Skip to content

25 Comments

  1. dennis k
    Jul 3, 2008 @ 09:01

    Jämför trackingen med Artemis transat och Barcelona World Race t.ex.. så ska det se ut… http://www.geovoile.com/

    Reply

  2. J
    Jul 3, 2008 @ 09:03

    Kan det verkligen vara sant? Att man hedrar första båten i mål fast de kommer på 15’e plats!! Måste verkligen göra sporten ännu konstigare för utomstående..
    Sen att med dagens teknik inte kunna göra en ordentlig tracking är ju konstigt? Kläm in en AIS burk eller vad som helst. Borde väl någon vara intresserad av att sponsra med.
    Man kan ju följa tusentals löpare på tex Göteborgsvarvet.. Vad e problemet?

    Reply

  3. Stefan
    Jul 3, 2008 @ 10:21

    Hej

    Sitter kvar i Sandhamn efter att ha städat båten och är nöjd. Visst kan det finnas saker som kan förbättras men faktiskt så gör KSSS saker. Line hours kan man ha synpunkter på men faktiskt för de som är i land så kommer det en båt först och det är den man ser så varför inte lite jippo kring det. Dessutom känns årets GR som en seger för ORCI inte bara fler deltagare än IRC kolla även vilka båtar som placerat sig i vår klass en båt byggd 1971 och i C en Arcona 400. Respekt för ett system som gör det möjligt att mäta sig mot varandra i båtar som inte är de senaste. Visst inverkar vindarna men besättningens kompetens slår igenom och det visar inte minst Banken Bar´s unga och entusiastiska besättning. LYS klassen växer och som vanligt har LYS enbart en fördel att det lockar fler till kappsegling anser jag.

    Hälsningar
    Stefan
    Perfect Excuse

    Reply

  4. M
    Jul 3, 2008 @ 11:00

    Håller med Stefan.

    Sitt inte här på webben o sura, häng med på GR nästa år istället så får ni känna ordentligt på stämingen.

    Reply

  5. Mister B.
    Jul 3, 2008 @ 11:09

    Som åskodare tycker jag att Teknova var den största besvikelsen i årets GR, resultatsmässigt. Det skulle vara intressat att höra vad gick fel? Den urusla starten såg vi alla, men efter det?

    Reply

  6. Bengt Falkenberg
    Jul 3, 2008 @ 13:17

    Mister B.
    Tråkigt att vi gjorde dig besviken. Det kommer en rapport om vårt Gotland Runt Snart. Det stämmer att vår start inte var klockren. Detta berodde främst på att vi i start ögonblicket fastnade i ett vindhål och inte kunde axa som vi tänkt. Iövrigt så hade vi frivind med god lucka både i lovart och ilä nära startlinjen.
    Efter Alma så seglade vi upp oss till 6:a corr och 2:a på vattnet vid Nynäs. Strax efter rundningen så seglade vi om första båt i lä och låg först i fältet. Innan nästa rundning så lyfte vinden ca 45 grader och istället för att ligga först så hade vi hela fältet tvärs i lovart och började om att jaga från en plats långt bak. Vi gjorde här några misstag som ytterligare förvärrade situationen då vi försökte hitta rätt i skiften. 2:an på vattnet seglade här mycket bättre än oss och lyckades överleva mycket bättre än oss. Ibland missar man på taktiken och ibland kan man inte påverka situationen. Det som hände oss var ett dåligt beslut efter vi hamnat i ett läge som vi inte kunde påverka.
    Bengt Falkenberg

    Reply

  7. Martin
    Jul 3, 2008 @ 13:22

    Finns bara entyp…
    Seacart 30 – 7 båtar i år, varför inte fortsätta bygga på den klassen? Kul båt på bankappsegling, går bra att köra havskappsegling med om de inte fattar eld, endast 4 i besättning, 5 segel totalt på båten, alla reachingsegel på rulle, trailerbar….
    Om man nu envisas med att flytta bly i 6,5 knop så seglar man x35!
    Eller? ;-)

    /Martin

    Reply

  8. Calle P
    Jul 3, 2008 @ 13:59

    Var det någon Göteborgs båt som gick bra?

