4.”

    Alltså tex Gotland Runt, där alla som tävlat debiterats en mindre SHF-avgift på mätbrevet, dock ej LYS, men nu förs ni in. Det är lika för alla :) Finns ju även ORC-club båtar som kappseglat bara Gotland Runt varje år, men de är ändock betalande SHF-medlemmar, så varför inte LYS också?

    Från “protokollet”..:
    “Krav på medlemskap för seglingar enl ISAF kat 0-4
    Fr.o.m 2009 kommer man att kräva medlemskap i SHF för båtägaren på alla kappseglingar där säkerhetskrav ställs enl ISAF kategori 0-4. För de som seglar ORCI/ORC Club medför detta ingen förändring men däremot för andra klasser på t.ex. Gotland Runt, där ju medlemskap ej har krävts tidigare eftersom de flesta båtägare har varit medlem genom sina mätbrev vilket förändrades förra året genom öppnandet av LYS. Detta gäller då även tävlingar som Watski 2Star m.fl.”

    Jag är dock inte någon representant för SHF, så ta det jag skriver med en nypa salt, jag hade mailat och frågat om jag vore du. :)

    I min mening så är det klart man ska vara med i SHF om man havskappseglar, annars är det lite som att Köra bil utan att betala skatt till vägverket.. och min subjektiva mening är att 300 kr är inte så mkt att bråka om mot vad vi kappseglare får tillbaka..

    Reply

  29. Magnus
    Mar 12, 2008 @ 21:49

    “Själv tycker jag att ett obligatoriskt medlemskap är helt naturligt!” säger Lars S

    Min reaktion är raka motsatsen: frivilligt medlemskap är helt naturligt!

    Att ett klassförbund och en intresseorganisation för en disciplin inom sporten kan likställas är inte helt sjävklart heller.

    Magnus

    Reply

  30. bister
    Mar 12, 2008 @ 22:08

    Men när jag betalar vägskatt så betalar jag för att staten skall hålla vägnätet i skick. Men jag fattar fortfarande inte vad SHF ger mig för pengarna. En hemsida med dammiga stadgar ger inte mig som enskild särskilt mycket. Men förklara gärna!

    Reply

  31. Alex
    Mar 12, 2008 @ 22:15

    § 1 Organisationstillhörighet

    Svenska Havskappseglingsförbundet skall vara anslutet till Svenska Seglarförbundet.

    Och ssf i sin tur:

    Svenska Seglarförbundet, i dessa stadgar benämnt förbundet eller SSF, har till uppgift att främja
    och administrera all seglingsidrott i Sverige på sådant sätt att den står i överens-stämmelse
    med idrottens verksamhetsidé enligt 1 kap Sveriges Riksdrottsförbunds (RF) stadgar samt att
    företräda svensk seglingsidrott i utlandet.

    Jag tycker det förefaller sig mycket naturligt det Lars S skriver, SHF-avgiften på 300kr per år anser jag som lika naturligt som att betala för den specifika kappseglingen man deltar i.

    Reply

  32. Patrik
    Mar 12, 2008 @ 22:31

    § 42 Uppgifter för klassförbund:
    Klassförbund anslutet till SSF kan företräde endera:
    – Internationell eller erkänd klass antagen av ISAF
    – Internationell respitregel antagen av ORC
    – Skandinavisk klass antagen av Skand SF
    – Nationell klass antagen av SSF. (möjligen här skulle SHF kunna styra men om man sen läser LYS reglerna så)

    “SweLYS klassregler 2007
    DEL I – ADMINISTRATION
    AVDELNING A – ALLMÄNNA REGLER
    A.1 Myndighet
    A.1.1 SSF är myndighet för och administrerar SweLYS-reglerna.”

    Låter som att SSF bestämmer över LYS och SHF över IRC ORC….

    Det jag tycker är synd att man tagit ett beslut (som inte går att hitta inte vad jag lyckats med på SHF hemsida) helt utan att fråga seglarna. Vem minns hur SSF fick backa från tävlingslicensen. Vore väl på sin plats att förankra lite mer än hos 125 medlemmar?
    Förmodar att inte ens alla dessa visste om detta beslut.

    Reply

  33. MiniMe
    Mar 13, 2008 @ 00:26

    Ö-Maran???

    Reply

  34. Lars S
    Mar 13, 2008 @ 02:15

    bister: Jag tycker att din beskrivning av vägskatten är precis vad SHF faktiskt gör. Håller kappseglandet “i skick”. SHF påverkar klubbar att bedriva kappseglingar på önskvärt sätt, marknadsför vår sport, tar tillvara seglarnas intressen, verkar för att klubbar skall ta tag i och ordna mästerskap, engagerar síg i mätregler och internationella organisationer, planerar och samordnar cupper/ranking, engagerar sig i säkerhetsfrågor, ordnar olika fortbildningsaktiviteter mm.

