Lewander får kliva av
Ryktet visade sig stämma. “Ont i knät” betydde även denna gång att man var körd som skeppare. Även innan racet så spekulerades det i hur Anders skulle kunna stå emot Olsson/Mason.Någon som har mer inside?
ERICSSON RACING TEAM BEHÅLLER
MAGNUS OLSSON SOM SKEPPAREQINGDAO – Onsdag 4 februari – Ericsson Racing Team har beslutat att Magnus Olsson, som varit tillfällig skeppare på Ericsson 3, behåller ansvaret ombord. Anders Lewander som var skeppare under de tre första etapperna av Volvo Ocean Race kommer att stiga åt sidan.
Anders Lewander tvingades avstå etapp fyra av jorden runt-kappseglingen på grund av en knäskada. Han är nu återställd från sin skada men efter en diskussion med teamledningen kommer han att lämna sin position.
– Att vara skeppare i Volvo Ocean Race är otroligt krävande. Uppdraget ställer stora krav på ledarskap. Vem som helst som tar sig an uppgiften vet vilka utmaningar som väntar. Med tanke på de svåra utmaningar som väntar Ericsson 3 så har vi bestämt oss för detta i syfte att ändra inriktning och dynamik ombord. Därför har vi bett Magnus stannar kvar som skeppare, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.
– Den senaste etappen var mycket tuff för Magnus och besättningen då de fick avbryta seglingen och gå in till Taiwan för att reparera sin skadade båt. Och ännu tuffare lär det bli om vi lyckas laga båten och starta nästa delsträcka. Då väntar i princip en enda lång etapp från Taiwan till Rio de Janeiro med bara ett mycket kort stopp i Qingdao för att ta ombord mat och förnödenheter. Med det scenariot är det naturligt för oss att be Magnus fortsätta som skeppare, säger Richard Brisius.– Anders lämnar teamet men jag vill understryka att han har spelat en viktig roll i vår kampanj sedan han utsågs till skeppare i maj 2007 och har varit ledande i att välja ut och bygga upp besättningen, säger Brisius.
– Självklart är jag besviken över att behöva lämna teamet. Vi har tre pallplatser på de tre första etapperna och jag är stolt över vad vi åstadkommit. Helt klart är att man lär sig av sina erfarenheter och går vidare. Jag kände till förutsättningarna när jag accepterade rollen som skeppare, säger Anders Lewander.
Magnus Olsson, som gör sin sjätte kappsegling jorden runt, är för närvarande kvar med Ericsson 3 i Taiwan för att övervaka reparationsarbetet.
– Det är med blandade känslor jag tar över som skeppare. Jag är givetvis stolt över vad vi åstadkommit. Samtidigt är jag ödmjuk inför det ansvar som Ericsson Racing Team gett mig. Och vi känner alla pressen att fortsätta att leverera bra resultat, säger Magnus Olsson.
Norrmannen Eivind Melleby, som missade etapp 4, är tillbaka ombord på Ericsson 3 för etapp fem.
Här är förresten en artikel ur tidningen Chef 2008-09-03:
»Jag måste veta vem som står pall«
Snabba beslut under pressade förhållanden. Anders Lewander, skeppare i Volvo Ocean Race, vet att personkännedom är viktigast av allt för att gruppen ska prestera på topp.
Anders Lewander
Ålder: 44.
Bor: Lägenhet på Lidingö under vintermånaderna, annars hus på Storholmen.
Familj: Förlovad med Cina Stegfors. Barnen Gustav 13, Christoffer 11 och Mikael 9 år.
Karriär: Delägare och verksam i företaget North Sail. Professionell seglare i perioder sedan 80-talet.Hur får man en grupp att prestera under extrem press?
»Det handlar om att kunna förutse kommande skeenden. Jag försöker att måla upp bilder av händelser som jag tror kommer. Under en kappsegling måste jag fokusera både på att själva båten ska segla så fort som möjligt så ofta som det går och tänka på att hålla besättningen så homogen som möjligt. Det är viktigt att planera och spara resurser. När vi får en möjlighet att vila så måste vi ta den chansen. Ibland måste vi arbeta extremt hårt flera dygn i sträck. Under de perioderna har vi också begränsade möjligheter att sova.«Hur ska en chef agera under de förutsättningarna?
»Man måste hela tiden försöka att känna av hur varje individ mår. Det handlar om att se var olika människor befinner sig på skalan mellan positiv och negativ stress. Det här talar vi mycket om. Negativ stress kan bli väldigt destruktiv för gruppen. En del etapper är en månad långa. Vi är tio personer som befinner oss i en väldigt tät miljö. Hur professionell man än är går alla människor igenom vissa humörfaser. Det måste alla acceptera. Ojämna ansvarsområden kan leda till sömnbrist och stress. Det gäller att ha en öppen attityd som säger att bäste man ska vara på bästa plats. Vädret och andra oförutsägbara händelser kan leda till att det skapas ojämnheter i gruppens vaktschema. Det kan jag försöka att balansera.«Vad är ett typiskt problem när man ska prestera under hög press?
»Förhastade slutsatser kan vara ett problem. Det kan vara jag som står för felbeslutet. Vid en situation som uppstår snabbt är det lätt att fatta beslut som inte är övertänkta. Samtidigt kräver många situationer en snar handling.«Vilken typ av felbeslut tar du?
