Skip to content

43 Comments

  1. Förundrad!!
    Mar 24, 2008 @ 22:40

    Som sagt det är ju era bloggar, men ibland får du Arne att framstå som en ganska normal prick.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 25, 2008 @ 10:59

    Nåt speciellt du tycker är konstigt?

    Personligen skulle jag bli förundrad om någon kappseglare inte lade tid på att få ordning på sin botten? Men du kanske har något speciellt trick du kan dela med dig av, som ger mig en snabb botten utan att man verkar onormal?

    Reply

  3. Pelle P
    Mar 25, 2008 @ 12:04

    Spännande Peter, 600-papper på slutet??
    Segel!! Vad?

    Reply

  4. Alex
    Mar 25, 2008 @ 12:10

    1200 papper på slutet ska det ju va ;))

    Reply

  5. Andreas i Missmatch
    Mar 25, 2008 @ 13:18

    Hej
    JAg tar gärna en liten lektion i hur ni gör med botten. På Lasern våtslipade vi med 2000 papper. Det var allt. Nu med min botten har jag slipat lite efter lagt färgen med roller och gått över med planstrykare efteråt. Då har jag slipat bort lite kanter mm.
    Men hur gör ni?
    Sprutar ni på färgen efter slipningen eller slipar ni efter målningen? (isåfall blir det ju ganska tunt lager?)

    Polerar man botten efter slipningen eller inte?

    MVH Andreas

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Mar 25, 2008 @ 13:41

    Det finns säkert andra här som har bättre koll på det där (SKI.IT och Stino är väl svenska mästare i våtslipning).

    Vi körde förra året vit färg (TriLux) som måste vattenslipas ordentligt. Den var också mycket svårslipad direkt efter målning (ambitiösa seglare sa att man skulle slipa efter att båten legat i ett tag). Dessutom växte det lika mycket på denna som på t.ex. VC17 som vi hade på Novan.

    Vi kör nu botten helt slät med 240-papper och kommer sedan att lägga på VC17. Denna är ju mycket slät, bygger inte och behöver inte slipas (annat än mycket lätt med 1200- eller tidningspapper).

    Vi får säkert lyfta ett par gånger på sommaren, men det verkar man behöva oavsett färg? Men då har vi max 1 timmes jobb per lyft och kan spara 20 timmars slipning som kan läggas på havet i stället.

    Det finns säkert inget rätt svar i den här frågan. Men vi var mycket komfortabla med VC17 på Novan där vi visste att ingen hade en slätare botten i lättvind. Så vi hoppas på samma effekt…

    Angående segel, så kommer en rapport i morgon då vi har varit på loftet…

    Reply

  7. Calle P
    Mar 25, 2008 @ 13:59

    Slipar med 240 papper innan målning med VC17.
    Sedan en slipning innan första racet i maj med 800-1200 papper när färgen har hårdnat.
    (På med dykgrejorna).
    Sedan behövs en slipning/polering i början på Augusti och sedan slipning/polering en gång i månaden tills båten tas upp.
    (På med dykgrejorna igen…)

    //Calle

    Reply

  8. Jon Arnell
    Mar 25, 2008 @ 14:12

    I Sthlms skärgård så har vi klarat oss bra med International Trilux. Den färg vi kör med är iofs inte “laglig” men ändå!
    Vi kör efter detta recept:

    Slipa upp gamla färgen så den nya fäster bra med typ 600 papper!
    Sedan målar man så jämnt man kan efter önskat lagerdjup!
    Därefter har vi slipat efter några dagar när färgen har torkat! 800 —> 1000 —> 1200 klar är man när bottnen är len som en bebisskärt!
    Fördelen med Trilux är att man kan slipa fram ny färg några gånger per år! Vi brukar sedan lyfta båten innan stora regattor och köra lite ytterligare!

    Ja sedan får man inte glömma att bada/dyka å putsa kontinuerligt!

    /Jon

    Reply

  9. Jonas J
    Mar 25, 2008 @ 14:31

    På vår Express använder vi Trilux, men den är väldigt svår att slipa när den är nypålagd. men går lätt att slipa efter några veckor i sjön det verkar som att den är för hård innan den har varit i sjön. Men det växer duktigt fort med slem, måste tvättas var 14 dag efter midsommar. Ligger i Öresund.

