Nya segel
Så har man varit på loftet och hämtat segel. Det är den här gången Henrik Ottoson och hans gäng på nya Quantum-loftet i Kungälv som satt ihop seglen, men det är Quantums globala J/109-designer som har använts (precis som på racingstället).
Här har vi en ny stor som skall vara för cruising och shorthanded. Sydd i cruisinglaminat SDC55+DC66 (Dimension-Polyant DC) och med lite rejälare rev än i racingstoren (framförallt 2:a revet sitter högt upp). Vi jobbade väldigt aktivt med reven när vi körde shorthanded. Mycket snabbare än att byta försegel. Borde ju också vara bra när man seglar med familjen…
Uppe till vänster två fockar. Dels en cruisingfock i DC55+DC66 och en hårdvindsfock i DC77. Denna har vi gjort något mindre än vad reglerna föreskriver (12% i stället för 13.5% av kvadraten på förtriangel-höjden). Den blir ändå 23 m² vilket räcker när det brallar…
Sedan tidigare har vi ju ett racingställ i det som Quantum kallar Fusion-X. Storsegel och fock i FLX24A (Dimension-Polyant FLEX-Line) och genua i FLX16A.
Ny gennaker. Det blev en R5 (på Quantumspråk) som funkar bäst på lite brantare vinklar, men också för skärning i lättare vind eller som alternativ när det skall slöras i lite brall. Lite smalare, lite öppnare akterlik och byggd i AIRX 900+700 (Bainbridge). Det blir alltid en kompromiss då man inte kan ha mer än två gennakers, men det ser ut att bli ett användbart segel framförallt shorthanded. Vi skall också kolla om man då skulle kunna ha det på någon form av rulle (t.ex. Bamar).
Sedan tidigare har vi ju en länsgennaler/runner i NyLite NY90 (Contender).
Till sist lite härligt orange stormsegel. Ett try-sail och en stormfock, som vi valde att göra lite mindre än vad reglerna säger (3.5% i stället för 5% av kvadraten på förtriangel-höjden). Skall bli kul att kolla hur de sitter uppe.
En idé vore att köra ett kort race med orange segel; från Långedrag till Nya Älvsborg och tillbaks. Bra träning för alla som inte riktigt har koll på hur seglen skall sättas upp…
Tormod
Mar 27, 2008 @ 01:19
Ser himla bra ut..
Bra vi inte kommer i samma klass:)
jepp
Mar 27, 2008 @ 09:12
Jepp och firman verkar gå bra ser det ut som… Ingen lågkonjuktur i sikte… Vad kostar detta paket?
Magnus
Mar 27, 2008 @ 10:29
Bamar..?
http://www.karver-system.com/site/us_produits_emmagasineurs.php
du skall väl segla på kapp?
Claes Nettelbladt
Mar 27, 2008 @ 11:02
Din racingstor kan inte ge mycket effekt i toppen, som enligt bilden är mycket rynkig. Jag hade samma rynkor i min kevlarstor och skaffade en obetydligt längre och lite styvare topplatta och blev därmed i stort sett av med problemet.
Jan
Mar 27, 2008 @ 19:34
Hur långt förlik har du på hårdvindsfocken, fullängd eller?
Peter Gustafsson
Mar 27, 2008 @ 19:51
Jepp… seglen fanns med i båtbudgeten (om det nu kan göra nån skillnad). Jag valde en 35-fotare för att kunna ha råd med bra prylar, snarare än att välja en 40-fotare och tvingas snåla. Men det är mycket pengar… Men inte mer än vad de flesta lägger på villarenovering, skidsemester och charter.
Magnus. Ja, Karvern verkar ju smutt. Mailar med lite fransmän som har koll på sånt där. Det är ju inte helt vanligt så här långt norrut :-)
Claes. Fixat. Det finns nu några olika topplattor.
Jan. Förliket är 11.500 jämfört med stora focken som är 13.620. Så det sitter en 2-metersstropp i toppen så att den skall passa på rullen.
o
Mar 28, 2008 @ 11:25
inte mer än de flesta lägger på villarenovering, skidsemester och charter? å fan, jag visste inte ens att de flesta bodde i villa, renoverade, åker på skidsemestrar och charter. du borde tipsa fn och meddelade dem att allt är lugnt, alla har det bra, fattigdom finns inte. de som eventuellt ändå klagar har troligen köpt för stor båt.