»Det kan handla om val av fel segel. Det vill säga att jag med rådande vindar och prognos fattar beslutet att väcka besättningen för att byta segel, det tar 40 minuter. När det inte funkar får vi byta tillbaka. Jag kan ta fel beslut om vägval, vilket kan leda till en försämrad position i förhållande till våra konkurrenter. Om jag har lämnat en i förväg planerad strategi gäller det att jag har varit tydlig så alla förstår bakgrunden till vägvalet.«Har du några knep för att få besättningen att prestera bättre?
»Som ledare vill jag kunna ge energi till alla i besättningen. Hur jag gör det beror på varje individs behov och personlighet. Det handlar mycket om att kunna förstå andras situation och drivkraft.«Vilken chefsegenskap är viktigast ombord på en kappseglingsbåt?
»Tydlighet. Det är något jag tränar mycket på också. Det är viktigt att man inte blir missförstådd.«Vad kan ditt ledarskap lära vanliga chefer?
»Att aldrig ge upp. Att man fortsätter ge energi till sin grupp trots att man drabbas av motgångar. Jag brukar anknyta till våra gemensamma målbilder, till varför vi genomför det här projektet. Vi har delat upp våra mål i olika delmål. Det är viktigt att målen är trovärdiga och uppnåeliga. När tävlingen startar har vi som mål att vinna. Nu, under träningsfasen, är målet att förbereda oss på bästa sätt. Att vara bäst på varje detalj – det handlar om att ta ansvar.«Hur tar man ansvar?
»Man skapar en plan där alla får chans att utvecklas och bäste man finns på varje enskild plats. Det är också viktigt att personerna i gruppen vågar göra fel. Förutsatt att man lär sig något av sina misslyckanden.«Vad gör du om en medarbetare inte håller måttet för prestationer på toppnivå?
»Då har jag en skyldighet att ändra gruppstrukturen, antingen med en ny typ av motivation eller genom att förändra gruppsammansättningen.«Du ger personen sparken helt enkelt.
»Jag tror att det handlar om en ärlig dialog om att det inte går att förverkliga gruppens målbild under de nuvarande förutsättningarna. Jag vill poängtera att jag inte tycker att det är negativt med konflikter i sig. Om man inte är enig om en sak tyder det på att man bryr sig och är engagerad.«Vad skiljer ditt ledarskap från en vanlig chefs?
»Att jag troligen är mer vältränad! Sagt med glimten i ögat. Det är verkligen en ynnest att mitt i livet få tillfälle att träna upp sin fysik till en hög nivå. Det är oerhört viktigt för att man ska kunna prestera på elitnivå. För oss fungerar den gemensamma fysiska träningen också som ett slags teambuilding. För oss är det viktigt att vi uppskattar varandras personligheter. Att man verkligen ser varandra är väldigt viktigt, det ger värdighet och positiv energi i gruppen.«Du har sagt att du tycker att kreativa processer är viktiga för att kunna prestera under press. Vad menar du med det?
»För mig handlar det om att alla i gruppen verkligen tar ansvar för sina arbetsuppgifter. Det betyder att man använder sin uppfinningsrikedom för att lösa sina uppgifter. Det tycker jag är kreativitet.«Har du något konkret exempel på kreativitet?
»Professionalismen gör att många ser idrotten som en möjlig karriär. Alla här vill både bli bättre seglare och bättre på sina specialområden, till exempel segelmakare eller riggexpert. Jag menar att man under tävlingsmomentet kan nå framgång om man använder smarta och ibland oväntade lösningar i sitt ansvarsområde.«Av: Johan Såthe
Feb 4, 2009 @ 08:38
Troligtvis klantigt Ericsson!!
Måste vara något mer bakom, er3 har ju ett ganska bra record med Anders ombord. Tyvärr tror jag nog att Ericsson denna gång skjutit sig i foten och placeringen kommer falla som ett asplöv..
Feb 4, 2009 @ 09:24
Jag tror precis tvärtom. Det är inte för att han gjort ett dåligt jobb han får kliva av. Han har satt grunden, nu måste en annan gubbe till för att leverera absoluta maxresultat. Funkar ju på samma sätt i näringslivet.
// F.
Feb 4, 2009 @ 09:58
Det jag har sett av Lewander har varit lite för mycket mysfarbror…
Det skulle kanske behövas en Cayard på E3?
Vem blir vaktchef när Mange blir skeppare?
För om Mange skall vara båda rollerna blir det nog inte bra…
Feb 4, 2009 @ 10:05
Feffe,
Du menar samma “maxresultat” som Mange just levererat – med E3 stående på en pråm?
Feb 4, 2009 @ 10:10
Tja, dem låg 3a när dem bröt om jag inte minns fel, sedan kan man inte skylla en paj båt på skepparen när samma leg såg halva flottan kasta in handduken.
Feb 4, 2009 @ 10:24
Kanske det varit klokare att hålla igen? Mange sa ju själv inför etappen att de inte skulle fega ur, som att gömma sig bakom någon ö!
Feb 4, 2009 @ 10:47
Jag antar att det här betyder att han hoppar av helt och hållet eller ???
Kommer han segla med ändå som vaktchef eller nåt?
Feb 4, 2009 @ 10:58
Anders ska segla express med mig hela säsongen i skåne ;)
Sen så låg E3 på andra plats när dom segla hål i skrovet.
Feb 4, 2009 @ 11:17
Man får väl utgå från att beslutet tagits efter diskussioner med besättningen.
Feb 4, 2009 @ 11:32
Funkar på samma sätt i näringslivet ! De e väl näringslivet som håller på ?
Feb 4, 2009 @ 11:52
Som det nu blev med Pumpa på andra plats trots att dom väntade länge. Det var ju vädret som hjälpte dom upp.
