Close
Skip to content

21 Comments

  1. mr prebend
    Sep 29, 2008 @ 15:49

    Mindre segel och mer vikt än 10års jubilerande Dehler 29.
    sweet???
    men kul att det kommer ut en ny båt runt 30 fot.

    Reply

  2. Mats V
    Sep 29, 2008 @ 16:37

    Ser lite underriggad ut. Samma känsla som när ser A35. Mer preppade för Atlanten än Svenska skärgården?

    Reply

  3. Björn N
    Sep 29, 2008 @ 16:58

    Håller med föregående talare SA/D = 24. Min gamla båt från ’81 ligger på 23… Dehler 29 har väl ungefär samma segelarea och depl. dvs också runt 24 i SA/D. Halv-sweet alltså…

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 29, 2008 @ 17:02

    Jag vet inte om jag har konstiga specar, men jag tycker specen ser helt OK ut i jämförelse. Och Dehler 29 är ju en bra måttståck?

    A31 = 9.55 x 3.23 x 1.90 M x 3050 kg
    50 m² kryss +52 72 m² spinn

    Ridas 31 racer = 9.35 x 3.12 x 1.95 m x 3400kg
    48,5 m² kryss

    Dehler 29 = 8.75 x 2.99 x 1.60 m x 3170 kg
    45 m² kryss + 50 m² spinn

    Corby 29 = 8.80 x 2.80 x 2.00 m x 3120 kg
    54 m² kryss + 70 m² spinn

    Vilka andra borde man jämföra med?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 29, 2008 @ 17:09

    Apropå att bara jämföra SA/D:

    J/109 = 62 m²/5000 kg = LYS 1.30
    Dominant 105 = 82 m²/5500 kg = LYS 1.18

    Så någonting har ju hänt med designen även om SA/D är detsamma…

    Reply

  6. Sam V
    Sep 29, 2008 @ 17:31

    Kul att det kommer nytt i den här storleksklassen. Trots siffrorna håller jag med om att den känns underriggad precis som 35:an. Man kan t ex jämföra med kortlivade men trevliga
    Hansson 31 = 9,60 x 2,80 x 1,80 m x 3200 kg
    45 m² kryss + 65 m² spinn. Lys 1.21
    Hanssons skrov är faktiskt baserat på Dominant 95:an.

    Jag tycker fortfarande att X-yachts borde ta fram en entypare kring 31 fot, men ingen lyssnar på mig ;-)

    Reply

  7. seilTor
    Sep 29, 2008 @ 17:45

    Ser egentlig spennende ut denne… men stiller meg bak Sam V’s utsagn om en X-31 OD :-)
    Det hadde vært en fin erstatning for x-99, hvor x-35 blir litt spenstig økonomisk

    Reply

  8. Björn N
    Sep 29, 2008 @ 17:51

    Har inte J/109:an mer än 65 m2? Trodde det låg på närmare 85? Men visst har du rätt! Man kan inte stirra sig blind på SA/D. A31:an ser ju ut att ha fått ner lite mer av vikten långt ner i kölen osv. Men den ser lite trind ut i linjerna tycker jag. Nåja, jag håller med om att det är kul med nyheter i denna storlek. Helt rätt! Tycker jag.

    Reply

  9. Fredrik
    Sep 29, 2008 @ 17:58

    Man kan putte på så mye seil man bare vill, båten vil jo ikke gå noe fortere av den grunn så lenge skroget ser ut som et egg. Man må begynne å lage flere båter med planende skrog som slipper vannet og ikke skyver vannet rundt seg.

    MVH
    Fredrik

    Reply

  10. PelleL
    Sep 29, 2008 @ 18:28

    Tja….den mäter säkert riktigt bra i IRC men den är nog opimerad för engelska kanalen där det blåser ett par m/s mer i snitt

    Reply

  11. Jonas
    Sep 29, 2008 @ 18:59

    Den ultimata 31-fotaren finns ju redan :-)
    First 31.7 , 9.61m x 3.23 x 1.90 , 3700 kg
    52,5 m² kryss, 71 m² spinn, lys 1.19

    Trindy

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Sep 29, 2008 @ 19:28

    Ja så är det ju Jonas…

    Och fransk är den också, vilket passar perfekt för shorthandedseglare med skäggstubb och konstiga vanor.

    Reply

  13. Jan
    Sep 29, 2008 @ 19:43

    Jaja, om SA/D är så intressant i 31-fots klassen så har ju vår
    ~63m2 kryss, 72m2 spinn, 4,3 ton Lys 1.15.

    Men i övrigt så håller jag med, nya modeller i denna “hanterbara” storleksklass är mycket välkomna.

    Reply

  14. Øystein
    Sep 29, 2008 @ 19:48

    Den gamle A30 har disse spesifikasjonene
    A30 , 9.54m x 2.98 x 2.05, 2700kg
    63,2m² kryss, 109.9m² m/spinn, 120m² m/assy

    Blir spennende å se dem mot hverandre.

    Reply

  15. Ludvig
    Sep 29, 2008 @ 19:55

    Min Dehler 29 har 53+kvm på kryss.
    Spinn 62kvm.
    1.80köl.
    http://www.ssf.se/tk/PDF/6145.pdf

    Reply

  16. Nobbe
    Sep 29, 2008 @ 20:16

    Många tillverkare anger segelyta med 100% förtriangel vilket blir lite konstigt. P+E mått liksom I + J mått vill man ju ha!! Sen är det bara att börja räkna….

    Reply

  17. Andreas (milliways)
    Sep 29, 2008 @ 21:46

    Det blir spennende å se hvor bred den er i vannlinjen og hvor mye rocker den har. 31.7’en får jo litt mye våt flate til å hevde seg spesielt bra i lite vind. Der kan man jo se at f.eks Corby er 43 cm (!) smalere. (Under forutsetning om at man kan vurdere fra max beam). Men den er også en ganske liten båt.

    Men, når det er sagt, vi savnet virkelig denne typen båter når vi skulle bytte ut vår 31.7, for egentlig synes jeg 31-33 fots størrelsen på mange måter er perfekt. Ikke for stort mannskap, lett og grei i havn.

    Per E, denne kom noen år for sent :-)

    /a

    Reply

  18. Öresund Regatta, Anders
    Oct 1, 2008 @ 21:20

    First 31.7 kändes som den var precis de kilona för tung som saknas till A-30 men stämmer verkligen segelytan.
    Peter!
    Spinnaker storleken verkar du fått alldeles för liten. Storseglet borde vara ca 30m2 och då blir spinnakern ca 72m2 om undanvindsytan ska bli 102m2 eller har jag fel?

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Oct 1, 2008 @ 21:32

    Såklart.

    Reply

  20. Per Engdahl
    Feb 17, 2009 @ 20:40

    14 Mars är det premiär. Skrik till om det är någon som vill komma ner och titta. 2 Båtar finns bokade för leverans före sommaren i april-Maj, dvs före Watski 2 Star Baltic.
    /Per

    Reply

  21. Per Engdahl
    Mar 10, 2010 @ 09:39

    Nu står en ny A31 i Wallhamn Marina på Tjörn och en Ny A31 i Halmstad.
    Kan visas om någon är intresserad.
    I helgen som var (6-7 Mars 2010) så vann den bägge seglingarna i Sydney Harbour och leder Audi IRC cupen.
    http://topyachtsoftware.com/results/2010/ashr/series/course-h/SGrp22.htm
    /Per

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.