No Comment!
I samband med Tjörn Runt skulle det göras en intervju med någon från LYS-kommittén. Allt var klart. Men i sista stund backade man ur då man inte “ville prata med media”.
Synd, då just öppenheten man visade under Tjörn-Runt seminariet i våras var mycket uppfriskande.
R
Aug 14, 2008 @ 13:41
Sovjet fanns ju också när LYS kom till eller? Det LYS-kommittén har missat är att det var ett tag sedan det lades ner nu. Kanske dags att möta samma öde?
Watergate
Aug 14, 2008 @ 13:47
Jag har hört att några av frågorna som dom skulle svara på var varför man sänkt J-109:ans Lys samt hur X-34:ans kunde bli så lågt.
Andra frågor var bla varför det är flera månaders behandlingstid på att få ett riktigt lystal.
Konstigt att dom backade ur.
Watergate
JS
Aug 14, 2008 @ 14:02
Såna frågor glider de rätt lätt undan, jag kommer ihåg att de försvarade sig med att det var frivilliga som jobba med att ta fram LYS talen och att de inte hade råd att anställa någon som tog hand om det, eller nåt i den stilen. De gled också ifrån frågan om att gå ihop med tex NORLYS, de tyckte att det inte fanns likheter eller nåt sånt?? Att fråga dem om enskilda båtars lys tal är verkningslöst, bättre att de får svara på de grundläggande delarna av deras arbete.
En ide är att de tar en avgift på tex 50-100:- på varje start som skett med båtar som seglar LYS, så kan de anställa nån på heltid som engagerar sig till 100%. Kanske håller inte kalkylen med 50-100:- men nåt åt det hållet.
Fredriksson
Aug 14, 2008 @ 14:29
Nja, så här är det. Jag hade kommit överens med Tommy Björkqvist om att göra en intervju om sportbåtar och Lystal. Intervjun skulle handla om varför de som seglar CB66, J80 och Melges t ex känner sig “bestraffade” och egentligen inte har en chans att vinna en Lys-tävling och därför uteblir från seglingar som Tjörn Runt. Sju CB66, sex J80 och en Melges 24 är anmälda till Tjörn Runt.
Men istället för att ställa upp i en intervju så kommer Lyskommitén att kalla till ett möte i höst där man tydligare kommer att belysa den här frågan. Dom säger själva att dom ser allvarligt på problemet. Tommy har ju själv seglat J80 så han kan ju resonemanget. Vi får hoppas att det blir ett bra sådant möte men vi kommer ändå att ta upp frågan i webbTV-programmet.
Anders Ryberg
Aug 14, 2008 @ 20:22
Jag gillar LYS-kommitén! 0,93 steker! Gick på en vecka!
Mikael Vesala
Aug 14, 2008 @ 22:21
Fick just reda på nåt som fick mig att börja hoppa jämnfota igen..
En Bull 7000 ska segla på 1,24 i lys på TJ nu i helgen. hur har det lyset kommit till ?? För övrigt ska vi i Ceetah:n spöa kracern. jajamen… Lugn , tar det med jämnmod detta året. Som sagt, har gett detta projekt tre år och tröstar meg med att båten i alla fall är underhållande att segla .
peter
Aug 14, 2008 @ 23:49
För den som vill sätta sig in i LYS är det rätt intressant att läsa om hur Norlin tänkte när han började. Läs mer på http://www.norlinboats.com/lys30.pdf
Peter Gustafsson
Aug 15, 2008 @ 07:31
Här är lite fredagshumor:
http://www.wss.se/race.php?id=355#comment
Och att man på Saltholm Runt väljer att köra cruisingklass enligt NorLYS :)
Calle P
Aug 15, 2008 @ 09:54
Det är aldrig något tjafs om flerskrovs LYS.
Medans sportbåtarna gnäller och inte kommer till start.
Om sportbåtarna slutar jämföra sig med kölbåtarna och ser till att komma till start så att sportbåtsfältet blir tillräckligt stort så löser det här med LYS ganska snart…
Mikael Vesala
Aug 15, 2008 @ 11:59
Calle P: moment 22..
