Skip to content

21 Comments

  1. Dennis
    May 2, 2008 @ 07:44

    Erfarenheter och kommentarer från besättningen om hur båten funkade hade varit intressant.
    Var det LYS 1,44 och hur jämförs hon med First 44,7?

    Reply

  2. Anders
    May 2, 2008 @ 08:58

    Jag kan inte jämföra så mycket med 44.7 som jag aldrig seglat.
    Nu tillbringar jag min mesta tid på fördäck och nere vid navbordet/pentryt. Det går undan, grejerna sitter där de skall och sakerna håller.

    På många sätt var det en ganaska odramatisk segling. Vi startade på babordsbog och höll oss där, det enda vi gjorde var att falla lite för varje rundning, ett fockbyte och hissade nylonet.

    Reply

  3. Joakim
    May 2, 2008 @ 09:13

    Cookson 50 var helt överlägsen även med LYS 1,74. Med 1,68 hade den vunnit med nästan två timmar marginal och med 1,84 hade den ännu vunnit sin klass.

    Reply

  4. Anders
    May 2, 2008 @ 09:23

    Vi försökte byta till R40, men det gick inte…

    Sen är det självklart att Al Capone går fort. De bogar vi hade ger mycket stor skillnad mellan canters och icke canters. Det är bara att vänja sig…de kommer att segla fort i sommar…

    Reply

  5. Andreas
    May 2, 2008 @ 09:54

    Anders, hur mycket justeringar har ni gjort so far?
    DVS hur mycket mer prestanda kommer ni få ur till Lidingö Race? eller nästa race?

    MVH Andreas

    Reply

  6. Anders
    May 2, 2008 @ 10:31

    En djävla massa eller inte så många justeringar…det beror på hur man ser det. Självklart har vi skruvat en del. Man måste hitta riggtrimmet, hitta vilket trim som funkar osv. Men det är ju inget som är ovanligt för någon båt. (Snarare ovanligt för en del besättningar..)
    Vi har inte gjort något konstigt med henne. Vad behöver man egentligen..lite skot och gajar,,,lite trimsnören att rycka lite i ibland.
    Kanske några fall och några segel av god kvalisort.

    Mer prestanda…säkert. Hur mycket? Bra fråga…

    Reply

  7. Bengt Falkenberg
    May 3, 2008 @ 16:03

    Dennis mfl!

    Jag vill börja med att säga att trots att HH skagen Race 2008 var en enbogs race så var det gott om taktiska val. Detta dels pga av att vindstyrkan växlade mellan 4-24 knop och även i riktning ca 40 grader. Det som gjorde det intressant var strömmen som var allt från medström upp till 2,5 knop imot. Innan starten så droppade vinden till ca 4 knop vilket inte stämde med vår rapport och vi bestämde oss för en viss nylon garderob utifrån detta, och de ostliga vindarna som vi trodde skulle vara instabila under natten. Vi startade på en bb bog där det gällde att gå så högt som möjligt om man ville klara första märke. Vi, en swan 45od och en Dufour 44 tog starten och gick iväg på topp. Efter första rundningen så blev det en klassisk öppen bog där de som hängde med i hetsen om lovatrsläge blev de största förlorarna. Motströmen ökade hela tiden men vår nya taktiker Even Larsen var mycket duktig på att hitta de stråk med medström som finns efter bansträkningen. När solen gick upp och vi närmade oss Brofjordens boj så hade vi seglat genom hela fältet och såg First 50:an som startade 10 minnuter innan oss ligga ca 200 m akter om oss.

    Övriga båtar i “race klassen” som vi borde seglat i, hade missat på taktiken. En stor fördel för oss på denna bog var att vi var två samspelta rorsmän (Jag och Urban Ristorp) som bytte ofta. Detta anser jag vara extra viktigt på en öppen bog då båten är vingligare, och det är lätt att man tappar focus på vikten av att hålla kursen och jobba med seglen. Man såg hur båtar gick samma väg som oss för att helt plötsligt segla 5 gader högre en kvart för att sedan falla ner på kurs igen. Att byta ofta på trimmarna av seglen är lika viktigt. Efter rundningen av brofjorden så blev det spinnaker till skagen. De båtar som gjorde en underbåge tjänade ca 15-20 min på de som gick raka vägen. de som gjorde en överbåge tappade minst en timme på det.

