Kelt Cognac Yacht Designs 7
Another nice boat in our yacht design challenge.
Design #7 | VISION 9×3 – Concept.Swe
A racer with good cruising potential. A Saab 9-3 combi 2.0T or Volvo V50 T5 of the sea. The boat is optimized for shorthanded sailing and should give the small family plenty of space but also be a frequent racer. The smaller format keeps the investment low, as well as lower running costs and maintenance.
LOA 9.00 m – 9.50 m with bowsprit.
LWL 8.90 m
B 3.00 m
DEPL ~3.0 ton
SA/D 28-30
(SweLYS/SRS est 1.25, IRC TCC est 1.000)
Vacuum-injected polyester with Divinycell-sandwich above waterline. Single laminate below. Local reinforcements in carbon.
Interior in s simple, straight modules without complication. Think IKEA, but still “cosy” and functional.
Mar 12, 2009 @ 08:03
Den där var sweet, känns lite Dehler 29 och 33 över det hela.
Vilken ståhöjd är det vid pentryt?
/CJ
Mar 12, 2009 @ 08:11
Jag tycket den på alla sett påminner om First 27,7 (som även den blev för tung)
Annars är den fräck
Mar 12, 2009 @ 08:25
Detta är absolut åt rätt håll. Gillar formen ovanifrån, bra fördelning av reserv deplacement. I profil ser den lättare ut än 3 ton.
Mar 12, 2009 @ 09:17
För tung, annars ganska rätt.
Mar 12, 2009 @ 09:40
Har inte både HP103 och z31 samma idé fast betydligt snyggare?
Mar 12, 2009 @ 09:45
Tja, min egen båt på 8,90 x 2,70 från 1981 väger 2,8 ton och känns ganska lätt. 9×3:an är nu ritad för att väga 2,25 ton på visad vattenlinje, men det kan vara svårt att hålla nere vikten. Jag borde nog ha skrivit 2,25 t, det lär ju inte vara någon som får chans att kontrollväga den ändå. ;o)
Båten är ritad med minst 1.80 m ståhöjd i ruffen, vid pentryt.
Det är nog ingen slump att den liknar de tre båtar som nämnts ovan. Alla tillhör mina favoriter bland befintliga båtar. Tanken är en förbättrad version med bättre prestanda och fler smarta/snygga/enkla lösningar. T.ex. ligger i princip hela kölvikten i bulben. Bladet görs i komposit eller höghållfast plåt. Riggen anpassas för en modern fathead stor. Akterstagen behövs bara för att få ut det sista vid racing. Man kopplar isär med en snabbkoppling och spänner upp dem vid sidan om masten då de inte används. (Blir då dessutom en “trip-wire” som borde ge bättre vind till storen.)
Skrovet byggs vacuum-injicerat och ger definitivt en lätt och stark konstruktion. Det här med vikt är annars också en fråga om pris. Mer kolfiber, mindre vikt, men högre pris… Jag tror för egen del att om man kan komma under 3 ton, med 40-50% ballast så kommer man att få en mycket välseglande och snabb båt.
Kul med lite positiva kommentarer i övrigt. Hur många vill beställa en om jag bantar bort 750 kg? ;o)
Mar 12, 2009 @ 09:54
Behåll vikten. Alla här snackar om att ha så lätta båtar som möjligt. När man väl är ute och cruisar så är det bara gott med lite vikt, om den ligger på rätt ställe ( tror inte ni vill plana med fru och barn i båten). – mer tunga båtar!
Mar 12, 2009 @ 11:04
Jag vill plana oavsett vem som är i båten, mamma pappa barn, alla kan och vill plana. ;-) Varför segla i 7 knop när det går att segla i 12-13?
Mar 12, 2009 @ 11:39
Den här båten skulle plana på frisk undanvind, var så säker.
Kolla annars Vision Extreme (http://www.blur.se/2009/03/03/kelt-cognac-yacht-designs-1-4/) om ni vill plana… (Har för mig att SA/D låg omkring 45. Deplacementet på strax över 1 ton… (Hade Marcus fått precis som han ville skulle det ha varit 60 m2 i krysstället på den lilla båten…) VPP-beräkningarna ballade ur redan vid 4 m/s.
Denna båten däremot, med deplacement på säg 2,5 till max 3 ton och säg 55-60 m2 segel i krysstället (120% fock) och 100 m2 på undanvind kommer med säkerhet att ge bra skjuts. Planing når man med säkerhet. Vill inte frugan och ungarna åka med får man reva, eller behålla gennakern i påsen (strumpan).
Med minst 1200 kg längst ner i bulben på kölen kommer båten dessutom att kryssa fint. En båt måste kryssa som en gud för att bli kul att segla allround och så att man alltid vill segla, aldrig gå för motor. Sedan ska den helst plana också när man faller av.