Magnus H
Mar 28, 2008 @ 15:23
Och sååå har den svenska avundsjukan, missundsamheten, “call it what you want” landat även på denna blog…..
f424
Mar 30, 2008 @ 20:02
o….
I den missär du tycks leva i är det märkligt hur du ens har haft råd till en dator, och än konstigare en sådan lyx som internetuppkoppling. För det är väl inte så, (ajabajaa) att du snyltar på en mer välbeställd kompis?
Tips, om du finner anstöt i denna utmärkta blog så håll dig till sidor som passar din livsfilosofi bättre. Kanske hittar du dina själsfränder på någon av nedanstånde adresser?
http://www.kpmlr.se/
http://www.sac.se/
o
Mar 31, 2008 @ 10:49
så enkelt. allt som inte passar är kommunism som är jättedumt. behändigt
Heja
Mar 31, 2008 @ 18:42
Härligt att du lägger pengarna på något så modernt, vackert och inte minst miljövänligt som segel, Peter!
o,
Hade den här bloggen varit roligare om den handlade om segling i en nedgången Havsfidra från 1969? Inget ont om denna “atlantkrossare” men det här är trots allt lite roligare.
Rock on, Peter!
Peter Gustafsson
Mar 31, 2008 @ 19:08
Skall man gnälla på alla som lägger (för mycket) pengar på sitt båtliv så lär man ha fullt upp :-)
Jag tycker att vår agenda är ganska tydlig. Ingen som hänger på blur.se kan ju bli förvånad (eller förargad) över att man köper segel till båten?
o
Mar 31, 2008 @ 21:17
Det är väl ingen som är förargad heller? Jag ser inte motsatsen mellan att vara seglare och att vara socialt medveten. När Peter skrev att seglen inte kostade mer än vad de flesta lägger på villan, renoveringen av den och på charterresor är det ju inte annat än komiskt, för vilka då flesta? Man måste inte ta en ståndpunkt socialt, miljlömässigt eller på något annat sätt för att man driver en blogg – men varför inte? Kan företag säga sig var för csr (det är du väl Peter, om inte annat för att legitimitet säljer så bra?) så varför inte en blogg? Att som seglare driva på utvecklingen socialt är ju idag en reell möjlighet med tävlingar som går över hela världen, att inte ta den möjligheten ter sig inte bara arrogant utan också dumt, för det säljer som sagt bra att vara medveten. Sponsorer gillar sånt, mer och mer. Och ja, det är att dra höga växlar på ett segelköp – men vem är emot att tänka stort?
Peter Gustafsson
Mar 31, 2008 @ 21:38
Jag är med på ditt resonemang, men vi kanske har lite olika bild av vad vad en “svensk medelklassfamilj i 40-årsåldern ” tjänar, eller spenderar på hus, resor, platt-TV och SUV.
Jag tycker att jag tar ett socialt ansvar i det mesta jag gör. Men om min segling eller blogg skall vara en plattform för det (genom sponsorer eller att man inspirerar eller påverkar andra) så blir det svårt utan segel. Att motorisera runt i skärgården hade gett helt fel signaler ;-)
o
Mar 31, 2008 @ 21:45
visst. det bestämmer du, såklart. vad jag kan se lyckad du göra en bra blog och tävla samtidigt, och det är ju bra. men jag kan fortfarande tycka det är lite skoj att “svensk medelklassfamilj i 40-årsåldern” är de flesta. Eller hur det nu var.
f424
Apr 1, 2008 @ 21:07
O,
Ni tycks vara överens om att det är OK att Peter köper segel. Vilka tycker du han skulle köpa för att vara som du säger socialt medveten”?
Begagnade i dacron?
Nya i dacron?
Begagade i laminat?
Nya i laminat?
Bara en stor och en fock i valfritt material och en liten gennaker?
