Veckans regelquiz
Solsken, spinnakers, två båtar som är sweet och en regelsituation. Vad kan vara ett lämpligare avbrott i måndagens arbete, än att ha en helt onödig debatt om detta…
X-41 Stark (som har massa bra bilder på sin blog) vs Prima 38 Serendip under lördagens Liding Runt. Stark glider ikapp Serendip på läsidan. Oenighet kring vad som är tillbördig kurs uppstår. Stark vill segla högt. Serendip vil segla lågt. Oväntat :-)
17.1 En båt som får överlapp i lä från klar akter om inom två gånger sin skrovlängd från en båt för samma halsar får inte segla högre än sin tillbörliga kurs så länge båtarna fortsätter att ha överlapp inom det avståndet, om den inte därigenom omedelbart kommer att segla akter om den andra båten. Den här regeln gäller inte om överlappen börjar när lovartsbåten ska hålla undan enligt regel 13.
Vad gäller? När övergår man från att vara klar akter om (och skall hålla undan) till att vara läbåt (och får segla tillbördig kurs)? Direkt? Hur mycket frihet har man att avgöra vad som är tillbördig kurs? Några trix man hade kunnat ta till?
Som vanligt är det enklare att segla från läktarplats!
May 12, 2008 @ 16:58
Ganska enkelt:
Tillbörliga kursen är den kurs du bedömmer vara den snabbaste (bästa) för dig om det inte funnits andra båtar att beakta. Lä/lovart börjar gälla omedelbart det är överlapp men som alltid så skall du när du får rätt till väg till en början ge den andra båten tid och rum att hålla undan.
Du kan alltså inte börja lova om du tappar speed för att du blir läad av lovartsbåten. Vad är din tillbörliga kurs beskrivs ovan, och du bör nog kunna motivera med t.ex. förändringar i vindstyrka eller riktning om du påstår att din tillbörliga kurs ändrar sig under överlappen. Men bara för att du valt en annan tillbörlig kurs än din konkurrent så behöver inte du ha fel (och inte de heller för den delen).
Magnus
May 12, 2008 @ 18:31
Hej,
När jag körde matchracing fick man som upphinnande attackera motståndarna “hårt” först efter att man (inom överlappen) gippat fram och tillbaka. Antar att överlappen då anses etablerad på annat sätt än upphinnande bakifrån. Hade det varit användbart här?
Matts
May 12, 2008 @ 19:07
Tillbörlig kurs bör ju vara den som seglades innan överlapp etablerades. Att innan man hinner upp en båt segla en kurs och sedan för att man fått överlapp hävda att ens tillbörliga kurs helt plötsligt ligger 10 grader högre låter inte så bra.
May 12, 2008 @ 19:12
Men är det så att han lovar då? Jag tycker det på första bilden ser ut som att Stark håller högre kurs än Serendip redan från början men att Stark till sista bilden har fallit ned och ligger lägre än Serendips kurs.
May 12, 2008 @ 21:05
case 46 i case-boken talar för att man kan etablera en överlapp och sen lova (ändra kurs) till en annan/ny tillbörlig kurs. Även case 7 och 14 talar om tillbörlig kurs och båda ger läbåten rätt.
May 12, 2008 @ 21:14
Och definitionen på “proper course” aka “tillbörlig kurs” är exakt vad på t.ex. ett slörben som inte kräver gippar?
Två båtar seglar mot ett slörmärke(inte kryss, inte nödvändigt att gippa) och den snabbare kommer bakifrån och etablerar överlapp i lä om den aningen långsammare båten. Man märker dock att det är omöjligt att komma igenom vindskuggan så man lovar upp för att tvinga den långsammare lovartsbåten att väja.
Vem har rätt?
May 12, 2008 @ 21:31
Alltså, “Stark” har ingen rätt att luffa “Serendip”. Stark får inte segla högre än sin tillbörliga kurs (regel 17.1), men Serendip måste hålla undan och är torsk om Stark hävdar sin rätt som läbåt (regel 11). Stark kan göra två gippar förutsatt att de behåller sin överlapp, och på så vis få rätten att luffa Serendip. Men i detta läge är ju inte detta speciellt smart, men på en läns hade det varit möjligt.
Annars verkar det rätt korkat att försöka gå om i lä. Dessutom måste Stark ge Serendip både tid och utrymme att hålla undan, men alltså bara upp till den tillbörliga kursen.
May 12, 2008 @ 21:56
“som inte kräver gippar?”
tillbörlig kurs kan fortfarande innehålla gippar. “Tillbörliga kursen är den kurs du bedömmer vara den snabbaste (bästa) för dig om det inte funnits andra båtar att beakta.” Vilket lämnar ganska stort utrymme för tolkning.
“Man märker dock att det är omöjligt att komma igenom vindskuggan så man lovar upp för att tvinga den långsammare lovartsbåten att väja.” Det är inte okey. Men vad jag förstår måste man segla en kurs uppenbart högre än _alla_ “rimliga” vägval i avsaknad av andra båtar, något som kan vara ganska svårt att visa, för att inte segla tillbörlig kurs. Läs case 14 (tror jag, eller 7).
May 13, 2008 @ 07:34
Jag har varit i denna situation i protestrummet. Då gav juryn läbåten bevisbördan vilket i praktiken gör att lovarts båten har stort manöver utrymme.
May 13, 2008 @ 17:31
En intressant situation tycker jag uppstod i starten:
http://seglingsbilder.se/app/gallery.php?gid=177&sgid=&startat=288&perpage=12&page_num=26
Bilderna 8-12 beskriver vad som hände vid lovartsmärket rätt så väl. Analys?
May 14, 2008 @ 07:55
Sorry, skulle vara:
http://seglingsbilder.se/app/gallery.php?gid=177&sgid=&startat=300&perpage=12&page_num=26