Skip to content

34 Comments

  1. PelleL
    May 14, 2008 @ 13:41

    Om man tittar på vilka båtar som anmält sig i IRC så kan man konstatera några intressanta saker:
    -Det verkar dyka upp lite båtar från “nya” länder som UK och tom. Canada vilket är kul
    – Självklart väljer “IRC-specials” som J/109, A35’or, den nya Dehler 34:an och Priman att segla IRC men även ett antal äldre racebåtar (Mumm 36, Mean Marine 32 och Farr 40) som anser sig (med rätta) chanslösa under ORCi försöker med IRC. Det trista är bara att dom kommer att vara ännu mer chanslösa i IRC.

    Sen måste jag säga att det är fövånande att någon vill segla ORC-club över huvud taget….

    Reply

  2. Magnus
    May 14, 2008 @ 14:03

    9 svenska båtar har anmält sig i IRC.
    Fältets enda canter (outsider) seglar ORCi
    Mumm30 seglar ORCi
    Vet inte vad man kan dra för slutsatser men det känns inte som att införandet av IRC gett särskilt mycket på det totala antalet deltagare och det känns som att snabba racers föredrar att segla ORCi vilket kanske tar udden av argumentet att IRC främjar snabba racers.
    Men glädjande att tre britter tagit sig hit, en i orc club och två i irc.
    Gällande IRC specials vet jag inte. Om man kollar på lidingö runt så ser det ut som att de flesta båtar som seglade ORCi hade slagit de 4 IRC båtarna om de seglat IRC.

    Reply

  3. Magnus
    May 14, 2008 @ 14:18

    Men skit i reglerna… Intressantast är väl ändå VILKA som drar i snören på vilken båt? Någon skeppare som lyckats få till en riktigt bra besättning? på vilka båtar seglar proffsen? Segelmakarna? Tjejerna? Ungdomarna?

    Reply

  4. Arthur Arnell
    May 14, 2008 @ 17:49

    Minst en X-41 kommer segla under IRC på GR08 iallafall, en Finsk 41:a är redan anmäld, kanske kommer det 2 st till. Tyvärr har arrangören ändrat förutsättningarna för att bilda entyps-klass. 5 st likadana krävdes tidigare, nu minst 10 st. Hål i huvudet om ni frågar mig…

    Reply

  5. Dennis
    May 14, 2008 @ 18:08

    Hoppas våra finska vänner får “riktuga SWELYS mätbrev” i år.

    Reply

  6. Mister B.
    May 14, 2008 @ 20:42

    Anmälnigar har värkligen börjat rulla in nu… och det ser inte alls dåligt, särskilt från den “nya” IRC-synpunkt (och det kommer inte bli några svårigheter med olika mätebrev där).
    IRC-flottan verkar bli ganska homogen & jämn, vilket kan inte sägas om man jämför t.ex Elliot52 och X-332 (ORCi).
    Men det finns också intressanta exemplar som verkar gå “motström”: estnisk First 34.7 i ORCi etc. Och så länge man kräver endorsed i IRC, kommer ORC Club att vara den enklaste sättet att få handikap, om man inte har LYS-list-båt.

    Reply

  7. Mats
    May 14, 2008 @ 20:56

    19 båtar i IRC nu knappt 30 % Blandninga av nya och gamla båtar. Att räkna bort Mumm36 med Lasse Linger och Bo Gustavsson på G_R gör i alla fall inte jag.

    Reply

  8. ?
    May 15, 2008 @ 09:19

    Om jag fattat det hela rätt så säger 1:6 i inbjudan att canters/vattenballast endast får segla i grand Open klassen?

    Reply

  9. Magnus H
    May 15, 2008 @ 10:18

    #8

    Om det stämmer så är det dåligt enligt min mening…. IRC mäter väl in canters/ballast (rätta mig om jag har fel)?!