    Jonas SWE 123

    Reply

  10. Harald
    Mar 25, 2008 @ 15:09

    Hard racing två-tre lager. Efter det har vi lyft och tvättat och slipat slipat slipat. Det är snart inte någon färg kvar, men bottnet börjar vara slätt.

    Sen kan man ju polera kölen…

    http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album214&id=p5170009

    Reply

  11. Harald
    Mar 25, 2008 @ 15:14

    En annan bild av polerad hempel light primer:
    http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album214&id=p5170006

    Ett ypperligt verktyg att jämna påstruken bottenfärg är en sickel. Jag borde bara hitta något gammalt skägg som skulle lära mig hur man vässer en sickel…

    http://www.fe83.org/gallery/view_photo.php?set_albumName=album214&id=im000790

    Reply

  12. Micke
    Mar 25, 2008 @ 15:22

    VC17 sprutmålad med en del rödsprit i sedan polera med tidningspapper.

    Reply

  13. Patrick
    Mar 25, 2008 @ 15:44

    Kör Nautix A4 Tspeed. Kanonfärg att både måla och slipa, växer ingenting, len som en bebis. http://www.nautix.com

    Reply

  14. Joakim
    Mar 25, 2008 @ 16:28

    Jag är nog helt säker på, att det lönar sig inte att slipa med papper över 600 eller även 400 för vanliga kölbåtar som aldrig går mycket mer än 10 kn och normalt bara 5-8 kn. Även om AC-båtar använder “bara” 600: http://www.sailtoronto.com/racetraining/bottom.pdf

    Hur slät man behöver ha beror på farten och också lite på längden. Därför behöver man använda även om över 1200 för några jollar och flerskrovsbåtar.

    Att verkligen slipa så slät man kan med 400 tar redan dagar efter målning.

    Reply

  15. PutteK
    Mar 25, 2008 @ 16:57

    För att fila en sickel vass igen skall du använda en fin fil med spår bara i en riktning. Sätt fast sickeln horisontellt i ett skruvstäd och fila åt ett håll längs kanten. Du slipar då fram två eggar som är finfina att sickla med. Det går bra att använda en mjuk bredspackel som sickel om du slipar rätt.

    Reply

  16. Hansen
    Mar 25, 2008 @ 17:23

    Vi har Hempels Light Primer som är vattenslipad på botten och polerad på fenorna. Sen lyfter vi inför varje race och tvättar.

    Kracern ligger vid bryggan och hovrar nu förresten, riggad och klar!

    Reply

  17. Dan Turesson
    Mar 25, 2008 @ 18:07

    Harad och Putte K: Sicklingen är ett suveränt redskap i alla möjliga sammanhang. Håller med om filningen men den skall avslutas med att man “stryker av” kanten med ett slätt metallinstument. Drag jämnt och distinkt med tex sidan på ett stämjärn längs sicklingen medan den sitter fast i skruvstädet. Göres två gånger med lätt lut åt respektive sida. På så sätt lägger man upp en egg som är skarp och effektiv. Kontrollera mot nageln. Bredspackeln är nog litet för vek och dyrare än en riktig sickling som ger 8 eggar! Lycka till!
    Haft skägg sedan -74 och jag ser gärna det som ett kvalitetskriterium!

    Reply

  18. Stefan
    Mar 25, 2008 @ 22:14

    Har ni inte provat nanoteknik? Kolla in på maxshop.se
    Kan varmt rekomendera Bengt Jörnstedts senaste bok,
    Rena linjer, ren segling.

    Reply

  19. Andreas i Missmatch
    Mar 25, 2008 @ 22:15

    Alla,
    Mycket intressant.
    För min del kommer jag inte lyfta båten 2-3 gånger på en säsong.
    Måste ha en bottenfärg som håller lite beväxtning borta.

    Men skall göra ytan slätare under och sedan lägga på o slipa efteråt. Innebär att jag får lägga ett lager till innan slipning…
    Men Bengt F skall komma med segel o ställa in riggen snart, och stå i 20 cm snö i Uddevalla o måla är ingen hitt…
    Tja inget enkelt val…Men tack för alla råd.