Om Mange bara varit skeppare och kunnat änga sig mer åt det taktiska tänkandet att “det gick lika bra att vänta som Puma” istället för dubbla roller (eller tre dubbla, rorsman, vaktchef, skeppare) så kanske dom tagit den chansen istället. Då skulle det sett snyggt ut om dom tog en andra plats. Men fanns det tillräckligt med tid för Mange att göra denna analys?
Feb 4, 2009 @ 11:54
Det torde ju inte råda någon tvekan om att detta är ett beslut som teamledningen meddelar men som grundar sig i ingående diskussioner med hela besättningen. Om inte… ja då kommer det nog att bli fler rockader. Tror att detta är kanon för fortsättningen.
Feb 4, 2009 @ 11:55
Som åskådare och svensk känns det tråkigt trots att man ju som alltid får respektera teamledningens beslut. Det kändes fräscht med ett nytt ansikte i den här cirkusen och resultat har de ju lyckats leverera. Har känts spännande inför framtiden. Nu verkar det mer som att man skall satsa på säkra hästar och “dynamiken” blir ju sannerligen lidande. Mange kör väl sannolikt sitt sista VOR denna gång? Vilka skall ta över? Att se Lewander, Mange och Mason med sina olika sidor har ju varit riktigt skojigt. Trist för Anders och oss som har gillat E3-approachen.
Feb 4, 2009 @ 12:09
Malmö Redhawks fast på vattnet..?
Känns som det är yttre faktorer som påverkat E3:s placering i tabellen. Felaktig köl, hållfasthetproblem etc… Skall det tillskrivas Lewander?
Intressant tidpunkt att byta skeppare. Sönderkörd båt och skepparen har inte ens varit med! Skall bli intressant att se om det släpps mindre politiskt korrekta kommentarer så vi kan få lite klarhet.
Det är fortfarande mycket poäng att segla om men kommer det göra någon större skillnad för E3 i totalen? Det kanske blir “bättre” stämning på båten, fast har den varit dålig? Vi får väl se…
Feb 4, 2009 @ 12:36
Kan man ana att Mange och Lewander inte varit överens? Redan efter första sträckan var det lite gnäll och något avhopp, och utan stöd av Mange och Mason så har Anders inte en chans att göra sitt jobb…
Nåväl, man får väl köpa boken för att få veta hur det egentligen har gått till :-)
Feb 4, 2009 @ 13:12
Kanske är det en komplott från ledningen.
Dom har länge viljat se Mange som skeppare men han har avbjöt. Nu har han fått den utan att förstå riktigt hur det gick till?
Feb 4, 2009 @ 13:23
I nuet utspelar sig det vi i morgon kallar historia. Blir intressant att följa och läsa framöver.
Feb 4, 2009 @ 14:05
Håller med Patrik L, Mange är naturligtvis kompetensen själv men framtiden??? Ungdoms sattsning med 60 åringar?
Feb 4, 2009 @ 18:19
MA, Nej så menar jag inte.
Feb 4, 2009 @ 18:27
Jag har seglat både med och mot Anders vid några tillfällen och tycker att han är en ytterst kompetent seglare. Dessutom en fantastisk ledargestalt – en kille som man gärna skulle vilja ha med sig på en tur runt jorden, eller på en öde ö för den delen! Har svårt att tänka mig att det är brist på ledaregenskaper eller dålig stämning ombord som lett till hans avhopp/avsättning.
Det är mycket, mycket tråkigt att han lämnar teamet. Enda fördelen är väl att vi får se mer av Anders på hemmaplan i sommar :-)
Feb 4, 2009 @ 18:53
Att inte Atlant supportar sin skeppare som har överlevererat resultat utan väljer att supporta detta myteri av middle management som får ta över trots att dom tidigare inte har levererat själva ???????????? Man läser Masons interviev, är det någon som sen undrar vad som hände ?????
Vilket ledarskaps fjasko från Atlant och Ericsson…. om båten fortsätter med snarlika resultat (vilket vore långt över min förväntan) kommer kanske Ericsson undan med lite dålig press. om båten nu går sämre………….. vilket J_____a fiasko efter så mycket snygg segling av ett ytterst juniort team under super modernt ledarskap i team byggande. lågpannornas triumf är vad detta är.
Feb 4, 2009 @ 20:40
Det är inte underligt att ett team blir extremt sammansvetsat under de förhållanden som varit rådande under det senaste "leg-et". Kan det vara detta i kombination med den trygghet och stabilitet som Mange givit under krisen då dom höll på att sjunka som gör att teamet nu inte vill se ånyo en förändring i ledarskapet ombord?
Tre pallplatser i en bransch där det enda som räknas är att leverera – det kan i alla fall inte vara grunden för beslutet.
Feb 4, 2009 @ 20:50
Brisius har ju varit med förr och trimmat besättningar och är ju en väldigt erfaren teamleader. Mange brukar ju inte vilja ha skepparrollen men kanske har det inte fungerat klockrent mellan honom och Lewander..?
Feb 4, 2009 @ 20:59
Tror inte det varit någon demokratisk myspysprocess i det beslutet. Grabbarna i besättning gör det de blir tillsagda, annars blir det nog fler knäskador…och hederssamma farväl! Tycker det är trist att Anders inte får chansen att visa ännu fler bra race! Det står iallafall 3-0 till Anders v.s Mange.
Feb 4, 2009 @ 21:10
Richard D.
Är det inte så att Brisius track record snarare är att ganska många skeppare har försvunnit på vägen. Heiner, Macdonald, Kostecki och nu Lewander.