    Reply

  10. Magnus
    May 15, 2008 @ 10:24

    ORCi mäter in canters.
    IRC mäter in canters men exempelvis cowes week kräver att eventuella canters låser kölen i mittläge under racing. Stor och hätsk debatt om detta internationellt där en del anser att IRC spårat ur och en del menar att IRC skall än mer främja befintlig flotta.
    KSSS borde nog klargöra hur de tänkt att göra med canters. Outsider är ju anmäld i ORCi vilket ju är logiskt men omöjligt pga 1:6

    Reply

  11. ?
    May 15, 2008 @ 10:26

    Det stämmer enligt inbjudan…..
    Om jag fattat det hela rätt så har seglingar i England förbjudit andvändandet av canters och kräver att dessa fixeras i centrum.
    Anledningen, om jag förstått detta riktigt, är att arrangörerna inte vill stå för de extra säkerhets arrangemang dessa båtar visat sig behöva. Någon som vet mer? Jag kan ha missat något och vill inte sätta igång rykten.

    Reply

  12. ?
    May 15, 2008 @ 10:28

    #10 hann imellan….bra

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    May 15, 2008 @ 10:45

    Inget har förbjudits! Stuart Quarrie och Cowes Week tycker inte man kan blanda canters och vanliga i en rättvis klass. Kommer det fler canters får de gärna en egen klass. Detta är inte kopplat till IRC, ORCi eller LYS, utan en canter kan komma att sticka ut lika mycket oavsett om man seglar Fastnet under IRC, Skagen Race under LYS eller GR under ORCi (under vissa förhållanden).

    Det som är klurigt är att man i Australien, där det vimlar av canters, klarar av att blanda. Och där vinner även båtar med fast köl.

    Reply

  14. Magnus
    May 15, 2008 @ 10:57

    Att de skyller på säkerhetsarrangemang är egentligen skitsnack. Antalet incidenter med canters är betydligt lägre än antalet för konventionella båtar. I andel av total flotta är det dock annorlunda men varför skulle en tävling ta hänsyn till det? För organisationen är det ju antalet incidenter i absoluta tal som är relevant.
    Att man vill pinna kölarna har helt att göra med att man insett att IRC-regeln inte klarar av att rata canters vilket inte är så märkligt när man tittar på hur regeln är uppbyggd. I vissa förhållanden upplevdes helt enkelt canters som oslagbara. Man använde sig av Mike Sanderssons ABN1 som exempel då de totalt dominerade cowes week direkt efter volvo och det var inte populärt bland andra ägare och “weekend warriors”. Att Sandersson & co tränat i tre år tillsammans och bland annat seglat ett varv runt jorden med båten ifråga saknade tydligen relevans. Det var helt klart den svängande kölen som vann regattan. Droppen som fick bägaren att rinna över var nog att chieftain vann fastnet i fjol, ett blåsigt race med mycket sträck/öppna bogar där en cruiser/racer canter som cookson 50 trivs tämligen väl. Att besättningen ifråga seglat under nästan två år ihop och veckorna innan genomförde ett transat med mycket gott resultat glömdes också bort.
    IRC har genom åren mer och mer försökt straffa canters och detta med viss rätt men påståendet att IRC är en regel som välkomnar alla båtar får nog anses som tämligen överdrivet.

    Reply

  15. Micke
    May 15, 2008 @ 11:27

    Halloj.

    En outsider men troligt vass båt är en Dehler 44 som kommer seglas av tre expressbesättningar som alla placerade sig top 10 på SM förra året….. Kompleteras dessutom några gamla rävar o jolleseglare. Se upp!!!

    Reply

  16. PelleL
    May 15, 2008 @ 11:31

    Det är ju rätt uppenbart att det inte går att “rata” canters mot “vanliga” båtar på ett sätt som upplevs som rättvist och oberoende av förhållandena, speciellt i ett ett-nummer system som IRC. Det funkar inte i Australien heller där det gnälls en hel del över hur man måste ha en stor båt (och helst en canter) för att vinna de stora regattorna
    PCS underORCi funkar nog inte mycket bättre men man skulle kunna tänka en mer komplicerad metod men den skulle i så fall kräva väder-input vilket komplicerar livet…….
    Hela problemet är ju egenligen allas fokus på totalen vilket aldrig varit speciellt relevant ur en sportslig synpunkt i handikapsegling (om man kan prata om det överhuvud taget).

