Skip to content

54 Comments

  1. jj
    Mar 23, 2009 @ 19:03

    Så detta är slutet eller?

    Reply

  2. Joachim
    Mar 23, 2009 @ 19:09

    Blir intressant att se vad som reser sig ur askan.

    Reply

  3. Tobbe
    Mar 23, 2009 @ 20:09

    Lite märkligt att man skyller på finanskrisen när dom har varit under rekonstruktion sen september? Ordrar på den båttypen ligger väl ganska långt före leverans..

    Reply

  4. Enoch
    Mar 24, 2009 @ 07:10

    Företaget har missköts kraftigt av den gamla ägaren. Om man tömmer ett bolag på sitt kapital och istället låter kunder och leverantörer ta smällen så går det så här. Tycker synd om de som inte hade bankgarantier. Styrelseansvar? Absolut…

    Reply

  5. Kjeld S
    Mar 24, 2009 @ 08:27

    Vilken man!!! Sven Enoch är en företagare av rang….. Han har misskött bolaget i många år. Kunders förskott har tyvärr inte alltid gått till bygga båt utan har stoppats på andra ställen. Då blir ekonomin ganska urholkad fort, men vad gör det när man kan skylla på tidigare VD, leverantörer och lämpligt nog kom ju finanskrisen, så då kunde han ju även skylla på den. Tror det är dags för Sven att ta ansvar för den här soppan.

    Håller med Enochs inlägg… Styrelseansvar är det som gäller.

    Reply

  6. Kjeld S
    Mar 24, 2009 @ 08:51

    Vilken man!!! Sven Enoch är en företagare av rang….. Han har misskött bolaget i många år. Kunders förskott har tyvärr inte alltid gått till bygga båt utan har stoppats på andra ställen. Då blir ekonomin ganska urholkad fort, men vad gör det när man kan skylla på tidigare VD, leverantörer och lämpligt nog kom ju finanskrisen, så då kunde han ju även skylla på den. Tror det är dags för Sven att ta ansvar för den här soppan.

    Håller med Enochs inlägg… Styrelseansvar är det som gäller.

    Reply

  7. Bosse
    Mar 24, 2009 @ 09:59

    Detta är inte första gången Sven Enoch kursar företaget, så han kommer säkert köra vidare skuldfri även denna gång.

    Reply

  8. Perlan
    Mar 24, 2009 @ 10:06

    Har talat med några anställda på varvet både gamla och nuvarande, många säger rent ut att Sven Enoch har tömt bolaget på pengar. Varvet har ju varit en ekonomisk katastrom sedan länge, dt är märkligt att det kunnat forsätta. Sven Enochs rykte är ju inte det allra bästa.

    Reply

  9. Joachim
    Mar 24, 2009 @ 10:30

    För skoj skull tittade jag på deras hemsida idag för att drömma lite. I en tid där webben blir ett bra ställe att visa upp sina produkter tycks varvet ha haft det låååångt ner på sin prio lista.
    Tyvärr funkar väl inte näringsförbud för sådana här aktörer heller . De lär alltid hitta vägar runt ett sådant förbud.

    Reply

  10. Ulf
    Mar 24, 2009 @ 14:32

    Jag är övertygad om att Sweden Yacht kommer att återuppstå inom en mycket kort framtid. En sådant anrikt varumärke både här i Sverige och utomlands tillsammans med den nu gällande växelkursen gör Sweden Yacht till ett attraktivt konkursbo.
    Jag skulle inte alls vara förvånad om vi läser om en ny ägare i de närmaste veckorna.
    Skulle nog kunna slå vad om en packe öl på det. Någon som står emot mitt vad?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 24, 2009 @ 14:38

    Det spekuleras om Norska pengar: http://www.seilmagasinet.no/id/31915

    Vore otroligt spännande att se vad som gick att göra med proffs bakom spakarna. Jag kan komma in och konsulta en dag kring hur man hanterar sitt varumärke online :-)

    Reply

  12. Kjeld S
    Mar 24, 2009 @ 15:12

    Sven tömde Sweden Yachts på tillgångar innan konkurs till ett av sina andra bolag. Bolaget som allt flyttades till har sålts (såldes förra veckan) till en norman…… En lustig affär med tanke på att formarna till de flesta modellerna är på upphällningen och formarna till deras nyaste modell ägs av ett annat bolag. För dom har Sven vägrat betala, men dessa formar ingick iallafall i köpet av SWY.