    Att bråka på detta sätt om 300 kr är ju löjligt. Den som har råd att ha en båt torde knappt märka en sådan marginell utgift… Även för ovan nämnda Cumulus torde en GR budget ligga på minst 10 000 kr med startavgift, flotte, raketer, mat, segelslitage, lite komplettering av prylar etc…

    Magnus: Detta är faktist det gängse sättet i segelsporten. De flesta klassförbund kräver medlemskap för deltagande. Vissa förbund har testat frivilligt gastmedlemskap, men det har sällan funkat. För att driva ett förbund krävs trots allt lite pengar. Särskillt om man som SHF vill ha styrelsemedlemmar från olika delar av landet så att havskappseglingen gynnas i många regioner. Eller tycker du att vi skall kräva att de som redan jobbar ideellt också skall betala sina resor till och från möten…

    Tittar man på SHF:s finanser blir i alla fall jag förvånad över att man kan bedriva en så omfattande verksamhet med en så liten budget. Att dessa pengar behövs har jag dörför full förståelse för…. Vi seglare kan inte bara snylta på andras insatser…

    Personligen upplever jag att SHF är ett av de mer aktiva förbund som finns i landet. Tittar man på engagemang och aktiviteter är det väl bara Expressförbundet som är vassare. Titta också på det det jobb Sten lagt ner på säkerhetsfrågor så blir man imponerad. Kanske bidrar detta t o m till att rädda liv om ett race skulle drabbas av ett riktigt oväder… Fattar inte hur ni kan ifrågasätta nyttan med detta och SHF….

    Ur ett längre perspektiv tror jag att frågan om avgifter och ersättningar kommer att bli än mer aktuell. Själv har jag jobbat mycket både med ett antal förbund och i flera klubbar. En tydlig trend är att det blir svårare och svårare att få folk att ställa upp och jobba ideellt. Folk vill kappsegla men inte engagera sig. En sport som segling kräver dock ett mycket omfattande basarbete. Uttan detta på klubb- och förbundsnivå – ingen segling… Det blir vanligare och vanligare att man tvingas betala folk för att verksamheten skall kunna bedrivas ( t ex tränare ). Folkrörelsen börjar bli lite halvdöd…. Fortsätter denna utveckling är jag rädd för att vi i framtiden kommer att tala om helt andra avgiftsnivåer… Därför ska vi vara rädda om de som engagerar sig i t ex SHF och krävs då en peng för att finanisiera den verksamhet som de driver ideellt är jag den första som glatt betalar denna!
    Lasse

    Reply

  35. bister
    Mar 13, 2008 @ 08:52

    Har fortfarande svårt att se vad SHF rent praktiskt gör för den enskilda seglaren med en LYS-båt. Tycker tyvärr att orden ovan är floskler.
    Utöver det så tycker jag det är konstigt att man inte får fler medlemmar om nu gör ett sådant fantastiskt arbete.

    Jag kan mycket väl tänka mig att betala de trehundra kronorna om någon bara förklarade KONKRET vad jag får fär pengarna. Känns lite som att Cumulus-seglaren får vara med och betala ORC I-SM och arbetet med ORC I regeln.

    Reply

  36. Calle P
    Mar 13, 2008 @ 09:34

    Om man är LYS seglare så är det som att skjuta sig själv i foten att vara med i SHF.
    Detta grundar jag på att SHF arbetar emot LYS och för IMS eller vad det nu heter idag.

    Desutom är jag redan via mitt klubbmedlemskap (BKSS) redan medlem i SSF som administrerar LYS och alla andra regler som gäller havskappsegling.

    Det arbete SHF gör idag är att skräma bort breddseglingen i havskappsegling. Det har inte blivit billigare och enklare att havskappsegla.

    Och att dom sedan höjer säkerhetsnivån utan att en enda incident har inträffat som de nya reglerna skulle förhindrat gör det hela ännu mer löjligt.

    //Calle

    Reply

  37. Patrick
    Mar 13, 2008 @ 09:37

    Bister, har du havskappseglat i 15 år torde du känna till det arbete inom bl.a säkerhet som görs och att SHF har delegation från SSF att representera Sverige internationellt i det mesta som har med havskappsegling och säkerhetsarbete att göra. Allt detta arbete återmatas i tävlingar som Gotland Runt även om man inte seglar enligt ORC:s regler. Har du havskappseglat i 15 år har du med största sannolikhet tidigare också varit medlem i SHF genom ditt mätbrev och på så sätt bidragit till denna utveckling. Varför tycker du att du helt plötsligt inte skall göra det för att du seglar LYS?

    Efter mycket kritik för att ha varit för insnöade på IMS har nu SHF efter en livkraftig debatt tagit ställning för att vara neutral i förhållande till respitsystem, tagit initiativ till ett IRC RM och försöker lösa även medlemsfrågan neutralt i förhållande till respitsystem. Är inte detta en utveckling som borde applåderas och stödjas istället för att hitta en ny shitfight…?

    Reply

  38. Patrick
    Mar 13, 2008 @ 09:49

    Calle P, visst är du med i BKSS. Men du är väl också med i X-99-förbundet? Eller?

    Om du tycker att arbetet med breddsegling inom havskapp inte går framåt så kanske du skulle engagera dig i förbundet för att se till att det gör det? Om du nu har intresse av att havskappsegling går framåt på bredden alltså. Om inte LYS på EGR är ett steg i rätt riktning och du har förslag kring hur man istället skall göra så kan du väl engagera dig i frågan?

    Reply

  39. Patrik
    Mar 13, 2008 @ 09:53

    Tror inte frågan handlar om IRC eller ORC båtarna utan om LYS verkligen skall handhas via SHF.

    Jag förstår att LYS seglarna gärna vill ha ett eget förbund vilket det oxå snackats om. Och då borde denna diskussion dö ut.

