Skip to content

16 Comments

  1. Smile
    Feb 9, 2009 @ 20:14

    Pinsamt,tröttsamt och ointressant.

    Reply

  2. Sam V
    Feb 9, 2009 @ 20:19

    Enormt spännande. Men visst är det pinsamt för en hel del konstruktörer.

    Reply

  3. Dynominer
    Feb 9, 2009 @ 21:06

    Otroligt spännande race!!

    Reply

  4. Linus
    Feb 9, 2009 @ 21:38

    Nej… håller med! Mer spänning är såhär får man leta efter!

    Reply

  5. Pia
    Feb 9, 2009 @ 22:35

    Vendee Globe är full av fantastiska lärdomar för oss alla, där seglarna själva reparerar sina båtar på ibland makalösa sätt (till och med kolfibermast inkl att sedan masta på en 60fotare själv utan kran!), med material de har haft med sig och hittar lösningar för att ta sig i mål helt utan assistans. Och nu kan man visst lära sig hur man seglar 10 knop utan köl. Sjömanskap och hjältar enligt mig!

    Det är väl inte så konstigt att båtarna tar stryk. Båtarna i VG har alltid lett utvecklingen av nya lösningar som svängkölar, (efter tester på Mini-båtarna.) riggar etc. Skepparna ber arkitekterna om innovationer eftersom nivån i klassen är grym, och att regeln tillåter det. Nybyggda båtar med samma konstruktör och olika skeppare ser helt olika ut. Båtarna har också blivit drastiskt lättare senaste åren, så visst är alla medvetna om att det kan gå sönder. Knappast bara konstruktörernas designfel.

    Dessutom sliter nonstop, och att det är autopiloten som kör mest. Det går liksom inte att jämföra med race med stopovers där man kan byta ut sånt som börjar utmattas och där en duktig rorsman rattar fullt koncentrerad hela tiden.

    Så till den viktigaste faktorn – skepparen – det såg ju ok ut tills “Le Professeur” började plöja genom fältet och stressa upp alla att göra misstag. Även han fick sin beskärda del av skador, men som han reparerat och höll tyst om. Så det är grym psykologisk kappsegling. Där ute är man ensam att ta alla sina beslut som dessutom påverkas av viss sömnbrist och utmattning.
    Världens coolaste kappsegling.

    Reply

  6. Pär J
    Feb 10, 2009 @ 09:57

    Håller med dig Pia, de här herrarna och damerna är övermänskliga. De måste ha ett enormt självförtroende och psyke. Havets gladiatorer.

    Reply

  7. Björn N
    Feb 10, 2009 @ 10:04

    I VG får både båt och skeppare bekänna färg. Den saken är klar. Vilka fantastiska insatser som görs i den tävlingen. Kan bara hålla med Pia. Det är väl ingen konst att bygga en båt som håller iofs, men då vinner den nog inte heller…. Betydligt roligare när man testar fysikens gränser än när man som i AC testar ekonomiska och påhittade juridiska gränser, tycker jag.

    Reply

  8. Sam V
    Feb 10, 2009 @ 11:26

    Instämmer med #3-7, men ändå: Att enbart 1/3 av båtarna kommer i mål måste väl ändå ses som något av ett misslyckande? Visst, det är extrema påfrestningar båtarna utsätts för och seglarna bestämmer själva hur hårt de vågar driva sina båtar. Men konstruktörerna kan väl knappast fråntas sitt ansvar? Även seglare har ju ilsknat till över att deras båtar inte höll som de skulle.

    Vi lär få se en lång diskussion och förmodligen en revidering av reglerna när detta race är till ända. Hoppas nästa VG blir lika spännande och med fler som klarar sig runt. 2/3 i mål vore rimligt.

    Reply

  9. Mattias
    Feb 10, 2009 @ 12:21

    Tycker 1/3 är helt ok. Detta är extremsport – inte Tjörn runt.
    Jämför istället med tex F1 som också är en hi-tech material sport med lite av samma förutsättningar. Se tex på resultatet av förra årets Australiska grand prix http://www.formula1.com/results/season/2008/787/

    Reply

  10. MA
    Feb 10, 2009 @ 14:03

    Jag tror nog att de andra två tredjedelarna hade som målsättning att iallafall komma i mål…och de är nog inte så imponerade över en jfr med F1, som trots allt kan få både livräddning och läkarvård inom några minuter när de kraschar in i en barriär.

