Arcona 430 | första bilden
Mina spanare hittade en av de första Arcona 430 på Danmarksbåten i natt (tydligen byggs de första fem båtarna i Danmark). Är det månne Anders Nordströms nya? Hinner man få klart allt till Öppet Varv i helgen.
Så klart har vi koll på polar/vpp. Ser ju helt OK ut. Man hoppas kunna ge Finngulf 43 och First 45 en match.
Aug 18, 2008 @ 23:20
Konstigt det här med krum på masten. Vet ej om jag har fel men har det inte vart inne med RAK mast ett tag nu…??
Men här ser vi att de använder sej av krum igen…finns det någon som kan dela med sej om de olika tankesätten?
// Blomman
Aug 18, 2008 @ 23:28
En mast med prebend (förböj) är stabilare än en rak mast.
Hur mycket prebend du skall ha beror på hur mycket mastlikskurva du har i storen. Med ett storsegel med kurva i mastliket får du en ett större spann där seglet är effektivt eftersom du ställer in hur kraftfull stor du vill ha genom att räta eller krumma masten(prebend).
Säg att du har 50 mm kurva i storseglets förlik. Vid 70 mm prebend får du då ett planare segel, vid 30 mm prebend får du ett djupare.
Aug 19, 2008 @ 07:59
Petitesse kanske, men det är knappast VMG-värden som presenteras som VMG. Snarare verkar det vara TBS vid de vinklar som ger högst VMG?
Ser trevlig ut. Lite väl konservativ formgivning för min smak men 113 m2 krysställ med fock låter trevligt, liksom 128 m2 med genua och 150 m2 spinnaker. Mycket segel att hantera på två kanske, men det lär ju bli bra fart. Om Stefan har lyckats lika bra som med 400:an lär ju båten mäta kanonfint? Skall vi gissa på 1,39?
Aug 19, 2008 @ 08:38
Borde väl vara närmare 1.44?
Aug 19, 2008 @ 08:45
Skrovlinjer, längd/bedd, den flacka botten, köl, stäv är otroligt lik Dehler 34DD (Judel&Vrojlik). Intressant!
Man vill säkert ha en båt som är lite åt det slanka hållet med hög viktstyvhet som då seglar bra även shorthanded, så att man inte behöver 10 man på railen.
Synd det inte går att bifoga bild på skrovlinjer D34DD.
Aug 19, 2008 @ 08:50
Verkar vara utrustad med “krockkudde” i framkant kölen?
Någon med erfarenhet av en sådan?
Aug 19, 2008 @ 09:34
Flack botten??? Denhar ju hur mycket rocker som helst.
Att analysera båten ut kappseglingsperspektiv är ju ganska ointressant. Båten är ju uppenbarligen konstruerad för cruising, må vara snabb sådan. Fullt med regnskog, anpassad för sprayhood, bakvänt storskotssystem och krockkudde istället för bly i framkant köl…
Varför skulle du inte behöva 10 man på railen? Båten kommer fortfarande att gå snabbare med mer på railen vid stabilitetssegling, oavsett hur tung båten är hur mycket inredning den har osv. Det verkar som att folk tror att tävingsbåtar välter omkull om man inte seglar med fulllbesättning men så är självklart inte fallet, du får bara “de-power” tidigare såklart.
Aug 19, 2008 @ 10:07
Jan: Jo, det borde vara det. Men Arcona 400 mäter som t.ex. X-37 i LYS. Rätt eller fel kan jag inte bedöma egentligen, men jag kan ju spekulera.
Aug 19, 2008 @ 10:20
Fin båt! Ser ju bekväm ut att bo i!!
men… menar ni att man kommer att kappsegla med den???
Aug 19, 2008 @ 13:21
Stickan:
I sånt fall så har dom snott mer än L/B förhållandet bla förvaring av nedgångsluckor, sittbrunnsbord nedsänkt. Bilder finns här bla på 34 DD
http://www.maringuiden.se/data/popup/image.php?image=/images/sjobod/minbat/org_7111.jpg
http://petno.files.wordpress.com/2008/05/bild-0081.jpg
Aug 20, 2008 @ 10:28
Ser fint ut!
P-mått på över 18 meter inger respekt. Invändig layout känns dock inriktad på charter (där man en varm sommarvecka inte har så mycket prylar och skrymmande kläder med sig). 6 personer med allt vad det innebär, var skall allt förvaras? Hade personligen gärna strukit en toalett och istället fått mer garderober/stuv.
Niklas S
Aug 21, 2008 @ 14:48
Hej, Magnus! Jo möjligen lite mer rocker på Arconan än D34DD. Jag skrev att den “seglar bra även shorthanded”. OCH DÅ finns det kanske bara EN gubbe på railen på t.ex. Watski2 Star. Båtar med hög formstyvhet och låg viktstabilitet blir de´facto betydligt mer sårbara shorthanded på t.ex. semstern med hustrun när det börjar dra lite på kryssen.
Självfallet kryssar alla båtar bättre med vikt i lovart.
Trenden går nog mot inriktning på “shorthanded” och det behöver ju inte alls vara negativt för oss som alltid hittar massa trevliga kompisar som vill “fläska” i lovart.
Nobbe, tack för bilder på en D34DD (En så´n kom tot 4 på G-R i största LYS-klassen, 1 timme snabbare runt Gotland än nya D34SV!)
Här finns en länk med frontbild på 34DD: http://www.dehlerclub.se/
En länk till: http://www.sailguide.com/Bilder/Dehler_34b2.JPG
Aug 22, 2008 @ 15:47
Visst Stickan! Relativt slanka skrov med lite rocker och hög viktstabilitet genom bulb/cigarrköl med låg tyngdpunkt är det som gäller. VOR-svängköl är ytterligare en dimension till detta med extremt hög viktstyvhet… Nu är vi dock långt från Arcona 430.
IOR-bulornas tid känns väldigt avlägsen… och R-båtar… nästan som om de bara fanns under Jura-perioden.. eller var det Krita?
Vad höll man på med förr egentligen? Designade vattenplågare?
Det var definitivt inte bättre förr!
Äntligen fredag