Äntligen shorthandedfredag…
Fastnet i en mini. Coola båtar & tokiga seglare. Just nu tre stycken anmälda till Bohusracet.
Peter Gustafsson Fun & Games🤡 shorthanded, tgif 16
Jag ser verkligen fram emot att segla på hemmaplan. Så mycket enklare än att hantera logistiken på Malta eller i Newport. Mindre krångel med arrangörer som vill göra på sitt eget sätt, mätregler och säkerhetsregler som alltid har en unik twist. Men när jag börjar titta på kappseglingskalendern så får jag inte ihop det. Gotland […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Dec 26, 2008 @ 10:42
Just dessa två seglare från Kroatien o Slovenien körde en tvåbåtssatsning i senaste MiniTransat 2007. Med två så gott som identiska båtar hade de alla chanser att göra sin läxa o få till bra sailcharts m.m. vilket de lyckades bra med och slutade som 8:a o 9:a av de 89 startande.
Dessa två båtar är till salu, går att hyra dem om man hellre vill det.
Dec 26, 2008 @ 12:06
Varför har dessa båtar inte slagit i Sverige!? Det verkar ju kanon, små, lätta, trailerbara, moderna, man behöver inte en besättning på 10pers mm mm… Vart finner man båtar som är till salu? Vad ligger de i för prisklass?
Dec 26, 2008 @ 12:47
http://www.minitransat650.com/
Begagnad båt i skapligt skick, bra utrustad från ca 20 000Euro
Vill man ha en vinnarbåt så får man ut med uppåt 60-70 000.
De flesta ligger i Frankrike men finns några i UK, Holland, Tyskland, Sverige o Norge. Många har trailer så det är bara att dra hem om man inte vill segla.
Dec 26, 2008 @ 17:24
Den officiella sidan:
http://www.wmaker.net/classemini_en/
De två båtarna i filmen är till salu med ett begärt pris på 80 000 EUR per styck men jag antar att standardbåtarna är billigare där man ej har canting keel eller kolskrov?
Dec 26, 2008 @ 21:50
Den inofficiella som jag länka till har mesta infon om båtarna. Båda sidor har begagnatmarknad.
Finns protos med vattenbarlast eller canting keel för samma pengar som förra generationens seriebåtar. Som sagt inte några vinnarbåtar då men lika fräcka att segla.
Seriebåtarna är mycket rymligare inuti o de flesta har 4 kojer.
Speciellt canting keel tar mycket plats, vattenbarlastade protos kan vara ganska rymliga men sällan i klass med seriebåtarna.
Dec 27, 2008 @ 12:32
Hur många aktivt seglande minis finns det egentligen i Sverige?
Dec 27, 2008 @ 13:50
Skulle vilja säga minst tre då vi är tre anmälda till Bohusracet. Seilmakeren i Norge har fyra norska Minis anmälda. Tyvärr ligger de tydligen i trakterna runt Bergen o tycker det är för långt till 2star Skagerrak.
Det finns två Pogo850 som är samma typ av båt bara mindre extrem o större. Den ena är anmäld till Baltic2star.
Dec 27, 2008 @ 13:54
Kul att ni blir (minst) tre på Bohusracet. Då måste jag leta upp en riktigt ful buckla för mini-klassen.
Dec 27, 2008 @ 14:23
Funkar med en snygg om du har svårt att hitta en ful. Inte lika skoj då iofs.
Dec 27, 2008 @ 14:33
Tycker hela konceptet verkar jäkligt roligt. Själv kommer jag från jolle och entyps segling. Misstänker att det måste vara svårt att hävda sig i lys-seglingar med dessa båtar!? Så en stor flotta lär vara avgörande för att det ska vara roligt att tävla.
Hörde talas om ClaseZero 6.5 som tydligen skulle börja säljas i Karlstad. Vet dock inte så mycket om dem.
Dec 27, 2008 @ 15:21
Zeron var väl den första av den nya generationens seriebåtar. Numera har det kommit en hel massa. I förra generationen var Pogo lite outstanding, i nya verkar de vara mer lika varandra. Fortfarande hävdar sig även äldre seriebåtar väl, i somras vann en Pogo ett race iofs räknades det som smått sensationellt då men ändå.
Dec 27, 2008 @ 15:49
I NorLYS har proto 1.20, serie 1.18. I Swe-LYS måste man mäta in varje båt, Nicklas Pogo (serie) fick 1.26, en proto fick för några år sedan 1.32.
Ingen lätt uppgift att jämföra dessa undanvindsbåtar med mer traditionella båtar.
Mini kör jag för att kunna segla i nästan ingen vind med bra tryck men ändå kunna gasa bra även då det vindar på, samt framför allt för att vara oberoende av stor besättning.
Dec 29, 2008 @ 20:53
Hur var det Leino, har du ett SweLYS på din proto? Eller blir det nytt brev till nästa säsong?
Dec 29, 2008 @ 22:07
För mig är det relativt oväsentligt var man hamnar någonstans resultatmässigt i förhållande till ”standard” båtar. Tjusnigen med minisegling är känslan och den personliga utmaningen, om man då också kan mäta sig mot andra minis så blir det ju otroligt skoj.
Har du en mini och en vagga så lånar jag gärna ut släpet för transport till Bohusracet
Dec 31, 2008 @ 14:05
För de som vill traila sin båt till Bohusracet så kan Henån (på Orust) vara ett bra alternativ. Både kran och ramp finns och det är nära (sjövägen) till Uddevalla/Rödön – samt inom vettigt avstånd efter målgång på Bohus Malmön (via Nordströmmarna).
Dec 31, 2008 @ 16:50
Niclas. Det blir inmätning till nästa säsong.
Precis min mening Ulf, mini seglar man för känslan får man sen mäta sig mot andra minis så är det ren bonus, LYS-placering är ganska ointressant.
Hans tack för tipset.