Wern
Feb 4, 2009 @ 21:23
Det finns inga lätta beslut i dessa lägen. Vissa gånger tycker man att teamet väntar för länge mer att sparka en usel skeppare (ja, eller i alla fall en som inte levererar) och i andra fall går det alldeles för fort. Och alla som har kört hårt på havet vet att gruppdynamiken inte är enkelt…
Man kan tycka vad man vill om det här, men jag står först i kön när Brisius släpper sin biografi!
Feb 4, 2009 @ 21:43
Vill minnas att Kostecki hoppade av Ericsson-kampanjen av familjeskäl.
SÅ han fick nog inte kicken.
/Tobbe
Feb 4, 2009 @ 22:10
På förekommen anledning, Peter, hoppas jag att DITT knä inte spökar längre…;)
Feb 4, 2009 @ 22:26
Fortfarande utan korsband. Skall köra säsongen och sedan utvärdera operation. Men med träning & skydd skall jag kunna köra hårt i sommar.
Jag har kollat med min projektledare och har fått förtroende att köra säsongen 2009 inklusive TwoStar och OneStar. Detta förutsätter dock att vårträningarna går bra, att besättningen inte opponerar sig och att vi levererar resultat på racen i maj… Tuffa krav från alla håll.
Annars kanske jag blir tillgänglig som navigatör (eller PR-ansvarig) för något annat projekt :-)
Feb 5, 2009 @ 04:17
Brukade inte IRA köra med knätrixet?
Feb 5, 2009 @ 11:12
Var inte syftet med E3an en ny dockhussåpa?
Det är väl vad de har skaffat sig…dra på sig massmedian…låt E4 vinna…
Ta åt sig äran islytet och tala om att E4s väg till framgång var kommunikationsenheten av Ericsson?
Feb 5, 2009 @ 11:24
#31 krister. Just det. Dessutom var det Ericssons kommunikationsenhet som såg till att placera lite stormar i kinesiska sjön också.
Feb 5, 2009 @ 13:09
Att ha Mange som skeppare kommer bli en riktig bergodalbana både när det gäller resultat och stämningen ombord. Vad båten behöver är en stabil men krävande skeppare som vet när man gasar och när man bromsar. Bouwe Bekking är den som hittills har klarat den uppgiften bäst.
Feb 5, 2009 @ 13:58
Mange Olsson är en klovn med ett bra PR-face. Undras om E3-gänget accepterar cirkus eller om dom vill vinna. Om sistnämnda gäller, kliver väl dom skarpaste av.
Feb 5, 2009 @ 15:00
Varför börjar ERT nu utmålas som en organissation som bara vill ha PR-framgångar? Tror ni inte att bytet till Magnus var befogat, tror ni att ett företag som spenderat 100-tals miljoner på en tävling låter något annat än prestanda styra? Resultat är den bästa reklamen. Man kan hävda att all uppmärksamhet kring ett företag är bra uppmärksamhet men ett välpresterande team är roligare att prata om med sina kunder än något som inte fungerar.
Jag tror att Magnus, med sin enorma erfarenhet, är vad E3 har insett att de behöver. Man byter inte skeppare mitt i racet om inte något har fungerat mycket illa.
Feb 5, 2009 @ 15:19
Vad hände med Ericssons vision om ungt nordiskt team?
Att Mange vid 59 års ålder aldig tidigare haft ett skepparansvar är väl känt, likaså varför. Inom idrott skall prestation gå före politik och tre pallplatser med samma skipper är unikt för en svensk båt.
Min mening är att grundsyftet med det nordiska (unga) teamet där 125 talanger kvalade om platserna har havererat. I dubbel bemärkelse!
Notera att Mange tog med den ringrostige 42-årige "Klabbe" Nylöf på sista etappen. Var han med på uttagningarna?
Finnpower
Feb 5, 2009 @ 16:28
“Inom idrott skall …”. Jaså, nå om det är så vist ordnat stäm dem då inför idrottsehhh…domstolen
Feb 5, 2009 @ 16:56
Den som söker sanningen kan gå till http://www.expresseglare.org eller blur.se och fälja intervjun LIVE med Anders Lewander på Lördag.
Feb 5, 2009 @ 17:19
Som jag kan se det så har Anders bara begått ett stort misstag. Det var när han valde Mange som en i sitt team…
Feb 5, 2009 @ 17:31
Men kom igen, alla vet att det är Mason som varit den verklige skepparen sedan han fick kliva av E4 och på E3.
Intressant att lyssna på Masons intervju igår gällande “eventuella” förändringar i besättningen.
Feb 5, 2009 @ 19:27
# 39: ligger nåt i det.
Om man vill vara kvar som skeppare ska man nog passa sig för att välja in någon i besättningen som är mer meriterad/ karismatisk än en själv. Om det ger bäst resultat är en annan sak..
Sen är det så på många tillfällen i livet, både på arbetsplatser och annat, att vill man gjärna ha en post så får man aldrig ger nån annan en chans att ta över. Vikarien har en otrevlig förmåga att bli permanent. Anders kanske inte hade blivit petad om han hade varit kvar på båten hela tiden. kanske hade han haft mer sans och ankrat som några andra gjorde, och kommit i mål med hel båt.
Feb 5, 2009 @ 21:25
Jag tror det vore en omöjlighet att skepparbytet har skett utan besättningens medtyckande eller t om krav. Inte är det Brisius som likt en diktator avsatt Lewander. Utan att veta hur stämningen har varit på båten så har nog Mange eller Mason upplevts som naturliga skeppare ombord pga av sina erfarenheter vilket har skapat en trygghet hos besättningen. Om inte skepparen visar stor beslutsamhet är det lätt att förtroendet skadas. Min teori är att Mange och Mason har varit mer självsäkra i sina beslut och ingivit ett högre förtroende hos besättningen.
