Related Posts
GKSS Sailing Factory 2025
Jag har ibland klagat på att det bara är OS-segling som räknas på GKSS. Men nu har Oscar Engström (känd från Artemis Youth Team i Barcelona) och Mattias Rahm dragit igång Sailing Factory. Låter mycket lovande, och alla som är 17-30 och har lite ambition bör kolla in detta. Både för att bli bättre seglare […]
Julklappstips för seglare 2024
Vad ger man en seglare som har allkt? Maffigaste kalendern inför 2025 är i alla fall Sharon Greens Ultimate Sailing. “It was a fast finish for John Raymont and his crew aboard FAST EXIT as they slid through the Molckai Channel at the finish of the 2023 Transpac taking 2nd place in Division Two. As […]
Save the Date 🤞 Marstrand Big Boat Race 2025
I’ve passed the baton to Lars Wilhelmsen and SportsPartner in Norway to run this event together with Marstrand Segelsällskap (MSS). They are already managing Skagen Race and Hollænderseilasen, and I’m confident that they will do their best to revive the event. Marstrand is the perfect venue for this type of event, and we’ve always been […]
11 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
PelleL
Mar 25, 2008 @ 23:30
För simpelt… http://www.luctoryachts.com
PelleL
Mar 25, 2008 @ 23:32
Men det är en cool båt. Undrar vilken handikappregel dom tänkt segla den under ;-)
Anders
Mar 26, 2008 @ 10:45
Enligt hemsidan så är hon ritad för IRC
Peter Gustafsson
Mar 26, 2008 @ 10:50
Fast hon är alldeles för extrem för att
passavinna där.Men säkert kul att segla!
PelleL
Mar 26, 2008 @ 10:51
Jojo men det är inte direkt den typ av båt som är normen i IRC i den här storleken och jag tvivlar på att det funkar. Jag skulle gissa att IRC-racers som Quokka och Silk glove ligger på nära dubbla vikten.
Magnus
Mar 26, 2008 @ 11:10
Lär få en riktigt pissig hull-factor. Båten kommer säkert passa bättre för ORCi. Tänk på att motsvarande båtar som TP, GP42 osv vinner i IMS och fått än bättre mätetal i ORCi
Peter Gustafsson
Mar 26, 2008 @ 12:44
TP 52 funkar väl utmärkt i IRC, men den är tillräckligt stor och inte lika extrem som den här…
Föresten såg jag att man nu presenterar “hull factor” i en del startlistor:
http://www.rhkyc.org.hk/chinasearace/entries.htm
Jocke_R
Mar 26, 2008 @ 21:52
“Full Metal Jacket” verkar ju klara sig hyfsat så jag tror det bara är en tidsfråga innan denna följs av fler…
Jan
Mar 26, 2008 @ 22:14
“TP 52 funkar väl utmärkt i IRC, men den är tillräckligt stor och inte lika extrem som den här…”
Fungerar IRC olika för olika stora båtar? I så fall varför? För att gynna den ena eller andra båttypen av en eller annan orsak, eller?
Peter Gustafsson
Mar 26, 2008 @ 22:23
Pelle L har koll på det där, men generellt sätt kan man säga att större båtar kan vara extremare utan att det straffas lika hårt. Gränsen verkar gå vid 42-43 fot?
Detta verkar också stämma ganska väl överens med hur båtägarna vill spendera sina pengar. De som kör i 36 fotare är inte intresserade av att kostnaderna skenar iväg och där är båtarna ganska normala. Men de som kappseglar med 50-fotare verkar inte ha något emot lite kapprustning :-)
Så det är väl också svaret på din fråga Jocke?
Alex
Mar 26, 2008 @ 23:03
Chutzpah har är ett annat exempel, den har gått bra i IRC :)