Mer Speedboat…
Nu har man fått på masten. 44.3 meter, står på däck och killarna på Southern Spars är märkbart nöjda. Vi får väl se när skiten kommer ner igen…
In yesterday’s blustery weather the new Juan K designed 100ft maxi, Speedboat, was launched in Auckland’s Viaduct Basin. It’s a yacht designed to produce blustering speeds, so it goes without saying that her rig is the ultimate collaboration of latest design thinking and innovation in rig technology.
The 44.3 metre high deck-stepped mast was designed and built by Southern Spars, and is the tallest and most powerful maxi rig produced by the company yet.
Speedboat’s 5 spreader cathedral in-line rig is built from high modulus carbon fibre and is equipped with a complete set of EC6+ carbon rigging – the same rigging product used on Open 60 yacht Paprec-Virbac, winner of the Barcelona World Race.
One of the most noticeable features on Speedboat’s rig is the truly aerodynamic structure. The rig uses EC6+ carbon continuous rigging with internal tangs. This means the entire rigging runs free from the deck to inside the mast without any bulky external fittings or attachments. Because there are no bulky end fittings on spreaders, the spreader ends are considerably smaller, making for a cleaner, lower drag spreader end. The runners are also made from EC6.
The internal halyard locks will have some of the biggest loads seen on a racing yacht, with the halyard lock for the Code Zero sail having a 20 tonne safe working load.
Speedboat is the first maxi to have a deck-stepped rig produced by Southern Spars. Steve Wilson, rig designer for the project comments, “The decision to go with a deck-stepped rig was based on structural reasons. It’s also easier to pass the loads through a bulkhead rather than through a mast and it means no water comes down into the cabin.”
SpeedBoat is due out on her maiden sail tomorrow, 17th April, where sea trials will commence.
All eyes will be watching her first race in June 2008, the infamous Newport to Bermuda race, which will include a very competitive line-up of Southern rigged yachts, including Rosebud, (IRC winner of 2007 Sydney to Hobart), Numbers, (IRC winner Div 1 Key West), Rambler, (winner Rolex Middle Sea race).
Update: fler bilder från Richard Gladwell. Tipstack till crew.net.nz, Juanpa Cadario och SA.
Andre Corkum
Apr 17, 2008 @ 02:13
Speedboat looks awesome! I will see it in the Bermuda Race and I hope we get nice wind and Speedboat holds together and maybe we will see a new record!
RayTonic
Apr 17, 2008 @ 07:06
Imponerande men jag tror tiden för megayachter börjar ta slut. Folk har tröttnat att bara följa och titta på, de vill ut och segla själva och trenden går mot mindre båtar och mindre besättningar. Segling kommer att ligga mer på på individuella prestationer.
Pelle P
Apr 17, 2008 @ 08:41
PelleL!
Jag tycker det låter lite “ihåligt” när mast-gubben tar upp argumentet, för mast på däck, att minimera läckage. Dom lär ha hur många hästkrafter som helst där nere för diverse, så pumpar har dom säkert kräm för också…
PelleL
Apr 17, 2008 @ 08:46
Dom kanske inte vill blöta ner plysh-kuddarna =)
Brorsan
Apr 17, 2008 @ 15:38
Porno…
Sittbnrunnsdurken ser ut som en landnignsbana på ett hangarfartyg…
Andre
Apr 17, 2008 @ 19:16
I wonder if it is just coincidental that Leopard changed plans and is not sailing in the Bermuda Race as well Alfa Romeo just came on the market. It will be interesting to see if Speedboat is much faster!
Jocke_R
Apr 17, 2008 @ 21:46
Kan masten på däck vara en strukturell fråga?
Patrik
Apr 18, 2008 @ 23:08
Det kan mycket väl vara så att det både är en läckage, men också en strukturell fråga att placera masten på däck.
Svängkölsarrangemanget hamnar ungefär där masten skulle stått på normala kölförstärkningar.
Sen kan vi vända på det hela och fundera på varför masten skall gå ner i båten egentligen, den som sett hur mycket skada en mast som vispar omkring under däck gör kanske förstår (det är ju inte speciellt ovanligt med avmastningar på denna typ av båtar).
Säkerhet och läckage aspekter på en däcksplacerad mast kan mycket väl överväga den lilla (minimala) profilstyrkefördelen på en genomgående dito, speciellt på en Kolfibermast är det mycket enkelt att kompensera med några extra lager fiber där det behövs.