Mikael Vesala
Aug 15, 2008 @ 12:32
Calle P: Ok medger att mitt inlägg nr 6 var ett utslag av gnällkaraktär, men min mer sakliga inställning är att jag verkar för ett utraderande av den särbedömning sportbåtar har i swelys.
Det tänk som råder, att systemet är bra som det är, fungerar OM vi lyckas samla en egen start. Detta är jag helt överens om. Emellertid ser inte verkligheten ut så utanför de tre största tävlingarna i landet. Jag har framfört denna åsikt flera gånger tidigare, men ingen i beslutsposition verkar ta det till sig.
Åk ut och bevittna de små seglingarna i bohuslän, för att inte tala på kvällskappen här och där. Jag gör vad jag kan för att få ut sp-båtar på sjön, utan större framgång. inte sällan avböjs det motiveringen att vi är för få/ de känner sig slagna på förhand. om ingen förändring kommer till stånd, så blir det ju moment 22.
Tommy
Aug 15, 2008 @ 15:35
Tommy B:
Hej,
jag fick frågan av Åke Fredriksson om jag kunde ställa upp för en intervu i samband med Tjörn Runt gällande sportbåtar. Jag svarade att jag skulle återkomma efter att ha samrått med mina kollegor inom LYS.
Alltså inget löfte – inget var klart.
När Åke och jag talades vid efter ett dygn gav jag svaret att vi i LYS-kommitte kommer att sammankalla ett LYS-möte där vi tar upp LYS-frågor och med speciellt focus på sportbåtfrågan. Vi avböjde att ställa upp på en intervju pga att vi ännu inte har resultatstatistik från årets tävlingar framme och att det finns så många olika synpunpter om både för låga och för höga LYS-tal, speciellt för sportbåtar. Vi behöver helt enkelt tid för att bearbeta utifrån fakta.
Hoppas att de flesta seglarna har förståelse för vårt sätt att arbeta.
PS! CB 66R sänktes med 2% inför 2008. Det skall bli intressant och se hur det slår i resultatlistorna.
MVH/Tommy Björkqvist
Feffe
Aug 15, 2008 @ 19:40
En Amazon kan aldrig tävla mot en Ferrari under rättvisa former. Inom motorsporten skulle man heller inte komma på idén att de skulle göra det heller…Publiken skulle nämligen tycka att det hela är helt ointressant…Dvs inga sponsorer vill lägga in några kulor etc etc.
Skulle man sedan börja optimera sin Amazon med nya bromsar etc skulle inte en jäkel kunna hålla reda på när Amazonen är en vinnare på riktigt eller inte. ( Hur mycket snabbare är en Amazon med modifierade bromsar än en originalbil ? )
Vad jag menar är att oavsett hur man utformar den här typen av system kommer man ibland stå som vinnare och ibland som förlorare. ( ibland pga systemet och ibland tror jag att det beror på de som seglar..)
Absolut rättvisa = Stikt entypsklass utan kölmeck, supertrimm etc etc. Finns det några sådana klasser i Sverige idag ? Jag var nere och tittade på SM i C55. Det såg ut att vara så nära man kan komma ? Man kanske skulle lotta ut båtarna innan start :-)
Byt båt till något som går att byta bromsar på eller börja segla entyp !
// F.
o
Aug 15, 2008 @ 19:43
Och vilken motorsport är entyp? Eller menar du att Ferrari är detsamma som Renault?
Feffe
Aug 15, 2008 @ 20:19
Tex Porschecup.
I andra klasser sätter man upp ett reglemente som precist reglerar man får göra resp inte får göra. I tex STCC är det ju jättediskussioner runt tex framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift. Jag tror att det finns banor där det ena är bättre än det andra. Kan ju inte heller bli 100% rättvist ?