    Vilken hård färg är bäst?
    Ett enkelt svar …hehe

    Reply

  20. RayTonic
    Mar 26, 2008 @ 00:06

    Enligt experter så är förskeppet viktigast att hålla absolut slät yta då den laminära strömningen ska kunna bibehållas så länge som möjligt. Att den kommer att bryta upp är ofrånkomligt när lateralplanen dyker upp i vattnets väg akterut. Att köra 1200 papper är att kasta bort tid och slit. Kör max 320.

    Reply

  21. Pelle P
    Mar 26, 2008 @ 09:56

    Märker ni att experternas expert på området, PelleL, lyser m sin frånvaro!
    Så PelleL, vad är svaret?
    Vad räcker? Förutom psyk-faktorn förståss…

    Reply

  22. PelleL
    Mar 26, 2008 @ 10:12

    Det finns inget som är tillräckligt slätt……=)
    Men i praktiken jag tror inte det blir någon som helst märkbar skillnad bortanför 400-papper. Har man köl och roder med mycket nogrannt gjorda (i princip NC-frästa) laminärprofiler kan man kanske motivera att gå ett steg till där. Det absolut viktigaste är dock ren botten….och då menar jag ren….att inte tvätta botten före VARJE kappsegling är att ge bort många metrar till dom som gjort jobbet. Jag testade lite på den tiden vi hade Expressen och 5 dagar i sjön (runt midsommar i Björlanda) gjorde så stor skillnad att det var helt meningslöst att ligga och farttesta mot en nytvättad båt och då hade vi ändå VC-offshore på botten. Jag har lovat mig själv att aldrig mer äga en kappseglingsbåt som jag inte kan ha på land när den inte seglas…=)

    Reply

  23. Pelle P
    Mar 26, 2008 @ 13:58

    Och där fick vi svaret!

    Reply

  24. PelleL
    Mar 26, 2008 @ 14:55

    =)

    Reply

  25. Clifford
    Mar 26, 2008 @ 19:07

    Har just fått några flaskor “Safe Boat Skin” . Det är en sorts nano-grej som inte bara hindrar påväxt, enl tester på roddbåtar(8:or) minskade motståndet med 15%. En 1/2 liter räcker till 50 kvm!? Får se om det funkar.

    Reply

  26. Andreas i Missmatch
    Mar 26, 2008 @ 20:10

    OK
    Där kom svaret…inte lyfta ofta= inte tävla….5 dagar ivattnet och sen inte värt att fartträna?
    Jäpp jag är på en annan nivå. Om vi når hyfsat ren botten o någorlunda symetriska fenor tillsammans med någorlunda slät botten räcker. Sen blir det att segla.
    Vill minnas att Anders D låg i sin båt brevid mig och drack pilsner och hånade mig lite….när jag förökte tvätta botten bland maneter o skit i somras inför Hermanö Runt. Han kom betydligt bättre än mig :-) trots skitig botten…så jag kommer lägga mer fokus på att träna. När jag inte gör några misstag på vattnet skall jag oxå fundera på att polera kölen….men lite fräckt är det allt.

    Missmatch SWE-9
    Kanske köra någon tävling med 4+ i antal i besättningen oxå…men vad skall alla göra då :-)

    Reply

  27. Emil
    Mar 26, 2008 @ 20:33

    Slipa och spraya på med McLube. Skitsnabbt och skitdyrt.

    Reply

  28. mange
    Mar 26, 2008 @ 22:47

    Och Pelle L seglar bara 2.4mR nu mera??

    Reply

  29. Lars S
    Mar 26, 2008 @ 23:13

    Min rekommendation är att skaffa ett dykarcert om du inte redan har det. Har man bara fixat en bra finisch på våren är det lätt att hålla efter denna om man regelbundet dyker. Jag har t o m våtslipat hela båten i vattnet några gånger. Lite jobb, men det funkar. Visst går det att fridyka också, men det är oerhört mycket lättare att göra ren båten är man har luft och är rätt avvägd. Kostnaden för ett cert och en utrustning sparar man snabbt in om man ser till många marinors kostnader för kranlyft…
    Lasse

    Reply

  30. PelleL
    Mar 27, 2008 @ 09:36

    och 606..=)

    Reply

  31. PeterK
    Mar 27, 2008 @ 11:55

    Håller helt med Lars S. Men frågan är om man verkligen behöver ett dykcert för att gå ner till 2-2,5m och göra ren botten???
    Utan luft tar det ca 30minuter per sida för mig att göra rent – med luft ca 10min. Stor skillnad om det är under 20 grader…….