    Reply

  13. Ulf
    Mar 24, 2009 @ 15:50

    Köper nu denna norrman också konkursboet samt alla rättigheter månne? Det är väll rättigheterna som är det kluriga? Tillbaka till mitt förra inlägg. Varumärket är komersiellt för starkt för att dö totalt.

    Reply

  14. Enoch
    Mar 24, 2009 @ 16:08

    Många intressanta och insatta inlägg. Hoppas oxå på att nån ny ägare kan ta över och göra nåt vettigt av bolaget. Finns väldigt många duktiga killar och tjejer i Sweden Yachts. Tyvär så har ingen satt stopp för hästhandlaren till ägare som fått husera fritt. Bolaget hade tidigare en duktig VD men han stod inte ut med allt skojeri. En stilla undran är hur kunder tänker som pytsar in förskott i ett bolag som bara bärs upp av luft? Båt nummer 7 byggs av pengar från förskott till båt nr 15.
    Sedan i höstas så har en ökänd företagsskojare varit med i styrelsen och hjälpt till att tömma bolaget. Ska bli intressant att se vad konkursförvaltaren gör med detta…

    Reply

  15. Feffe
    Mar 24, 2009 @ 19:45

    http://www.allabolag.se/5561906503

    Mitt tips är att låta bli att försöka producera båtar i det här landet. Man kan tydligt se att det funkar bra i goda tider men med de volymer man jobbar med, max ett tiotal båtar om de kostar 7 millar i snitt är fullkomligt livsfarligt. Det räcker med att man kränger en eller två mindre så försvinner likviditeten fort, overheadkostnaderna är de samma och tar man inte bort personal, minskar kostnader / får fart på säljet i tid välter det…

    // F.

    Reply

  16. PeterK
    Mar 24, 2009 @ 21:30

    Feffe,
    med en “koncernstruktur” som ser ut såhär kan det bli lite stökigt att reda ut konkurser i ett bolag.

    Enoch, Sven Birger
    Sweden Yachts Försäljning i Stenungsund Aktiebolag Stenungsund Org.nummer: 556507-3474
    Verksamhet: Båt & Fartyg, tillverkning

    Sweden Yachts Holding AB
    Org.nummer: 556190-6503
    Verksamhet: Fastighetsrelaterade stödtjänster

    Sweden Yachts Interiör AB Ljungskile
    Org.nummer: 556510-7520
    Verksamhet: Båt & Fartyg, tillverkning

    Sweden Yachts Utveckling AB Stenungsund
    Org.nummer: 556507-2690
    Verksamhet: Båt & Fartyg, tillverkning

    Men konkursförvaltaren lyckas säkert denna gång också…….

    Reply

  17. Andreas i Missmatch
    Mar 24, 2009 @ 21:51

    Tråkigt.
    Forgus yacht gick i graven,
    Afrodithe har ej återuppstått, eller?
    Farr? Vet att de gick in bakom Lars O i Malö.Men byggs det någon Farr nuförtiden?
    Hur går det med CR? de hade det redan tufft innan krisen?

    Stackars båtbyggarna här på Västkusten.

    Hoppas det löser sig till det bästa.
    Sweden Yachts hade ju lite kol o bakning o prestandaliknande båtar. Lite roligare än Hallberg o Najad. Så hoppas det löser sig.

    MVH Andreas

    Reply

  18. Gangster
    Mar 24, 2009 @ 23:54

    Hela konkursen är riggad, bolaget är redan sålt till P. Nygård en norrman som tjänade stora kulor på att sälja sitt it-bolag i rätt tid. Enoch finns med som bulvan, startade för en tid sedan ett nytt försäljningsbolag dit gamla order fördes över. Tillgångar, varumärken, formar, kriminellt. Den nya 40 fotarens formar är stulna…vem kan sno dessa?Krävs minst en långtradare och kranbil, dessutom från låst lokal, vem går på den. Nu skall den skojaren innaför lås och bom. Dagen före som han begärde rekonstruktion betsälldes olja till kåken på ön för 40.000 och fakturan gick till SY….Förra konkursen snodde Sven undan 40 milla och de behövs väl till hus bygget på rivieran. Finns det nån rättvisa skall han aldrig ut mer.