    Representation internationell lär ju knappast vara billigt för förbundet men säkerligen nödvändig. ( citat av Patrick ” SHF har delegation från SSF ” ) Mig veterligen är det inte SSF som representerar utan SHF själva. Frågan kanske kan vara om ett klassförbund behöver ha 4-5 st representanter på ISAFs möten. (kan ju vara så att ISAF betalar en del av resor etc)
    Så dessa pengar de hoppas få in på en tvångsanslutning kanske är viktiga ur den synvinkeln. Jag tror att seglare (läs LYS) säkert kan tänka sig att betala lite om de känner att de få något tillbaka. Frågan har varit uppe här men inte besvarats.

    Reply

  40. PelleL
    Mar 13, 2008 @ 10:00

    Vad SHF gör är mycket vällovligt och bra men som jag sagt innan är övertygad om att modellen att försöka basera kravet på medlemskap på användningen av säkerhetsreglerna inte kommer att funka. Orsaken är att säkerhetsreglerna är ett ISAF-regelverk som SHF inte har någon “representationsrätt” för på det sätt man faktiskt har för ORC’s regler (i egenskap av klassförbund för ORC) och väl förhoppningsvis tar för IRC (i egenskap av klassförbund för IRC om man tar den rollen). Ett klassförbund har rätt att ta ut en mätbrevsavgift och rätt att kräva medlemskap för att få delta på mästerskap men man “äger” inte säkerhetsreglerna (även om Sten Edholm gör ett mycket bra arbete där) och kan som jag ser det inte ta betalt för dom. Skall SHF få med de som bara seglar LYS så anser jag att man får se till att erbjuda något som motiverar till frivilligt medlemskap.

    Reply

  41. Patrik
    Mar 13, 2008 @ 10:04

    Hej PelleL

    Med vilken rätt har ett klassförbund rätt att kräva medlemskap på ett mästerskap? Skulle gärna vilja veta var man kan läsa till sig detta. Mästerskap ( RM/SM ) ägs ju av SSF och deras krav är endast att man är medlem i en klubb ansluten till nationell myndighet.

    Reply

  42. PelleL
    Mar 13, 2008 @ 10:08

    Många klass förbund har skrivit in detta i sina klassregler som SSF (och även ISAF vad gäller int. klasser) accepterat

    Reply

  43. SWE140
    Mar 13, 2008 @ 10:22

    troligen har LYS-seglare blivit bortskämda med att kunna utnyttja ett system gratis. LYS tar inte upp några säkerhetsdetaljer för havskappsegling utan är en ren respitregel. Det ligger på arrangören som i sin tur antagligen hänvisar till SHF’s eller ISAF’s säkerhetsregler.

    Reply

  44. Patrick
    Mar 13, 2008 @ 10:39

    PelleL, jag tror inte att syftet är att “ta betalt” för säkerhetsreglerna. Jag tror att detta snarare har att göra med den luddiga definitionen av vad som egentligen är havskappsegling. Det definieras i SHFs stadgar som seglingar som genomförs enl ISAF kat 0-4 och det är säkert därifrån det kommer. Huruvida det funkar eller ej får väl framtiden utvisa. Debatt är bra i denna fråga, men för mig hade detta inte varit en stor fråga även om jag hade seglat LYS. För mig är det självklart att vara med och stödja det arbete som görs. Jag vill personligen att SHF skall arbeta mer med att informera nykomlingar till havskappsegling om hur man förbereder sig för ett Gotland Runt m.m. Jag vill arbeta för att få ut fler båtar på tävlingarna.

    Patrik, denna fråga har inte att göra med om SHF skall handha LYS eller ej. SHF:s ansvarsområde är ju Havskappsegling och efter en livkraftig debatt förra året ville seglarna att SHF skulle vara neutralt i förhållande till respitsystem och inte vara ett “IMS klassförbund” utan ett “Havskappseglings klassförbund”. Argument som bland annat fördes fram var att vi är för få för att ha tre olika respitklassförbund. Om det nu verkligen var det seglarna “ville ha” har jag svårt att förstå denna debatt. Effekten måste väl bli att även medlemsskaran blir neutral i förhållande till respitsystem?

    Vad gäller att “få tillbaka”: Förutom det man får tillbaka i form av säkerhetsarbete, stöd till tävlingsledningar, funktionärer etc på havskappseglingar, då, så har jag svårt att förstå den där bilden. Ett förbund är enligt min mening inte en firma som skall leverera något på en öppen marknad. Då hade vi kunnat ha kommersiella företag som gjorde det istället och då hade prislappen sett väldigt annorlunda ut och då hade vi kanske inte havskappseglat alls. Detta är ju en intressesammanslutning för att vi tillsammans skall kunna utveckla och utöva vår sport och vårt fritidsintresse. De som engagerar sig i styrelsen för ett förbund tjänar ingenting på det utan lägger tvärtom massor av sin tid på att försöka få sporten framåt till medlemmarnas fromma. Gillar man inte det som görs kan man ju föreslå förändring och utveckling. Det gjordes förra året kring IRC-frågan och det fick effekt. Men det blir väldigt konstigt om förslag (eller krav) ställs från de som inte är medlemmar och som sedan inte ens när förslagen genomförs heller blir medlemmar. Jag tycker man jobbar tvärtom. Ett förbund för havskappsegling går man väl med i om man havskappseglar? Gillar man inte allt som görs där så driver man frågor om förändring. Det man “får tillbaka” är att havskappseglingar faktiskt kan genomföras och att man har en del i utvecklingen. Det blir ett IRC RM i år…

    Reply

  45. Patrik
    Mar 13, 2008 @ 10:44

    PelleL

    Ok.. Intressant är då att Expresserna har det i sina stadgar.