Mar 12, 2009 @ 12:36
Jag håller med Sebastian, vår familj vill också åka fort!
Däremot tror jag att många blandar ihop att åka fort med att åka okontrollerat, det finns ju en hel del säkerhetsmässiga skillnader.
När “fru och barn” (som verkar ha en tendens att bli betraktade som en enhet) börjar säga ifrån är det med stor sannolikhet i samband med för mycket lutning, grov sjö, eländigt väder – inte bara för att det går fort. Jag vill väldigt gärna plana men jag vill inte sitta med vetskapen att minsta lilla misstag/trimfel resulterar i en broach eller framåtkullerbytta när hund och ungar leker i förpiken! Däremot testar jag gärna gränserna när inte de är med.
/Maria
Mar 12, 2009 @ 13:52
Saknar ratt!!
Mar 12, 2009 @ 14:12
Det ska inte vara ratt på båtar i den här storleken, tar bara en massa plats och väger för mycket. Hade det inte varit smidigare med indragbart peke? Lite opraktisk vid bryggor eftersom vi sällan kan backa in.
Mar 12, 2009 @ 15:20
Tänkte att peket är en fördel. Stäven är helt vertikal, så båten kommer inte in mot land speciellt bra. Det breda peket gör det som jag ser det enklare att komma på och av i fören på denna typen av båt. (Det ska nog inte vara helt öppet i mitten, som på bilderna dock.)
MariaA, bra kommentar!
Mar 12, 2009 @ 16:57
Ohoj!!!
Helt klart en riktigt sweet båt!!!
Utrusta den med en sån där elmotor från OZ-marine och ta bort garderoben i förpiken så att det blir två fullängdskojer där. Det blir ändå aldrig av att man packar ur väskan…
Bygg den med tanke på att vara billig utan att tumma på kvalitén så blir det en succé!!!
Mar 12, 2009 @ 19:20
Häftig!
Skulle dock gärna sett bänkar i sittbrunnen.
Mar 12, 2009 @ 19:31
Är rädd för att man får skära aldeles för brant på länsen med det korta peket, skulle behöva fram 2-3 meter för att hänga på spinnakerbåtarna. Att det skulle gå att bygga fart som man kan bära med sig ner på plattare vinklar tror jag inte.
Har det gått mode i de där fasta pekena a la VO 70?
Mar 12, 2009 @ 19:37
Öhh, glömde säga att jag blev väldigt förtjust i båten, precis rätt storlek och design, och den tycks ju ha fin semesterkomfort med. Tycker inte båtar behöver vara större..
Mar 12, 2009 @ 20:56
Läcker båt som verkar helt rätt och ser lagomt sweet ut. Detta kan vara båten för seglare som går igång på segling men inte är beredda att anställa en inredningssnickare. Vår familj gillar fart och jag tror inte vi är unika.
Mar 13, 2009 @ 08:23
Yes !
Dr. Cunningham
Mar 13, 2009 @ 10:00
Någon mer som känner som jag och Martin? Att man aldrig packar ur väskan ändå?
Tanken med garderoberna är att man ska sy väskor som passar i garderoben och kan hängas under stången. Inga hyllor, lådor eller annat byggs i båten, utan man satsar på en väska med många fack, “celler”. (Typ resegarderob för båten.) När man kommer till båten slänger man in sina specialväskor i garderoberna, hänger ev upp finskjortan och sommarklänningarna på hängarna och sticker till havs. Ordning ombord på nolltid.
Kojen i fören är 1,90 m på korta sidan och 2,29 på långa sidan, jag har missat att flytta måttpilarna efter jag uppdaterade ritningen. Men man ska nog kolla lite mer i detalj på det arrangemanget.
El-motor. Ja, kanske. Jag har inte bestämt mig riktigt ännu, men det lutar nog åt det hållet i mina tankar.
Ang sittbrunsbänkar så tänker jag att man ska använda klappstolarna för “sittbrunsmys” på kvällen. Enkla att slänga iland när man ska tävla. Mitt på dan kan man få världens soldäck att ligga och lata sig på fina dagar när det ändå inte blåser.
Mar 13, 2009 @ 12:13
Fin båt Björn! Apropå väskor finns dessa: http://www.resebagen.com/produkter.html
Lite tunga tycker jag, men rätt praktiska för just sådana här tillfällen, ett par dagars segling, eller mer. Att slippa packa upp och slippa röran i en stor bag är rätt skönt.
Mar 13, 2009 @ 16:49
Herregud! Är det någon som tycker att till exempel aktern är snygg? Ser kantig hög och helt oproportionerlig ut redan i plant läge. Tänkt er när hörnet tornar upp vid krängning. Inte sweet det minsta!
Mikael