    Sen undrar jag vad det gamla hederliga sjömansskapet, där sjövärdighet är en av många goda regler, tagit vägen? Försvann det i något designprogram?

    Reply

  11. Leino
    Feb 10, 2009 @ 14:25

    Håller med Pia till fullo :-)
    Angående sjövärdigheten MA så är det väl bara VM Materiux som har falerat såpass att båten förhindrat vidare färd till hamn, eller??? När nu Safran t.o.m. utan köl faktiskt går att behålla på rätt “köl” tycker iallafall jag att det bevisats hur sjövärdiga dessa monsterbåtar faktiskt är. Att de kräver sin man/kvinna ombord för att uppnå sin sjövärdighet är ju en stor del av tjusningen.

    Reply

  12. Patrick L
    Feb 10, 2009 @ 14:33

    En jämförelse med F1 är väl inte alldeles relevant, där man kör 17 delrace och har möjlighet att komma igen. Skulle tro att de flesta som var på Australienska F1 också tyckte det var rätt trist med så mycket “DNF”. Och hade det varit enda racet på 4 år hade man nog inte följt F1 igen?

    Hörde dock på WYRF att en av de viktigaste medvetna faktorerna bakom VG:s mediala framgångar är “Storytelling”. Vi ju alla vad som syns i de vanliga tidningarna och skapar “stories” på stan: Olyckor. Problem. Hjältemod. Inte nödvändigtvis enbart sportsliga prestationer.

    Jag följer nu främst Sam Davies i Roxy som jag tycker står för en enastående insats.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Feb 10, 2009 @ 16:55

    Det är fler människor som har varit i rymden eller bestigit Mount Everest än som fullföljt Vendee Globe. Det säger en del om nivån på utmaning!

    Fortsätter man jämförelsen med Mount Everest så är det under 20% som lyckas med sin bestigning (och 4% som dör på kuppen)!

    Skall bli intressant att se om Sam lyckas slå Ellens tid runt jorden!?

    Reply

  14. Dynominer
    Feb 10, 2009 @ 18:43

    Jag tycker också att allt från hemsidans innehåll med daily report videos, diagram, bilder m.m. är mycket bra genomfört. Här har VO en hel del att inspireras av.
    Det känns nästan som om man lärt känna Sam, Peyron under resan, och nu det här att det faktiskt går att segla OP 60 utan köl och att det dessutom går ganska bra – det är knappt så att man tror sina ögon. 1/3 som kommer i mål är lagom på en såpass lång tävling, det ska inte vara lätt…när det blåser 65 knop går saker sönder. som sagt Världens Coolaste Race!

    Reply

  15. Tommy E
    Feb 11, 2009 @ 12:03

    Deltar i en vadslagning om hur många som kommer att bryta pga dåliga kölar !

    Reply

  16. Erik B
    Feb 11, 2009 @ 14:54

    Ta en modern säker bil t ex en Volvo V70. Sen kör du den i 36 km/h (20 knop) rakt mot ett annat fordon som är lite tyngre och står tvärs din färdriktning. Om bilen är välbyggd borde den alltså klara smällen och man skulle kunna köra därifrån helt utan skador. Det är ungefär vad två av de som tappat kölen har råkat ut för när de seglar på en val i 20 knop…

    Så “dålig” köl håller jag inte med om ;-)

    Vill ni ha en pansarkryssare så finns det en Challenge 72 till salu i Tyskland. Den väger 30 ton mer än en Open 60 men får anses hyfsat säker. Trots det har de mastat av sådana, skörat segel och en massa andra haverier.

    Mer jämförelser i mått på:
    http://3.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/SZHeXl4RZ9I/AAAAAAAAAl8/kyFobpv6Tec/s320/Jfr+Challenge+72+o+Open+60.jpg

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.