    Reply

  32. Patrick
    Mar 27, 2008 @ 11:57

    PelleL…Mumm 30 :-)

    Reply

  33. Clifford
    Mar 27, 2008 @ 14:30

    Det skall bli jätte skoj att i vår/sommar se alla som simmar omkring sina båtar i GKSS-hamnen med en packe våtslippapper i nypan;0). PeterK, ett tips är att stoppa pappren innanför badbrallorna så att du alltid har dom nära tillhands.

    Reply

  34. Calle P
    Mar 27, 2008 @ 15:24

    Skippa dykcertet om du bara skall skrubba botten.
    Köp dykgrejor på blocket. Det enda som reglerar dykning är att tuben är provtryckt.

    //Calle

    Reply

  35. Anders
    Mar 27, 2008 @ 15:51

    Ja risken för tryckfallssjuka är liten.
    Men det finns andra risker även om man dyker grynt.

    Reply

  36. F424
    Mar 27, 2008 @ 17:06

    Jag avråder från att dyka med tuber utan utbildning. Det är fullt möjligt att få allvarliga skador om man hanterar grejerna fel, även från moderata djup. 2 meter är fullt tillräckligt!
    //Niklas S (med cert.)

    Reply

  37. Calle P
    Mar 28, 2008 @ 09:19

    Nickla S vilka skador kan du få från två meter?

    //Calle P (Med dykinstruktörs cert.)

    Reply

  38. Peter Gustafsson
    Mar 28, 2008 @ 09:48

    Om man inte vill ha tuber har jag sett små el-kompressorer (?) som kan stå på bryggan? Nån som har koll?

    Reply

  39. PeterK
    Mar 28, 2008 @ 10:40

    Clifford, du har ju lovat x-tra slät botten iår så jag skall slippa simma omkring med 600-papper i badbyxorna… ;-)

    Allvarliga skador från 2 meters djup???!!?? Skojar du eller??
    Ok då – om isen ligger ovanför huvudet eller om du simmar in i en snurrande prop.. – fast då spelar det ingen roll om du har tuber eller ej…
    // PeterK (med cert)

    Reply

  40. o
    Mar 28, 2008 @ 11:37

    Det är mellan 0 och tre meter dykning är som farligast. Det är inte så lurigt, det är tryckskillnad. Luft du andas in på två meter tar större plats på en meter. Så om du tar ett andetag ur tuben på två meter och stiger för fort till en halv (lätt gjort om man dels är outbildad och dels är sysselsatt med slipning) så är dykarsjukan nära.

    Reply

  41. Calle P
    Mar 28, 2008 @ 12:21

    Dykarsjuka får man om höga halter av kväve samlas i vävnader som sedan pga tryckfallet övergår i gasform (Typ läsk eller öl som öppnas)
    För att få dykar sjuka måste man vara på 10 m i mer än 217 minuter.
    Det som är en teoretisk risk är att spränga lungorna men då måste man kunna stänga mun/näsa så att trycket stannar kvar och det finns ingen som klarar det…

    Peter problemet med vanliga kompressorer är att luften inte är oljefri…
    Känns billigare att köpa en beg tub med reg för 2-3000 sek…

    Reply

  42. o
    Mar 28, 2008 @ 12:26

    aha, vad bra. Fast, hur jobbigt är det att lyfta och slipa på land? så blir det dels bättre slipat och mindre smuts på dräkten

    Reply

  43. Vårrustningen är igång | Libelle
    Oct 2, 2014 @ 08:43

    […] nu är det vårrustning som gäller på allvar. Annandag påsk är tydligen våtslipningsdagen. Köl och roder har fått en första våtslipning, och resten av botten ska få en omgång också […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.