Skip to content

11 Comments

  1. Leino
    Nov 7, 2008 @ 14:03

    Man tackar ;)
    Får väl se om du hittat något jag inte har sett ännu :)
    Ha det nu skitbra i Frankrike!

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Nov 7, 2008 @ 14:08

    Leino – här har du din egen fredagsvideo:
    http://www.youtube.com/watch?v=_KxjifMpNNM

    Reply

  3. Jojje
    Nov 7, 2008 @ 16:16

    Glöm inte kolla J 95,97 etc…
    Bon Voyage.

    Reply

  4. Mats
    Nov 7, 2008 @ 18:07

    Hej Peter!
    Har du stött på polardiagram för de senare versionerna av Open 60? Vore kul att skuggsegla på expedition. Ät ostron!

    Reply

  5. Trötter
    Nov 8, 2008 @ 13:55

    Finns det någon svensk anknytning till någon båt?
    Tackar för all info du givit och hoppas på mycket mer.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2008 @ 15:25

    Mats, polardiagrammen är så klart superhemliga. Men de kan dyka upp här inom kort :-)

    Trötter, tyvärr ingen svensk anknytning vad jag vet? Det kan ju finnas någon galning i shore-teamen…

    Jag är osäker på hur många som bryr sig i Norden. Mikkel Thommessen på Seilas har skrivit en del, men annars verkar det tunnt. Totalt sett så är det över 1.000 journalister, fotografer och TV-människor ackrediterade! Så det är stort på andra ställen i Europa.

    Spana in:
    Seilas – Grått og grusomt i havseilerbyen
    Seilas – Er det Goldings tur?
    Seilas – Problemer for Thomson
    Seilas – Folkefest i Les Sable d’Olonnes

    Reply

  7. Leino
    Nov 8, 2008 @ 17:30

    Tackar Peter!!! Den andra seglartjejen från UK, Sam Davies, tror hon ligger lite efter Dee i erfarenhet. Minitransat har hon kört, också då med Roxy som sponsor så något gör hon ju rätt ;) Hon har en skön stajl iallafall. Dessa underbara båtar sen, går knappt att se sig mätt på dem.

    Reply

  8. Mats
    Nov 8, 2008 @ 17:58

    Jag hittade vad man uppger vara polardiagram för bla Imoca 60 modell 2008 på följande länk. Formatet är för MaxSea.
    http://www.virtual-winds.com/sleesoland/vlm_toolbox.htm

    De verkar dock vara nåt skumt då farten avtar då vinden överstiger 25 knop?! Kan det vara så att man tar hänsyn till att båten seglas solo och inte pressas hådrare än så i högre vindregister? Detsamma verkar gälla för Figaro 2, A35 och Class 40. Upp till 25 knops vind verkar Polardiagrammet för A35 stämma ganska bra med det som ligger på Blur. Någon som vet?

    Reply

  9. Mats
    Nov 8, 2008 @ 20:17

    Bra att ha en spion på plats! Tack för bilderna!

    Reply

  10. Leino
    Nov 11, 2008 @ 15:53

    Har läst på om Samantha. Hon har lite annan erfarenhet än Dee… Mycket mer race o mindre strapats, ska bli kul att se vilket som gör mest nytta. Iofs kör Dee en mycket nyare båt så hon borde ju ha lite försprång om den nu bara håller ihop då…

    Reply

  11. Oktober 2008 | wrap up | blur
    Dec 1, 2008 @ 22:27

    […] och kollade in starten. Tillsammans med ett par andra galningar som ni ser på bilden. All info, båt-porr, tech-stuff, starten & ännu fler […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.