Close
Skip to content

13 Comments

  1. JJ
    Jan 12, 2009 @ 20:18

    Den visade sig ju inte riktigt lämpad för vanlig handikapp segling. Vad jag minns gick det ofta långsamt och många race bröts. Eller minns jag fel?

    Reply

  2. Jack Sparrow
    Jan 12, 2009 @ 20:58

    Vet inte om det var besättningen eller båten, men på GR08 låg vi lika och till och med lite före vid norra Gotland. Det hör då till att vi seglade en 40 fots familje cruiser/racer… Fast den behöver kanske med undanvind? Efter ett par timmar stötte vi på ett “skandinaviskt” squall där flera fick bryta. Vill minnas att Datcha fick bryta där? Rätta mig om jag har fel! Har båten någon potential..?

    Hur gammal är Datcha? Nån som vet?

    Reply

  3. Erik B
    Jan 12, 2009 @ 22:42

    Får man med Madelene i köpet ;-)

    Reply

  4. Hansen
    Jan 12, 2009 @ 23:28

    Tror hon är nummer 4 av Class 40 båtarna.
    Man är uppe i närmre 80 nu
    se http://www.class40.com

    Reply

  5. Leino
    Jan 13, 2009 @ 00:22

    Minns jag inte helt fel seglades hon väl hit i våras o direkt från varvet då?
    Pogo650 har ju varit ledande serie i många år o då de andra kom ifatt lanserades Pogo2 650. Datscha som är en Pogo40 har alltså massor av erfarenhet från sina småsystrar. Borde vara en konkurenskraftig Open40.
    Borde vara en bra cruisingbåt också, shorthandedbåtar är hyfsat lätthanterliga så länge man fegseglar lite.

    Reply

  6. Arthur
    Jan 13, 2009 @ 07:04

    Leino–>

    Bra cruisingbåt? Du skämtar! =) Djupgående på 3 m?

    En bra cruisingbåt ska ha inredning, max 2.50 djup köl & lätt att segla. Försök semestra i Stockholm´s & Åland´s skärgård med den där…

    Men ett jättefint tävlingsredskap är den!

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  7. Nordmannen
    Jan 13, 2009 @ 07:06

    Pogo 40 er en gammel båt som er på vei ut. Det finnes minst 10 andre designer som er bedre i design og konstruksjon pr dags dato.
    Og for informasjon så er det forskjell på Class 40 og open 40. Det er to helt forskjellige regler. Open 40 er som en liten open 60.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jan 13, 2009 @ 07:16

    04 på bogen betyder just det, båt nummer 4.

    Och det är ingen båt man skulle sätta sig i för att ge de stora killarna (med nya båtar) i Europa en fajt, men för att köra träning och att matcha de andra båtarna här uppe så är den nog helt ok. Eftersom alla är nya i sina båtar kanske man får ut 80% av maxprestandan just nu. Och priset lär avspegla båtens “potential”.

    En ny båt lär kosta minst dubbelt så mycket.

    Reply

  9. Micke
    Jan 13, 2009 @ 09:23

    Näe det är nog bättre om Datcha seglar lite express igen, det gick ju en aning bättre… Konstigt nog hade dom då för 2-3 år sedan också nr 4. Dvs express SWE4…

    Reply

  10. Niclas D
    Jan 13, 2009 @ 13:17

    Structures har ju numera uppdaterat Pogo40 och kallar den Pogo40S, förmodligen för att klara sig bättre mot nyare Class 40. Vad är det för ändringar (“optimerad (förstärkt/lättad)”) som gjorts på denna tro?

    Kuriosa är att just den här båten vann Route de Rhum 2006 (enligt histoiredeshalfs.com).

    Reply

  11. Krister
    Jan 13, 2009 @ 16:30

    Såg en liknande båt till försäljning. En South 35 i Landskrona.
    Känner någon till den?
    Kolfiber,2,5m djup,stor segelyta vattenbarlast….

    Jag tycker denna Pogo40 ser fin ut och blir lite förvånad att det inte går att segla med den?

    Reply

  12. Leino
    Jan 13, 2009 @ 19:21

    Ok 3m djup är lite jobbigt i våra farvatten ;)
    Hur definierar man inredning? Kojer, kök o toa tycker jag är inredning.
    Structures säljer den nya Pogo40 i två versioner race eller cruise, skiljer 500kg. kanske de kg som andra kallar inredning då för båda har 8 kojer. ;)
    Råkade skriva open menade class men är inte class 40 i princip en modernare striktare boxregel än open40 bara? Jag ser då ingen större skillnad.

    Reply

  13. Mats
    Jan 13, 2009 @ 20:53

    South 35 är oxå en Finot Conq design.
    Mer info på wwww.finot.com/bateaux/batproduction/aerodyne/south35/south35.htm

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.