    Ur stadgarna:
    “Alla deltagande svenska medborgare som deltar på Svenskt Mästerskap för Express skall inneha medlemskap hos Sveriges Expresseglare. ”

    Måste man då vara medlem för att bli tvingad att vara medlem?
    Man måste väl vara medlem för att stadgas skall kunna gälla??

    detta var väl visserligen bara en passus.

    Reply

  46. PelleL
    Mar 13, 2008 @ 11:19

    Jag var förstås lite för snabb…..som vanligt. 606 har det i stadgarna också men tex. J/24 och Melges 24 har kravet i sina klassregler.

    Reply

  47. Lars S
    Mar 13, 2008 @ 12:38

    Jag håller 100% med Patrick i hans senaste inlägg. Mycket tydligt uttryckt hur man bör se på ett förbund! Bra!

    Förövrigt kan jag bara påpeka att nu har åtminstone jag debatterat bort tid för några tusen gällande frågan om 300 kr… Snacka om suboptimering….

    Lasse

    Reply

  48. Fredrik
    Mar 13, 2008 @ 13:13

    För 300 kr får vi en korv med bröd till hela gänget… (utan räksallad)
    Kommer ni ihåg vad som hände i VOR med Amro 2…? Hela världen var engagerad i insamlingar kring det tragiska som kan hända på en kappseglingsbana. Även på EGR har folk dött under det som är vår hobby.

    Ta ut en säkerhetsavgift för deltagande som täcker kostnaden för nerlagt arbete. Passar inte det kan man ju alltid spela golf eller tennis… Ingen vill sitta och ångra sig i efterhand när klubbkamraten drunknat för han slapp skaffa flotte eller vidta en annan åtgärd som man säkert ändå aldrig kommer att utnyttja. Varför i helvete ska vi släpa på nödraketer, vi kommer aldrig att behöva dem. Eller… VHF, va fan vi har ju en mobiltelefon…

    (Kostade 500 kr att läsa och skriva detta…)

    Reply

  49. Lars S
    Mar 13, 2008 @ 13:37

    …men Fredrik, tänk på vilka kostnader som den stackaren som skulle gå över till golf eller tennis skulle drabbas av! :)

    ….Hur mycket golf/tennis får man för 300 kr?

    L

    (det här gick snabbt att skriva så det kostade nog bara 75 kr…)

    Reply

  50. Lars S
    Mar 13, 2008 @ 13:40

    …men man kan ju alltid gå till Djursholms golfklubb och hävda att medlemskapet skall vara frivilligt och spelandet gratis…. Själv har man ju så högt handikapp så proffsen borde väl få stå för finanserna!
    :)

    Reply

  51. bister
    Mar 13, 2008 @ 15:10

    Gratis?

    Om man tar GR som exempel så kostar det först en slant att anmäla sig (inte gratis). Sen betalar jag en hacka till de som administrerar mitt LYS brev (inte heller gratis). Sen betalar jag till min klubb (inte gratis).

    Eftersom Expressförbundet i åratal i samarbete med KSSS har utvecklat seglingen på baggen kanske även IF-seglarna måste gå med i Expressförbundet för att segla höstcupen.

    Tycker det vore helt OK att ta ut en “säkerhetsavgift”. Men kalla det för det, och använd pengarna till det.

    Reply

  52. Matte
    Mar 13, 2008 @ 16:12

    Det är en viss skillnad på ett klassförbund som har att hantera administrationen av klassens kappseglingar/klassregler och vad man nu kan göra och SHF som i det här fallet har delegerats (stämmer det) ansvaret att administrera en form av segelsporten inte en specifik båttyp. Man administrerar inte heller LYS regeln. Med samma resonemang så administrerar SSF fleetracing och lagsegling och LYS, men det är inte nödvändigt (eller möjligt) att vara medlem i SSF som individ.
    Det låter som om SHF finansierar sin verksamhet via en mätregel och sedan utvidgar man detta genom att säga att du genom att betala mätbrevet också har betalat medlemsavgiften i förbundet. Och sedan görs tankesprånget och man säger att nu är medlemsagviften 300 kr…….”och vänta det finns andra som skall betala denna medlemsavgift som inte gör det via mätbrevet, och låt oss tvångsansluta en grupp till och så sno på 300 spänn. Förresten alla kölbåtar kan havskappsegla alltså måste alla vara medlemmar i SHF…..Vadå har ni klassförbund själva, men vi administrerar ju seglingen och någon förde förra året vid en debatt fram att det var ju de man vill ha. Vi förstår inte vad ni är irriterade över”

    Matte

    Reply

  53. Peter Gustafsson
    Mar 13, 2008 @ 16:43

    Har vi inte ett pedagogiskt problem? Inte ens seglare som engagerar sig i olika klassförbund, klubbar och SSF har koll på vad som gäller. Om jag skall börja kappsegla är det redan svårt att förstå vem som gör vad och varför?

