Skip to content

8 Comments

  1. Andre Corkum
    Apr 17, 2008 @ 02:13

    Speedboat looks awesome! I will see it in the Bermuda Race and I hope we get nice wind and Speedboat holds together and maybe we will see a new record!

    Reply

  2. RayTonic
    Apr 17, 2008 @ 07:06

    Imponerande men jag tror tiden för megayachter börjar ta slut. Folk har tröttnat att bara följa och titta på, de vill ut och segla själva och trenden går mot mindre båtar och mindre besättningar. Segling kommer att ligga mer på på individuella prestationer.

    Reply

  3. Pelle P
    Apr 17, 2008 @ 08:41

    PelleL!
    Jag tycker det låter lite “ihåligt” när mast-gubben tar upp argumentet, för mast på däck, att minimera läckage. Dom lär ha hur många hästkrafter som helst där nere för diverse, så pumpar har dom säkert kräm för också…

    Reply

  4. PelleL
    Apr 17, 2008 @ 08:46

    Dom kanske inte vill blöta ner plysh-kuddarna =)

    Reply

  5. Brorsan
    Apr 17, 2008 @ 15:38

    Porno…
    Sittbnrunnsdurken ser ut som en landnignsbana på ett hangarfartyg…

    Reply

  6. Andre
    Apr 17, 2008 @ 19:16

    I wonder if it is just coincidental that Leopard changed plans and is not sailing in the Bermuda Race as well Alfa Romeo just came on the market. It will be interesting to see if Speedboat is much faster!

    Reply

  7. Jocke_R
    Apr 17, 2008 @ 21:46

    Kan masten på däck vara en strukturell fråga?

    Reply

  8. Patrik
    Apr 18, 2008 @ 23:08

    Det kan mycket väl vara så att det både är en läckage, men också en strukturell fråga att placera masten på däck.
    Svängkölsarrangemanget hamnar ungefär där masten skulle stått på normala kölförstärkningar.
    Sen kan vi vända på det hela och fundera på varför masten skall gå ner i båten egentligen, den som sett hur mycket skada en mast som vispar omkring under däck gör kanske förstår (det är ju inte speciellt ovanligt med avmastningar på denna typ av båtar).
    Säkerhet och läckage aspekter på en däcksplacerad mast kan mycket väl överväga den lilla (minimala) profilstyrkefördelen på en genomgående dito, speciellt på en Kolfibermast är det mycket enkelt att kompensera med några extra lager fiber där det behövs.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.