    Reply

  17. Patrick
    May 15, 2008 @ 11:48

    Skulle ändå vara intressant att se hur mätetalen i Ocean for PCS ser ut på en canter med tanke på att ju mer det blåser desto mer viktar man reachingvinklarna vilket borde göra att en canter borde kunna få en hyfsat rättvis rating?

    Att man sedan tvingar in canters/barlast i Grand Open där man kör ORC Club-cert och därmed inte har tillgång till PCS är ju tokigt.

    Reply

  18. krister
    May 15, 2008 @ 12:14

    Hur går det med X35or i GR?
    egen klass eller har den redan dött ut?
    X41 blir även här omseglad av Elanbåtar?
    Skall bli spännande att följa….

    Xbåtar är inte sweet……….

    Reply

  19. ?
    May 15, 2008 @ 12:16

    Magnus! Om en tävlings ledning har ekonomiskt ansvar för räddningskostnader så tar man nog hänsyn till en konstruktion som orsakat så många räddnings operationer. Jag vet dock inte om dom har detta ansvar. Jag tror att under senare år så har bärgningar pga canters som inte fungerat varit oehört många fler än fasta kölar som lossat under tävling.

    Nya Numbers har väl satsat på en IRC racer på 66 fot utan canters. Någon som vet hur dom tänker. Om jag fattat det hela rätt så har dom varit mycket framgångsrika under våren?

    Reply

  20. Joakim
    May 15, 2008 @ 12:43

    ORC CLub har alla samma resultatberäkningsmetoder som ORCi/IMS. Båda använder samma samma VPP och båda använder samma RMS-fil som input till resultatberäkning. Den enda skilnaden är noggrannhet, som är inte lika bra i ORC Club eftersom några mått är inte als mätt och ägaren kan mäta själv.

    Att man använder time-on-time för ORC Club i GR är bara ett val. PLS (Performance line) skulle ha kanske varit ett bättre val. PLS Offshore är redan mycket nära Ocean for PCS.

    I Volvo Hogland Race används PLS Offshore för en gemensam ORCi/ORC Club klass: http://volvosuursaarirace.fi/

    Just nu (79 anmälda i GR) är det 32% i LYS, 24% i IRC, 19% ORCi och 13% ORC Club. Men det är kanske bara en tredjedel som har redan anmälat. 2007 var det 40% i LYS, 29% i IMS och 19% i ORC Club.

    I Volvo Hogland Race är det just nu (97 anmälda) 62% i LYS, 31 % i ORC och 7% i IRC. Jag tror, att det kommer ännu ~70 båtar. 2007 var det 35% i ORC och 65% i LYS.

    Reply

  21. Arthur
    May 15, 2008 @ 12:43

    krister

    X-Yachts är jävligt sweet!

    Du kan ju be dessa Elan båtar köra i vår klass, dvs, ORCI. Dom hade inte haft en suck mot oss under Lidingö Runt. Kan nog redan nu säga att ingen Elan båt kommer vara i närheten av oss resultatsmässigt, dvs topp 3…

    Mvh
    //Arthur, X-41 Stark Racing Team

    Reply

  22. PelleL
    May 15, 2008 @ 12:48

    Jag läste om nya Numbers (någonstans som jag inte hittar nu) att ägaren hade tröttnat på att behöva ha med en datatekniker och en hydraulikmekaniker i besättningen bara för att kunna segla…..

    Reply

  23. Magnus
    May 15, 2008 @ 13:14

    Att nästan alla nya båtar som byggs för hdk segling har fast köl har till största del att göra med att området där canters lönar sig är relativt smalt, en båt med fast köl presterar bättre allround under varierande förhållanden. Dessutom är det ju en kostnadsfråga.
    Datatekniker är ju med på båten oavsett och hydraulokmekaniker… nja…

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    May 15, 2008 @ 13:17

    Arthur… säger du att ni kommer att vara topp 3 på GR och att ingen Elan kommer att vara i närheten av er? Är det för att Elan 410/450 mäter kass i ORCi, eller för att ni är så jävla bra?

    Reply

  25. ?
    May 15, 2008 @ 13:42

    Härligt Arthur!
    Som jag kom ihåg Lidingö så var ni rökta i starten men lyckades glida för bi fältet på en ren turpuff. Iövrigt så tyckte jag att ni imponerade ungefär som andra X41:or gjort sen dom kom. Dvs inte alls;-) tur för er att det var ett så kort race.