    Går utvecklingen mot att man i sin Express måste:

    – vara med i GKSS för att vara med i SSF
    – vara med i klassförbundet för att få segla SM
    – vara med i SHF för att få segla Trindeln (inshore cat 3 utan flotte)
    – vara med i LYS-förbundet för att jag seglar under LYS
    – vara med i SSS, Sveriges Shorthanded-Seglare för att jag seglar shorthanded?

    Kanske lättare att gå med i KNS elled KDY ;-)

    Jag lägger med detta inga aspekter på SHFs arbete, men det känns som vi måste förenkla, eller i vilket fall förtydliga, för seglarna hur det hänger ihop. Vi som debatterar här har säkert inga problem. Men om jag övertygar någon om att segla GR eller GOR för första gången, så har de mycket att sätta sig in i!

    Reply

  54. Matte
    Mar 13, 2008 @ 17:03

    Du uttrycker dig alltid så diplomatiskt Peter.
    Det kan också tolkas som en organisation med monopol försöker expandera sina domäner, med argumentet att allt vi gör är ju bra förstår ni inte ert eget bästa……..

    Reply

  55. Peter Gustafsson
    Mar 13, 2008 @ 17:17

    Tack :-)

    Jag tror ett starkt, kreativt och offensivt SHF hade kunnat vara ett rejält lyft för svensk storbåtssegling. Vi skulle kunna gå mot en ny storhetstid när det gäller havskappsegling (jag tänker topp 5 på Commodores’ Cup 2010)?

    Men jag tror att SHF inte riktigt har bestämt sig för om man vill vara motorn i svensk havskappsegling eller om man vill administrera några av reglerna som används? Risken är att man blir “stuck in the middle” (seglarna tror att man skall få mycket mer än vad SHF kan/vill leverera).

    I min värld måste man börja med en vision och en strategi. Och öppen dialog med olika intressenter. I steg två kan man titta på hur man finansierar kalaset. Men det är kanske detta synsätt som gör att jag passar så dåligt i föreningslivet…

    Reply

  56. Magnus
    Mar 13, 2008 @ 17:18

    konspirationsteoretiker…
    Varför skulle SHF, som består av frivillga som brinner för havskappsegling och som lägger ner massor av fritid till förmån för utövarna, vilja “expandera sina domäner”? Vad menar du egentligen med det? Vadå monopol? Vill du ha en konkurreande organisation för att få “marknadsmässiga” priser på evenemang, säkerhet, internationellt samarbete, utbildningar, medlemskap?

    Reply

  57. Calle P
    Mar 13, 2008 @ 17:53

    Om man seglar entyp i GR måst man då vara medlem i SHF?

    Reply

  58. PeterK
    Mar 13, 2008 @ 18:20

    Intressant debatt ;-)
    Jag gör denna tolkning;
    * SHF vill verka för att stärka havskappseglingen (0-4) inom Sverige så att fler deltar.
    * SHF vill verka för att havskappseglingen blir så säker som någonsin möjligt.
    * SHF vill ha ett internationellt utbyte med andra jämförbara organisationer.

    Allt detta kostar naturligtvis pengar så SHF vill att samtliga ombord på en båt som deltar i havskappsegling i Sverige skall betala en avgift om 300:-/år till dem.

    Många här tycker inte att denna avgift är berättigad. Vissa tycker att det är att likna vid tvångsanslutning, vissa anser att säkerhetsarbetet görs i första hand för/på uppdrag arrangerande klubbar (läs KSSS och GKSS) och vissa har svårt att se nyttan av denna avgift.

    Var är det då skon klämmer?
    I mina öron låter det som SHF är i vissa frågor underställd SSF men får inga pengar av dem. De måste således söka finansiering på annat sätt.’
    Här finns det då två vägar att gå, som jag ser det,
    1. Finna sponsorer som är villiga att stötta säkerhetsarbetet och de kostnader som är förknippade med det. På samma sätt finna sponsorer (behöver inte vara samma) som kan stötta utbildningsinsatser och seminarier (sker väl redan idag kan jag tänka)
    2. Skapa en så attraktiv produkt så att seglarna är villiga att betala medlemsavgift till SHF pga att man a)känner gemenskap och vill stötta, b) känner att man får valuta för pengarna.

    Att “tvångsansluta” har, enligt mitt förmenande, aldrig visat sig vara en hållbar väg att gå. Det finns historiskt ett otal exempel på det i Sverige.
    Att dessutom kräva att samtliga ombord måste vara medlemmar i SHF för att få segla runt Gotland med goda vänner / arbetskamrater i en express eller omega 36:a, som dessutom kanske är hyrd för ändamålet, i LYS låter som något av det dummaste jag hört sen Dackefejden….

    Jag tycker SHF lätt borde kunna finna sin plats i seglarsverige genom det stora kunnande som finns bland de inblandade och genom att fortsätta driva, för seglarna och arrangörerna, intressanta frågor. Gör man det, och som Peter säger, har en vision som man kommunicerar ut få ett lättförståligt sätt tror jag inte man kommer att få några som helst problem med att lösa sin finansiering.
    Kanske ser vi en alert administratör av lys-systemet födas………

    Reply

  59. Patrick
    Mar 13, 2008 @ 19:03

    Hoppas det nu är sista gången jag behöver förklara att det INTE har sagts någonstans att alla i besättningen på Gotland Runt skall betala.

    Det har däremot, i likhet med många andra klassförbund, föreslagits att alla deltagare på ett SM underställt SHF skall vara medlemmar i förbundet. Stor skillnad.