Formel 1 är väl att jämföra med tex VO70. Du kan förändra saker inom en box. Förbättrar du på ena sidan blir du straffad på andra. Personligen tycker jag att det skulle vara skitkul om alla seglade likadana VO70 båtar. ( Dvs båten ska inte vara avgörande för att vinna. ) Jag kanske har en lite romantisk syn på det hela men titta tex på historien när en jättebåt skulle segla mot en katamaran i AC. Det höll ju på att döda hela tävlingen…
// F
// F.
Feffe
Aug 15, 2008 @ 20:40
Radical racing & Porsche cup.
Formel 1 är nog mera som en boxregel. ( Strikt reglerat när det gäller motorvolym, slaglängd, varvtal, bromsar, längd, bredd, höjd, däck, vikt etc etc etc.) Jämför med VO70. Du kan förändra på ena sidan om du kompenserar på andra. Förra Volvo Ocean Race var ju ganska tråkigt eftersom ett team hade den i särklass bästa båten. Det var väl den enda båt som inte föll i delar eller åkte lastbil någon etapp ?
Att man sedan tappar i utveckling är ju baksidan. Jag provocerar givetvis när jag säger att strikt entyp är det enda rättvisa, men rent krasst skulle det vara konstigt att spela fotboll om man var 22 man i ena laget och 13 i det andra. Jag kan lova att det förlorande laget skulle tycka att systemet för att räkna ut vem som vunnit varit felaktigt. Eller ta tyngdlyftning med olika tyngder, spjutkastning med olika typer av spjut, höjdhopp med olika höjder på ribban, löpning med olika distanser i samma lopp. Alla skulle ha synpunkter efter målgång. Jag tycker att lys fungerar förvånansvärt bra med tanke på hur många variabler det måste ta hänsyn till ?
Det enda handikappsystem som fungerar utan att någon skyller på sitt handikapp är ju golf, det vet väl alla att golfare aldrig skyller på att motspelaren spelade på fel handikapp :-)
// F.
o
Aug 15, 2008 @ 23:21
men alltså, visst är det orättvist när någon väger mer, eller mindre, än den andra i optimist?
för övrigt är formel 1 det tråkigaste som finns, rent objektivt sett.
PelleL
Aug 16, 2008 @ 08:06
Jag tycker också formel 1 är dödstrist men det är väl världens näst största publiksport efter fotboll tror jag…?
David
Aug 16, 2008 @ 21:59
Mikael, det är bra att misstag och felbedömningar belyses, så som du gör med Bull 7000. Men vad är det det du reagerar på? Jag antar att du tycker att 1,24 är för lågt? Jämfört med vad? Baserat på vad?
Själv har jag ägnat större delen av min segling de senaste 10 åren åt sportbåtar i olika former. Jag förstår inte riktigt den livliga diskussionen kring straff etc. För min del känns det helt ok att bedömas en hundradel hårdare. Ofta påverkar vägval och boathandling mer än en hundradel och de gånger det verkligen avgör kan jag leva med det. För att bedömma besättningens eventuella skicklighet fungerar inte handikappsegling. Då är det entyp som gäller.
Det är för mig mycket viktigare att klassindelningen fungerar när man seglar LYS, DH, ORC, IMS, IRC ETC.
Om man inte separerar båtar med särskilda typegenskaper så som sportbåtar, jollar, familjeseglare och flerskrov, hur skall man då göra? En lösning är att återgå till att inte tillåta dessa skilda arter att tävla tillsammans. Detta tycker jag är ett klart sämre alternativ.
Slutligen vill jag sticka ut hakan en smula och påstå att huvuddelen av de entypsbåtar (inbegriper även vissa sportbåtar) som seglar LYS-tävlingar inte seglas 100%-igt. Detta framgår tydligt när man reultatanalyserar klasserna under större seglingar. Det skiljer ofta flera hundradelar båtarna emellan inom samma klass.
Förklaringen torde vara att besättningarna sällan satsar lika hårt på seglingar runt öar. Dessutom dyker nya besättningar ofta upp på denna typ av tävlingar innan de övergår till entyp. I statistiken bör detta framgå som att båttyperna inte seglar upp till sitt LYS-tal.