    Reply

  9. M
    Jul 3, 2008 @ 15:11

    Kostar inte en seglingsklar seacart 30 närmare 2 mille?
    Känns lite mycket om man i stort sett bara kan kappsegla med den, boendet är väl inte det bästa?

    Reply

  10. Martin
    Jul 3, 2008 @ 15:44

    Jo den kostar ca 2 miljoner…. dyrt men kul o en hel del pengar kommer ju tillbaka vid försäljning. Får ofta höra det argumentet med boendet. skulle vara kul att räkna fram ett snitt på alla GR båtar hur många nätter de bor i sina båtar utöver kappseglingar! Snittet kan väl ligga på max en vecka. den kan man ta på en Charter-häck i kroatsien istället!

    /Martin

    Reply

  11. Anders
    Jul 3, 2008 @ 15:54

    J din okunskap är beklämmande, trackingen är AIS baserad.
    Det är den tafliga presentationen som är problemet.
    Kolla på Faerder, deras tracking är trevlig.

    Reply

  12. Markus
    Jul 3, 2008 @ 16:22

    eller kolla trackingen på Commodores’ Cup

    http://www.eventserver.co.uk/raceplayer/gplayer3.aspx?app=oce&event=89&typ=E

    seglingen är över men man kan återspela racet…jag gillar särskilt den innovativa idén att istället för att segla runt the Needles, ta upp båten i Cowes och traila över den till sydsidan för sjösättning under kappsegling ;-) (Måste vara något fel på sändaren på en av båtarna)

    Reply

  13. Team Hoffstedt
    Jul 3, 2008 @ 18:14

    Har ni verkligen kollat på GR08 trackingen i Google Earth, se http://www.ksssyachttracking.se/GOTLANDRUNT_2008.kmz Jag tycker det ser riktigt schysst ut. Här ser man till och med när vi hämtar de soppåsar vi gömt undan temporärt på Kroksö innan start. Vi garvade gott när vi såg detta på trackingen på storskärmen i baren efter målgång. Det enda som är synd är förstås att alla båtar inte är med. Men det är säkert fixat till nästa år.

    Reply

  14. Peter P
    Jul 3, 2008 @ 22:52

    Håller helt med om Martins kommentar – entyp är bäst. Korrigering – X35:an seglar i 6,7 knop – så det så.

    Reply

  15. Laiska
    Jul 3, 2008 @ 23:22

    Det vore skönt om det finns ett forum, där vi kunde snacka/diskutera taktiken eller strategin… jag menar, det är väl många som var med på riktigt. KSSS Google Earth tracking är helt OK, men som TH sa, inte alla båtar är med. T.ex skulle det vara intressant att få höra hur BF kunde stegla upp till 6:a, tog ni “stranden” eller åkte ni ute? Och nästa var väl sträckbog, chansade ni för mycket på underboge? Och Banken Bar, dom seglade uppenbarligen mycket väl på östra sidan, fick dom hjälp från den där åskmolnen, någon som vet?

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2008 @ 06:24

    OK, bara för att göra det klart… jag dissar inte alls Gotland Runt eller arren på plats. Det är troligtvis det mest välskötta arret i Sverige, och alla gånger jag seglar har det funkat mycket bra. I år har man också gjort massor av bra saker för de som var kvar i Sandhamn under racet. Mycket bra!

    Kan jag göra något här för att ni skall kunna jämföra taktiken? Jag gör en egen rubrik när rapporterna börjar komma, så kan ni ju diskutera taktik där!

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2008 @ 06:30

    Lite pressklipp:

    SvD: Båt kapsejsade under Gotland Runt
    SvD: Alu Baba imponerar i Gotland runt
    SvD: Dramatik vid Gotland runt

    DN: Ungdomlig skräll i Gotland runt
    DN: Storskräll i Gotland Runt
    DN: Refanut vann Classictävlingen
    DN: Båt kapsejsade under Gotland Runt
    DN: Första båt i mål men på tisdag väntas segraren

    VästerviksTidningen

    Mikael var med på segerbåt

    Serendip, en Prima 38 hämtad från England, vann sin klass i årets Gotland Runt och en av besättningsmännen var Mikael Albinsson från Västervik.

