Skip to content

30 Comments

  1. Tormod
    Mar 27, 2008 @ 01:19

    Ser himla bra ut..
    Bra vi inte kommer i samma klass:)

    Reply

  2. jepp
    Mar 27, 2008 @ 09:12

    Jepp och firman verkar gå bra ser det ut som… Ingen lågkonjuktur i sikte… Vad kostar detta paket?

    Reply

  3. Magnus
    Mar 27, 2008 @ 10:29

    Reply

  4. Claes Nettelbladt
    Mar 27, 2008 @ 11:02

    Din racingstor kan inte ge mycket effekt i toppen, som enligt bilden är mycket rynkig. Jag hade samma rynkor i min kevlarstor och skaffade en obetydligt längre och lite styvare topplatta och blev därmed i stort sett av med problemet.

    Reply

  5. Jan
    Mar 27, 2008 @ 19:34

    Hur långt förlik har du på hårdvindsfocken, fullängd eller?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Mar 27, 2008 @ 19:51

    Jepp… seglen fanns med i båtbudgeten (om det nu kan göra nån skillnad). Jag valde en 35-fotare för att kunna ha råd med bra prylar, snarare än att välja en 40-fotare och tvingas snåla. Men det är mycket pengar… Men inte mer än vad de flesta lägger på villarenovering, skidsemester och charter.

    Magnus. Ja, Karvern verkar ju smutt. Mailar med lite fransmän som har koll på sånt där. Det är ju inte helt vanligt så här långt norrut :-)

    Claes. Fixat. Det finns nu några olika topplattor.

    Jan. Förliket är 11.500 jämfört med stora focken som är 13.620. Så det sitter en 2-metersstropp i toppen så att den skall passa på rullen.

    Reply

  7. o
    Mar 28, 2008 @ 11:25

    inte mer än de flesta lägger på villarenovering, skidsemester och charter? å fan, jag visste inte ens att de flesta bodde i villa, renoverade, åker på skidsemestrar och charter. du borde tipsa fn och meddelade dem att allt är lugnt, alla har det bra, fattigdom finns inte. de som eventuellt ändå klagar har troligen köpt för stor båt.

    Reply

  8. Magnus H
    Mar 28, 2008 @ 15:23

    Och sååå har den svenska avundsjukan, missundsamheten, “call it what you want” landat även på denna blog…..

    Reply

  9. f424
    Mar 30, 2008 @ 20:02

    o….
    I den missär du tycks leva i är det märkligt hur du ens har haft råd till en dator, och än konstigare en sådan lyx som internetuppkoppling. För det är väl inte så, (ajabajaa) att du snyltar på en mer välbeställd kompis?

    Tips, om du finner anstöt i denna utmärkta blog så håll dig till sidor som passar din livsfilosofi bättre. Kanske hittar du dina själsfränder på någon av nedanstånde adresser?
    http://www.kpmlr.se/
    http://www.sac.se/

    Reply

  10. o
    Mar 31, 2008 @ 10:49

    så enkelt. allt som inte passar är kommunism som är jättedumt. behändigt

    Reply

  11. Heja
    Mar 31, 2008 @ 18:42

    Härligt att du lägger pengarna på något så modernt, vackert och inte minst miljövänligt som segel, Peter!
    o,
    Hade den här bloggen varit roligare om den handlade om segling i en nedgången Havsfidra från 1969? Inget ont om denna “atlantkrossare” men det här är trots allt lite roligare.
    Rock on, Peter!

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Mar 31, 2008 @ 19:08

    Skall man gnälla på alla som lägger (för mycket) pengar på sitt båtliv så lär man ha fullt upp :-)

    Jag tycker att vår agenda är ganska tydlig. Ingen som hänger på blur.se kan ju bli förvånad (eller förargad) över att man köper segel till båten?

    Reply

  13. o
    Mar 31, 2008 @ 21:17

    Det är väl ingen som är förargad heller? Jag ser inte motsatsen mellan att vara seglare och att vara socialt medveten. När Peter skrev att seglen inte kostade mer än vad de flesta lägger på villan, renoveringen av den och på charterresor är det ju inte annat än komiskt, för vilka då flesta? Man måste inte ta en ståndpunkt socialt, miljlömässigt eller på något annat sätt för att man driver en blogg – men varför inte? Kan företag säga sig var för csr (det är du väl Peter, om inte annat för att legitimitet säljer så bra?) så varför inte en blogg? Att som seglare driva på utvecklingen socialt är ju idag en reell möjlighet med tävlingar som går över hela världen, att inte ta den möjligheten ter sig inte bara arrogant utan också dumt, för det säljer som sagt bra att vara medveten. Sponsorer gillar sånt, mer och mer. Och ja, det är att dra höga växlar på ett segelköp – men vem är emot att tänka stort?

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Mar 31, 2008 @ 21:38

    Jag är med på ditt resonemang, men vi kanske har lite olika bild av vad vad en “svensk medelklassfamilj i 40-årsåldern ” tjänar, eller spenderar på hus, resor, platt-TV och SUV.