    Reply

  19. Enoch
    Mar 25, 2009 @ 08:02

    Köparen till bolaget heter Thomas Nygaard. Men Norrman helt klart. Stulna formar???!!! Formarna betalades aldrig så leverantören vägrar att leverera dom. Finns bandande samtal där Sven Enoch och Kjeld Sonne erbjuder hyresvärden pengar mot att han öppnar den låsta lokalen och släpper ut formarna. Får man inte förskott från Sven så får man aldrig några pengar. Trots att Sven vetat om att inga formar eller båtar lämnas ut innan han betalar avtalade kostnader, så har han fortsatt att sälja båtar och tagit in förskott. Vart finns de pengarna nu?
    Hoppas skatteverket börjar granska gubben. Sweden yachts får ju stå för all hans privata konsumtion!

    Borde vara skottpengar på såna som Sven…

    Reply

  20. Clifford
    Mar 25, 2009 @ 08:40

    Om det är Thomas Nygaard som köpt så är det bara att gratulera! Han är klart reko och jäkligt kompetent, har varit och sniffat på Svenska båtbranschen i flera år. Svårt att tro att han skulle driva ett bolag ihop med nån som S E.

    Reply

  21. LarsS
    Mar 25, 2009 @ 08:50

    #17 Aphrodite skall börja produceras av Linnéa Yacht group som ju är moderbolaget för Najad, Maxi och Aphrodite. Vet inte om de hunnit så långt med de planerna, men de finns i alla fall.
    http://www.linneayachtgroup.se/

    Reply

  22. Kjeld S
    Mar 25, 2009 @ 08:58

    Vad det gäller konkursen så kommer den säkert flyta på fint. Konkursförvaltaren har haft ett samarbete förut med Svin Enochs ekonomiska rådgivare Kjeld Sonne. De har nog sett till så att de har både livrem och hängslen. Vad det gäller mutningen av hyresvärden som Enoch nämner i tidigare inlägg, så var även SY´s rekonstruktör Margareta med på ett hörn. Även hon ringde hyresvärden och bad honom öppna dörrarna mot ersättning. Ett ganska stort övertramp av en advokat…..

    Otroligt att Karln har mage att beställa hem olja till huset på SY´s bekostnad dagen före rekonstruktion. Stämmer det även att den stora bryggan han har vid huset har betalats av SY?

    Reply

  23. Feffe
    Mar 25, 2009 @ 09:04

    PeterK,

    Bolagsstrukturen ser väl ganska normal ut med ett holdingbolag på toppen och producerande bolag därunder ?

    Det är ju kanon om någon med mycket kapital går in och köper konkursboet, det kommer sluka kapital under säkert 3-4 år till innan det visar vinster igen. Min gissning är att verksamheten kommer att sysselsätta max 30 personer i framtiden. ( Med en total volym på ca 10-12 båtar / år. )

    Min bedömning är fortfarande att volymen var för liten för att bära kostnaderna, dvs försäljningen fanns inte och då måste man ju skära på kostmadssidan istället. ( Läs personal i det här fallet. Det går inte att driva en verksamhet på en omsättning på ca 950 000 sek / anställd och lönekostnad på ca 40 % av omsättningen. )

    // F

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Mar 25, 2009 @ 09:18

    Skitsnack på en blogg är en sak, att verkligen ta reda på hur det ligger till är en annan. Ni som har insyn bör höra av er till Kenny.Genborg@gp.se.

    Reply

  25. Enoch
    Mar 25, 2009 @ 09:18

    Svar till Clifford
    Kul att höra att nån seriös blandar sig i! Men törs nog sätta en slant på att Sven kommer blåsa han oxå :) Jag pratade med Thomas Nygaard häromdagen och då trodde han bla att 40-fotarens formar ingick i köpet av varvet. Men de formarna äger inte ens Sven. Så blåsningen har redan börjat :)

    För övrigt så är samtliga formar till SYs modeller mycket slitna…

    Reply

  26. Enoch
    Mar 25, 2009 @ 10:48

    Kenny Genborg är kontaktad. Tack för tipset. Hoppas han gör nåt av det. Finns som sagt en del stoff som kunder och leverantörer nog vill få fram. Kan de utkräva styrelseansvar ur Sven så finns ju möjlighet att få tillbaka sina slantar. Enligt advokater som tittat på ärendet är det högst rimligt.

    Reply

  27. Sven
    Mar 25, 2009 @ 12:39

    Detta var intressant att läsa, på flera sätt. Det är granskande journalistik, fast i en ny "form", eftersom den gamla granskande journalistiken är på väg ut. Gäller bara att hålla sig på rätt sida om förtalsplanket, så tänk lite på juridiken och tryckfrihetsförordningen.