De flesta på E3 har ju aldrig seglat runt jorden tidigare och
Feb 5, 2009 @ 22:20
Alla kommentarer bygger på att Anders L har blivit avpetad från E3. Skall bli kul att få höra hans egna kommentarera. Kan det inte vara så att Anders själv valde att kliva av. Vi kan spekulera, men om vi väntar så får vi nog svaret.
Feb 5, 2009 @ 22:34
Ja, det verkar vara ett riktigt skitjobb :-)
Eftersom alla inblandade är proffs, har skrivit på kontrakt och dessutom är måna om sitt CV (=diplomatiska) så tror jag det dröjer innan vi får höra sanningen.
Var håller egentligen mediakillarna till när vi behöver dem? Skulle vi inte få sändning 24×7 från båtarna och då även de här intrigerna. Nu vill vi se Mange, Mason och Anders i “bikten”. Det hade blivit bra TV.
Feb 5, 2009 @ 22:59
Nu finns det en video (överst).
Låter inte riktigt som det var Anders call.
Feb 5, 2009 @ 23:26
Respons till några av er som skrivit här…
#33 & #34: Manges mediala personlighet är en helt annan än hans personlighet ombord under VOR. Att kalla honom “clown” är respektlöst och dumt och kan bara komma från någon som inte tillbringat mycket tid med honom. Den som tror att Bekking är en dröm som skeppare är också ute och reser. BB’s PR är bra men det är ingen tillfällighet att han inte seglar med samma besättning som VOR 05/06.
#39: Anders valde inte Mange. Mange valde Anders. Undrar vem som anser sig gjort ett misstag. Gissa två gånger!
#40: Mason har erfarenhet och är otroligt viktig ombord men han är garanterat inte de facto skeppare ombord!
#41: Skadorna på E3 är inte resultatet av att ha pressat båten för hårt utan förmodligen en kollision med ett mindre flytande objekt. Att man inte “ankrade” var alltså inte orsaken till problemen.
#42: Spot on! Beslutet togs av besättningen. Respektera detta! De seglar tillsammans och har en mycket bättre bild av situationen än någon av oss “armchair sailors”.
Glöm inte att detta är en professionell sport precis som fotboll och hockey. Välavlönade killar som måste fungera som ett team under mycket pressade förhållanden. Ibland passar inte pusselbitarna som planerat när trycket ökar…
Synd om Anders? Absolut! Men han repar sig och är fortfarande en jäkligt duktig seglare!
Feb 6, 2009 @ 08:39
Intressant att läsa inläggen och fundera lite själv.
Tycker inte att beslutet att byta ut Anders nödvändigtvis behöver betyda ett misslyckande eller dålig insats. Resultaten talar ju sitt tydliga språk och precis som i fotboll eller ishockey så kan ett tränarbyte ge ny energi till gruppen utan att föregående tränare gjort något fel.
Kanske är det så att Anders ledarstil fungerat utmärkt för att bygga upp och ihop teamet. Nu kan någon annan ta över och få ut de sista procenten ur gruppen. Intressant att fundera över är om det omvända varit möjligt.
Vi kan bara spekulera då vi har för lite information, men en sak kan konstateras. Det fokuseras allt för mycket på misslyckande. Anders har gjort ett fantastiskt jobb och nu hoppas vi på att det går minst lika bra i fortsättningen för E3 med ny ledning.
Feb 6, 2009 @ 09:15
34 Thomas, kanske skall man inte ge sig in i “DIN CIRCUS” men en mer komplett skeppare än Mange är det nog svårt att finna. Förutom mycket stor erfarenhet och kunskap så finns det även utrymme för humor. En viktig detalij i ett gott ledarskap. Mange har åtskilliga gånger visat prov och förmågor, att lyfta människor personer och hela team.
Feb 6, 2009 @ 09:29
Ronnie, du har ju koll på det här med team… vet man varför Mange aldrig varit (eller velat vara) skeppare)?
Han verkar ju ha en idé om ett modernare ledarskap ombord, men sakna ett genuint intresse av att ta skeppar-rollen (med allt det ansvar det innebär). Det är just detta som gör det anmärkningsvärt att han tar steget just nu. Men kanske är det lojalitet mot teamet som gör att han “offrar sig”. Också Masons roll är intressant.
Jag tycker inte att detta är ett misslyckande för någon.
Men en mycket intressant fallstudie i management!
Feb 6, 2009 @ 09:36
Till 46 VOR
#39, Jag tror att Johan Salen och R. Brisius valde Anders efter långa diskusioner , inte tränaren även om han säkert har haft något inflytande.
#41 Mange sa först att man kom fel i några stora vågor och att det smälde som bara den när han tillfrågades, sen kom Rickard B på TV, och sa att man antagligen hade kört på något, vilket är en politiskt mycket bättre förklaring med tanke på övriga beslut.
#42 Besättningen följer nog Mason och Manges beslut/ideer men att tro att övriga unga killar i en grupp dynamik skapar en egen uppfattning som dom sen driver, det tror inte jag.
Feb 6, 2009 @ 15:06
Till 50 Gus
#39 Mange var i högsta grad ansvarig för rekryteringen av Anders. Naturligtvis var andra inblandade. Att tro att Mange “bara” var tränare för E3 visar inte hela bilden. Mange fanns med i bilden långt innan Anders kom in – Mange lämnade aldrig teamet efter förra Ericsson projektet. Med en annan skeppare hade Mange knappast klivit ombord alls.