    Båten med skeppare Per Lindfors gick i mål på tisdagen efter 56 timmars segling. Marginalen till nästa båt var endast elva minuter.

    – Vi fick uppleva allt från 18 sekundmeter till solsken och stiltje, berättar Mikael Albinsson.

    – Besättningen med nio personer kämpade väl och sömnen blev rejält eftersatt, men det bästa på hela resan var de häftiga surfarna mellan Knolls grund och Visby. Där båten var uppe i hela 15,1 knop och det är fort med tanke på att det var en segelbåt vi var ombord på, säger Mikael.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2008 @ 23:01

    Här kom Bengts rapport…

    Teknova/Albatross Sail Racing Team tog Line of Honors på Gotland Runt 2008.

    Att vi fick skottet som första båt imål ORCI på bana Charlie var något vi fick kämpa hårt för.

    Vi startade i lä då det var ca 120m närmare till första rundningen vid Almagrundet och vi såg att vi skulle sträcka till märket.

    Vi trodde även att vi ikraft av att vara näst största båt i klassen, att vi slulle segla oss ur fältet till fri vind. När det var ca 30 sekunder till start så dog vinden helt för oss och vi fick se oss överseglade av båtarna i lovart som hade mer vind. Detta gjorde att vi inte kunde få vårt fria spår som vi tänkt utan fick kämpa i störda vindar de första distanserna innan vi fick fri vind. Vid första rundningen så låg vi i mitten av fältet. De flesta båtar slog vid Almagrundet då bb bogen bar närmast till nästa rundning vid Nynäshamns angörning. Vi behövde frivind och gick ett par hundra meter till innan vi slog. Under denna kryss så seglade vi igenom hela fältert och rundade som 2:a vid Nynäshamn och 6:a på omräknat. Nu var vi äntligen med i racet och efter några distans på benet mot Salvorev så seglade vi om även 1:an i lä och drog ifrån fältet sakta men säkert. Vinden gick imot och den från början öppna bogen blev snart bidevind. Det fortsatte och gå imot vilket gjorde vår position perfekt då vi planerade att gå bb bog in till rundningen framför fältet. Just när vi skulle slå så började det lyfta igen. Lyftet var hela 45 grader. Detta gjorde att de båtar som var 1 distans bakom nu var 1 distans rakt upp i lovart, 2 distans bakom blev 2 distans upp ilovart. DVS hela fältet bakom lyfte förbi i lovart. Detta vrid återhämtade vi oss inte från då vi i vår svåra situation gjorde flera felaktiga beslut som ytterliggare försämrade vår situation. Självklart så skulle vi hängt på Ernst&Young, som trots att dom var båten närmast bakom oss och var illa ute i detta läge, seglade kallt och smart och överlevde mycket bättre än oss. Vi blev väldigt osäkra på vår taktik och hade mycket svårt att komma in i racet igen. Det var först några distans innan Östergarn som vi var med i matchen igen och fick utdelning på vår taktik. Vi passerade Östergarn som tredje båt med flera 40fotare aldeles nära. Vi hade ca 18 minuter till X41:an Stark och nästan 40 minuter! fram till First 44.7:an Ernst & Young. Vid denna tidpunkt så hade vinden ökat till 20-26 knop och vi hade en ren kryss. I dessa vindar som vi trivs bäst i och där vår First 45 går mycket bra i så lämnade vi fältet bakom oss och halvägs ner till Hoburgen så hade vi fångat in X41:an Stark Racing. Vi hade fotfarande långt fram till ledande båt Ernst & Young men då vi förstod att vi var rökta på handicap så jagade vi skottet i Sandhamn. Det skulle krävas att vädrets makter hjälpte oss ur vår situation på handicap och om det skedde så måste vi ligga först i fältet. Vi hade ganska dålig koll på var Ernst& Young befann sig då de var ca 25 minuter före oss vid Hoburgen. När vi rundat Knollsgrund så fick vi en fin läns ner till Visby med ökande vind. Vi skar norrut för att sedan gippa och skar söderut. Jag tror att vi skulle gjort tvärt om då de båtar som gick den vägen, gick bra på oss på denna läns. Efter Visby så blev det en öppen bog för bb där vi i den friska vinden gick bra med medium focken. När vinden lättade så satte vi vår nya halvinds spinnaker. Vi kunde segla med detta segel över en timme innan vinden öppnade så mycket att övriga fältet bar spinnakers. Under denna tid så gick vi fantastiskt fint och drog ifrån fältet och klättrade även i resultat listan på omräknat. Nu började vi tro på att vi kunde kanske nå topp 5 i klassen på handicapp. Dessa tankar försvann dock då vi ca 17 distans innan rundningen av Almagrundet körde in i ett bleke. Hur länge vi låg stilla här har jag ingen koll på men det kändes som evigheter. Vi såg hur hela fältet kom ikapp bakifrån ännu en gång och vi kunde inte se Ernst & Young någonstans.