    Om man sitter som chedred för en blaska som säljer annonsutrymme till sådana snubbar som beskrivs ovan, vi kan hypotetisk kalla honom fulsven, är det inte så konstigt att tidningen tvingas hålla sina artiklar på knähundsnivå. Det går inte ens att testa båtar, man bara jämför och allt är solsken. Lästips om detta med annonser, framtiden och tidningar: http://blogg.svd.se/utvecklingsblogg?id=12620

    "Fria" forum blir allt viktigare samtidigt som det finns grymt mycket osynliga intressen och knäppskallar på nätet, det gäller att inte kryssa fel bland alla blindskären. En snabb genomgång vad som gäller med yttrandefrihet kan erhållas genom en artikel från Computer Sweden:
    http://cstjanster.idg.se/sprakwebben/ord.asp?ord=ansvarig%20utgivare

    Tidningsredaktioner som ska tipsas i frågor som berör ekobrott är de stora tidningarnas ekonomibilagor. De är de som brukar ha tid, kompetens och resurser att researcha för att få till scoop. Dagsdeskarna hinner inte med. Detta med SY har högt nyhetsvärde om skvallret är sant. Dessutom är jag säker på att Norsk press skulle haka på. Bara misstanken om att en helylle Norrman skulle bli lurad av en ful Svensk, smäller högt.

    Sedan är Ekobrottsmyndigheten ganska bra, vanliga polisen hinner inte ens med att patrullera. Bäst av allt att tipsa är Skatteverkets processavdelning. Hamnar ”fulsven” hos Skatteverket i en fördjupad granskning får han det tufft, för de biter sig fast som en igel och släpper inte taget. Till skillnad från vanlig rättsskipning där domstolen (åklagaren) måste bevisa skurkens skuld, så fungerar Skatteverket tvärt om. Skurken måste kunna bevisa sin oskuld när han blir skönstaxerad. Det är omvänd bevisbörda och urdåliga odds att vinna, i synnerhet om han har en villa på Revieran. Nu kör Skatteverket den här presidenten och sjukpensionären Möller som är president för HA. Polisenhar varit chnslös i 10 år, men skatteverket maler ner honom på nolltid. Sedan kan så klart ”den fule” överklaga Skatteverkets beslut till en förvaltningsdomstol, men då är det så dags. Landets förvaltningsdomstolar, typ Kammarrätten och Regeringsrätten är relativt okunniga i skatterätt och går oftast på Skatteverkets linje. Och när dom faller har fogden hunnit mäta ut villan på Rivieran för länge sedan. I dessa tider på ruinens brant tenderar samhället att döma fuskarna ännu hårdare.

    Någon med insyn kan helt annonymt tipsa Skatteverkets Göteborgsavdelning. Det är bara att ringa och fråga efter "tipsavdelningen", man kan vara helt annonym. Eller så tipsar man Skatteverket om Blurs ”skattejuridiska” diskussionsforum som kanske får en helt ny läsarkrets, landets skattmasar. Jag tror någon ilsken fogde hugger direkt. Om en konkurs andas rutten fallen frukt är sannolikheten mycket hög att det enligt isbergsmodellen finns fler råttor i boet, och då blir konkursförvaltaren mer försiktig och brukar ställa sig mer på fordringsägarnas sida – likaså den nye ägaren som säkert känner sig lite s-t-nödig bara av denna tråd.

    Bästa sättet att hjälpa den nye ägaren, Sweden Y, Svensk varvsindustri, Göteborgs näringsliv är att få myndigheterna att rensa. Först då kan frisk högt hängande frukt börja växa. Se till att hjälpa SY nya ägare att få ordning på torpet genom att bussa skattmasarna på honom. Alla med insyn sammanställer information per mejl, men inte offentligt på en Blogg. Förr satte man sådana som ”fulsven” på en skampåle på kyrkbacken, man fick både skämmas offentligt och eviga problem med pungen, vilket inte förbättrade oddsen på nästa logdans. Att bli uthängd på Blur verkan kunna bli lika grymt.

