Skip to content

9 Comments

  1. Patrik
    Dec 8, 2008 @ 21:43

    Jobbar med att installera Instrument och just AIS boxar och har sett det mesta, men om vi vänder på det hela och jag skall rekommendera något så får det tveklöst bli Raymarines AIS250.
    Enklast att montera med Dubbla NMEA in såväl som ut gör att du i de flesta fall slipper en multiplexer och dessutom har den inbyggt filter/split till VHF antennen som gör att du även använder den till AISboxen och FMradion.
    Inte den billigaste men klart bästa och i många fall så kan det vara dumsnålt att köpa något billigt om du ändå måste köpa till en massa andra grejor för att det skall fungera.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Dec 8, 2008 @ 21:47

    Men det är väl bara en receiver?

    Reply

  3. Patrik
    Dec 8, 2008 @ 22:00

    Så går det när man skriver först och tänker sen ….du har helt rätt
    (det är vad de flesta nöjer sig med men nu pratar vi ju tvåvägskommunikation)

    Reply

  4. Patrick L
    Dec 8, 2008 @ 22:20

    AIS blir ju obligatoriskt i Cat 0-2 fr.o.m 2010-01-01 så det verkar väl vara vettigt att skaffa det kan jag tycka. Bra också med ett system där det räcker med en bra radioinstallation. Innan vi fick splitter till VHF:en körde vi lågt monterad extraantenn för AIS:en vilket gav nästan lika dålig täckning som man får med ProEvon nere i båten. Men nu med splitter och masttoppsantenn bör det inte vara några täckningsproblem.

    På köpet syns man för yrkestrafiken vilket nog också är en viktigare del i säkerhetstänket än att “larmet skall gå” om uppdateringarna slutar komma.

    Reply

  5. Leino
    Dec 8, 2008 @ 22:30

    För att sända nödsignal finns ju EPIRB men den funkar bara till det, inget mer, tyvärr…. den har ju däremot den fördelen att den har eget batteri och inte är kopplad till något annat utan fungerar o ger position när det behövs var man än befinner sig.
    Att ta hyra av dem som valt att inte installera eget är ju vettigt, elakt mot de som installerat eget att baka in hyran i startavgiften.

    Reply

  6. Harald
    Dec 9, 2008 @ 11:30

    Att AIS-transponder blir obligatoriskt i Cat 0-2 är ju bra, men var är närmaste cat 2 tävling, är det Fastnet?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 9, 2008 @ 11:47

    Watski Skagerrak TwoStar är Cat 2. Banan är ju i stort sett densamma som gamla ökända Skaw Race (fast på två man då).

    Reply

  8. Tobbe
    Dec 10, 2008 @ 00:41

    Hej
    Jag var med i förra Watski2star Baltic och tyckte transponder var riktigt bra. Säkerhetsmässigt var det inget man tänkte på. Det var spännande att kunna följa den andra båtarna. Och täckningen var tillräckligt bra. Visst, det var några timmar över öppet vatten då de GSM baserade transpondrarna inte hade täckning. Men då hade vi inte Internet ombord heller. Så det kunde kvitta. Och min familj tyckte det var riktigt trevligt. Mina barn tittade var pappa var någonstans innan de gick och la sig för kvällen. Och det första de gjorde på morgonen var att sätta sig framför datorn och tittat på vår “progress” över natten. Och 350 kr är inte mycket att bråka om. Värre är det med livflottekravet. Det är riktigt dyrt att hyra. Och det är ingen större vits att köpa en godkänd flotte. Seglar man endast ett race per år lönar det sig inte.
    Men som säkerhetsarrangmemang, då håller jag med att dessa transpondrar inte gör någon nytta. Ingen lär reagera om någon “försvinner”.

    /Tobbbe

    Reply

  9. Ove
    Dec 10, 2008 @ 19:42

    En masttopps antenn är bättre för att den sitter i masttoppen men när man sätter på en splitter så dämpar den signaeln så det blir ungefär samma sak som som att köra med en separat antenn monterad nere i båten. Nu lär det visst finnas nya filter som har mindre dämpning.

    Men ni som köper “nåt” kolla upp filtrets dämpning

    Själv kör jag med en egen antenn placerad nere på båten och en extra gps för AIS:en. Det fungerar utmärkt.
    I somras lad den valiga gps:en av och då kunde jag köra med den här gps:en till kartlpottern som reserv

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.