    Reply

  26. PelleL
    May 15, 2008 @ 14:26

    Skämt åsido…Vad jag fattade tyckte ägaren till Numbers att han ville ha en båt som var enklare och mer förlåtande både seglingsmässigt och underhållsmässigt än vad en stor canter blir…..

    Reply

  27. Patrick
    May 15, 2008 @ 14:26

    Joakim, det stämmer som du säger men eftersom det valet är gjort blir ändå effekten att man får en sämre kvalitet på både rating och scoring i Grand Open än i ORCi, vilket känns lite bakvänt?

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    May 15, 2008 @ 16:56

    Nu har vi 80 båtar på listan. Alltså 15 nya senaste dygnet. Skall jag ta åt mig hela äran? Äh, vi bjussar KSSS på den marknadsföringen.

    Nu är även Elida anmälda i Grand Open. Innebär att de får samsas med Class 40, Max Z86, Hyundai och säkert nån canter? Nån som vill gissa på vad de får för GPH (de hade ju LYS 2.12)?

    Ni mins väl den klassiska videon, “Ojojoj…. ojojoj….”,
    http://www.blur.se/2007/08/14/hur-skall-detta-ga/

    Reply

  29. Magnus
    May 15, 2008 @ 17:09

    Suck, det är ingen riktig ordning…
    Gamla IMS maxin UCA seglar IRC
    86ft cantern Morning Glory seglar Grand Open
    Outsider seglar ORCi
    mumm36 seglar Lys…

    För många klasser, för många val…

    Reply

  30. Jocke_R
    May 15, 2008 @ 17:53

    Magnus! Man behöver knappast tvivla på din ståndpunkt. ORCi äger, “canting” kölar och IRC suger. Eller? ;)

    Presterar en båt med fast köl verkligen bättre över hela registret, eller är det så att den “ratar” bättre? Jag tycker inte man ska sära på ren fart och regeltekniska frågor.

    Artur! Tufft gjort att garantera en topp 3 plats, jag ser det som ett löfte.

    Reply

  31. Arthur Arnell
    May 15, 2008 @ 18:06

    Peter & Jocke

    Jag borde inte ha skrivit som jag gjorde, blev bara så sur på kristers uttalande. Sorry…. Inget fel på Elan båtar alls, vde är väldigt fina.

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  32. Andreas
    May 15, 2008 @ 21:26

    Hmm Arthur
    Respekt krävs i alla frågor
    Att säga att ingen Elan har chans mot er är att sticka ut hakan…
    I Sagen race var den en Elan410 som seglade shorthand snabbare än någon av de andra fullbesättnings x41orna….så ja jag tycker att en smula ödmjukhet skall man ha.
    Men lycka till och visa att ni är ett starkt team.

    MVH andreas i missmatch

    Reply

  33. CalleL
    May 18, 2008 @ 13:33

    Intresant!
    speciellt att det är så många båtar från finland och tyskland dvs utländska båtar som väljer att segla IRC, har inte detta varit ett av KSSS och SHF huvudargument för att förespråka IMS/ORCi, att det just är en klass som våra grannländer vill segla i och för att kunna locka utländska seglare så måste vi segla dessa klasser!?
    Tycker själv att det som lockar generellt med IRC är just att det verkar vara en väldigt enkel regel. Känns inte helt bra att det blir så många olika Mätklasser på GR. Jag tycker att det istället skulle vara bättre med storleks indelning och startgrupp utifrån detta men att man seglade samma klass totalt sätt och då tävlade mot varandra!?

    Reply

  34. Jan
    May 18, 2008 @ 18:42

    CalleL, jag skulle nog inte dra alltför stora slutsatser om vem hur stor del av båtarna som är i vilka klasser innan startskottet gått. Just i Finland så är anmälningen nu öppen för Hogland Runt med hittills 102 anmälda i handikappklasserna. 63 i LYS, 32 i ORCI/ORC Club samt 7 i IRC. Även där är det dock för tidigt att dra slutsatser förrän alla anmälningar är inne.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.