    Bra tips rent generellt om bloggvärlden finns på backendmedia. En artikel som särskilt behandlar yttrandefrihetens gränser kan läsas på:
    http://www.backendmedia.se/2009/02/26/regler-vid-publicering-pa-natet-yttrandefrihet-och-utgivningsbevis/

    Blurs affärsområde; Uppdrag granskning – Svensk helyllejournalistik med ständig tillämpning av avd 1 §2 i kappseglingseglerna. Svensk segling behöver all hjälp vi kan få och
    Blur kanske inte kan dra hela lasset med sin målgrupp havs- och respitkappsegling. Till nästa Seglardag kanske SSF har hunnit läsa ikapp och blivit lite bättre på hur man arbetar med information, informationsteknik, beredning, delaktighet och att leverera resultat och return of investment för 28 kr/medlem och år. Det som är så roligt är att det finns så otroligt stor förbättringspotential, och vem vill inte vara med i ett lag som inte kan bli sämre, utan bara kan vinna?

    Reply

  28. den samme
    Mar 26, 2009 @ 18:52

    opps he did it again

    Reply

  29. Anställd på SY
    Mar 27, 2009 @ 14:53

    Hej,
    jag är sedan ett antal år anställd på SY. genom en slump hamnade jag på detta forum. Jag har djupt förståelse för alla er som är upprörd över Sven Enochs sätt att se på saker och ting. Men i nuläget, när man fortfarande står under förhandling om ett övertagande bör man vara medveten om att smutskastning i detta känsliga skede skadar mer än det gör nytta.
    Det finns en enligt vår bedömning mycket seriöst norman, Tomas Nygaard, som vi ett möte med oss gav ett mycket mycket positiv intryck.
    Jag anser att Stenungsunds moderate kommunalråd borde skämmas för det uttalet i ST-tidningen i torsdags.
    Troligen beror hans tveksama bedömning till den pågående försäljningen på tidigare konklfikter med Sven Enoch.
    Men ska vi som bävar för sin existens, sota för personliga stridigheter mellan kommunalrådet och Sven Enoch ????
    Varför är det sämre med en försäljning till norska investerare som är dessutom i motsatsen till S.E. verkligen har ett starkt intresse för just segling.
    Är det bättre att bli sålda till före detta öststater som med största säkerhet kommer att lägga ner produktionen i Stenungsund…
    Är detta vad Ove Andersson vill ???
    Jag hoppas verkligen att han kommer att förklara sig inom kort.
    Våran tid är snart ute.
    Vi på Sweden Yachts ser fram emot ett mycket intressant samarbete med Tomas Nygaard.
    Välkommen i Stenungsund

    Reply

  30. Kjeld S
    Mar 30, 2009 @ 15:07

    Om ngn har info/fakta om Svens alla konstiga affärer eller som vet ngt om hans privata kostnader som hans bolag har fått stå och betala för, så maila gärna s_enoch@live.se.

    Vore inte mer än rätt att få till ett styrlesansvar, så att gubben får betala tillbaka det han har blåst folk på….

    Reply

  31. Micke
    Mar 30, 2009 @ 19:00

    SY har god chans att överleva med rätt ägare. Trots det som har hänt har SY ett bra varumärke och har byggt och kommer förhoppningsvis fortsätta att bygga bra båtar. En ny pengastark ägare ska nog lyckas att få igång en hyfsad produktion, det var många som ville köpa båt men då de inte kunde få bankgaranti, hoppade de av. Om tiden före och under rekonstruktion har gått till som det spekuleras här så är det klart anmärkningsvärt.

    Var en sväng upp på Orust förra veckan, där var det full fart hos Najad, de sjösätter ett antal båtar varje dag både vinterförvaringsbåtar och nya. Bl.a. låg det två 570:or och nån 505:a, vilka båda inte har en design som man är van att se på en Najad. På något sätt ska de bygga 21 båtar innan semester samt färdigställa 7-8 st som inte blev klara förra året.

    CR höll på att färdigställa 3 st CR360 varav en ska ha kolfibermast och bakade kolfibersegel. Dessutom höll de på med en 45-fots One-off båt med kevlar skrov, och en 480 DS.
    Regina hade sjösatt sin ny 40:a, känns inte som om de har moderniserat sin design, men det är ju vad jag tycker.

    Reply

  32. Micke
    Mar 30, 2009 @ 20:24

    Till Kjeld S
    Har du blivit blåst av Sven eller varför vill du så gärna få reda på eventuella affärer Sven har gjort?
    Jag känner inte och har aldrig träffat Sven E, men det verkar som om det är många på det här forumet som har gjort det och då tycker sig ha blivit blåsta.
    Jag har personligen inget till övers för folk som “leker” med andras pengar, men jag tycker också att man ska vara försiktigt med att gå ut och smutskasta folk på ett forum. Helst om man inte har svart på vitt vad som har hänt.