    När det gäller nya båten så är jag jätte nöjd. Det som jag tycker är extra bra är att se i en tid då deflesta varv förenklar och leta billigare lösningar som sänker kvaliten på båtarna, så går Beneteau som världens absolut största båtproducent mot strömmmen och jobbar upp kvaliten på sina båtar. Vår 40.7:a som vi seglade förra året var en mycket bra byggd båt. Men Beneteaus nya modeller som byggs på lite annat sätt både vad gäller struktur, inredning och finish med en ny look är en fröjd att segla och äga. Jag har alldrig haft en P. Briand design tidigare och var lite orolig över att lämna Farr-båtarna, i helgen bekantade jag mig med en båt med egenskaper som jag aldrig tidigare upplevt. Att en 11 ton tung båt kan vara så livlig var en fröjd, axet kommer att ge självförtroende i starter framöver. Den nya skrovformen med bärigheten i förskeppet och effekten av de skarpa slagen i skrovformen akter ut kommer vara egenskaper som jag kommer söka efter i framtida båtar. De nya skrovformer som detta ger är nog här för att stanna.

    När det gäller HH Skaen Race så kommer denna segling i framtiden ha en fast position i vår säsongsplanering på samma sätt som Feardern, Gotland Runt och Tjörn Runt. Jag var tveksam till att segla denna segling från början då jag tyckte den gick förtidigt, var för kall mm.

    Men att få starta säsongen med en havskappsegling med 225 startande över natten är att ge säsongen en rivstart som jag inte upplevt sedan jag körde OS-klasser och körde WC- seglingar i Europa på våren. Motståndet på denna segling är som tex GR då alla de bästa båtarna/teamen från Norge är med.

    Det ända som jag tycker var negativt är det som debatterats sista veckan nämligen klassindelningen. Vi försökte att bli flyttade till Race klassen där vi hör hemma i då vi har en ny race optimerad båt, Men vi hamnade i en klass där vi seglade mot stora båtar som hade kompenserade lys-tal pga ankarspel, teakdäck mm. Dessa båtar går ju mycket snabbt på öpnna bogar i friskvind än om det blir kryss/läns. Det omvända gäller naturligtvis Race båtarna.

    Race klassen fanns inte som ett val i inbjudan till seglingen. När vi såg klass indelningen så skickade vi mail och försökte byta klass men trots att man bytte flera andra båtar så flyttade man inte oss vilket var tråkigt. Om man lagt klassindelningen som det är tänkt så hade vi blivit 2:a bland racebåtarna. Detta är att konstruera en resultat lista i efterhand vilket bara är intressant för oss i Teknova båten, då vi vill få koll på var vi står med den nya båten inför resten av säsongen.

    Som sagt för mig kommer Skagen Race med den efterföljande festen i skagen bli en given tradition som jag tycker att alla seglare skall försöka delta i. Jag tror att detta är en tävling som kommer att växa mycket de närmsta åren.

    Bengt Falkenberg

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 3, 2008 @ 20:20

    Tack för en bra rapport Bengt – ser ju riktigt bra ut det där!!!

    Reply

  9. Jonas
    May 4, 2008 @ 10:12

    Håller med Bengt.
    Riktigt kul men att segla halvind i 18 timmar var ingen höjdare för oss. Det fanns en del utrymme för det taktiska (även om vi floppade). Vi låg hyfsat med vid Brofjorden, efter rundning gick vi dock söderut hade förhoppning att vi slippa en del ström, men icke. Resultatet katasrof, 5 Nm längre väg + ström rakt emot.
    De flesta jag pratade med hade bara följt “spåret på plottern” och var nöjda med det.
    Ett minne, kolsvart norr om Väderöarna, kollar in lanterner akterut då och då, plötsligt swischar det till och trimaranen Dragonfly flyger förbi ett par längder i lovart. Vi garvarde i flera minuter.
    (Chamsin hade samma grej men med Al Capone !)

    Nåväl, ett kul race i alla fall och vi vann tävlingen om störst
    välkomstkommité, hela fanclubben som kommit med Stena tog emot oss med sång och hejaramsor (gött och vara hjältar i några hjärtan)

    Hälsningar,
    Jonas och Urban i Trindy

    Reply

  10. Pelle P
    May 4, 2008 @ 10:47

    Inspirerad av Bengt så får väl även jag komma med någon slags “rapport” om än i ett kortare format.

    Seglade en “superhet” X41:a och ska direkt säga att vi har absolut inga bortföklaringar till vår usla placering bland 41:orna, 5:a. Ser man dock på seglingen totalt så ska inte en 41-fotare med LYS 1,44 ha en suck mot 43 till 45-fotare med samma eller ibland lägre LYS. Nog om det.

