

Related Posts

Hermanö Runt – dags att anmäla sig
Hermanö Runt 2025 Det 48:e Hermanö Runt seglas i år lördagen 2 augusti. Segling tillåts med både ”full crew” och shorthanded. Välkommen med din anmälan på email till hans.abrahamsson@gknaerospace.com eller sms till 0709-743334. Uppge sedvanlig information (dvs rorsman, mobil nr, email, båttyp, segel nr, ev båtnamn, SRS tal, ev mätbrev, segelklubb). Anmälan fram till onsdag […]

1/4 Ton Youngtimers
Veckans läsarfråga: 1/4 Ton Youngtimers – dags att damma av kvartstonnarna? Hur får vi fler, framför allt unga, att upptäcka glädjen i kappsegling? Vi pratar ofta om att det är för dyrt, för komplicerat – men tänk om en stor del av lösningen redan står och samlar damm i på varvsplaner och i våra hamnar? […]

Vårstädning 2025
Det är den tid på året då man behöver göra sig av med saker som man inte behöver längre. Maila på peter@blur.se om nåt är intressant. Och ni andra som har saker ni vill bli av med (eller letar efter), tveka inte att lägga en kommentar! B&G Vulcan 7 plotter (specifikation)Originalmodellen. Suttit monterad vid navstationen.Helt […]
11 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Mar 25, 2008 @ 23:30
För simpelt… http://www.luctoryachts.com
Mar 25, 2008 @ 23:32
Men det är en cool båt. Undrar vilken handikappregel dom tänkt segla den under ;-)
Mar 26, 2008 @ 10:45
Enligt hemsidan så är hon ritad för IRC
Mar 26, 2008 @ 10:50
Fast hon är alldeles för extrem för att
passavinna där.Men säkert kul att segla!
Mar 26, 2008 @ 10:51
Jojo men det är inte direkt den typ av båt som är normen i IRC i den här storleken och jag tvivlar på att det funkar. Jag skulle gissa att IRC-racers som Quokka och Silk glove ligger på nära dubbla vikten.
Mar 26, 2008 @ 11:10
Lär få en riktigt pissig hull-factor. Båten kommer säkert passa bättre för ORCi. Tänk på att motsvarande båtar som TP, GP42 osv vinner i IMS och fått än bättre mätetal i ORCi
Mar 26, 2008 @ 12:44
TP 52 funkar väl utmärkt i IRC, men den är tillräckligt stor och inte lika extrem som den här…
Föresten såg jag att man nu presenterar “hull factor” i en del startlistor:
http://www.rhkyc.org.hk/chinasearace/entries.htm
Mar 26, 2008 @ 21:52
“Full Metal Jacket” verkar ju klara sig hyfsat så jag tror det bara är en tidsfråga innan denna följs av fler…
Mar 26, 2008 @ 22:14
“TP 52 funkar väl utmärkt i IRC, men den är tillräckligt stor och inte lika extrem som den här…”
Fungerar IRC olika för olika stora båtar? I så fall varför? För att gynna den ena eller andra båttypen av en eller annan orsak, eller?
Mar 26, 2008 @ 22:23
Pelle L har koll på det där, men generellt sätt kan man säga att större båtar kan vara extremare utan att det straffas lika hårt. Gränsen verkar gå vid 42-43 fot?
Detta verkar också stämma ganska väl överens med hur båtägarna vill spendera sina pengar. De som kör i 36 fotare är inte intresserade av att kostnaderna skenar iväg och där är båtarna ganska normala. Men de som kappseglar med 50-fotare verkar inte ha något emot lite kapprustning :-)
Så det är väl också svaret på din fråga Jocke?
Mar 26, 2008 @ 23:03
Chutzpah har är ett annat exempel, den har gått bra i IRC :)