    Reply

  33. Kjeld S
    Mar 31, 2009 @ 08:39

    Till Micke….

    Jag har fått uppleva hans skit affärer och blivit blåst. Vet vad den gubben går för. Han drar sig tyvärr inte för ngt.

    Det ända rättvisa vore att få Sven att torska på på styrelseansvar och för att lättare kunna komma dit är att samla på sig mer info. Allt negativts som sagts om honom på detta forum är otroligt nog sant.

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Mar 31, 2009 @ 08:55

    Det är en fin balansgång mellan att få fram oegentligheter i ljuset och att förtala folk. Låt oss inte passera den gränsen.

    De som känner sig lurade har nu ett sätt att få kontakt med varandra för att ta det den formella vägen. Också GP är med i loopen. Nu får vi se vad som händer. Jag tror att alla, inklusive en ny ägare och de anställda som blir kvar, är intresserade av en nystart utan lik i garderoben.

    Reply

  35. bengt da man
    Mar 31, 2009 @ 15:46

    hallåj alla seglarvänner
    för att bli trodd bör man inte skriva under synonym
    utan om man vågar stå för det man säger så lämna ut erat riktiga namn och mailadress
    så kanske fler står bakom er även när nordan viner
    eller så vet vi iallafall vilka som ligger bakom smutskastningen

    tills vi hörs igen
    d-man

    Reply

  36. Van der Stighelen
    Apr 6, 2009 @ 09:19

    I read no Swedish, but I guess this is about the Sven Enoch Fraude woth Sweden Yachts.
    I can be very short. We paid 60% upfront over the last two years. There is not even the start of a boat and we lost all of the money. Mr. Enoch hasn’t answered any of our questions, let aside that he appologized or explained anything. These are tough times for everybody, but we are still humans, and you can’t turn your back to people who’s dreams you’ve scattered. Or can you? Because what surprised us most is that the Swedish law lets him get away with all that. We are now interested in the new Najad, but miracles will have to happen before we consider buying a Swedish boat again.

    Reply

  37. Tomas E
    Apr 13, 2009 @ 18:24

    To: 36 Van der Stighelen (and others)

    Never ever buy a boat (etc, etc) without a bank guarantee. When in doubt, check procedures and reputation of seller with a local lawyer.

    Reply

  38. Kristian Mogensen
    Apr 14, 2009 @ 20:18

    Mr or Ms Van der Stighelen, or both.
    I am one of the joiners at Sweden Yachts in Stenungsund and I am quite sure that I speak for the whole staff when I say that I am so sorry that things turned out the way they did for you. Speaking to you and answering your questions would be the least that Sven Enoch could do for you. Accepting more and more payments from our costumers without doing our part is, in my opinion, one of the things that put us in the situation that we are in today. I hope that you will find the boat of your dreams one of these days. It is only to bad that we didn´t build it for you.

    Reply

  39. Yacht
    Apr 15, 2009 @ 10:05

    To 36 Van der Stighelen. I have read the different opinions about Sweden Yachts and Mr. Enoch. Please don’t believe that all Swedish yards and the owner of the yards are not serious. The most of them work very hard have a quality of top level and work serious. But it is hard times and before you make your decision for a new yacht, Swedish or from some other country you have to check the companies financially situation and even if it’s good you must cover all payments with a bank guaranty it also must be confirmed by your own bank.

    Reply

  40. Van der Stighelen
    Apr 20, 2009 @ 05:41

    @39: Since my first comment on this blog, I have had reactions that show that it wasn’t just bad luck that hit SY.
    I guess the credibility of Swedish yacht builders will depend on how Swedish authorities will deal with Mr. Enoch. If he can get away with this within Swedish law, I’m sure his behaviour will inspire a lot of other Swedish boat builders.
    @37: This is not about money. Whether I take a bank guarantee or not is something between me and my bank.
    This is about trust. Look at what mr Enoch has done to his own employees (read 38), they are the best in the world, they have put their heart in that company and they have built the reputation that mr. Enoch has destroyed overnight.

    Reply

  41. bosse
    May 4, 2009 @ 21:30

    Vad händer med varvet nu ? Kommer det att återuppstå i någon form ?
    Är det en norsk kapitalinjektion som ska väcka liv i rörelsen igen ?