Mikael Vesala
Aug 17, 2008 @ 21:58
David: Jag jämnförde bull 7000 med min Cheetah 30. Tyvärr fullföljde/(kom ej till start) den anmälda bull 7000 inte TJ i går, så den möjligheten att jämnföra de två uteblev. Efter att ha granskat torrfakta om de två, får jag nog hålla med om att Bull förtänar lägre lystal än Cheetah:n som är mer utpräglad racer än bull. Vad det sedan gäller min seglingsskicklighet så vet man ju inte förrän man seglat entyp, och det har jag aldrig gjort. En naiv gissning är kanske en bit under mitten i tex. Hermanö runt, och det sista jag vill ha är ett oförtjänt lågt lystal på min båt. Jag vill bara ha ett så korrekt tal som möjligt jämnfört med kölbåtar. Då kan man delta i småseglingarna tillsammans med kölbåtar. I de större kappseglingarna med tex minst 5 sportbåtar kan vi bli egen startgrupp och köra själva. Varför skulle inte det funka?
Andre´B.
Aug 18, 2008 @ 12:11
Vad är det som skall bestämma ett handicapp? Är det båttypen, båtens skick eller besättningens kunskap/erfarenhet? En båt som segrar allt för ofta får tyvärr många gånger de andra att stanna hemma av någon anledning.
Är det rätt att lys-regeln skall vara den dominerande handicapp regeln eller önskar vi någon annan regel istället?
Vem som helst som har lite resurser kan säkert damma av någon gammal Avanty, fixa till botten, sätta nya nya segel på den och skapa en vinnarbåt i LYS men skulle det i så fall vara det vi önskar?
Är det inte så att endast båttyper som kappaseglas ofta (läs gärna Express och 606) är de egentliga båttyperna som kan ligga rätt handicappmässigt. Med liten reservation för att de seglas mot likvärdiga båttyper. För med tanke på väderförutsättningarna kan aldrig olika båtar (storlek…) tävla mot varandra på ett rättvist sätt eller kan de det?
Att sportbåtsägare stannar hemma i stället för att segla i ett så “tungt” race i LYS-sammanhang som Tjörn Runt utgör är synd då detta race väl ändå utgör ett ganska tungt race i LYS-statistiken?
Sanningen är väl att handicapp regler alltid kommer att diskuteras. Men så länge man inte kan värdera båtens skick och besättningens erfarenhet på ett värdigt sätt så kommer en del båtar alltid vara bättre än andra oavsett regel.
För femton år seglade vi något vi kallade “40-fotscupen” uppe i Stockholm. Tanken bakom var att det skulle vara kul att segla. Erfarenhet och boathandling skulle premieras varför banorna var i miniformat. Om en båt var två sekunder snabbare än den andra så skulle det aldrig hinna märkas. Men åter är det så att det funkar bara om likvärdiga båtar seglar mot varandra. Frågan man bör ställa är kanske varför man väljer att segla LYS. Inte varför LYS inte fungerar för vissa båtar av en eller annan anledning…
Mvh. Andre´B.
Magnus
Aug 18, 2008 @ 12:28
Det finns en regel som enbart tar hänsyn till en båts prestanda utifrån dess design, segelföring och besättningsvikt. Samma regel tar även hänsyn till vindstyrka och vindvinklar. Denna regel kallas ORC International.
Så, valet är enkelt. Om entyp inte är möjligt men om man fortfarande ställer krav på högsta möjliga sportsliga rättvisa finns bara ett alternativ, ORCi.
Om man tycker att det är okej med en enkel och billig regel och att målsättningen är att segla runt öar en tre fyra gånger och året så är LYS fullt tillräckligt. På den nivån är boathandling, trim och taktik resultatet långt mer avgörande än några lyspinnar hit och dit.
Och IRC är ju som alla vet bara en något bättre skött variant av LYS.