Vendee Globe 2008/2009 | all info
Nu drar jag till Frankrike!
För er som vill ha koll så har är Vendee Globe-sajten mycket bra. Här finns också en Vendee Globe press pack (5.4 MB pdf).
På tre veckor har det varit 600.000 besökare i race-byn, varav 10.000 skolbarn, så det lär bli trångt på bryggorna och på havet. Budgeten för att arrangera racet är 7.3 miljoner Euro. Man beräknar att man får 114 miljoner Euro tillbaka i mediavärde. Inget litet arrangemang med andra ord…
Nedan lite bra intervjuer och videosnuttar för er som gillar den här typen av race och båtar. Försöker bespara er andra :-)
Michel Desjoyeaux, winner in 2000-1 and one of the acknowledged favourites to win this edition, held his pre-race press conference this morning:
He predicted: “We should have a quiet start on Sunday with a 15-20 knot south-westerly. These conditions won’t put the boats under too much strain, and will allow everyone to get into their stride”
Of the pace of the race he expects: “Eight years ago, I gave myself the goal of not exceeding an average of 20 knots per day. This time with so many determined racers taking part, we will certainly have to go faster than that. We’re going to spend the first month with the accelerator stuck to the floor!”
Experience: “The fact that I’ve already done the Vendée Globe may not be a real advantage. It just allows me to feel more at ease with only a few days to go before the start. In previous races, four out of five winners were taking part for the first time. It requires a little innocence and a breath of fresh air!”
Forecast: “In 2000, I was 24 hours ahead of Ellen MacArthur. Four years ago, Vincent (Riou) finished 6 hours ahead of Jean (Le Cam). It wouldn’t be surprising if this time the two at the front finish within sight of each other.”
Weather in the south: “In 2000, the forecasts were valid for five days. Now, we have sixteen-day forecasts, but which may not be very reliable. But they do allow us to plan for seven or eight days ahead. That enables you to look at what is coming up and avoid the worst storms. Moreover, the safety gates are further north than before and take us away from the worst gales.”
Britair
BT
Cheminées Pouloulat
Ecover
Foncia
Generali
Groupe Bel
Hugo Boss
Paprec Virbac
PRB
Safran
Leino
Nov 7, 2008 @ 14:03
Man tackar ;)
Får väl se om du hittat något jag inte har sett ännu :)
Ha det nu skitbra i Frankrike!
Peter Gustafsson
Nov 7, 2008 @ 14:08
Leino – här har du din egen fredagsvideo:
http://www.youtube.com/watch?v=_KxjifMpNNM
Jojje
Nov 7, 2008 @ 16:16
Glöm inte kolla J 95,97 etc…
Bon Voyage.
Mats
Nov 7, 2008 @ 18:07
Hej Peter!
Har du stött på polardiagram för de senare versionerna av Open 60? Vore kul att skuggsegla på expedition. Ät ostron!
Trötter
Nov 8, 2008 @ 13:55
Finns det någon svensk anknytning till någon båt?
Tackar för all info du givit och hoppas på mycket mer.
Peter Gustafsson
Nov 8, 2008 @ 15:25
Mats, polardiagrammen är så klart superhemliga. Men de kan dyka upp här inom kort :-)
Trötter, tyvärr ingen svensk anknytning vad jag vet? Det kan ju finnas någon galning i shore-teamen…
Jag är osäker på hur många som bryr sig i Norden. Mikkel Thommessen på Seilas har skrivit en del, men annars verkar det tunnt. Totalt sett så är det över 1.000 journalister, fotografer och TV-människor ackrediterade! Så det är stort på andra ställen i Europa.
Spana in:
Seilas – Grått og grusomt i havseilerbyen
Seilas – Er det Goldings tur?
Seilas – Problemer for Thomson
Seilas – Folkefest i Les Sable d’Olonnes
Leino
Nov 8, 2008 @ 17:30
Tackar Peter!!! Den andra seglartjejen från UK, Sam Davies, tror hon ligger lite efter Dee i erfarenhet. Minitransat har hon kört, också då med Roxy som sponsor så något gör hon ju rätt ;) Hon har en skön stajl iallafall. Dessa underbara båtar sen, går knappt att se sig mätt på dem.
Mats
Nov 8, 2008 @ 17:58
Jag hittade vad man uppger vara polardiagram för bla Imoca 60 modell 2008 på följande länk. Formatet är för MaxSea.
http://www.virtual-winds.com/sleesoland/vlm_toolbox.htm
De verkar dock vara nåt skumt då farten avtar då vinden överstiger 25 knop?! Kan det vara så att man tar hänsyn till att båten seglas solo och inte pressas hådrare än så i högre vindregister? Detsamma verkar gälla för Figaro 2, A35 och Class 40. Upp till 25 knops vind verkar Polardiagrammet för A35 stämma ganska bra med det som ligger på Blur. Någon som vet?
Mats
Nov 8, 2008 @ 20:17
Bra att ha en spion på plats! Tack för bilderna!
Leino
Nov 11, 2008 @ 15:53
Har läst på om Samantha. Hon har lite annan erfarenhet än Dee… Mycket mer race o mindre strapats, ska bli kul att se vilket som gör mest nytta. Iofs kör Dee en mycket nyare båt så hon borde ju ha lite försprång om den nu bara håller ihop då…
Oktober 2008 | wrap up | blur
Dec 1, 2008 @ 22:27
[…] och kollade in starten. Tillsammans med ett par andra galningar som ni ser på bilden. All info, båt-porr, tech-stuff, starten & ännu fler […]