    Reply

  60. Patrick
    Mar 13, 2008 @ 19:06

    Blur: “Men jag tror att SHF inte riktigt har bestämt sig för om man vill vara motorn i svensk havskappsegling”

    Men vem är “SHF”? Är inte det alla vi som brinner för och är intresserade av havskappsegling? För om det inte är det, om det inte börjar *där*, blir det säkerligen inget Commodore’s Cup 2010 i SHFs regi. Men om det är vi alla som är SHF är det ju bara att sätta igång. Dra ihop några eldsjälar och driva arbetet som ett projekt med *hjälp* från styrelsen. Alla initiativ måste ju inte tas av styrelsen. I livaktiga föreningar tas initiativ av medlemmarna.

    *Jag* har i alla fall bestämt mig för att *jag* tycker att SHF skall vara motorn i svenska havskappsegling och *jag* skall bidraga på alla sätt jag kan för detta.

    Reply

  61. Lars S
    Mar 13, 2008 @ 20:21

    …och jag ställer mig i kön efter Patrick för att bidra efter förmåga!
    Lasse

    Reply

  62. fastisfun
    Mar 13, 2008 @ 20:27

    Patrick, verkar som din fråga om “forum” för diskussion om/runt SHF fått sitt svar. ;-)

    Reply

  63. PeterK
    Mar 13, 2008 @ 21:23

    Patrick, Ok vad bra !! Då har även jag fattat detta ;-)
    Då återstår bara att önska SHF lycka till.

    Reply

  64. Öresund Regatta, Anders
    Mar 13, 2008 @ 21:50

    Peter Gustavsson
    Ska du vara med i KDY så måste du ha två personer som rekommenderar dig. Svårt. :)
    Dessutom måste du nog börja segla DH2007.:)
    Jag tror det är viktigt att engagera sig i förbund och klubbar. Det gnälls alltid över vad folk får för pengarna. Nedan är ett pinfärskt case angående konsekvensen av frivilligheten.
    Jag drog igång Beneteauklubbens Sydsektion och vi körde en First 31.7 Cup för alla som ville vara med. Jag ordnade priser räknade ihop och publicerade resultat på klubbens hemsida. En relativt liten insats.
    Nu har jag köpt Dehler.
    Ingen som kappseglade i Cupen gick med i Beneteauklubben. Jag hade valt att ha det frivilligt. Konsekvensen är nu att ingen kan ta över. First 31.7 Cup nerlagd 2008. Onödigt för det var uppskattat.

    Reply

  65. Patrick
    Mar 14, 2008 @ 01:14

    Fastisfun: Sannerligen… :-)

    Reply

  66. !
    Mar 14, 2008 @ 11:23

    Skall jag fatta denna debatt som om att de som inte vill betala för sig inte tycker att säkerhetsreglerna behövs?
    Och att de som talar illa om SHF:s nya inriktning, att verka för all typ av havskappsegling, är fel och att man borde återgå till att endast verka för ORC regler. De som förespråkar ORC reglerna här verkar vara de som även tycker att säkerhetsarbetet är viktigt.
    Jag förstår att det är ISAF som ger ut säkerhetsreglerna nu för tiden men vad jag förtsått så är det ORC som gör jobbet.
    Isaf ger ju ut många regler tex Solingens entypsregler. De som seglar soling är ju tvugna att vara med och betala för detta.
    Jag fattar helt enkelt inte problemet. Det jag vet är att om man vill gå in på Gröna Lund och leka så måste man betala för sig:-o

    Reply

  67. Matte
    Mar 14, 2008 @ 11:57

    Jag tycker alla skall betala 300:- till mig.

    Vadå, varför inte? Jag fattar inte problemet!

    Reply

  68. Peter Gustafsson
    Mar 14, 2008 @ 12:04

    Det är nog inte det folk menar.

    Skall man gå på Gröna Lund så betalar man inträde, och för att åka de olika attraktionerna. Enkelt! Man betalar inte licenspengar till de som bygger attraktionerna, och man måste inte vara medlem i den organisation som sätter upp regler för, och kontrollerar, säkerheten.

    Så klart skall vi betala!!! Det är inte det som är frågan, utan hur.

    Och min käpphäst i detta är att det skall vara enkelt för de seglare som bara kör ett enstaka race, eller vill komma igång. Och alla orkar inte hålla koll på skillnader och avgränsningar mellan GKSS (hemmaklubb), KSSS (arrangör), SHF, SSF, SWELYS, ISAF, ORC , RORC, …

    Reply

  69. PN
    Mar 14, 2008 @ 16:09

    Ta 150:- extra i anmälningsavgiften för en lysseglare på alla cat 0-4 kappseglingar. Arrangören betalar in. Planerar man vara med på flera tävlingar så betalar man in medlemsavgiften i stället. (Så kanske man skulle ha det för alla, oavsett respitsystem hmm…..) Då skapas ialla fall en viss naturlig dialog arrangör och shf.
    Behövs det ? vet inte….tror det, dialog föder ju idéer osv….

    Alla havskappseglare vill givetvis bidra till säkerhetsarbetet!

    Däremot har SHF tagit på sig en väldigt stor kostym och det räcker inte med den programförklaring som finns idag.
    SHF behöver jobba på flera fronter för havskappseglingen…..

