Skip to content

6 Comments

  1. Joachim
    Apr 5, 2009 @ 20:11

    Varför tar man inte steget och inkluderar tjejer i besättningen. Sannolikheten för en tjej båt är väl inte så stor. Inte heller troligt att någon båt gör det frivilligt. Att få in krav på tjejer i regeln skulle attraherafler tjejer til sporten.

    Reply

  2. per
    Apr 5, 2009 @ 21:04

    Då är frågan vad Frostad & co gör för att få med fler båtar. Jämför Vendee Globe. Och vad gör man för att få även företag som INTE har en entusiastisk seglare som VD / huvudägare / motsv att finansiera…? Från början var Withbread de förmögnas race, alltså utan sponsoring… Sen kom det komersiella in och nu är det de förmögnas igen. Både VOR och Americas Cup. Finns det överhuvudtaget några team som finansieras på rent affärsmässiga grunder? Som “provokativt inspel”: Vi vet alla att Jan stenbeck var seglare. Att även kusinerna Wallenberg (sponsade SEB), Bertil Hult (EF), CarlHenrik (ASSA / Ericsson), Hasso Plattner(SAP / Illbruck) – ja listan kan göras “oändlig – men var finns pengarna som INTE kommer från en seglingsentusiastisk VD / huvudägare. Det måste vara en av de viktigaste huvudfrågorna om dessa evenemang ska kunna överleva och utvecklas. Eller?

    Reply

  3. Karl S
    Apr 5, 2009 @ 22:05

    Till #2:

    Svar: Puma

    Reply

  4. per
    Apr 6, 2009 @ 08:27

    Till #3.

    Aha – då finns det i alla fall en – som gör detta i ett skede då man (som stor global sportutrustningskoncern) bestämt sig för att lansera produkter för segling. Att detta är ett exemepel som visar att offshore-racing är en kommersiellt hållbar form av sponsoring vore likställt med att man på ishockeylagens tröjor bara skulle se sådana varumärken som står för ishockeyutrustning. Men är det så det är?

    Är det inte dags för lite självrannsakan? Dags att ta reda på vad man faktiskt kan ge tillbaka, och det i en ärlig jämförelse med andra sporter som är lite mer vedertaget lönsamma att köpa sig exponering på.

    Seglingssporten (läs: i föärsta hand AC & VOR) kan inte utvecklas om vi ska låta oss vara beroende av detta fåtal seglingsentusiastiska företagsledare eller de privatpersoner som är rika som troll. Vi måste bli mer proffsiga i vårt sätt att sälja seglingsprojekt. Vem ska annars stå för nästa svenska VOR-projekt? Efter 2*Ericsson varav ev vinst (vi hoppas ju det på hyfsat goda grunder) kan inte gärna C-H köra en tredje gång med Ericsson Racing Team, så det är bara hoppas att han byter jobb och kan “köra igen”…

    Eller? Var finns framtiden?

    Reply

  5. SMn
    Apr 6, 2009 @ 12:35

    Byt båt o börja kör med OPEN 60
    Helt plötsligt har man ett mer en duppelt så stort potentielt startfält
    Lite samordning istället för att köra på i g:a banor

    Reply

  6. Henke
    Apr 6, 2009 @ 17:11

    Instämmer med Per #2. Dessutom gäller detta resonemang för hela segelsporten, eller?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.