    Vi drog oss väster ut då vi trodde att vinden skulle komma därifrån men vi viste inte. Vinden kom från nordost och vi fick en kryss på ca 14 distans till Almagrundet i vindar runt 8 knop. Vi gick i vårt västliga spår mycket bra och ca en distans innan Almagrundet ser vi Ernst & Young komma för styrbord ute från havet ca 200m akter om oss. Vi insåg att vi hade chans att lyckas med att ta skottet nu när inte mycket annat återstod för oss.

    Vi var inne i Sandhamn med ca 5 minuters marginal till 2:a båt och fick skottet men insåg att vi var chanslösa på handicapp, men på något sätt nöjda med att vi seglat upp oss till första båt imål, trots att vi var så långt efter vid Öster Garn.

    Det blev inte sämre av att vi fick reda på att den andra båten med segelmakare från Albatross Segel fick Line of Honor i lilla klassen och att de även blev tvåa på omräknat. Själva slutade vi på en 15 plats vilket var mycket sämre än våra föhoppningar.

    Väl inne i Sandhamn så firade man “Line of Honors” båtarna rikligt. Detta var nytt för iår och helt oväntat för oss. Vi tyckte att det kändes lite konstigt då vi inte var med i resultatlistan men jag tror att alla seglare som motogs på detta sättet kunde leva med det. För oss blev det ett oförglömligt minne.

    Jag tror att i tider av osäkerhet om vilka handicapps regler som gäller så kommer det dyka upp team som enbart satsar på “Line of Honor” då bara detta välkommnande gjorde det värt att vara med.

    Vi vann även Allt för sjöns vandringspris till båt med snabbast seglade tid i ORCI.

    Teknova/Albatross Sail Racing vill passa på att gratulera Banken Bar till totalsegern på handicapp i ORCI.

    Teknova/Albatross Sail Racing vill passa på att tacka KSSS för ett fantastisk arrangemang som bara fortsätter att bli bättre och bättre.

    Självklar laddar vi om till nästa år.