    Jag tycker att jag tar ett socialt ansvar i det mesta jag gör. Men om min segling eller blogg skall vara en plattform för det (genom sponsorer eller att man inspirerar eller påverkar andra) så blir det svårt utan segel. Att motorisera runt i skärgården hade gett helt fel signaler ;-)

    Reply

  15. o
    Mar 31, 2008 @ 21:45

    visst. det bestämmer du, såklart. vad jag kan se lyckad du göra en bra blog och tävla samtidigt, och det är ju bra. men jag kan fortfarande tycka det är lite skoj att “svensk medelklassfamilj i 40-årsåldern” är de flesta. Eller hur det nu var.

    Reply

  16. f424
    Apr 1, 2008 @ 21:07

    O,
    Ni tycks vara överens om att det är OK att Peter köper segel. Vilka tycker du han skulle köpa för att vara som du säger socialt medveten”?
    Begagnade i dacron?
    Nya i dacron?
    Begagade i laminat?
    Nya i laminat?
    Bara en stor och en fock i valfritt material och en liten gennaker?
    Vad är OK? Eller är det ok att han köper det han gjort om han lovar att köra med samma ställ 2018?

    Reply

  17. o
    Apr 1, 2008 @ 21:35

    Va? Peter köper väl vilka segel han vill. Det jag tyckte var skojigt var att “alla” bor i villa, renoverar och åker på charter. Förstod du inte?

    Reply

  18. Håkan
    Nov 7, 2008 @ 15:02

    Hur räknar du ut ytan?
    3,5% av 14x4m = 1,96m2 det låter lite?
    Vad har jag missat?

    Reply

  19. Patrick L
    Nov 7, 2008 @ 15:45

    Jag antar att det är 3,5% av kvadraten på förtriangelhöjden = 0,035 * 14^2 = 6,86 m2?

    Reply

  20. Håkan
    Nov 7, 2008 @ 17:18

    Tack, lite trött idag…
    Är 5% ett maxgräns för havskappsegling?
    Så 3,5% av förtriangelhöjden 13,5m ger 0,035×13,5^2= 6,8m2
    Så 5% av förtriangelhöjden 13,5m ger 0,05×13,5^2= 9,1m2
    Vad gäller storen då?

    Reply

  21. Patrick L
    Nov 7, 2008 @ 17:27

    Enl ISAF Offshore Special Regulations Category 3 skall man kunna reva storens mastlik minst 40% ALTERNATIVT ha ett trysail som då max får vara 17,5% av liklängden x fotbredden. Enl samma regler får en s.k heavy weaher jib vara upp till 13,5% av kvadraten på förtriangelns höjd.

    Vet ej hur det är i Cat 0-2.

    Reply

  22. Patrick L
    Nov 7, 2008 @ 17:30

    Cat 3-reglerna finns f.ö i svensk översättning på SHF:s webbplats

    Reply

  23. harald
    Nov 7, 2008 @ 17:42

    Här är ju en viss obalans när våra besiktningsregler kräver stormfock, plus två rev (inga ord om hur låga rev), medan OSR cat3 kräver i sin tur ett 40% rev (förlikslängd, ungefär rev #3 på svenska, jättefå båtar har så djupt rev åtminstone här), men ingen stormfock. När man seglar LYS krävs det ibland besiktningsklass 2, medan i ORCi-tävlingar talar man om OSR cat3. Jag hoppas man kunde harmonisera besiktningsreglerna med OSR i viss mån här i finland.

    Konstigt att inte OSR cat3 kräver stormfock.

    Reply

  24. Patrick L
    Nov 7, 2008 @ 17:58

    Jo det kan man tycka. Stormfock (max 5% av förtriangelhöjden i kvadrat) krävs (utöver HW jib) i Cat 2 men borde kanske vara standard på alla havsgående båtar.

    Reply

  25. Håkan
    Nov 7, 2008 @ 20:48

    Tack då vet jag

    Reply

  26. harald
    Nov 7, 2008 @ 20:52

    Å andra sidan, när man seglar tävling tar jag nog ändå hellre vad
    OSR cat3 rekommenderar, alltså en ORC heavy weather jib [1] (jo, vi
    har en sån) och två rev, än vad man läser ur våra finska
    besiktningsregler [2] (stormfock/rulle + vad som helst för rev).
    Jag tror att många båtar går bra med en ORC heavy jib, den är ändå
    inte någon liten lapp utan ett riktigt segel. Stormfocken har vi nog
    seglat med också, ett helt ok segel det också.

    [1] http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album237
    [2] http://www.purjehtija.fi/uploads/8da2ss.PDF

    Reply

  27. Patrick
    Nov 7, 2008 @ 23:35

    Jo, samma här. Men som sagt: I cat 2 skall man ha både HW jib och stormfock och det tycker jag känns rimligt även om det är HW jibben man använder i 99% av fallen.

    Reply

  28. harald
    Nov 8, 2008 @ 20:47

    Så där ur östersjösynvinkel sett och kuriosa, var är närmaste OSR cat2
    tävlingen? Är det Fastnet eller krävs det cat2 redan på svenska ost-
    kusten?

    Reply

  29. harald
    Nov 8, 2008 @ 21:28

    Skulle vara västkusten förstås… äh när man inte kan editera sina posts.

    Reply

  30. Patrick L
    Nov 8, 2008 @ 21:29

    Jag tror inte jag har sett någon Cat 2 i Östersjön. Däremot var väl Watski TwoStar Skagerrack 2008 enligt Cat 2? Men i 2009 års inbjudan verkar det vara Cat 3 som gäller även där.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.