AIS-transpondrar?
Just AIS har ju diskuterats ur lite olika perspektiv. Själv har jag funderat på det för att “synas bättre” när vi seglar shorthanded, men nu verkar en del arrangörer ställa krav. Dets för tracking (vilket hittills har funkat sådär när bara några få har) men också säkerheten lyfts fram som ett argument.
Personligen har jag gillat systemet man har i Norge, där alla får en transponder att ha i båten + att man har en sjysst trackingfunktionalitet.
Nedan ett mail från en läsare som har en del berättigade frågor i sammanhanget.
Vi som ska segla Watski 2Star Baltic i maj har idag fått besked att man kräver transponder, och det är så vitt jag vet första tävlingen där man har gått så långt och kräver transpondrar, och där man dessutom inte lånar ut dem gratis som tidigare. Se texten:
2. TRANSPONDRAR
AIS eller ProEvo-transponder (GSM-baserat) krävs för deltagande.
True Heading (AIS) och ProEvo kommer under vintern med förmånliga erbjudande av köp av resp system. Vi kommer att ha en egen hemsida för dessa system som följer deltagarna. Önskar man ej själv investera i ett system kommer OXSS att erbjuda deltagarna att hyra ProEvo-transpondrar för 350 kr under arrangemanget. Vi behöver veta vilken lösning ni valt innan 1 mars 2009 (Båt med angivet mmsi-nummer har redan valt) Transpondern hämtas i samband med ankomstregistreringen. Monteringen sköter man själv, dvs kopplar 2 st kablar till 12 volt.
Anledningarna till detta krav är 2.
A, Säkerheten. (Ingen kan väl missat artikeln i På Kryss om branden ombord på trimaranen Vinden under Gotland Runt och den bristfälliga kommunikationen.)
B. Både ”publik” och arrangör kan följa er runt banan på en speciell hemsida.
Att kravet på båtarna att ha transponder skulle komma var bara en tidsfråga, frågan var snarare vilken arrangör som skulle våga ta första steget. Blir det likadant på Gotland Runt nu?
Argumenten de för fram är intressanta, att man vill följa båtarna ur media/publik-intresse är förståeligt, däremot är säkerhetsargumentet klart omtvistat. Just i den stora analys som På Kryss genomförde i förra numret av olyckan i sommarens Gotland Runt visade att någon kontroll att båtar rapporterar runt banan inte alls sker. Det ska bli intressant och se om arrangörerna av Watski 2 Stars har någon plan hur de planerar att följa båtarna, och vad som händer om en båt inte syns på några timmar, när larmet ska gå osv.
Dessutom är ju systemet från ProEvo GSM-baserat och det saknar ju täckning under delar av tävlingen så där har jag väldigt svårt att se hur man ska kunna få ett sådant system fungera ur just säkerhetssynpunkt.
Patrik
Dec 8, 2008 @ 21:43
Jobbar med att installera Instrument och just AIS boxar och har sett det mesta, men om vi vänder på det hela och jag skall rekommendera något så får det tveklöst bli Raymarines AIS250.
Enklast att montera med Dubbla NMEA in såväl som ut gör att du i de flesta fall slipper en multiplexer och dessutom har den inbyggt filter/split till VHF antennen som gör att du även använder den till AISboxen och FMradion.
Inte den billigaste men klart bästa och i många fall så kan det vara dumsnålt att köpa något billigt om du ändå måste köpa till en massa andra grejor för att det skall fungera.
Peter Gustafsson
Dec 8, 2008 @ 21:47
Men det är väl bara en receiver?
Patrik
Dec 8, 2008 @ 22:00
Så går det när man skriver först och tänker sen ….du har helt rätt
(det är vad de flesta nöjer sig med men nu pratar vi ju tvåvägskommunikation)
Patrick L
Dec 8, 2008 @ 22:20
AIS blir ju obligatoriskt i Cat 0-2 fr.o.m 2010-01-01 så det verkar väl vara vettigt att skaffa det kan jag tycka. Bra också med ett system där det räcker med en bra radioinstallation. Innan vi fick splitter till VHF:en körde vi lågt monterad extraantenn för AIS:en vilket gav nästan lika dålig täckning som man får med ProEvon nere i båten. Men nu med splitter och masttoppsantenn bör det inte vara några täckningsproblem.
På köpet syns man för yrkestrafiken vilket nog också är en viktigare del i säkerhetstänket än att “larmet skall gå” om uppdateringarna slutar komma.
Leino
Dec 8, 2008 @ 22:30
För att sända nödsignal finns ju EPIRB men den funkar bara till det, inget mer, tyvärr…. den har ju däremot den fördelen att den har eget batteri och inte är kopplad till något annat utan fungerar o ger position när det behövs var man än befinner sig.
Att ta hyra av dem som valt att inte installera eget är ju vettigt, elakt mot de som installerat eget att baka in hyran i startavgiften.
Harald
Dec 9, 2008 @ 11:30
Att AIS-transponder blir obligatoriskt i Cat 0-2 är ju bra, men var är närmaste cat 2 tävling, är det Fastnet?
Peter Gustafsson
Dec 9, 2008 @ 11:47
Watski Skagerrak TwoStar är Cat 2. Banan är ju i stort sett densamma som gamla ökända Skaw Race (fast på två man då).
Tobbe
Dec 10, 2008 @ 00:41
Hej
Jag var med i förra Watski2star Baltic och tyckte transponder var riktigt bra. Säkerhetsmässigt var det inget man tänkte på. Det var spännande att kunna följa den andra båtarna. Och täckningen var tillräckligt bra. Visst, det var några timmar över öppet vatten då de GSM baserade transpondrarna inte hade täckning. Men då hade vi inte Internet ombord heller. Så det kunde kvitta. Och min familj tyckte det var riktigt trevligt. Mina barn tittade var pappa var någonstans innan de gick och la sig för kvällen. Och det första de gjorde på morgonen var att sätta sig framför datorn och tittat på vår “progress” över natten. Och 350 kr är inte mycket att bråka om. Värre är det med livflottekravet. Det är riktigt dyrt att hyra. Och det är ingen större vits att köpa en godkänd flotte. Seglar man endast ett race per år lönar det sig inte.
Men som säkerhetsarrangmemang, då håller jag med att dessa transpondrar inte gör någon nytta. Ingen lär reagera om någon “försvinner”.
/Tobbbe
Ove
Dec 10, 2008 @ 19:42
En masttopps antenn är bättre för att den sitter i masttoppen men när man sätter på en splitter så dämpar den signaeln så det blir ungefär samma sak som som att köra med en separat antenn monterad nere i båten. Nu lär det visst finnas nya filter som har mindre dämpning.
Men ni som köper “nåt” kolla upp filtrets dämpning
Själv kör jag med en egen antenn placerad nere på båten och en extra gps för AIS:en. Det fungerar utmärkt.
I somras lad den valiga gps:en av och då kunde jag köra med den här gps:en till kartlpottern som reserv