    Teknova/Albatross Sail Racing Team genom Bengt Falkenberg

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Jul 8, 2008 @ 18:06

    Reply

  20. PelleL
    Jul 8, 2008 @ 21:10

    Lite intryck från lilla banan där jag navade på X-332 LadyX……

    Starten var lite knepig men vi valde läsidan som var ca. 200 m närmare Alma och det såg ut som om man skulle ligga upp även från lä. Trots lite trassel med ankrade tankfartyg kom vi till Alma i god ording. Vi fick göra ett litet slag för att få ett fritt spår och sedan blev det bidevindsträck i något friskande SV vind till Sandön där det dojade och vred emot till S. Här gjorde vi nog vårt enda egentliga misstag då vi slog till BB lite för tidigt och hamnade 2 sjömil väster om Salvorev och fick göra ett surt korrigeringslag.
    Routingprogram och väderprognoser var inte till mycket hjälp här eftersom timingen i prognoserna inte stämde alls. Händelse sekvensen var rätt så riktig men tiden inte så….=/
    Efter salvorev vred vinden tillbaka mot SV vilket gav oss tillbaka en del mot båtarna som låg längre österut. Efter Fårö valde vi att slå på skiften nära rhumbline och undvika att gå in i vikarna som är så lätta att segla in i men hopplösa att komma ur. Ner mot östergarn fick vi några regnbyar som gav bra vind och vrid och vi tjänade mycket på de konkurenter som gick in mot land och lite på de som låg längre ut. Efter östergarn var det mer av samma, dvs konservativ segling nära rhumbline. Det såg lite brunt ut innan faludden när vinden började dra på SV men den fortsatte till VNV så de båtar som låg längre västerut in i viken tjänade bara något lite när alla runt oss fick slöra. Runt hoburgen dojade vinden och det blev några segelbyten men det kom tillbaka rätt bra och efter rundningen fick den nya S3’an göra jobbet. Vid karlsöarna vred det emot och det blev genua upp till strax innan visby där kusten viker undan och nacken kunde komma upp igen. Här åkte vi rätt länge (typ två timmar) på häckvågen på en finsk X-362 vilket roade oss men inte dom…=)
    Från Visby och norrut var vägvalet lurigt igen. Expedition tyckte att man skulle gå en kraftig underbåge men körde man med tidförskjutet och/eller vridet väder fick man helt andra lösningar så vi tog lågriskalternativet på rhumbline med genuan. Vi hade riktigt bra tryck (runt 25 knop) på morgontimmarna och vår “kompis” Muchacha (X-332 sport) som åkt underbåge med gennaker gick inte mycket fortare och jag undrar om dom inte hade mindre vind längre österut. Fram på förmiddagen började det avta och öppna och S3’an åkte upp igen ett bra tag innan den vanliga snurren vid Alma började. Vi valde ett västligt spår och kom ur hyfast jämfört med de båtar vi såg (inkl Muchacha som troligen kommit upp från sin underbåge för tidigt) men frågan är om inte extremt östligt spår från en kraftig underbåge hade varit bättre. Här tappade vi en hel del tid mot våra större klasskamrater och ramlade från 2:a med segervittring vid Sandön till 5:a. Totalt var vi klart nöjda …..=)

    Reply

  21. Team Hoffstedt
    Jul 9, 2008 @ 11:36

    Se rapport från Dehler 33 Classic, Mach 1, på http://teamhoffstedt.blogspot.com/.

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jul 10, 2008 @ 08:47

    Reply

  23. Patrick
    Jul 15, 2008 @ 15:27

    ‘Finska fuskare’ Wafi vann igen?? Var är Mayer?
    ORC Club C…. måste ha varit ren fusk igen

    …Wafi är konstruerad 2004 och byggd 2007, den är aldrig mätt och på det finska Lys certifikatet står det att alla uppgifter är lämnade av varvet. Ingen som mätt alltså. Enligt Svenska seglarförbundet borde båten ha ett Lys tal runt Sofia XV, vilket betyder att man varit ca 4 timmar efter Sofia XV på beräknad tid.
    Trots att det är KSSS som gjort fel, tycker man kanske att skepparen på ovan nämda båt borde skämmas efter att ha tagit hem segern i Lys 1 på ren fusk. Men icke, det var klackarna i taket ute på prisutdelningen idag. Trist.

    Reply

  24. Mister B.
    Jul 15, 2008 @ 16:57

    Prisutdelning? Idag? LYS1 vinnare, som seglar i ORC Club? Varv som fuskar med mätning?
    Låter intressant, vad håller ni egentligen på med?

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Jul 15, 2008 @ 17:16

    Gammalt groll från förra årets GR när WAFI körde i LYS utan svenskt LYS-tal. Men i år vann ju hon i en klass där hon faktiskt borde seglat även förra året. Var väl bra för alla inblandade…

    Och det var ingen som hävdade att de var dåliga seglare. Bara att de inte uppfyllde kraven för att segla under LYS.

    Jag vet inte vad Patrick vill ha sagt.

    Just drop it.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.