GR08 | eftersnack
Nu är det slut, och vi väntar på de officiella resultatlistorna. Trots rejäla grepp från KSSS så tycker jag fortfarande att bevakningen inte är något vidare. Ingen tracking (att bara se några få båtar räknas inte) inga bilder och styltiga artiklar… om en av världens coolaste båtar bryter får man gå lite djupare än att bara skriva “Morning Glory bröt seglingen efter segelproblem”?. Bilden ovan dök upp på SA och inte på KSSS. WTF?
En av världens största och viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt 2008, är nu till ända. Regattan, med hela 274 startande yachter, innehöll allt som hör till en stor internationell kappsegling, en magnifik start med massor av åskådare i vackert väder, täta dueller mellan båtar i alla de tretton klasserna, dramatik ute till havs, växlande vindar och svårberäkneligt väder, glädje, god stämning och oväntade upplösningar och segrare, inte minst totalsegraren, Banken Bar.
Tangosailing har gjort ungefär samma analys, och de var faktiskt roligare att följa än den officiella sajten…
Det kunde ha skrivits mer på webbsidan löpande om vad som igentligen skedde ute på havet. Frammåt målgången kvicknade de till och skrev en hel del. Jag fick en del kommentarer och mail att Tangosailing.nu var bättre än gotlandrunt.se. På gotlandrunt.se borde det ju även finnas lite info för “åskådarna” om hur tävlingen gå till, varför inte första båt i mål vinner och sånt. Jag vill gärna ha namnen på alla i besättningen, inte bara skepparens namn. Segling är en lagsport och skeppare/rorsman får aldeles för mycket uppmärksamhet i förhålande till övriga besättningsmedlemmar.
Sedan förstår jag inte fokuseringen på “line of honor” i alla klasser? Att köra segerintervju med största båten i varje klass, kasta skepparen i sjön och ge dem en speciell bryggplats torde vara ett unikt tilltag? “Vi kom först och vann” låter ju lustigt när man faktiskt kom 15:e? Men det kanske är sånt som funkar i Sandhamn…
Grattis i alla fall till KSSS som lyckas växa antalet deltagare. Och grattis till alla seglare som tog sig runt!
dennis k
Jul 3, 2008 @ 09:01
Jämför trackingen med Artemis transat och Barcelona World Race t.ex.. så ska det se ut… http://www.geovoile.com/
J
Jul 3, 2008 @ 09:03
Kan det verkligen vara sant? Att man hedrar första båten i mål fast de kommer på 15’e plats!! Måste verkligen göra sporten ännu konstigare för utomstående..
Sen att med dagens teknik inte kunna göra en ordentlig tracking är ju konstigt? Kläm in en AIS burk eller vad som helst. Borde väl någon vara intresserad av att sponsra med.
Man kan ju följa tusentals löpare på tex Göteborgsvarvet.. Vad e problemet?
Stefan
Jul 3, 2008 @ 10:21
Hej
Sitter kvar i Sandhamn efter att ha städat båten och är nöjd. Visst kan det finnas saker som kan förbättras men faktiskt så gör KSSS saker. Line hours kan man ha synpunkter på men faktiskt för de som är i land så kommer det en båt först och det är den man ser så varför inte lite jippo kring det. Dessutom känns årets GR som en seger för ORCI inte bara fler deltagare än IRC kolla även vilka båtar som placerat sig i vår klass en båt byggd 1971 och i C en Arcona 400. Respekt för ett system som gör det möjligt att mäta sig mot varandra i båtar som inte är de senaste. Visst inverkar vindarna men besättningens kompetens slår igenom och det visar inte minst Banken Bar´s unga och entusiastiska besättning. LYS klassen växer och som vanligt har LYS enbart en fördel att det lockar fler till kappsegling anser jag.
Hälsningar
Stefan
Perfect Excuse
M
Jul 3, 2008 @ 11:00
Håller med Stefan.
Sitt inte här på webben o sura, häng med på GR nästa år istället så får ni känna ordentligt på stämingen.
Mister B.
Jul 3, 2008 @ 11:09
Som åskodare tycker jag att Teknova var den största besvikelsen i årets GR, resultatsmässigt. Det skulle vara intressat att höra vad gick fel? Den urusla starten såg vi alla, men efter det?
Bengt Falkenberg
Jul 3, 2008 @ 13:17
Mister B.
Tråkigt att vi gjorde dig besviken. Det kommer en rapport om vårt Gotland Runt Snart. Det stämmer att vår start inte var klockren. Detta berodde främst på att vi i start ögonblicket fastnade i ett vindhål och inte kunde axa som vi tänkt. Iövrigt så hade vi frivind med god lucka både i lovart och ilä nära startlinjen.