    Det här är en båt som gillar att ha kölen rakt ner och masten rakt upp = ingen lutning, rodret är så smalt och djupt att det snabbt kaviterar när det lutar. Det var lesson #1, lesson #2 är en direkt följd av ettan; HÄNG och när du inte har nått för dig så HÄNG ännu längre ut!!…

    Varför kom vi nu så dåligt; svaret är enkelt. Vi seglade fort men fel, precis som Bengt säger så även om det bara var halvind så fanns det många taktiska fällor på vägen och vi lyckades inte undvika “some big ones”. Utan att ha total koll på alla båtar så hade vi bra koll på kvällen på våra konkurenter; vi låg i lovartsspår med första 41:a 100m före och resten tvärs i lä eller bakom. Tanken var att fortsätta vara en av de som var längst österut. Pga lite olika missar så gör vi dock ett dåligt val mellan Grisebådarna och Väderöarna. Där (tror jag) tappar vi och när dagen gryr efter Väderöarna så har vi NorX strax framför oss och inga andra 41:or i sikte (tre av dom är redan långt före). Avståndet mellan oss och NorX går lite fram och tillbaka men stannar ungefär på det som det var. Svårt att göra några smarta klipp! Hela seglingen var ett perfekt exempel på Twiname´s berömda rulltrappa; man kan aldrig göra några klipp, man kan bara undvika att göra för många och stora fel!.

    X41:an är en mycket potent båt, det ska mycket skoj att segla den under säsongen. Fick en liten provsmak av det direkt i starten då vi tog två snabba slag för att komma loss och trots att det bara var 2-4 m/s i starten så axade vi direkt, faktum är att vi tack vare dom slagen helt sonika seglade runt (nästan…) ett par av båtarna som tex First 50. Sedan var det tre saker som gällde; trimma, undvika motström och HÄNGA! Otroligt vad båten är känslig på trimmet, två cm på skotet och det kunde gå upp eller ner en halv knop, tror aldrig vi hade skoten fast mer än några sekunder för att byta sittställning ibland…

    Avslutar med att instämma med Bengt; halvind är inte min specialitet!! Vilka underbara bortförklaringar man kan garva fram på Buddy Holly!!

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    May 4, 2008 @ 10:57

    Tack för bra rapporter.

    Hade varit mycket intressant om någon vågade sig på en mer ingående analys av strömläget mellan Koster och Brofjorden…

    Reply

  12. Andreas (milliways)
    May 4, 2008 @ 22:44

    Liten oppsummering fra milliways på
    http://milliways.seilmagasinet.no

    Andreas

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    May 4, 2008 @ 22:53

    Tack för en bra rapport Andreas. Imponerande seglat i en tuff klass.

    Vi ses på Færdern!

    Reply

  14. Tom O.
    May 5, 2008 @ 12:41

    Frøken Fryd var opprinnelig påmeldt i R36, men når jeg så den helt meningsløse klasseinndelingen ba jeg om å få bli flyttet til LYS uten “R”. Litt frustrert over at båter vi liker å benchmarke oss med blir spredd over flere klasser. Bengt burde selvsagt fått lov til å bytte til R40. Uansett er det nok siste gang vi ser tilsvarende ordning. Jeg tror evalueringen allerede er i gang, og seilernes kritikk har vel egentlig vært konstruktiv.

    For vår del spilte det ingen rolle å bytte klasse. Vi kom 5,5 minutt etter Milliways på korrigert tid, og ville ha tatt 3.e plass uansett. Jeg hadde opprinnelig en plan om å gå så langt øst som mulig og på østsiden av Grisbådarna, og gå nære fastlandet når vi kom til Väderöarna. Den siste strømfilen jeg lastet ned på onsdag viste mye mindre ström og jeg skiftet strategi til å gå korteste vei. Med lite strøm og god fart i CB’en var dette nok riktig valg. Vi hadde full fokus på seiltrim for hele tiden å ta ut maks fart. Hardest gikk det ut over storseiltrimmeren, som fikk jobbe hardt.

    Når vi var innenfor Väderöarna gikk Jeanneau og Beneteau 49 foterne fra oss. At de store båtene har en fordel under disse forholdene er jo ganske opplagt. At vi med CB’en holder båtfarten til 40 fotere med 1,30 – 1,32 i LYS er mer overraskende.