#41 Kollisionen är INTE en politisk förklaring. Tala med någon på plats så kan de berätta hela förloppet. Manges uttalande kom innan han inspekterat skadan från utsidan av båten. I det läget var det nog naturligt att tro att de själva orsakat skadan.
#42 Kolla besättningslistan innan du kallar dem “unga killar” som följer Mason och Mange. Ombord finns AC-veteraner, en OS-medaljör och ett gäng mycket duktiga seglare med stor erfarenhet (dock inte i VOR) som garanterat kan tala för sig själva. De har nu tränat i upp till ett år och seglat nästan 4 delsträckor… kanske ska de inte klassas som oerfarna längre. Vid det här laget är de i princip garvade veteraner efter tusentals sjömil på en av världens mest avancerade kappseglingsmaskiner.
Feb 6, 2009 @ 15:38
Skulle var intressant att veta vem som skriver under signaturen VOR!
Tomas
Feb 6, 2009 @ 17:04
Till 52 Nordh-O.S.T.en
Ja, det kanske skulle vara kul att veta. Men ibland är det Lite underhållande att inte veta allt! Man kan ju alltid gissa!
Som du förmodligen förstår på ovanstående kommentarer har jag en ganska god inblick i VOR – framför och bakom kulisserna.
Feb 6, 2009 @ 22:15
Signaturen VOR = Carl-Henric Svanberg ;-)
Feb 7, 2009 @ 01:28
Till Gus
Nu underskattar du besättningen på E3 rätt rejält. De kan definitivt avgöra om man har en skeppare som inger förtroende eller ej. Sådant visar sig rätt tydligt ombord. En skeppare på denna nivå måste vara otroligt självsäker vilket kommer med erfarenheten. Jag har seglat med några skeppare på samma nivå från “down under”. De utstrålar en otrolig känsla av beslutsamhet och att deras beslut är det som gäller. I stressiga situationer förvandlas de till diktatorer och man vill inte vara den ombord som gör ett misstag. Av den anledningen har jag med stor nyfikenhet följt E3 med Lewander som har en helt annan ledarstil och framtoning; den “svenska”, mjuka och demokratiska skepparen. Det låter bra i teorin men fungerar nog sämre i verkligheten på den här nivån av racing där dessutom säkerheten står på spel.
Det jag är förundrad över är att man inte kunde förutse detta innan racet? Visserligen visste man inte från början att både Mason och Mange skulle kliva på. Tror Lewanders auktoritet urholkades med deras närvaro ombord.
Pär J
Feb 7, 2009 @ 09:56
Idag 14.15 så kör Expresseglarnas X-Race TV en intervju med Anders Lewander.
The true story.
Denna, och en massa annat intressant sänds från mässan idag.
Spana in http://www.blur.se med start 13.00, då startar sändningen.
Bosse
Feb 7, 2009 @ 10:12
Personligen tror jag att en diktatorisk ledarstil hör till det förgågna. En bra ledare anställer utan problem någon som är vassare än sig själv eller har potential att bli det. En ledare som får människor att växa och leverera eftersom de är motiverade istället för att de måste är framtiden. Prestige och framhäva sig själv såväl som management by fear är 80 tal….
Jag tror att problemet ligger i att besättningen förväntar sig att någon berättar vad de ska göra istället för att de tar ansvaret själva. Är fallet så skriker de förmodligen efter någon som håller i “rodret”. Dessvärre vinner man inga race när allt faller tillbaka på en gubbe. Man vinner som ett lag och man förlorar som ett lag.
Problematiken blir när man har ett par starka individer som inte köper ledarstilen utan kör sitt eget race, kanske till och med öppet ifrågasätter ledarskapet trots goda resultat. Antigen får de rätta in sig i ledet eller kliva av i det läget. Min åsikt är att Mange och Mason var felrekryterigar trots sin erfarenhet, resultatet hade antagligen blivit ungefär det samma utan dem men vi hade dessutom haft två “nya” gubbar redo att köra som skeppare nästa race. ( Få människor att växa istället för att bara utföra en uppgift. )
Men som sagt, det här är vad jag tror på…
// F.
Feb 7, 2009 @ 11:16
Till 57 Feffe:
Det finns mer än två ledarstilar. Det handlar inte om diktator eller mysfarbror. Det finns många steg imellan.
I detta race tror jag inte att någon båt leds av en diktator. Bouwe, Ken, Torben & Chuny är alla mycket erfarna och oerhört skickliga seglare som leder med pondus och respekteras av sina besättningar. Ingen av dem leder med piskan men graden av demokrati ombord varierar säkert en del. Fernando Echavarri och Ian Walker känner jag inte särskilt väl men så vitt jag vet är ingen av dem diktator ombord.
I tidigare race har vi sett besättningar som drivs av ett gemensamt hat till skepparen. Sådan funkar inte idag…. tror jag.
Man kan säkerligen ifrågasätta valet att placera två erfarna rävar på E3 men tror inte att E3 hade presterat på den höga nivån utan dessa herrar. Nu, med snart 4 delsträckor under bältet, är kanske behovet av deras erfarenhet inte lika stor men så var det inte när starten gick i Alicante.
Kom ihåg att detta inte är hobby-verksamhet! Även om det finns ett mål att få fram nya duktiga havskappseglare är detta bara en av flera prioriteringar. Ericsson lär knappast vara intresserade av ett under-presterande team som ligger längst bak med bara “gröna” gubbar som är lovande för framtiden. Även E3 måste leverera och det har de gjort… bättre än förväntat. Kanske är det en del av problemet… att de seglat fantastiskt bra. Nu är förväntningarna högre från alla.