Efter Alma så seglade vi upp oss till 6:a corr och 2:a på vattnet vid Nynäs. Strax efter rundningen så seglade vi om första båt i lä och låg först i fältet. Innan nästa rundning så lyfte vinden ca 45 grader och istället för att ligga först så hade vi hela fältet tvärs i lovart och började om att jaga från en plats långt bak. Vi gjorde här några misstag som ytterligare förvärrade situationen då vi försökte hitta rätt i skiften. 2:an på vattnet seglade här mycket bättre än oss och lyckades överleva mycket bättre än oss. Ibland missar man på taktiken och ibland kan man inte påverka situationen. Det som hände oss var ett dåligt beslut efter vi hamnat i ett läge som vi inte kunde påverka.
Bengt Falkenberg
Martin
Jul 3, 2008 @ 13:22
Finns bara entyp…
Seacart 30 – 7 båtar i år, varför inte fortsätta bygga på den klassen? Kul båt på bankappsegling, går bra att köra havskappsegling med om de inte fattar eld, endast 4 i besättning, 5 segel totalt på båten, alla reachingsegel på rulle, trailerbar….
Om man nu envisas med att flytta bly i 6,5 knop så seglar man x35!
Eller? ;-)
/Martin
Calle P
Jul 3, 2008 @ 13:59
Var det någon Göteborgs båt som gick bra?
M
Jul 3, 2008 @ 15:11
Kostar inte en seglingsklar seacart 30 närmare 2 mille?
Känns lite mycket om man i stort sett bara kan kappsegla med den, boendet är väl inte det bästa?
Martin
Jul 3, 2008 @ 15:44
Jo den kostar ca 2 miljoner…. dyrt men kul o en hel del pengar kommer ju tillbaka vid försäljning. Får ofta höra det argumentet med boendet. skulle vara kul att räkna fram ett snitt på alla GR båtar hur många nätter de bor i sina båtar utöver kappseglingar! Snittet kan väl ligga på max en vecka. den kan man ta på en Charter-häck i kroatsien istället!
/Martin
Anders
Jul 3, 2008 @ 15:54
J din okunskap är beklämmande, trackingen är AIS baserad.
Det är den tafliga presentationen som är problemet.
Kolla på Faerder, deras tracking är trevlig.
Markus
Jul 3, 2008 @ 16:22
eller kolla trackingen på Commodores’ Cup
http://www.eventserver.co.uk/raceplayer/gplayer3.aspx?app=oce&event=89&typ=E
seglingen är över men man kan återspela racet…jag gillar särskilt den innovativa idén att istället för att segla runt the Needles, ta upp båten i Cowes och traila över den till sydsidan för sjösättning under kappsegling ;-) (Måste vara något fel på sändaren på en av båtarna)
Team Hoffstedt
Jul 3, 2008 @ 18:14
Har ni verkligen kollat på GR08 trackingen i Google Earth, se http://www.ksssyachttracking.se/GOTLANDRUNT_2008.kmz Jag tycker det ser riktigt schysst ut. Här ser man till och med när vi hämtar de soppåsar vi gömt undan temporärt på Kroksö innan start. Vi garvade gott när vi såg detta på trackingen på storskärmen i baren efter målgång. Det enda som är synd är förstås att alla båtar inte är med. Men det är säkert fixat till nästa år.
Peter P
Jul 3, 2008 @ 22:52
Håller helt med om Martins kommentar – entyp är bäst. Korrigering – X35:an seglar i 6,7 knop – så det så.
Laiska
Jul 3, 2008 @ 23:22
Det vore skönt om det finns ett forum, där vi kunde snacka/diskutera taktiken eller strategin… jag menar, det är väl många som var med på riktigt. KSSS Google Earth tracking är helt OK, men som TH sa, inte alla båtar är med. T.ex skulle det vara intressant att få höra hur BF kunde stegla upp till 6:a, tog ni “stranden” eller åkte ni ute? Och nästa var väl sträckbog, chansade ni för mycket på underboge? Och Banken Bar, dom seglade uppenbarligen mycket väl på östra sidan, fick dom hjälp från den där åskmolnen, någon som vet?
Peter Gustafsson
Jul 4, 2008 @ 06:24
OK, bara för att göra det klart… jag dissar inte alls Gotland Runt eller arren på plats. Det är troligtvis det mest välskötta arret i Sverige, och alla gånger jag seglar har det funkat mycket bra. I år har man också gjort massor av bra saker för de som var kvar i Sandhamn under racet. Mycket bra!
Kan jag göra något här för att ni skall kunna jämföra taktiken? Jag gör en egen rubrik när rapporterna börjar komma, så kan ni ju diskutera taktik där!