    Ved Brofjorden valgte vi å skifte til vår nye Code 0 (i nylon). Vi gikk rett mot Østmerket og så at vi kunne holde en litt høyere kurs enn spinnakerbåtene som broachet ofte. Vi holdt ikke høyere fart men fordi vi ikke hadde en eneste broach gikk vi sakte fra de fleste. Dette var første forsøket med assym seil, og jeg tror nok at vi skal få ennå mer fart når vi har samlet mer erfaring.
    Vi skulle ha skiftet til fokk igjen ved nordmerket og så tilbake til Code0 ved Østmerket. Det gjorde vi ikke, og vi tapte ca. 10 min. ved å pine oss rundt Østmerket. Hvorfor vi ikke skiftet skal forbli en intern sak blandt mannskapet…..

    Vi er godt fornøyd med innsats og resultat. Navigasjonsmessig var dette selvsagt en enkel seilas, men det var også slik at gribfilene fra met.no ga et veldig bra bilde av hvordan dette skulle utvikle seg.

    Reply

  15. Erik Kristiansen
    May 5, 2008 @ 23:37

    En lite ref fra Xtreme:

    Det ble som spådd

    Ludvig sto på brygga i Åasgårdsstrand og proklamerte at dette kom han til å vinne.

    Det gjorde han også, heldig for han men ble ett mareritt for alle oss andre som måtte høre på han.

    Vi var fult fokusert i starten. Vinden var slik at det måtte bli babord start for alle.

    Det blåste lite i starten og vår plan var å komme bakfra med fart og time linjen. Så skjedde den katastrofen at vi ikke ble oppmerksom på en båt som kom langsmed startlinjen for styrbord! Vi prøvde å komme foran men han gikk maks opp å vi så at dette kom ikke til å gå. Vi måtte slå ca 2 min før start og bli med denne styrbordsbåten langsmed linjen. Vi prøvde å vri oss unna ved å jibbe rundt å komme ut bak han, men aaaaaaaltfor sent ute. Vi krysset startlinjen aller sist! Snakk om tabbe og ligge der bak i dritt vind og prøve å komme forbi, helt håpløst. Vi jobbet for livet og plukket båt for båt, men det gikk altfor tregt.

    Etter noen timer økte vinden og det ble stikk i skjøtet, vår omsydde 2er fokk med høyt skjøtehjørne(jibbtopp) ble heist og det var seilet sitt. Det var fantastsk bra og reddet noe av æren vår.

    Resten var egentlig plankekjøring, Rumbline og ikke ett eneste slag.

    Vi valgte å gå syd for rumbline etter Brofjorden for å kunne sette spinnaker. Vi gikk så langt som 2,8nm syd for så å kjøre spinnaker helt til østmerke og i mål. Sett i etterkant var kanskje ikke det smartes, Latx (X-362) gikk nord av Rumbline slik også Milliways gjorde å tjente 30 minytter på oss.Men som alle andre hadde vi babord halser fra start til mål, noe spesielt Sett i lys av den startet må vi egentlig si at å klatre til en 7ende plass er hederlig, men vi er selvfølgelig langt fra fornøyde med dette. Også 2,35 minutter for sent til 4de plassen, alltså veldig jevnt fra 4-7plass

    Nå er det bare å glemme dette og se fremover til Larvik 24-25 Mai. Her skal vi reise kjerringa. Vi er nå ekstra tent på den oppgaven og med treningen på Holmsbu mener vi selv at vi er godt forbredt.

    Håper fler av de nevnte over stiller der. Vi kan love ett kjempebra mestersskap og ett helt utrolig liv på land.

    Reply

  16. Erik Kristiansen
    May 5, 2008 @ 23:40

    Glemte å skrive, sjekk filmen vår: http://www.seilmagasinet.no/id/26200

    Reply

  17. Andreas Wettre
    May 6, 2008 @ 16:21

    Veldig interessant lesning. I lille Bilbo gjorde vi nok noen strategiske tabber skjønner jeg nå etter å ha lest disse rapportene. Våre tap og vinninger er nevnt i andres mail og frustrasjonen over å seile LYS når båter i samme klasse er 5 fot lenger er vel også nevnt.

    Jeg ser at det skrives om Code 0. Minner om at det i lys ikke er lov til å seile med Code 0…. Paragraf 8.1 f: f) ”Code Zero” eller lignende seil tillates ikke. Tror det gjelder Lys R også?