    Reply

  42. Clifford
    May 5, 2009 @ 11:29

    Norrmännen lär ha dragit sig ur.

    Reply

  43. employee
    May 6, 2009 @ 21:22

    Undrar om inte förhandlingat fortfarande pågår med någon som är intresserad av att överta verksamheten. Kanhända återuppstår varvet som en Fågel Fenix.

    Reply

  44. Leverantör
    May 7, 2009 @ 15:56

    Vill passa på att varna för Najad, ända sen det togs över har den nye ägaren strulat med betalningar till sina underleverantörer, ofta 100-tusentals kronor till lokala fåmansföretag.

    Reply

  45. Lasse K
    May 11, 2009 @ 00:19

    Hej, tråkig historia med SY, jag söker duktiga snickare till ett intressant båtprojekt. Finns det någon från SY som är intresserade? Inredning, el, vvs, hydraulik, uppgradering av däck mm. Hör av er!
    Lasse K, 0708-93 39 93, flirtofpaget@hotmail.com

    Reply

  46. nisse
    Jun 28, 2009 @ 16:31

    Företagets hemsida har tänts upp igen efter att ha varit nedsläckt i ett par månader. Är något på väg att hända ?
    Ska varvet får en ny chans ?

    Reply

  47. Ronny
    May 5, 2010 @ 21:39

    Det ryktas nu att Sven Enoch köpt tillbaka konkursboet, någon som kan bekräfta?

    Reply

  48. anonym sa:
    May 10, 2010 @ 11:52

    Ryktet verkar stämma, Sven Enochs bil plus två tidigare anställdas bilar och ytterligare en okänd bil vid S Y´s kontorsparkering!

    Reply

  49. Larry
    May 20, 2010 @ 12:09

    Reply

  50. Feffe
    May 20, 2010 @ 13:21

    Kul att de kommer igång igen.

    Reply

  51. over the rainbow
    May 21, 2010 @ 16:37

    lös skuld frågan först till dom anställda och till alla andra fodringsägare
    så får vi se vad som händer och ben

    Reply

    • Hannu
      May 23, 2010 @ 15:24

      Skuldfråga? Vilken då? Om dom har gjort ett köp av bolaget från konkursförvaltaren, så har dom inget ansvar för tidigare skulder. Och vad gäller personalen så har dom nog klarat sig bra med alla “hängslen och livrem” som finns i Sverige.
      Hoppas detta håller så Sweden Yachts kan återuppstå lite starkare denna gången!
      //Hannu

      Reply

  52. Göte
    Feb 17, 2011 @ 10:17

    Hannu…

    Troligtvis kommer du inte läsa det med tanke på att det var rätt länge sen du skrev ditt inlägg. Vill bara säga att det inte finns livrem och hängslen så det räcker i sådanna här fall. Lönegarantin som uppstår vid konkurs gäller bara för löpande löner under konkurstiden och har dessutom ett max tak. Om du läser Kunkursförvaltarens utredning, så der du att det fanns skulder till de anställa på över 1 miljon. Det fanns anställda som hade enorma fordingar på bolaget. De har inte fått ut sina pengar på långa vägar.

    Håller med om skuldfrågan. Stt de har ju köpt ett upprensat konkursbo, men det finns ju ngt som heter moral och etik. enda anledningen att Sven fick köpa tillbaka det hela var att han flyttat tillgångarna fr Sweden Yachts till ett av sina andra bolag. Vilket mer eller mindre gjorde det omöjligt att sälja konkursboet till ngn annan. Detta är dessutom transaktioner som gjorts utan att det har tillförts Sweden Yachts några pengar, sen pricken över i så har Sven Enoch debiterat rejäl hyra för de tillgångar som Sweden Yachts använt (formar m.m.). Är ju ett smidigt sätt att flytta pengar på. Inte konstigt att han får sätta Sweden Yachts i konkurs med jämna mellanrum.

    Reply

  53. Per J
    Oct 10, 2013 @ 20:49

    Träffade Malös säljare på Gustavsbergsmässan som marknadsförde SY 40 och med emfas berättade att alla rättigheter etc. är klara och att man hade lånat (hyrt) in den norska enda byggda SY40 för öppet varv. Men hur kommer det sig att inget syns på Malös webplats? Är det inte klart eller vill man inte blanda SY Performance Cruiser med pansarkryssarna från Malö?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.