    Reply

  70. Calle P
    Mar 14, 2008 @ 16:39

    Jag vill bidra till att sänka säkerhetskraven.
    Säkerhetskurs, livflotte och eprib för kappseglingar på kattegat och skagerack är overkill.

    Det är några av anledningarna till att havskappsegling aldrig kommer kunna bli en breddsport.

    Reply

  71. Patrik
    Mar 14, 2008 @ 19:45

    ! “Isaf ger ju ut många regler tex Solingens entypsregler. De som seglar soling är ju tvugna att vara med och betala för detta.” Bara om du seglar entyp (kan ju segla LYS ) och är medlem i klassförbundet…..

    PN: “Arrangören betalar in.” Vore bättre de fick behålla dessa pengar än att jaga massa sponsorer för att seglingarna skall gå runt ….

    Calle P. Skulle gärna vilja veta vem eller vilka i din besättning du skall lämna kvar i havet om din båt sjunker när du inte vill ha livflotte. Eprib kan kanske vara lite overkill…

    Reply

  72. Sillstryparn
    Mar 14, 2008 @ 20:07

    Lite löjligt att diskutera 300 spänn när man har råd med en båt som
    kostar över en halv mille (merparten av GR deltagarna).
    Skicka en t-shirt eller annan gadget till alla medlemmar så dom känner att dom fått nåt för pengarna.

    Reply

  73. PN
    Mar 14, 2008 @ 20:27

    Bättre vore då om shf drevs med sponsorpengar.
    Det borde vara skvättlätt att få ihop sponsor som vill synas i dessa sammanhang.
    Använd er av de världskändisar vi har inom havskappseglingen.
    Varför inte göra ett arrangörsforum och se till att denna sponsorn får synas på alla cat0-4 arrangemang i Sverige.
    Men det måste ske i samarbete inte tvång.

    Är katastrofen framme ska man ha rätt utrustning med sig och inte tro att arrangören kommer farande med en räddningsbåt eller att det går att tillkalla hjälp i alla lägen med mobiltelefonen. Men det är en fråga, tycker jag, shf ska driva och skapa en förståelse för. Vilket man säkert gör, jag måste erkänna att jag hittils är dåligt insatt.

    Reply

  74. Lars S
    Mar 15, 2008 @ 00:18

    Calle P:
    Det finns faktiskt faror med den sport vi bedriver. Här är det en enorm skillnad mellan bankappsegling nära kusten och havskappsegling. Går det riktigt illa måste man klara sig själv. Hittills har vi varit lyckligt lottade i svensk havskappsegling, med undantag för dödsolyckan på GR för några år sedan. Inget riktigt allvarligt oväder har dykt upp oförberett. Förr eller senare kommer det dock att ske. Då tror jag att vi kommer att vara väldigt glada över både utrustning och utbildning. Kanske är kravet på säkerhetskurs det allra viktigaste. De av er, som precis som mig, har gått ISAF-kursen vet hur mycket detta ger…
    /L

    Reply

  75. Lars S
    Mar 15, 2008 @ 00:30

    PN:
    Visst vorde det utmärkt om vi kunde driva verksamhet med sponsorpengar. Min erfarenhet är dock att det inte är helt lätt att få in sådana i ett förbund. Visst kan man lyckas ibland. Särskillt om klassen har stort mediaintresse. När jag var involverad i brädseglarförbundet på 80-talet hade vi riktigt häftiga sponsoravtal. Flygvapnet, JC etc med stora pengar, men det var då det….
    Att dessutom bygga en verksamhet kring sådana osäkra intäkter förefaller för mig riskabelt. I de flesta fall man lyckats få in en del sponsorpenngar är det från personer som varit aktiva i klassen som låtit sina företag ge ett bidrag… Förövrigt skapar sponsorjagande än mer jobb för de få eldsjälar som ideellt skall driva verksamheten.
    Personligen tycker jag att de som väljer att inte engagera sig, men ändå vill att verksamhet bedrivs, åtminstone borde acceptera att betala en avgift för att stötta denna verksamhet….

    Reply

  76. .
    Mar 15, 2008 @ 09:52

    Calle P!
    Jag tror inte du tänkte riktigt rätt i din senaste kommentar. Jag orkar inte bemöta den då jag misstänker att du bara skrev fel.
    Patrik!
    När man seglar LYS med en entypsbåt så skall den överenstämma med entyps reglerna annars så skall man ha lysbrev.

    Reply

  77. Calle P
    Mar 15, 2008 @ 09:54

    Det enda sättet att förhindra olyckan som hände på GR vore att inte tillåta de som inte är i god fysiks form att delta.

    Där skulle inte epirb, livflotte eller säkerhetskurs hjälpt.

    Dåligt väder kommer inte som överaskningar längre (Bra metrologer).
    Ordna två klasser, En med full utrustning och en med begränsad utrustning. Visar metrologerna att det skall blåsa mer än xx m/s ställ in den ena starten.

    Desutom är vår sport inte farlig. Jämför med motorsport eller alpint…
    Sedan är jag nog mer orolig för skador när jag är nära kusten än långt därifrån. Är du ute till havs finns det mer tid att lösa problem än om du är nära en kust.

    Reply

  78. Magnus
    Mar 15, 2008 @ 10:21

    Calle P vet inte vad han pratar om. Inlägget kan bara inte vara menat seriöst.