Till 54 Henke:
Hmmm. Tror inte det! Visserligen har dialogen handlat mest om Ericsson men vi kan säkerligen diskutera andra båtar på samma nivå.
Feb 7, 2009 @ 11:38
VOR,
Kan bara konstatera att återväxten på Svenska VOR-seglare / skeppare inte varit tillfredsställande när vi kör på samma gubbar som på 80-talet…
Jag förstår mycket väl att det inte handlar om hobbyverksamhet – det handlar om ledarskap oavsett om du leder en grupp dagisbarn, proffseglare eller ett gäng säljare på fältet.Ett situationanpassat ledarskap är nyckeln till framgång för tex IKEA och andra framgångsrika företag, det är ingen skillnad här. ( även om det råder andra förhållanden men det vet man ju liksom från början när man rekryterar..)
Förväxla inte ett sitautionsanpassat ledarskap med “mysgubbar” eller något annat flummigt. Ska du få en oerfaren grupp att växla ut behöver de ledning / styrning för att komma in i sina respektive roller. När racet går förväntas de väl leverera, ta ansvar & ta höjd inom sina uppgifter ???
Tex verkar ju navigatören på E3 vara där ?
Det här är ju liksom inte raketforskning, bara grundläggande ledarskapsteorier…
// F
Feb 7, 2009 @ 11:47
Till 59 Feffe:
Jag instämmer i dina kommentarer.
Du skriver “Ska du få en oerfaren grupp att växla ut behöver de ledning / styrning för att komma in i sina respektive roller.”
Det är kanske just det ledarskapet som saknats med Anders!? Mange kanske inte är den perfekta lösningen men under rådande situation och omständigheter är det nog den bästa vägen framåt.
Tävlingen är ju långt från över. Vi kanske får se fler förändringar och överaskningar snart…;)
Feb 7, 2009 @ 11:57
Skall du kliva på Puma snart VOR?
Feb 7, 2009 @ 12:00
VOR, Jag menar bara att alla skulle varit klara med sina roller ombord innan man börjar kappsegla jorden runt..
Jag tycker att filmen repmånad är jäkligt bra i utbildningssyfte. Efter två minuter har den informella ledaren Janne Loffe Carlsson tagit över gruppen, fått den nya osäkra chefen att framstå som ett kvastskaft trots att han säkert är 1000 gånger mer kompetent och har för avsikt att lösa upgiften. Ta bort Loffe direkt och gruppen skulle vara ett gäng småflickor på utflykt…redo för ledning / styrning och fokus på vad de ska göra…
Att den sedan är jäkligt rolig är ju en annan femma..:-)
// F
Feb 7, 2009 @ 13:07
62 Feffe:
Det är först när tävlingen verkligen startar som trycket och stressen får fram de riktiga personligheterna. Man kan aldrig framtvinga detta hur mycket man än tränar. Verkar som att vi inte har så olika åsikter, eller hur?!
Det är alltid lätt för oss att sitta framför datorn och tycka utan full insikt i situationen ombord (eller på land). Det är alltid lätt att vara efterklok!
61 Xdream:
Tveksamt! Ken gjorde däremot ett brilliant beslut när han tog ombord Erle Williams efter sträcka 3. Stämningen ombord var nog inte så god som den verkade utifrån och Erle lär ha styrt upp detta ordentligt. Han är en tuff gubbe som vunnit racet och som vet vad som krävs. Han klev på Pirates strax innan förra racet och var visst en enorm tillgång där. Med Erle ombord lär Puma bli riktigt giftiga. Förväntar mig nya täta strider mellan Puma och E4, förhoppningsvis med Telefonica Blue i mixen, under resten av racet!
Inte så många båtar på startlinjen (speciellt nu) men man kan knappast påstå att det är ett tråkigt race!
Feb 7, 2009 @ 16:37
#41, Ingen ankrade utan skadar på båt under den här etap.
Feb 7, 2009 @ 17:22
Mange har faktiskt en hel del likheter med Jack Sparrow i Pirates of Carribean.
Skepparen är ju den ombord som besättningen väljer på sjörövarskeppet. Det är också han som får gå på plankan. :-)
Feb 7, 2009 @ 22:42
#Alla, intressant läsning. Kommentarerna läser jag ur två aspekter: Den första, vem är bäst av Mange eller Lewander, den andra vilken ledarstil som funkar bäst. Debatten om vem som är bäst kan ju pågå i evighet och frågan är väl om vi någonsin får svaret, för mig blir diskussionen i sig intressant.
Den andra aspekten kan väl oxå debatteras länge och väl men jag vill ge lite fakta till den. Under de senaste 20-25 åren har det bedrivits mycket forskning på vilka beteenden som ger en hög individuell utveckling och hög organisatorisk utveckling. Vad forskningen kommit fram till är att detta uppnås om ledaren har en hög frekvens av beteenden som kan härledas till Föredöme, Inspiration & motivation och Personlig omtanke. Det spelar heller ingen roll om vilken typ av grupp det handlar eller om vilken verksamhet den sysslar med. Det som kan skilja är mixen av de olika komponenterna. Den ursprungliga modellen går under namnet Transformational leadership. Om någon vill veta mer så finns jag på joachim@spazio.se.
Feb 8, 2009 @ 10:19
O så mycket åsikter det finns om allt och alla ………..
Undra om ens 90 % är sanna………….
Feb 8, 2009 @ 11:08
Ja ru Hans, det där med sanning är ju ett känsligt ämne…
// F.
Feb 8, 2009 @ 11:41
Watch captain Richard Mason paid tribute to Lewander’s professionalism.
