Skip to content

8 Comments

  1. /HenrikB
    Jan 21, 2009 @ 07:41

    Är det inte storasystern till JS9000? Vill minnas att dom tog fram en 40-fotare oxå.

    Reply

  2. Peter Lindroos
    Jan 21, 2009 @ 07:45

    Bild 1+2 = JS9000
    Bild 3, söker vidare

    Hälsar
    153623

    Reply

  3. Clifford
    Jan 21, 2009 @ 08:39

    De 2 översta är JS9000. Numera kallas de Admiralty 30-OD, ny köl, mer segelyta, bogspröt och riggen flyttad något akterut.

    Reply

  4. Sigvard
    Jan 21, 2009 @ 09:53

    Kommer i håg JS9000 som kom för 6 år sedan eller nått. Otroligt kul båt som bygger en helt annan princip än de planande strykjärn som sedan blev standard bland mindre sportbåtar.
    LOA: 9.125m LWL: 8.05m Beam: 1.72m
    Depl:960Kg
    Ballast:670Kg!
    Djupgående 2.15m / 0.55m

    Allt var rätt, tom. priset, men man strulade till det och fick inte igång produktionen.

    Reply

  5. Bosse
    Jan 21, 2009 @ 10:31

    Kul, du har varit på Alameda! Hade min båtverkstad i Berkeley Marina på 80-talet.
    En gammal kompis är idag boss för Svendsens Dist fsg, Mike Tossi.

    Granne med Svendsens har Du en annan skandinav, Arne Johnson Boatworks ( http://www.saildrive280.com/ ) . Han gjort massa mer eller mindre lyckade race koncept.

    Gissar att Du inte missat alla J båtar i Golden Gate Yacht Club, och San Francis YachtClub (hm, hette den så? Minnte sviker).

    Bosse

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 21, 2009 @ 14:01

    Ja, så klart JS9000. Tyckte de såg för stora ut, men allt är ju relativt. När jag såg dem senast låg de bland 50-fotarna i Hamle och då liknar de mer en RS/Elite :-)

    Bosse, så klart var jag på GGYC/St Francis, men där var ganska dött. Däremot var det mycket action på Berkley. Lade upp lite bilder ovan.

    Reply

  7. Bosse
    Jan 21, 2009 @ 15:05

    Anthony (ägaren)på Olympic Circle Sailing Club har gjort ett enormt jobb. Hade min Volvo Penta verkstad i andra ändan av byggnaden så följt honom på nära avstånd. . Alla J24 ägs av olika privatpersoner, sköts av OCSC som kör seglarskola etc med dom. Nice koncept.
    Började från noll på mitten av 80talet, idag seriös stor klubb. Kul att se hur den utvecklats.

    Gamla klubbhuset för förut en bensin station, men den fick läggas ner pga den klarade inte jordbävningssäkerheten. Bilden jag skickade på Windsurfing båten är tagen på bryggan där pumparna stod förr itiden (usch, nu känner jag mig gammal…..)

    Wyliecat Berkeley

    Reply

  8. Andre´B.
    Jan 21, 2009 @ 19:35

    Minns bilderna när JS9000 kom. Det är en ganska fräck båt men sällan har jag sett en båt som sett så “rank” ut. Man får intrycket att den skall välta när som helst. Undrar om den båten överhuvudtaget har någon “skrovstabilitet” ? Den ser mer ut att vara ritad för “lutande segling”. Skulle vara kul att se hur ett tomt skrov utan köl och mast flyter på vattnet…
    Andre´B.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.