Peter Gustafsson
Jul 4, 2008 @ 06:30
Lite pressklipp:
SvD: Båt kapsejsade under Gotland Runt
SvD: Alu Baba imponerar i Gotland runt
SvD: Dramatik vid Gotland runt
DN: Ungdomlig skräll i Gotland runt
DN: Storskräll i Gotland Runt
DN: Refanut vann Classictävlingen
DN: Båt kapsejsade under Gotland Runt
DN: Första båt i mål men på tisdag väntas segraren
VästerviksTidningen
Peter Gustafsson
Jul 6, 2008 @ 23:01
Här kom Bengts rapport…
Peter Gustafsson
Jul 8, 2008 @ 18:06
Rail Runners rapport: http://condevorsail.wordpress.com/2008/07/08/eurocard-gotland-runt-race-report/
PelleL
Jul 8, 2008 @ 21:10
Lite intryck från lilla banan där jag navade på X-332 LadyX……
Starten var lite knepig men vi valde läsidan som var ca. 200 m närmare Alma och det såg ut som om man skulle ligga upp även från lä. Trots lite trassel med ankrade tankfartyg kom vi till Alma i god ording. Vi fick göra ett litet slag för att få ett fritt spår och sedan blev det bidevindsträck i något friskande SV vind till Sandön där det dojade och vred emot till S. Här gjorde vi nog vårt enda egentliga misstag då vi slog till BB lite för tidigt och hamnade 2 sjömil väster om Salvorev och fick göra ett surt korrigeringslag.
Routingprogram och väderprognoser var inte till mycket hjälp här eftersom timingen i prognoserna inte stämde alls. Händelse sekvensen var rätt så riktig men tiden inte så….=/
Efter salvorev vred vinden tillbaka mot SV vilket gav oss tillbaka en del mot båtarna som låg längre österut. Efter Fårö valde vi att slå på skiften nära rhumbline och undvika att gå in i vikarna som är så lätta att segla in i men hopplösa att komma ur. Ner mot östergarn fick vi några regnbyar som gav bra vind och vrid och vi tjänade mycket på de konkurenter som gick in mot land och lite på de som låg längre ut. Efter östergarn var det mer av samma, dvs konservativ segling nära rhumbline. Det såg lite brunt ut innan faludden när vinden började dra på SV men den fortsatte till VNV så de båtar som låg längre västerut in i viken tjänade bara något lite när alla runt oss fick slöra. Runt hoburgen dojade vinden och det blev några segelbyten men det kom tillbaka rätt bra och efter rundningen fick den nya S3’an göra jobbet. Vid karlsöarna vred det emot och det blev genua upp till strax innan visby där kusten viker undan och nacken kunde komma upp igen. Här åkte vi rätt länge (typ två timmar) på häckvågen på en finsk X-362 vilket roade oss men inte dom…=)
Från Visby och norrut var vägvalet lurigt igen. Expedition tyckte att man skulle gå en kraftig underbåge men körde man med tidförskjutet och/eller vridet väder fick man helt andra lösningar så vi tog lågriskalternativet på rhumbline med genuan. Vi hade riktigt bra tryck (runt 25 knop) på morgontimmarna och vår “kompis” Muchacha (X-332 sport) som åkt underbåge med gennaker gick inte mycket fortare och jag undrar om dom inte hade mindre vind längre österut. Fram på förmiddagen började det avta och öppna och S3’an åkte upp igen ett bra tag innan den vanliga snurren vid Alma började. Vi valde ett västligt spår och kom ur hyfast jämfört med de båtar vi såg (inkl Muchacha som troligen kommit upp från sin underbåge för tidigt) men frågan är om inte extremt östligt spår från en kraftig underbåge hade varit bättre. Här tappade vi en hel del tid mot våra större klasskamrater och ramlade från 2:a med segervittring vid Sandön till 5:a. Totalt var vi klart nöjda …..=)
Team Hoffstedt
Jul 9, 2008 @ 11:36
Se rapport från Dehler 33 Classic, Mach 1, på http://teamhoffstedt.blogspot.com/.
Peter Gustafsson
Jul 10, 2008 @ 08:47
Corby 33 Inga from Sweden: http://ingafromsweden.wordpress.com/2008/07/09/gotland-at-fanders/
Patrick
Jul 15, 2008 @ 15:27
‘Finska fuskare’ Wafi vann igen?? Var är Mayer?
ORC Club C…. måste ha varit ren fusk igen
…Wafi är konstruerad 2004 och byggd 2007, den är aldrig mätt och på det finska Lys certifikatet står det att alla uppgifter är lämnade av varvet. Ingen som mätt alltså. Enligt Svenska seglarförbundet borde båten ha ett Lys tal runt Sofia XV, vilket betyder att man varit ca 4 timmar efter Sofia XV på beräknad tid.
Trots att det är KSSS som gjort fel, tycker man kanske att skepparen på ovan nämda båt borde skämmas efter att ha tagit hem segern i Lys 1 på ren fusk. Men icke, det var klackarna i taket ute på prisutdelningen idag. Trist.
Mister B.
Jul 15, 2008 @ 16:57
Prisutdelning? Idag? LYS1 vinnare, som seglar i ORC Club? Varv som fuskar med mätning?
Låter intressant, vad håller ni egentligen på med?
Peter Gustafsson
Jul 15, 2008 @ 17:16
Gammalt groll från förra årets GR när WAFI körde i LYS utan svenskt LYS-tal. Men i år vann ju hon i en klass där hon faktiskt borde seglat även förra året. Var väl bra för alla inblandade…
Och det var ingen som hävdade att de var dåliga seglare. Bara att de inte uppfyllde kraven för att segla under LYS.
Jag vet inte vad Patrick vill ha sagt.
Just drop it.