Feb 9, 2009 @ 15:14
Till 51 VOR
Jag förstår också att övriga i besättningen är otroligt bra på att segla. Vad jag skrev om, #42, är grupp psykologi.
Till 55 Pär J..
Förstår att dessa super seglare har en egen hjärna, men vänligen notera att Lewander blev avröstad när han inte var med. Inte när man kom in från föregående etapp. Därav drar jag slutsattsen, kanske felaktigt men dock, att den nya ledningen på E3 skapade opinionen i Anders frånvaro.
MVH
Feb 9, 2009 @ 23:41
Nån som vet något mer om fler byten på E3?
Feb 10, 2009 @ 09:15
Eftersom man, på denna nivå, endast krasst utvärderas utifrån resultaten, vilket jag tycker mig kunna se en allmän acceptans av i alla de tidigare 70 inläggen, så är det för mig obergripligt att avsätta Lewander.
Trots inkomeptens på en fullkomligt formidabel skala från teamledningens sida att inte ha en båt som mäter in rätt har Lewander levererat reslutat som gjort att man i Singapore var en respekterad toppkandidat.
Sedan går besättningen och röstar bort skepparen som lett dem dit de är och de passar på att göra det när han är hemma för att rehabba ett trasigt knä – varpå teamledningen fortsätter på den inslagna vägen och låter Lewander schavottera.
Ovanstående är bara en kronologisk sammanställning av fakta. Att byta skeppare kanske var nödvändigt, men man måste kunnat ha göra det snyggare och smidigare än så här. Pressen på Mange och E3 har ju bara skruvats upp än mer genom sättet på vilket det här har hanterats. Så himla mycket bättre än tredje/fjärde snabbaste båt, vilket man var under Lewander är inte lätt att vara.
Jag ser bara förlorare just nu. Och nu är det upp till bevis. Podiumplacering i Rio, för annars kanske besättningen röstar ut någon annan medans denne är hos tandläkaren.
Feb 10, 2009 @ 17:00
Nu blev jag sugen att spekulera lite vidare. I den krissituation som uppstod med en läckande båt växte säkert förtroendet för Mange och Mason. En del av besättningen blev nog rätt skärrade och det kändes tryggt med Mange som skeppare. Med tanke på nästa extremt långa etapp växte säkert den känsla starkare med Mange. Jag tror inte att Lewander har upplevts som den “naturliga” skepparen ombord tidigare. Vi har ju ingen insikt i vem som haft den största bidragande orsaken till de fina resultaten, det behöver inte nödvändigtvis varit den officiella skepparen. Jag tror tvärtom att Lewander blivit coachad av Mange & Mason.
Feb 10, 2009 @ 17:03
Mason kliver av – ryggskadad!?!?
Feb 10, 2009 @ 17:06
Expresseglarnas Skype-intervju med Anders från mässan:
http://www.expresseglare.org/express/PageWithQPlayer.aspx?id=31803
Feb 10, 2009 @ 22:12
Jag misstänker att VOR = Magnus Voxen stämmer det?
Feb 10, 2009 @ 22:25
Till #76 Xdream:
Dream on.
Feb 11, 2009 @ 01:17
Who is who.
Volvo Ocean Race is a race like any other race, teams in the VOR are like all other teams, soccer or hockey.
Don’t believe that these teams are always well oiled and that people get along. Don’t believe that there is no bull shit and no talk behind people’s back.
United in performance is everything! Nothing else count’s.
Mange has steered and engineered E3 from the beginning. There where a lot of people tested (if we can call it that) and there was a lot of meetings.
Fact is that the crew chosen had to be low key and not have to big ego’s. Mange needed a 2nd in command and took Richard on (good choice). Anders L didn’t stand a chance from the beginning and when a knee injury come into play that was the perfect exit strategy.
E3 was supposed to be a nordic youth team? There isn’t anybody from the next generation on that boat. VOR demands experience but E3 was supposed to be about bringing new faces to the ocean racing (Sorry Axel M, you are doing a fantastic job). Volvo Baltic Race showed a lot of potential talent but they never got the chance.
Let’s hope VOR boat’s start’s to be built like round the world boat’s and they can be pushed harder and faster for more records and thrilling rides.
Feb 11, 2009 @ 09:11
Micke Lundh, well spoken. Good that someone who has got true knowledge about the game behind speaks out. Too much propaganda going on.
Feb 13, 2009 @ 00:12
I also belive that VOR = Magnus Voxen . If so he will have problems being part of this forum if ihe s sailing E3 to Rio. Or maybe Aksel M will borrow him one of his laptops..Let’s wait an see if VOR responses.
Feb 13, 2009 @ 10:11
I think VOR = one in the team, on or off the boat. As the writer is cocky as hell and a lot of insight. Applauds it without any hesitation at all, for people from the outside, like myself, its more of a double edged sword. When Woxen was in China, very busy with the port activities preparing for the Stockholm stopover and negotiating with Ericsson, his Skype was “off” and VOR was still writing more then ever.
Wrap Up 2009 | BLUR
Jan 5, 2010 @ 12:14
[…] är alltid tråkigt att skada knät, men när man är skeppare i VOR så betyder det oftast att man fått sparken. Kanske skulle Ericssons management kvalat in i fler kategorier?Årets trend 1 är såklart […]
Februari 2009 | wrap up | BLUR
Dec 30, 2013 @ 17:40
[…] andras) delaminerade segel som stod i fokus. Största snackisen i Volvo Ocean Race var väl att Lewander fick kliva av när Mange tog över på E3. Det har också varit lite snack om olika […]