    Reply

  18. Sture Smith
    May 6, 2008 @ 23:02

    Här kommer en rapport från ”Sjöglans” Dehler 39SQ som redan förra året (5 plats R40) som enda svenska båt ställde frågan, vad gör alla duktiga svenska seglare på kristiflygare. Putsar gelcoaten, bloggar sig trötta eller,,,,,,,,,

    HH-Skagen ger Dejavu känsla för oss som var med på SkawRace tiden, 1984 var det målgång i skagen för 300 båtar efter att ha kriss-krossat skagerack några gånger och samlat på sig 350 nm och ett j-a drag. Rolexförsedde och Camelrökande Gyllenhammar gav glamour åt vår sport. Känt danskt bryggeri sponsrade och ställde med gaffeltruck fram stora plastcontainrar med is kyld gratis öl, det var roligt redan då långt innan svängkölar plottrar och annat. Hemmabyggda Halvtonnaren Helmer Bryd byggd på Björlanda Kile spöade skiten ur etablissemanget från dom Nordiska huvudstäderna.

    HH-Skagen är en perfekt shake down som säsongs öppning och det är bara att inse att vi västkustbor borde segla mer i Norge. Våra västliga grannar ligger hästlängder före var det gäller kölbåtssegling idag, double handed utvecklar sig snabbt tack vara detta, LYS. PYS, MYS, ORC I, ORC Club, IRC och alla andra bokstavskombinationer spelar ingen roll, det gäller att slita sig från bloggen och ut och segla. Och det gör våra grannar. Bengt nämner ett antal givna kappseglingar, Hollenderseglatsen den 15 september glömmer Du väl inte med 350 båtar på startlinjen.

    GKSS/KSSS borde omgående skicka ”observatörer” för att ta till sig av vad vår grannar gör. De ortodoxa fnyser åt LYS och Bavaria och det må så vara men vi seglade om många välseglade Bavarier på HH-Skagen och dom hade lika kul som vi och hejade glatt när dom satt i natten och burkade. Jag glömmer inte pärlbandet av lanternor i gryningen som täckte hela norra Bohuslän, en mäktig syn, fantastiskt. Det är segling. Det skulle ha filmats med helikopter, som fin promotion för segling och vårt underbara Bohuslän.

    Strömanalysen koster brofjorden frågar bloggmaster efter. En komplicerad fråga även om vi nu hade enkla förhållande, med lite ström i den norra delen 0,2-0,4 nordgående utefter koster. Och ökande ner mot den södra delen vid brofjorden, med 2-2,3 knops nordgående. Strömmen går i stråk och förfyttar man sig sidled går det att hitta strömfriare områden, utefter väderöarna och på grundare vatten tex.. Tveksamt om det lönade sig att gå utefter land. Vet inte om vi hade någon hjälp av att vi seglar för Stora Stenar SS Hamburgsund.

    Den stora lärdomen för egen del var vägvalet Brofjorden-Skagen. Rumbline, Under eller Över båge.
    De som valde rumbline utan att tänka på det gjorde en liten underbåge då den kraftiga strömmen kom i sidan och trycke upp hela fältet mot en svagare ström, sen var det bara att plocka spinnarn och höjda mot vatten med mindre ström.
    En planerad underbåge var troligen klart bäst vilket gav spinnaker med strömmen tills den avtog, plocka och höjda i lägre ström och högre relativ vindstyrka.
    Om man vill spela bort en given tredjeplats i R36 skulle man gå överbåge där motströmmen ökade i stället för att minska, alltså då seglar man riktigt länge i strömt vatten. Med marginella fartskillnader mellen Spinnaker och G1H blev detta en riktig hit, vi förlorade 50 minuter och slutade på 12 plats……. Men vi var i alla fall ute och seglade (bokstavligt).

    Nästa år hoppas vi på ännu fler Västkustseglare på denna fantastiskt fina och välorganiserade segling. HH-Skagen har alla förutsättningar att bli en ännu större och viktigare havskappsegling i våra nordiska vatten.

    Sture Smith med Besättning

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    May 6, 2008 @ 23:12

    Tack Sture. Jag fattar piken, även om den var fin :-)

    Reply

  20. Bengt Falkenberg
    May 7, 2008 @ 11:11

    Jag håller med dig Sture och vi kommer självklart att köra Hollendern och Åsgårdsstrand i september. Kul att du nämner Helmer Bryd som var en av flera famgångsrika “hemma byggen” med 100% Albatross Segel på den tiden.

    Reply

  21. Tom O.
    May 7, 2008 @ 12:25

    Andreas;
    Mitt assymetriske forseil er mål inn som genakker, og sydd i nylon. Helt i henhold til LYS reglene. Den burde kanskje kalles A0?
    Det er helt klart et seil med begrenset bruksområde men når LYS reglene nå tillater 1 stk assym og 1 stk sym seil ombord så er det nok det jeg kommer til å ha med i de fleste seilaser.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.