Vad är OK? Eller är det ok att han köper det han gjort om han lovar att köra med samma ställ 2018?
o
Apr 1, 2008 @ 21:35
Va? Peter köper väl vilka segel han vill. Det jag tyckte var skojigt var att “alla” bor i villa, renoverar och åker på charter. Förstod du inte?
Håkan
Nov 7, 2008 @ 15:02
Hur räknar du ut ytan?
3,5% av 14x4m = 1,96m2 det låter lite?
Vad har jag missat?
Patrick L
Nov 7, 2008 @ 15:45
Jag antar att det är 3,5% av kvadraten på förtriangelhöjden = 0,035 * 14^2 = 6,86 m2?
Håkan
Nov 7, 2008 @ 17:18
Tack, lite trött idag…
Är 5% ett maxgräns för havskappsegling?
Så 3,5% av förtriangelhöjden 13,5m ger 0,035×13,5^2= 6,8m2
Så 5% av förtriangelhöjden 13,5m ger 0,05×13,5^2= 9,1m2
Vad gäller storen då?
Patrick L
Nov 7, 2008 @ 17:27
Enl ISAF Offshore Special Regulations Category 3 skall man kunna reva storens mastlik minst 40% ALTERNATIVT ha ett trysail som då max får vara 17,5% av liklängden x fotbredden. Enl samma regler får en s.k heavy weaher jib vara upp till 13,5% av kvadraten på förtriangelns höjd.
Vet ej hur det är i Cat 0-2.
Patrick L
Nov 7, 2008 @ 17:30
Cat 3-reglerna finns f.ö i svensk översättning på SHF:s webbplats
harald
Nov 7, 2008 @ 17:42
Här är ju en viss obalans när våra besiktningsregler kräver stormfock, plus två rev (inga ord om hur låga rev), medan OSR cat3 kräver i sin tur ett 40% rev (förlikslängd, ungefär rev #3 på svenska, jättefå båtar har så djupt rev åtminstone här), men ingen stormfock. När man seglar LYS krävs det ibland besiktningsklass 2, medan i ORCi-tävlingar talar man om OSR cat3. Jag hoppas man kunde harmonisera besiktningsreglerna med OSR i viss mån här i finland.
Konstigt att inte OSR cat3 kräver stormfock.
Patrick L
Nov 7, 2008 @ 17:58
Jo det kan man tycka. Stormfock (max 5% av förtriangelhöjden i kvadrat) krävs (utöver HW jib) i Cat 2 men borde kanske vara standard på alla havsgående båtar.
Håkan
Nov 7, 2008 @ 20:48
Tack då vet jag
harald
Nov 7, 2008 @ 20:52
Å andra sidan, när man seglar tävling tar jag nog ändå hellre vad
OSR cat3 rekommenderar, alltså en ORC heavy weather jib [1] (jo, vi
har en sån) och två rev, än vad man läser ur våra finska
besiktningsregler [2] (stormfock/rulle + vad som helst för rev).
Jag tror att många båtar går bra med en ORC heavy jib, den är ändå
inte någon liten lapp utan ett riktigt segel. Stormfocken har vi nog
seglat med också, ett helt ok segel det också.
[1] http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album237
[2] http://www.purjehtija.fi/uploads/8da2ss.PDF
Patrick
Nov 7, 2008 @ 23:35
Jo, samma här. Men som sagt: I cat 2 skall man ha både HW jib och stormfock och det tycker jag känns rimligt även om det är HW jibben man använder i 99% av fallen.
harald
Nov 8, 2008 @ 20:47
Så där ur östersjösynvinkel sett och kuriosa, var är närmaste OSR cat2
tävlingen? Är det Fastnet eller krävs det cat2 redan på svenska ost-
kusten?
harald
Nov 8, 2008 @ 21:28
Skulle vara västkusten förstås… äh när man inte kan editera sina posts.
Patrick L
Nov 8, 2008 @ 21:29
Jag tror inte jag har sett någon Cat 2 i Östersjön. Däremot var väl Watski TwoStar Skagerrack 2008 enligt Cat 2? Men i 2009 års inbjudan verkar det vara Cat 3 som gäller även där.