    Reply

  79. .
    Mar 15, 2008 @ 10:42

    Calle P! Är den seglare som behöver säkerhetskursen mest av alla.
    Där kan han bla lära sig vad som hände i olyckan på GR.
    Jag fattar inte varför dessa kommentarer ens visas då det finns en familj och anhöriga som var med vid olyckan, och som enligt min mening blir dissade av Calle P.
    Calles kommentarer visar dock hur viktigt det är att säkerhetsjobbet går vidare och alla går kursen. Jag tror inte att segling sedan fastnet race 79 är en av de säkrare sporterna. Jag gissar att vi ligger ganska nära motorsporten.

    Reply

  80. Jan
    Mar 15, 2008 @ 10:59

    Dödsolyckan under GR 2002 kunde nog ha förhindrats med dagens säkerhetsutrustningskrav. Vad hände med t.ex. kraven på flytväst till i år?

    Reply

  81. Magnus
    Mar 15, 2008 @ 11:01

    En sak till CalleP. I cat3 behövs ingen ePirb.

    Reply

  82. Calle P
    Mar 15, 2008 @ 17:01

    Vad i mitt inlägg var det som inte var seriöst?

    Det jag oponerar mig emot är att man tror att genom att sätt dit mer utrustning kan lösa säkerhetsproblemen.

    Om jag inte kommer ihåg fel så var olyckan i GR att de inte lyckades få ombord den nödställde och när sedan hjälp kom så tappade de den nödställde och han kom aldrig upp till ytan igen. Säkerhetssele med flytväst hade hjälpt där.

    Olyckan på VOR är synerligen enkel att förebygga. Skriv in i reglerna att när man vistas på däck så skall alltid säkerhetssele vara på och “fångstlina” vara kopplad i selen. dock utan krav att den är kopplad i båten.

    Det är en billig och enkel lösning som alla redan har.

    Sedan så gäller mina inlägg för kappsegling i kattegatt och skagerack. Det ställer olika krav på utrustning.

    Reply

  83. Magnus D
    Mar 15, 2008 @ 17:35

    Är tveksam till att ha någon livflotte i min båt , tar för stor plats samt är en stor utgift om man bara skall ha den för någon enstaka havskappsegling. Är därför mkt tveksam inför att delta i några tävlingar som kräver detta.

    Jag vet att segling aldrig kan göras riskfritt, men när jag är ute och seglar väljer jag själv vilken säkerhetsutrustning jag använder beroende på de förhållande som råder.

    Skall man tänka på säkerhet så tror jag att skillnaden i säkerhet mellan båttyper/navigationsutrustning/kunskap/väderinfo är viktigare faktorer än om man har livflotte eller ej.

    Om jag skall stödja en förening genom att bli medlem i den vill jag ha något tillbaks från medlemsavgiften.

    Varför skall jag bli medlem i SHF?

    Reply

  84. Patrick
    Mar 15, 2008 @ 18:58

    Calle P,

    På GOR har jag för mig att det är cat 3 m flotte som gäller(?) precis som på GR. I Simrad OneStar är det däremot kat 2 som gäller och det är väl då EPIRB är obligatorisk. Men det är kanske vettigt och skönt att ha en EPIRB ombord när man är helt själv på båten och råkar hamna i ett oväder på Kattegatt? Notera gärna att OneStar har en norsk arrangör så det verkar inte bara vara SHF som anser att säkerhetsregler är bra när man skall ut på havet.

    Du klagar på att det inte har blivit enklare och billigare att havskappsegla, men vem kan de sista 20 åren ha levt i villfarelsen att det skall bli det? Innan Fastnet 79 *var* det ju enkelt och “billigt”, då var det i stort sett bara att dra iväg. Säkert trodde man även då att meteorologer var ofelbara och att om man bara är i “god fysisk form” så grejar man en avmastning, omkullslagning, roderhaveri eller läkust. Var det inte 2003 vi även hade tvåsiffrigt antal rigg- och roderhaverier och ett otal incidenter med hjärnskakningar, sjösjuka m.m. Att ingen ännu har behövt gå i flotte är ju något bra – men någon gång *kommer* den där flotten att rädda liv även på GR. Innan Estonia trodde väl ingen att en Östersjöfärja kunde välta och sjunka.

    Man kan f.ö notera att merparten av ISAF Spec Regs inte handlar om särskilt dyr utrustning utan om sånt som att mantåg skall vara hela och ha en viss spänning, att det finns livvästar m en viss flytkraft samt säkerhetslinor till alla ombord, att det finns brandsläckare, pumpar och en massa andra saker som kvalar in i gruppen Sunt Förnuft men som har strukturerats ned i Spec Regs efter erfarenheter om vad som funkar i olyckor och vad som inte gör det.

    Det är som med bilar. Otroligt mycket pengar läggs på utveckling av sidoairbags och att utforma frontpartier så att inte gångtrafikanter dör när de blir påkörda, på att bygga om vägar och göra allt lite säkrare varje år. Jobbigt arbete, men så har dödstalen på 20 år gått ned från över 800 per år till knappt 500 per år. Är det värt det?

    Reply

  85. Sillstryparn
    Mar 15, 2008 @ 20:07

    Om man nu vurmar så mycket om säkerheten, kan man ju undra över varför man skickar iväg båtar på GR, som knappast är självrätande.
    En Elvström 717 har seglat flera år. Rätar sig knappast efter en kraftfull broach. Likaså X79’or (har själv seglat en på GR).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.